Aktuellt

Bostadsbankomaten och Finansinspektionen: Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp - ökar

Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden  visar att fyra av tio nya bolån inte gick till att köpa bostad eller att byta bank....

2021-01-15 09:24

Köpcentret Burlöv C ges i praktiken bort till nya ägare

Köpcentret Burlöv Center har i praktiken getts bort av det Grosvenor-ledda ägarkonsortiet. Försäljningspriset på 500 MSEK till Trianon och Wallfast täcker knappt värdet på byggrätterna och visar att köpcentret i princip är värdelöst.
Mitt enda till Arlöv geolokaliserade foto får agera illustration.
Gammalt foto från Midvintermörker-tiden.
Burlöv säger ni som inte är från Skåne. Jo, det ligger alltså i Arlöv. Då undrar ni vad Arlöv ligger, jo det är i förhållande till Malmö ungefär som Sundbyberg eller Botkyrka är i förhållande till Stockholm.

I Arlöv hittas i alla fall Burlöv Center som 2012 betingade en köpeskilling om 1 158 MSEK och köptes av ett konsortium lett av Grosvenor. Burlöv C säljs nu för 500 MSEK till ett 50-50 joint venture mellan Trianon och Wallfast, men inkluderar då 48 000 m2 detaljplanerade byggrätter för bostäder och möjligheten till ytterligare 100 000 m2.
Emporia i Malmö öppnades 2012 och blev starten på köpcentrumdöden i Malmöområdet

Vakansgraden är nu 30% på Burlöv C rapporterar Fastighetsvärlden, eftersom det råder en kraftig överetablering av köpcentrum i Malmö, samtidigt som trenden inte riktig går mot mer butiksshopping.

Köpeskillingen om 500 MSEK oc förlusten på 658 MSEK bekräftar att köpcentrum är bäst före och ska nog ses enbart ur perspektivet bostadsutveckling. Från Burlövs centralstation ska det vara runt fem minuter till Malmö eller Lund och med planerat fyrspår kommer det bli tågavgångar var tionde minut.

Trianon har tidigare köpt den kraschade gallerian Entré som fallit 75% i värde enligt Fastighetsvärlden.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

42 kommentarer:

  1. Dessa typer av små centrum som endast har ett basutbud av butiker som man kan hoppa förbi 5 st av på väg hem från jobbet fast med bättre utbud på alla de andra har jag länge saknat att se existensberättigande för. De funkar helt enkelt inte för sällanköpsvaror för när man handlar sällanköpsvaror är utbud a och o.

    I Stockholm kommer säkert Mörby Centrum och Solna centrum gå samma öde till mötes som drabbat Stinsen och som nu drabbar Burlöv. Entré har väl alltid varit felplacerat och misslyckat dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörby C satsar på service och vård samt mat så deras profilering kan fungera

      Radera
    2. Mörby centrum är väl dock en helt irrelevant tunnelbanestation då alla pendlare byter i Danderyd där bussterminalen finns?

      Radera
    3. "Små"? Jag upplever verkligen inte Burlöv Center som litet, tvärtom. Det är även en av de äldsta köpladorna i regionen, öppnade redan 1971, och har byggts ut flera gånger vill jag minnas. Kändes ganska modernt men lite främmande i min ungdom.

      Problemet med Burlöv C är väl att det dykt upp ett flertal köplador på 2000-talet, de flesta i bättre lägen, plus att andra befintliga har vässat sig i konkurrensen, särskilt senaste decenniet. Marknaden är överfull, det pratades om ett "chicken race" redan på 00-talet, och nu ligger Burlöv C sämst till. Emporia, Entré, Caroli, Mobilia, Triangeln, Kronprinsen och Hansa ligger alla i Malmö stad. Entré och Kronprinsen är på fallrepet. Den förra var ju dömd att misslyckas från början, den senare har varit på dekis väldigt länge, 10-30 år beroende på hur man ser det, och jag tvivlar på Akelius förmåga. Caroli ligger pyrt till. De andra går det inte så himla bra för heller är mitt intryck, även om de håller stången. Lund har fått Nova. Sedan har det ju också kommit handelsområden för bilburna, som Svågertorp, Toftanäs och Stora Bernstorp.

