Aktuellt

Reklam: Fem procent rabatt med Cornucopia? på Finanskursen årskull 3

Denna artikel är reklam för Finanskursen, som erbjuder tidig anmälan och fem procent rabatt till bloggens läsare om de anmäler sig här . F...

2021-01-07

Höjd beskattning av elbilar - höjd elbilsbonus är en bluff

Regeringen vill hävda att de höjt bonus/malussystemets bonus för elbilar, men det regeringen ger med ena handen tar de tillbaka mångfaldigt med den andra genom höjningen av förmånsvärdet på nya elbilar. I praktiken höjs beskattningen på nya elbilar.
Polestar 2
Bonus/malussystemet riskerar urgröpa de så kända ladorna på deg när allt fler köper elbilar, vilket innebär att man måste ta in pengarna på annat håll. Balanseringen av höjd skatt på fossilbilar hinner annars inte riktigt med elbilsförsäljningen. Degen måste in.

Bonus för elbilar höjs nu från 60 000:- SEK till 70 000:- SEK, men de allra flesta elbilar köps som tjänstebilar. Tesla har uppgett till bloggen att runt 90% av försäljningen är tjänstebilar.

Istället höjs nu förmånsvärdet för elbilar med 10 000:- SEK om året genom att den särskilda sänkningen i förmånsvärde tas bort. Det innebär i praktiken alltså att man under en tre års leasingperiod brutto betalar 3x så mycket mer i skatt än vad den höjda bonusen innebär. 

Tiotusen kronor kommer knappast göra att fler köper elbilar privat än tidigare, undantaget separata kampanjer som privatleasingen av ID.3 som med VW:s paniksänkta erbjudande inför årsskiftet verkar blivit en succé. Orsaken där var att VW behövde uppnå sin kvot av miljöfordon enligt EU:s krav.

Regeringen kommer dock fortsätta hävda att de stimulerar elbilar genom höjd bonus, men i verkligheten är det tvärt om. Samtidigt försöker man hävda att alla tjänstebilar ändå bara är i Stockholm, där man inte behöver bil, fast detta beror på att leasingbolagen är registrerade i huvudstaden och med det bilarna. Att bilarna istället finns i hela landet väljer man att inte låtsas om.

De nya förmånsvärdena finns att hitta hos Skatteverket och är generellt uppjusterade 833:- SEK per månad för elbilar, plus/minus andra justeringar som myndigheten gör årligen.

32 kommentarer:

  1. Det stimulerar faktiskt privat försäljning av elbilar. 70000 i särskild leasingavgift reducerar månadskostnaden vid privatleasing på 24 månader med en rejäl summa varje månad.

    VAG har exempelvis fattat detta och kampanjar med både relativt prisvärda och mindre prisvärda elbilar enligt listpris till riktigt vettiga månadspremier.

    Skulle summan höjas till 100.000 säljs det ännu fler elbilar till privata kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för djävligt i alla fall ;)

      Radera
    2. Eller så höjer biltillverkarna priset på svenska marknaden, som skedde med elcyklar när de fick "bonus"?

      Radera
    3. Den höjningen har nog rusningen hos alla tjänstebilsförare pga sänkta förmånsvärden redan orsakat.

      Radera
  2. Det är en klassisk manöver. Ökade anslag till Universitet som äts upp av hyresvärden Akademiska hus.

    SvaraRadera
  3. Kommer så väl ihåg när E85 var det hetaste drivmedlet och när alla fördelar med det började klinga av det ena efter det andra. Min favorit "miljöbilsparkering" tex...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar på kilometerskatten på elbilar, ovanpå kwh-skatten, ovanpå fordonsskatten.

      Radera
    2. Jag hade gratis boendeparkering i Gbg, som även inkluderade att man fick stå längre på 10-minutersparkeringar av någon oklar anledning. Vad jag hade för bil?

      -Audi A4 DIESEL :D The good ol' days!

      Radera
    3. Merca w124 från 1990 6 cylindrar turbo ingen avgasrening ingen skatt inga vinterdäck besiktning vartannat år. Is da shit.

      Radera
  4. Jag skulle gärna vilja ha en elbil, vi kan ladda både hemma och på landet, men kapitalkostnaden blir alldeles för hög, vår V60 med några år på nacken får gå ett tag till, en bekväm och säker bil och skatten är inte så hög. Jag funderade på en XC60 först men skatten är nog minst det tredubbla, samt att det är inte ofta man har behov av 4wd, så plånboken får styra.

    SvaraRadera
  5. Nu ska vi dock fira att svenska folket precis fått nerjusterade bolåneräntor igen. Statens bolånebank sänkte idag med 0,05-0,10 procentenheter vilket innebär 500-1000 kr mer i fickan varje år per miljon lånad. Detta gynnar Stockholmarna mest tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det kommer att blåsa upp priserna i motsvarande drag.

