Cornucopia?

Aktuellt

Gamestop-bubblan förklarad

Aktien för det döende bolaget Gamestop har rusat extremt de senaste dagarna efter en samordnad blåsning på Reddit och orsakat att minst en b...

2020-12-07 09:31

Foton: Med elbil runt ett övergivet socialt distanserat Gotland

Förvisso är det lågsäsong, men i Visby och på Gotland är de så viktiga besöksnäringarna i princip helt övergivna. Risken att bli smittad ter sig större i ett svenskt normalt trapphus, där det trots allt ibland rör sig folk. Samtidigt kan jag konstatera att det inte var några problem att köra runt ön med elbil och laddinfrastrukturen särskilt i Visby är helt okej, åtminstone i lågsäsong.
En av gamla Gotlandsolja AB:s oljekällor och en Tesla S 100D
Det var inga problem att ta sig till Gotland utan att träffa en enda annan själ. Färjan Oskarshamn - Visby hade 108 passagerare enligt utropet, av en kapacitet på 1 500, och på bildäck var det motsvarande tomt med 1-2 radera av personbilar på ena halvan av däcket.

Några köer i trapphusen eller ens i cafeterian var det inte tal p, - tvärt om syntes inte en själ till annat än personalen bakom sina plastskärmar - och dessutom med egen hytt så kan nog smittorisken anses vara noll.
Hytten

Väl framme i Visby hade Vattenfalls InCharge en utmärkt dubbel destinationsladdplats vid högskolan, som ger hela 22 kW typ 2, eller i vårt fall 16 kW som är gränsen på den inbyggda laddaren i vår Tesla S 100D. Således var bilen färdigladdad långt innan det var dags att stiga upp på morgonen.
Sovrummet i sviten på Visby Börs

Vi var enda gästerna på hotellet Visby Börs, som väl är någon form av bakficka till Donners hotell. 795:- SEK för en svit, inklusive frukost för två, får väl anses vara skäligt. Kostar säkert 100x detta för en natt under Almedalsveckan, med tanke på att det är en av de bästa adresserna i staden.

Visby på lördags förmiddag var i princip helt övergivet.
Donners plats
Gatan upp till Kränku. 

Själva Kränku. Fortfarande folktomt.
Fulparkerad vid Kränku.

Liberalerna håller tal i Almedalen
Fulladade och med klockan tickande till solnedgången avhandlades norra halvan av Gotland via Kappelshamn upp till Fårösund, och sedan ner till Klintehamn för kvällen och natten. Inte nödvändigt att ladda bilen, pga korta sträckor och dessutom snåla hastigheter 50-60-70-80. Kanske någon 90-väg någonstans ibland.
Jungfrun i Lickershamn
Föredömligt god lunch handlagad på Kappelshamns Veranda. Tomt på andra gäster, förstås. Synd, ty fantastisk bykrog verkar det som. Bästa maten rakt av på hela resan. Hoppas inrättningen överlever det stålbad som coronapandemin innebär.

Fokus hamnade fel, men tonfisk respektive lax

Gamla vakten vid nedlagda KA 3 i Fårösund

Transportväg för kalkbrottet i Slite
Solnedgång 14:45 över Gotland. Fördel göra bokresearch så här års är inget folk och låga priser på hotell, nackdel är kort med dagsljus.
Poolhuset på Fröjel Resort & Spa, Klintehamn

För Fröjel Resort & Spa är det normalt högsäsong och fullbokat med gotlänningar så här års. Vi fick hela stället för oss själva. Lite lyxig känsla onekligen att ha ett helt spa med pool, bastu, bubbelbad etc ensamma. Efter Stefan Löfvens tal fick anläggningen direkt 350 avbokningar.

Destinationsladdning hanterades via hotellets trefasuttag, och bilen var återigen färdigladdad när det var dags att avhandla södra Gotland.
Parkeringen vid Hoburgen. Lågsäsong och pandemi samtidigt.

Hoburggubben
Gotlands södra udde.


Bra vind

Grannen vill hellre att grannen invaderar tydligen. Mer om Gotlands Regemente, Sveriges modernaste regemente, i ett senare inlägg. MÖP-måndag. Löser en lång rad problem som de flesta gamla regementen dras med.

