Aktuellt

Fem KTH-forskare: Höghastighetsbanorna kan inte motiveras av klimatskäl

Fem forskare från KTH skriver i en debattartikel att Miljöpartiets höghastighetsbanor inte kan motiveras av klimatskäl, då de "inte led...

2020-12-26 13:55

Greenpeace: VW-återförsäljare vill inte sälja ID.3 till kunderna

Greenpeace har på förekommen anledning i Tyskland genomfört ett hemligt test av återförsäljarnas vilja att sälja den nya elbilen VW ID.3. Det visar sig att återförsäljarna är högst ovilliga att sälja bilen, och istället rekommenderar en bensindriven Golf, kanske för att de går miste om servicen som inte är lika hög för en elbil. Vilket kanske bekräftar att Tesla tog rätt beslut att bara sälja sina nybilar direkt till slutkund.
Tesla Model 3 är numera med 7 506 registrerade bilar Sveriges vanligaste elbil uppger Tesla Club Sweden.
Det har framförts misstankar om att Volkswagens återförsäljare inte har lust att sälja VW:s elbilar, och Greenpeace genomförde en hemlig studie med 50 testkunder, som alla passade som elbilskund. Dessutom uppgav återförsäljarna ofta felaktig information och spred direkta felaktiga negativa myter om elbilarna.

I endast ett av 25 fall där köparen inte sade sig vilja köpa en elbil, men annars matchade målgruppen med t ex möjlighet att ladda hemma, rätt inkomstnivå etc så rekommenderade återförsäljarna ID.3.

Av de som uttryckligen sade att de funderade på en ID.3 eller en Golf 8 så rekommenderade återförsäljarna endast ID.3 i sju av 25 fall.

Trots att en ID.3 kostar mer än en Golf 8 så ville alltså inte återförsäljarna sälja den dyrare bilen till kunden. Man kan misstänka att det i korten ligger den luckrativa servicen på krånglande fossil-VW, medan elbilar generellt (även om det är VW) behöver mindre service. En variant kan vara att VW behöver uppnå sin kvotförsäljning av miljöbilar inom EU, och återförsäljarna genom att fördröja försäljningen hoppas på att få rabatter på bilarna när VW blir desperata.

Det hela talar för att Tesla tog helt rätt beslut som endast säljer sina elbilar direkt till slutkund, istället för att förlita sig på oberoende återförsäljare. Därmed kunde man satsa hundraprocentigt på elbilarna och få ut dessa strömlinjeformat till kunderna.

Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

22 kommentarer:

  1. Handlar det inte om att VW kommer missa utsläppsmålen och måste dumpa alla fossilbilar detta år?
    Missar biltillverkarna målet måste de böta i genomsnitt 95 euro, drygt en tusenlapp, för varje gram som man ligger över gränsen och för varje bil som säljs från 2021.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Är illa påläst (sm vanligt) men det har i alla fall sett ut som om en del bilbolag har tjyvhållit på "rena" modeller i väntan på att strängare regler ska träda i kraft följande år, då de utvinner större nytta på det viset. Jag tror också att miljökraven skärps i EU med början om några dagar. Även det en möjlig förklaring?

      Radera
    2. De kan trycka ut och prisdumpa sina elbilar istället, som sker nu. ID.3 på privatleasing har ebjudits billigare än i annonserna. Bilen är inte heller färdig och ger sina ägare diverse problem.

      Seriösa ÅF brukar prioritera att få en återkommande kund. Då säljer man inte en ID.3 framför en Golf, dels pga att priset kan dumpas ytterligare imorgon och dels för att kunden kan tröttna på problemen och vilja lämna tillbaka bilen, viket inte är så lätt då den leasats/köpts och ägs via VW Finans som inte är så flexibla etc.

      Radera
  2. Har noggrant undersökt inköp av en hyundai ionic under hösten (när jag köper dyrare saker undersöker jag på ett nästan nördigt sätt innan jag slår till)

    Har försökt pruta men icke. Dock av någon anledning är det positivt om det handlar om privatleasing. Det är billigare att leasa den fullt elektriska ionic än hybriden och bensinaren. Det gäller det omvända om man kommer med hard cash.

    Jag väntar nog till nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du fortsätta vänta. Till senhösten av 2021 är nog bonuspremien ett minne blott.

      Radera
  3. Är mjukvaran helt stabil nu? Annars är ju det en bra anledning att råda kunderna vänta. En annan anledning är ju EUs upplägg där man får böter om man inte sänker snittet från 2020 så vad jag förstår har vissa tillverkare incitament att vänta till nästa år med försäljningen. Oavsett så ser jag inget fel i att ha åf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaeh mjukvaran verkar fortfarande vara under utveckling. Kunderna väntar fortfarande på vissa grundläggande features. Och jag utgår från att kunderna kommer uppleva en hel del buggar framöver, tex ska hela infotainmentsystemet kännas ganska så ofärdigt. Jag är sugen på id4 men kommer vänta ett år minst innan det är läge.

      Spanar lite på model 3 som ligger i samma prisklass för privatleasing men id4 ser rätt mycket rymligare ut för en barnfamilj.