      Radera
    2. Inte om man lägger överskottet på elbil :P

      Radera
  6. Fast man kan fråga sig varför de som kan byta lön mot bil skall få en lägre skatt än de som måste köpa bilen med privata pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle jag gärna vilja höra Cornu utveckla vidare kring :)

      Radera
    2. Alla kan väl få ett grundavdrag på 100.000 kr fritt att använda till bil,Rot/Rut, extra pensionsinsättning och slopa en massa subventioner så kan alla som betalar skatt få samma förmåner.

      Radera
    3. Ja precis så kan man välja vad man vill göra med pengarna. 😉

      Radera
    4. Ja, man kan ju lägga det på vin, kvinnor och sång eller så kan man slösa bort pengarna.

      Radera
  7. Hela fenomenet med förmånsbil/tjänstebil är väl resultatet av ett sjukt skattesystem? Varför ska vi som har bil via jobbet glida fram i V90 och Teslor medan andra med lika hög lön men ingen bil från jobbet köra Dacia eller de begagnade leasingbilarna som kommer ut på marknaden efter 2-3 år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vi som inte har tjänste/förmånsbil skall kunna köpa välskötta begagnade bilar till ett rimligt pris.

      Radera
    2. Hade det varit så bra bilar hade nog de exporterats ska du se.
      De må vara "fina" men de är verkligen prissatta därefter.

      Radera
  8. Det är så roligt hur den grupp som har tjänstebil wailar över detta.
    Samma grupp som i andra sammanhang är så anti statsbidrag och subventioner.

    Vilket bara visar på tesen att i kris blir moderaten kommunist. "Rädda företagen!!!". Och när kommmunisten får pengar blir denne ofta moderat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela systemet med allmänna vägar är socialistiskt. Finansierade med enorma summor offentliga medel, öppna för alla att köra på GRATIS. Förväntar mig att moderaterna i nästa valrörelse driver frågan om privatisering av de allmänna vägarna.

      Radera
    2. Ja, så länge de som köper dem får betala verkligt marknadsvärde, dvs återanskaffningsvärdet :)

      I Italien är alla motorvägar (autostrada) privatägda. Superstradas är statliga och resten regionalt/kommunalt osv.

      Det kostar rätt mycket att köra på motorvägarna.

      Radera
  9. Oj stackars liten, nu får nog några gå tillbaka till att ha överläppen som pålägg på knäckebrödet för att ha råd med sin lyxbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur ska de då framstå som "Lyckade människor"
      Om inte tjänstebilen blir uppdaterad med jämna mellanrum

      Radera
  10. Dessutom höjs ju förmånsvärdena för alla bilar under 800 000 med 10-15’ per år från juli. Landet körs på lånade pengar och värre komm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr i tiden var lån något man betalade tillbaka. Idag är lån nästan gratis pengar för pöbeln att handla det man inte har råd med. Folk är glada och nöjda när man kan köpa vad man vill utan konsekvenstänk.

      Radera
  11. Knappast överraskande. Degen måste ju in och att man subventionerar nya trender till en början är väl inget nytt. När sen det blir mer vanligt så beskattar man det hårdare.
    Degen ska in. Det vet väl alla!

    SvaraRadera
  12. Resultatet blir väl att företagare inte köper en ny bil på leasing utan väljer att köpa en billigare (säg 150-200k) privat. Egentligen ett sunt beteende men detta kommer att påverka nybilsfölsäljningen.
    Har inte kollat men jag antar att en mycket stor del av nya bilarna är företagsbilar som sedan kommer ca 3 år senare ut på begagnatmarknaden. Nu tror jag att det kommer förändras delvis.
    Frågan man kan ställa sig är väl att vem kommer att köpa de nya bilarna?

    SvaraRadera
  13. Nåja, på den nivå skatterna ligger är det mer en fråga om vi skall betala mycket eller mycket+ i skatt. Det är inte riktigt rätt att kalla det subventionerat om man fortfarande betalar skatt imho.

    Sänkt förmånsvärde var ett fungerande sätt att skicka ut fler nya elbilar på marknaden som sedan kommer ut på andrahandsmarknaden. En marginell höjning av miljöbonusen kommer inte att kompensera för det eftersom det inte är samma part som får del av det. Nu blir det lite billigare för arbetsgivaren och mycket dyrare för arbetstagaren.

    Man kan tycka lite vad man vill om skattenivå och miljöbilar men man kan inte tro att den här operationen ger fler elbilar. Vilket ju kanske är ambitionen.

    SvaraRadera