      Jag saknar fortfarande "bombhålet" lite som var innan Entré byggdes.


      Spårtrafik är definitivt ett ess.

      Radera
    4. Burlöv center var tidigt ute (ok, Wessels i Malmö på Jägersro fanns redan 1971 men de hade inte kunder som kom norr om Malmö i någon hög utsträckning). Skulle säga att Yttre Ringvägen gjorde den stora skillnaden, den motorvägen öppnade upp för andra köplador i regionen. Burlöv center ligger inuti (eller i utkanten av) Arlöv och ger inte lika mycket exponering, till skillnad från Hyllie saknar man dessutom gränshandeln där (många danskar brukar handla i Hyllie eller på Mobilia).

      Radera
  2. upplevelsecentrum skall det heta i framtiden, bara någon jävel kommer igång.

    Arkadhall, elgokart, klättervägg, vuxenbollhav, swingersklubb, D&D hallar, Instagramlokaler, spexcenter, biljardhallar, spa, groggbuffé, discotek.

    Ett rejält vuxendagis med enkla övernattningsrum/pökrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, jag hade hängt där varje ledig stund! 🍻

      Radera
    2. Testa Finlandsfärjan!

      Radera
    3. Håller med. Men för att få snurr på det kan man nog inte köpa Stinsen för 500 millar utan få det för 1 kr typ. Sedan kan märken inom olika aktiviterer dema sina produkter i rätt sammanhang. Tror folk hittar på mer nytta om det behövs. En del kanske kan vara bostäder med. Gated communities ;) Vi behöver komma ut mer, speciellt i städerna. Priserna kan dock inte vara hutlösa.

      Radera
    4. Elgokart är något att fånga upp. Vägarna blir ju bara mer igenkorkade, papporna hårdare hållna och bilarna tyngre.
      Nästa succé!

      Radera
  3. jag bor nära flera köpcentrum i Stockholms området och har varit till några stycken och upplevt alla besvärligheter som det innebär att besöka dessa.
    * Du måste i princip ta bilen dit
    * Det är ofta mycket billar och besvärligt att hitta bra parkering
    * Utbudet i butikerna är ganska dåligt nästan alltid.
    * Hittar man något i rätt storlek som man gillar så får man stå i kö för att
    betala.
    * Det tar tid att komma hem.
    * det enda positiva är att man kan pröva skor och kläder direkt.
    Om man jämför med att sitta hemma och beställa online så undviker man stress och spar tid och pengar och har ett mycket större utbud.
    Jag minskar bensin utsläppen vilket är bra för miljön.
    Den tid som skulle gå åt för att besöka köpcentrum kan jag ägna åt trevligare saker som träning, promenader, laga god och nyttig mat ....
    Så för min del så beställer jag online 95 % och går på butik 5 %
    Jag räknar inte in livsmedel i detta.
    Om köpcentrum upphörde och existera idag så skulle jag inte sakna dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gjort samma observationer. Parkeringsupplevelserna i köpcentrum är ofta horribla. Små platser. Fär mycket folk. Dörruppslag garanteras.

      Ofta relativt dåligt utbud i butikerna. Varför ska jag gå till en butik om det jag vill köpa inte finns

      Flera av de stora köpcentrumen verkar vara mer fritidsgård för kids från orten. Mall of Solna hade exv stora problem med rån och skadegörelse i garagen.

      Då butikerna inte verkar gå så bra har de flesta alldeles för lite personal för att ge en bra upplevelse. Jämför att gå i butik i Sverige med exv USA. Där det i USA tillfärs något av trevlig service, man får hjälp och ett trevligt bemötande istället för personal som tittar ner i en mobil elelr pratar med sina vänner som "råkat" komma förbi.

      Upplevelser.... Ja om man kallar food courts med kedjor för upplevelser så. Det är så höga hyror att de enda som klarar av att överleva är de som kör fokus på socker och kolhydrater och billiga råvaror. Köplådornas "fine dining" ä väl på sin höjd en O'learys och en Pinchos. Som lever på fyllesportarna och barnfamiljerna.

      Nä. Ska jag handla fysiskt föredrar jag butiker som inte är i ett köpcentrum. Men inköpen sker ju till 95% på nätet ändå.