      Radera
    2. ID3:s infosystem är inte klart. Vill man ha en bil i kvalitetsnivå i paritet med en Skoda Fabia, men till priset av en TM 3, så visst.

      Radera
    3. Agilt arbetssätt.
      Man släpper en produkt med basfunktionallitet som sedan breddas och bättras över tid.
      Enda sättet att överleva som biltillverkare, det går inte att som förr bestämma fem år innan släpp av en bil hur färdig mjukvaran ska se ut.
      Man skapar en skalbar grund och ser vad kunderna efterfrågar längs resans gång.
      Tyvärr är ju basen än så länge för skral hos de traditionella biltillverkarna, de ligger 5-10 år efter Tesla på detta området.

      Infotainmentsystemet ett ju dessutom en väldigt synlig produkt, inte som ett bromssystem, eller kablaget.
      Tesla leder på mjukvarusidan, traditionella på andra punkter,men Tesla är den heliga graal just nu.

      Radera
    4. Mja jag tycker nog inte att man ska förväxla begreppen här, om VAG hade jobbat agilit med mjukvaran hade de i extremfallet släppt en bil helt utan infotainment (för att istället fokusera utvecklingen på andra system) alternativt ett MVP infotainmentsystem med bara ett fåtal välfungerande features, istället för ett nära fullfeature infotainment som är buggigt och ofärdigt. Jobbar du agilit med nyutveckling är det vanligt att utgå från MVP (minimum viable product) för att sedan samla in data kring användande och med hjälp av denna data (validated learning) lägga på fler funktioner över tid. MVP för bil-infotainment är kanske endast basic navigering till att börja med. Jag jobbar själv inte med utveckling inom fordonsindustri så jag vet egentligen inte jag bilkunder efterfrågar men VAG borde sitta på denna datan.


      Det är inte agilt att släppa rubbet och låta kunderna hitta buggarna.

      Radera
    5. Vad jag menar med "Kunderna väntar fortfarande på vissa grundläggande features" är att exempelvis OTA fattas, hade ju varit vettigt att se till att detta fanns på plats från start och skippa vissa andra features. Utan det verkar det ju som att alla kunder måste köra till verkstad för att få mjukvaruuppdateringar.

      Radera
    6. Att arbeta agilt innebär bara att man jobbar med korta produktionscykler och har lätt att ändra inriktning på det man utvecklar. Sen kan man välja att prioritera kvalitet, mängden features eller något annat hur man vill, det blir inte mer eller mindre agilt beroende på vad man prioriterar.

      Radera
  4. Problemet att VW-återförsäljarna inte vill sälja ID3 är inte verkstadsinkomster. Dessa fås ändå, då bilen är bara halvfärdigt och dessutom kräver service för garantin. Det handlar mer om att de tjänar mer pengar på att sälja en Golf 8 än en ID3. Dessutom får de troligen en nöjdare kund. Ifall man absolut inte vill ha en Tesla 3 (som kostar runt samma pengar), så är det bättre att kika vidare på en Kia eller Hyundai. De har en färdig produkt dessutom.

    SvaraRadera
  5. Hörde i dagarna att man fortfarande har problem med att få till OTA till P2. Så det blir troligen fler verkstadsbesök i det nya året.

    SvaraRadera
  6. Enligt de erfarenheter jag har (anekdotiskt från kompis i bilbranschen) så tjänar inte försäljarna påtagligt mer för en dyrare bil. Det som generar extraintäkter är tillbehör, service avtal mm. Försök betala kontant och få extra rabatt: Icke!, återförsäljaren får procent på leasing/avbetalningsköp från finansbolagen. Många säljare får en summa per enhet, inte pris, finns dock säkert många varianter på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har tyvärr dålig koll, likt bloggaren. Ni får väl gå på era anekdoter ifrån en "kompis" :). För vissa andra är det väldigt uppenbart om varför VW säljaren hellre säljer en fossilare till mindre pengar i inköpspris. Pinsamt. Typ lika uppenbart som om Tesla aktien rusat i år eller att bostadspriserna gått upp med runt 12% när centralbankerna trycker pengar. Förstår man inte det, så bör man nog hålla sig ifrån ekonomiska frågor, tyvärr. Man blir annars lätt en gammal stofil.

      Radera
    2. Kan bekräfta detta. Troligtvis får säljaren eller återförsäljaren en större slant på serviceavtal med ICE-bilar än elbilar. Potentiellt är det kanske bara en tusenlapp som skiljer per bil, men den är nog så viktig.

      Radera
  7. Kan det vara så enkelt att det finns Golf 8 med diesel eller bensinmotorer att sälja och leverera direkt eller om några månader medan ID.3 är det lång väntelista på?

    SvaraRadera
  8. Eller så värnar försäljarna om sina kunder och rekommenderar en pålitligt och driftsäker bil med fossildrift..det kanske även är så att flertalet kunder faktiskt inte tycker att el bilar är ett bra alternativ utom de få som tror att det gör skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande är väl kapitalkostnaden den största posten i bilägandet, så det finns kanske inte så stor marknad för så dyra fordon.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Greenpeace - vår objektiva och tillförlitliga informationkälla.
    Helt utan dold agenda.

    SvaraRadera