Den övergivna flygrakan vid Väskinde. För den som inte vill ha påhälsning av grannen. Mer om det senare. Är ju ändå MÖP-måndag.
Tillbaka i Visby laddade vi återigen vid högskolan, för att slippa laddstopp på vägen hem, då vi hade en timme över. Största problemet med åkturen var annars att det inte finns någon annan Tesla Supercharger än Ulricehamn på vägen Göteborg - Oskarshamn, men efter att ha vandrat runt bland Adelsgatans tomma butiker på söndageftermiddagen var bilen tillräckligt laddad för att komma hem från färjan.

Jag har lämnat signerade ex av Redovisningsavdelning Marviken och Fallet hos Wessman & Pettersonss bokhandel på Adelsgatan, så skynda dit och stöd din lokala bokhandel så får du händerna på en signerad bok som julklapp.

Färjan tillbaka på söndag eftermiddag hade faktiskt 200 passagerare enligt utropet, men det var lika öde ändå och tomt i trapphusen.


Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

33 kommentarer:

  1. Måste vara en märklig känsla att röra sig i tomma samhällen. Bra inspiration till framtida böcker månne.

    Bortsett från risken att fastna på en mellanlandning eller destination så finns det ju intressanta möjligheter till reseupplevelser som förmodligen inte kommer igen under vår livstid när det väl återgår till det normala. Följer en del privatpiloter i USA och på "hotspots" där eliten rör sig så är det mycket aktivitet, t.ex. Jackson Hole etc. Det som saknas är "vanligt folk".

    SvaraRadera
  2. De kanske skulle erbjuda laddning på färjan? En egen linje utmed sidan där man kan ladda bilen i lugn och ro.

    Eller anses det för farligt att ha bilar laddandes på ett övergivet fordonsplan på färjan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur skulle man tillhandahålla strömmen? Dieselgeneratorer? Enorma batterier som laddas vid kaj?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Går ju att utvinna el ur spillvärmen från motorerna. Bloggaren brukar ju skriva om ett företag som pysslar med sådant.

      Radera
    4. Det går, men det kräver dyr utrustning som ska underhållas och som kan gå sönder. Retrofitting av platskrävande utrustning blir aldrig riktigt bra heller, det brukar redan vara ganska fullsmockat i maskinrummen på den sortens båtar.

      Innan det blir direkt nödvändigt att tillhandahålla [miljövänlig] laddning ombord för konkurrenskraftens skull, har i alla fall jag svårt att se att det skulle bli verklighet.

      Radera
    5. Climeon, tror effekten ligger runt 500 kW per färja. Stora frågan är ju om den gör störst nytta i elbilarna eller till färjan. Däremot laddstationer på kajen hade kanske varit något, de flesta är väl iaf där 15-30 minuter före avgång och med rejäla snabbladdare får man ju en hel del laddat på den tiden

      Radera
    6. Vansinne att ladda ombord på färjan av säkerhetsskäl.

      Även om släcksystemet kan flöda hela bildäck och elbilsfanbois hävdar att röken inte alls är värre än från en ICE bil baserat på ETT test, så räcker det med risken är minimal.
      Kommer inte att ske.

      För övrigt kan man lika gärna köra dieselbil som att ladda ombord på färjan. Climeonaggregaten sänker färkans bunkeroljeförbrukning.

      Ladda iland eller knuffa av bilen.

      Stäng av allt när det är parkerat på bildäck. Gäller ALLA fordon.

      Radera
    7. Vore då betydligt enklare att ordna en dieselpump för att tanka fossilvolvon. Dieseltankar finns färdigt ombord ;)

      Radera
  3. Skoj att se bilder från platsen där jag växte upp, Gotland är bäst på hösten då kan man fiska och vandra längs stranden, ingen doft av sololja tyst och lugnt.

    SvaraRadera
  4. Strax efter oljepumpen, i högerkurvan som följer, kan man se Bungetornet dyka upp. När jag var liten var jag alltid fascinerad av den roterande radardomen på toppen av tornet. Pappa sa att den kunde se flygplan i luften ända in i Ryssland. Idag vet jag bättre, t.ex. att det var en lågspaningsradar och att den inte alls kunde se ända till Ryssland, men spännande var det för en liten killa ändå. :)

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot nya böcker! Är det inte lite olyckligt att kalla det social distansiering? Borde väl egentligen vara rekommenderat med ökad social kontakt med fysisk distansiering?