      Radera
    2. Att det är full på parkeringen skulle väl annars tyda på att affärerna går bra. Eller missar jag något?

      Radera
    3. Att det är full på parkeringen skulle väl annars tyda på att affärerna går bra. Eller missar jag något?

      Radera
    4. Får kalla kårar av stålräcket som går 2 dm ovanför golvet i Mall of Scandinavia. Det är en av orsakerna till att jag i 10/10 fall föredrar Täby Centrum/Kista om jag måste åka till en galleria.

      Däremot är VIP-bion nästan en nödvändighet om man ska se på bio. Så där har man inga val.

      Radera
    5. tja majoriteten handlar varorna i fysiska butiker men det betyder inte att affärerna går bra för butikerna. Höga hyreskostnader och hård konkurrens ifrån andra butiker och näthandeln pressar butikernas vinster kraftigt.
      Så butikerna gick dåligt redan innan coronan och under högkonjuktur så
      det blir nog hårda bud för butiker och köpcentrum

      Radera
    6. Håller med till viss del men tycker att Bromma Blocks som ligger närmast mig är bra. Där kan man parkera på nedre plan och ladda gratis i mån av plats. Utbudet är okej med de vanligaste kedjorna, diverse matställen, systembolag och Coop. Ica Maxi och SATS öppnar senare under året.

      Radera
    7. Haha Täby är trevligt, men Kista !?!
      Jag åker inte ens till Kista om jag så skulle få betalt.

      Radera
    8. På Burlöv center har flera butikslokaler blivit till gallerior, lekrum, fotoutställningar etc. Ge det ett par hundra år så kanske fastighetsbolagen kommer att betraktas som 2000-talets Medici.

      Radera
  4. Visst är det en korrigering baserat på verklighetens omständigheter. Dock får man se saker i sitt ljus.

    Det har varit fastighetsfest med stigande priser på kommersiella fastigheter och bostäder under ett antal år. I slutändan är det korrelerat med en växande befolkning och för storstadsområden också korrelerat med inflyttning.

    Att nu omställning till internethandel pågår samt pandemi gör ju att det rasslar negativt för fastighetsbolagen avseende köpcenter. Även kommersiella kontorsfastigheter kommer att få det kärvare när nu alla tjänstemän börjat vänja sig vid hemarbete och kommer kanske att bara vara på kontoret växelvis efter pandemin som får sisådär 50-60% beläggning i snitt. Det blir mindre kontorsytor, flexibla platser samt "touch down/BAR platser" som extra platser när det är mer än 60% någon dag på kontoret.

    Vad göra? Om man tänker sig en tid efter pandemin och återgång till mer normala köpmönster så är tiden inte ute för köpcenter. Tiden är bara ute för köpcenter där fastighetsägaren klamrar sig kvar vid business case som härrör sig från 10-talets mitt med grobiöst höga hyror och utan kurerat utbud (typ "de som betalar våra höga hyror kan flytta in även om det blir på det stora hela ointressant utbud")

    Det kommer att få tas en hel del förluster i branshen, men vägen fram är att omvärdera och erbjuda uppdaterade affärsmodeller med lägre bashyra och win-win fördelning på ökad försäljning. Kurerat utbud med bra sammanhållen blandning, food court, caféer, upplevelser, locka som mötesplats osv.

    De fastighetsägare som lagom till krisen byggt ut och inte riktigt kan hyra ut sin nya kapacitet fullt ut och tappar butiker i den befintliga delen behöver tänka om särskilt de som varit i topp förut och byggt sitt business case på en styrka som inte finns idag (tex. nyss expanderade Kungsmässan i välmående Kungsbacka strax söder om GBG som i många år legat på topp i Sverige som det köpcenter som kunderna spenderade i särklass mest per besökare).

    Motsatsen finns också i Kungsbacka där Hede Outlet också byggt till och det är fullt på parkeringen och folk parkerar på gräset intill även i pandemitider. Utbudet där innehåller flera internationella varumärken med en konkurrenskraftig prisbild. Boss, Calvin Klein, Guess, Tommy Hilfiger, Oscar Jacobson, Adidas, Ralph Lauren mfl. till outletpris (på åtminstone en del av deras sortiment) lockar kanske mer än Dressman, H&M, KappAhl och Lindex till standardpris. Antar att hyror kan skilja sig något mellan dessa köpcenter.

    Det gäller för kommersiella fastighetsägare att inse att man inte kommer att fylla sina köpcenter med höga hyror och med kanske bara tillfälliga rabatter. Långsiktig attraktiv utbudsstrategi och flexiblare hyror som bygger mer på win-win är kanske enda vägen tillbaka för de som inte blundar ett tag till och sen sitter i ett ännu sämre läge.

    Slutkontentan är att det inte är slut med köpcenter. Det handlar om att driva dem med andra kalkyler och med aktiv utbudstrategi. Om nuvarande ägare blundar så faller de eller tvingas sälja. Då tar annan aktör över för en spottstyver och lägre hyror kan skapa attraktiva business case för butiker att flytta in igen.

    Folk vill lördagsflanera på varma mysiga köpcenter, träffa grannar och bekanta, fika och kolla in nyheter. Köpa lite på impuls förutom det som fanns på listan. Om utbudet verkar intressant ihop med miljön så kommer kunderna.

    Se på Väla Center, ett riktigt stort köpcenter som skapat en lite exklusiv shoppingkänsla trots att flera butiker är de gamla vanliga, men miljön med ett "storgatan Sverige/main street USA tema" adderat med lite exklusivare varumärkesbutiker (även en riktig Apple Store) så är de ett utflyktsmål i sig själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att åka till köpcenter som tidsfördriv är ett fattigdomsbevis för mänskligheten. Och inte ekologiskt uthålligt

      Radera
    2. I England konverteras en del butiker till utlämningsställen för e-handel, där man bla kan prova kläder. Ett tecken i tiden är att flera butiker i mitt närmaste centrum har lådor ifrån instabox i butiken. Jag tror de större etablerade regionala centrumen överlever samt de mindre lokala (med systembolag, frisörer och ICA) men nästan alla andra kommer nog få konverteras till annan verksamhet.

      Radera
    3. Ja du Perstorp. Det är snabbt in snabbt ut som gäller. Även före pandemin...

      Radera
    4. Det låter som att Akelius kommer få bita i betongen med Kronprinsen då, något jag verkligen ser fram emot.

      @Joakim, intressant. Det finns något som heter Leveriet i Sverige som öppnade för några år sedan och fungerar just så som du beskrivit.

      Radera
  5. Skall det byggas på jordbruksmark?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska det säkert. Vad ska vi med den liksom?

      Radera
  6. Synd att fördärva Sveriges bästa åkermark med sådant, i framtiden kommer de ruska på huvudet åt vansinnet att bygga sådant på fin åker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längs E4 / E6 i Skåne byggs jättelager efter jättelager på bästa jordbruksmark. Någon vill tydligen bygga en solcellspark där också. Det är tragiskt att se hur en ändlig resurs, jordbruksmark, förstörs. Landets miljö- och klimatpolitik hänger inte ihop.

      Radera
    2. Regeringen och Miljöpartiet anser helt seriöst att jordbruk är miljöfarlig verksamhet och bör som sådant förbjudas. I slutändan vill de inte att det ska finnas några människor.

      Radera
    3. Bästa sättet att få bukt med miljöpåverkan är ju någon form av massiva kollektiva självmord där några är kvar för att kunna källsortera likhögarna på ett miljösäkert sätt.

      Radera
    4. Samtidigt vill MP importera miljoner människor från främmande civilisation.

      Radera
    5. @Abbe
      Jag är helt övertygad om att de första klimatsjälvmorden redan skett, men att de inte omskrivits pga de sedvanliga orsakerna.

      Radera
  7. Övning ger färdighet. Är snart 80 år.Har suttit i karantän sedan mars. Handlar ett par ggr i veckan på nätet och hämtar mat beställd på nätet.Fungerar perfekt.Senaste större köp iphone 12 pro och Macbook pro. Finns inte usb ingång på Macbook var bara att beställa ny mus. Kom på ett par dagar. Har tidigare handlat på netonet. Har alltid haft otur där med att få kund framför mig som krävt detaljerade förklaringar.
    Slipper sådana irritationsmoment numera utan kan i lugn och ro sitta och hemma och handla på nätet och ägna mig åt börsen. Sålde allt vad gäller fastighetsaktier i mars utan Heba som är riskfritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig läsning. Heba är en riktig klassiker, kul att de fortfarande är noterade efter alla dessa år.