    SvaraRadera
  6. "Liberalerna håller tal i Almedalen"

    Man frustade till litegrann :D

    SvaraRadera
  7. Är det bara jag som upplever en elefant i rummet? Det är många nödvändiga resor nu för bloggaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra"

      Radera
    2. Ja, yrkesmässiga resor är definitionsmässigt fortfarande nödvändiga. Vissa saker går inte att göra på videokonferens. Dessutom utan att träffa en kotte. Du träffar nog fler och närmare i trapphuset ditt.

      Radera
    3. Det blir definitivt ingen semester då semester komp etc är förbjudet till 31 januari. Anekdot förvisso men ändå från verkligheten.

      Radera
    4. Vad är uppsägningstiden? Ett alternativ var ju att säga upp sig så man kunde få ledigt.

      Radera
    5. Finns ingen som säger upp sig förutom i undantagsfall. Detta måste rulla och pliktkänslan är 99.9%

      Radera
    6. Ni får applåder, kanske?

      Radera
    7. Verkligen inte. En klapp på axeln i bästa fall.

      Radera
    8. Klapp på axeln går väl inte ihop med distansering?

      Radera
    9. Som sagt i bästa fall. I värsta fall tänker jag inte ta upp.

      Radera
    10. @Östergren, ni ska verkligen ha en stor eloge. Här i Skåne har vi nu extremt hög smittspridning och inläggning. Helsningborg verkar värst drabbat, såhär lämpligt antal dagar efter BF så undrar man ju väl det fungerar med att följa råden för vissa. Räcker väl med ett antal supersmittare på ett av Sveriges största köpcentrum för att sänka Sveriges 8:e största stad.

      Radera
    11. @Niklas, läste supersmitare och något horribelt blev väldigt roligt.

      Radera
    12. @FredL, du kan vara lugn. Det är inte världens undergång vi pratar om. Vissa verkar dock stå för en stor del av smittspridning. Har själv suttit i karantän i 10 dagar med två Coronabarn (som testats positivt). Själv hade jag negativt på det testet samt antikroppstestet. Snart omtestning för att bryta karantänen. Så året Göteborgare är kanske något på spåret, hon verkar iaf ha ett hyfsat track-record till skillnad ifrån vissa andra.

      Radera
    13. Niklas
      Hoppas det är någorlunda ok med barnen trots positivt test och hoppas du klarar dig.

      Radera
    14. Tack det var omtänksamt, jo de ska snart tillbaka till skolan. Min fd. fick dock svårigheter att andas, så för vissa verkar det vara värre än en vanlig "snuva". Jag är frisk som en nötkärna, men håller mig ändå i karantän tills nästa test är gjort (tyvärr finns ju inte T-cellstest utanför laboratoriet). Inkubationstiden sägs ju vara upp till 14 dagar, så man får vara lite försiktig tills ett andra negativt provsvar.

      Lyssnade på dansk radio innan idag, de verkar ha det rätt kämpigt där med. Men det verkade väldigt mer uppstyrt. Ifall nu nån tror att det skulle finnas nån smittspårning här i Sverige, vid dessa nivåer. Det finns iaf inte i region Skåne. Mass-SMS gick dock ut i Helsingborg om begäran/rekommendation om att inte träffa människor du inte måste i Fredags. Att som Cornu åka på resort, får vara hans val. Han kanske arbetade i bubbelpoolen :) Skämt åsido, det verkar okej då det inte finns någon att smitta mer än nåt får kanske. Jag är mer nervös för att de kommande skidresorna sänker dessa regioner likt de gjorde förra säsongen. Hoppas vi lärt oss nåt av tidigare misstag.

      Radera
    15. Känns ju rätt korkat att åka till skidorter med en sjukstuga bemannad av kompetens för att ta hand om led och benskador på sin höjd.

      Speciellt när man vet hur vägarna och trafiken är och det blir svårt för ambulansen att ta sig fram med svårt sjuka Covid 19 patienter till närmaste regionsjukhus med IVA.

      Kan man sanera helikopter 14/16 map biologisk smitta?

      Radera
    16. @Rickard, enig. Man skulle nästa göra business på den naiva strategin att hålla dem öppna. Skistar upp 7% igår.

      Radera
  8. Ser fram emot nästa roman, tyvärr blir det väl en MÖP-roman. Jag skulle hellre läsa en prepper-roman, utan utomjordingar och zombier. Marviken var mycket bra med bara vissa MÖP-inslag.

    SvaraRadera
  9. Uppskattar mycket dina resereportage med många fina bilder till. Ser med förväntan fram mot nästa bok, MÖP- eller preppertema är lika välkommet.

    SvaraRadera