      Radera
  8. Glömde att skriva att cannabisaktier nu inte är heta utan glödheta. Såg just uppgång på 10 % i dag. Har varit så flera dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt med hållbar energi / teknik är riktigt överhettat också.

      Radera
  9. Trianon äger en hel del bostäder i Malmö och verkar ha gått på lite av en köpfest de senaste åren. Antar att det är fr.a. bostäder det ska bli av Burlöv C, med en liten del butiker så att Arlöv inte helt förvandlas till en sovort och alla behöver åka till Malmö för att köpa något.

    SvaraRadera
  10. Skrevs ett rätt intressant ex-jobb om Burlövs kommun och dess markpolitik från tio år sedan:

    http://www.lantm.lth.se/fileadmin/fastighetsvetenskap/utbildning/Examensarbete/11_5235_Johan_Rapping.pdf


    I korthet, Burlövs kommun (18km2) har a.) En massa vägar, järnvägar och andra kommunikationsleder (transformatorstationen vid Sege by byggdes ut för några år sedan, allt är inte enbart väg/järnväg, plus gasledningen från Klagshamn och norrut). I södra delen av kommunen finns dessutom Nordsjö färgfabrik som lägger till ett skyddsavstånd på 500 meter (och gjorde att man lät planera Stora Bernstorp för affärer).


    Det gör att det skapas stora ytor av skyddsavstånd eftersom Lommabanan/stambanan och E6/E20/E22/riksväg 11 är trafikleder för farligt gods och i princip kan man bara bygga nya bostäder vid Arlöv och Åkarp som är etablerade samhällen. Länsstyrelsen och redan befintlig kommunal service kan tillåta för det. I södra delen av kommunen släpper man p.g.a. dessa begränsningar fram industri- och handelsplatsområden.


    b.) Burlövs kommun var nära att tvångsfusioneras med Malmö på 1970-talet men slapp undan i sista stund. Det har emellertid skapat en rädsla för att staten ska vilja göra om samma sak igen, en rädsla som accentuerats på senare år i takt med försämrade kommunalbudgetar och växande antal utflyttningskommuner (i aggregat och som SKR redovisar). De senaste åren har detta från kommunens sida varit en drivkraft i utbyggnaden av bostäder m.m. järnvägen i Åkarp förläggs dessutom i en tunnel nu och kan öppna upp för fler bostäder där. Även Lomma, Svedala, Staffanstorp och Kävlinge resonerar i liknande banor. Från kommunledningens sida ser man att man måste upp i en storlek om 25k-35k invånare för att känna sig trygg med att slippa undan en ny våg av påtvingade kommunsammanslagningar. Att Burlöv center i huvudsak blir bostäder passar perfekt för detta. Därtill blir Burlövs station fr.o.m. 2023 när stambanan är färdig en station för Öresundstågen, tanken är att bussar till Lomma m.m. ska gå där efter ha klivit av tåget från Kristianstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just därför borde Burlövs kommun inte existera. Det är samhällsbyggnadsmässig idioti att bygga bostäder i en regional bakgård ämnad för industrier. Att bygga järnvägen där i en (halv)tunnel är fullkomlig dårskap som sänker både infrastruktur och folkhälsa. Underhåll blir flerfalt dyrare och svårare att genomföra, godstågen kommer få problem med de relativt starka lutningarna vilket kommer skapa förseningar och stopp, och folk kommer bli deprimerade av att bara få se en betongvägg utanför tågfönstret istället för hus och ett upplyftande vackert landskap, vilket sänker livskvalitet och produktivitet och ökar vårdkostnader. Sträckningen och geografin för järnvägen är/var perfekt som den är/var. Fan ta Burlöv!

      Att det seriöst planeras för att folk ska pendla från Kristianstad till sovhålan "lill-Vellinge" Lomma är verkligen storhetsvansinne. Mer troligt går pendlingen tvärtom, men det måste fortfarande vara skrattretande få, de kan gott åka in till Malmö C. Så mycket skit den dynghögskommunen tvingat till sig. När jag blir diktator ska jag krossa skiten.

      Radera