Aktuellt

Reklam: Fem procent rabatt med Cornucopia? på Finanskursen årskull 3

Denna artikel är reklam för Finanskursen, som erbjuder tidig anmälan och fem procent rabatt till bloggens läsare om de anmäler sig här . F...

2020-12-09

Elbilsbubblan: 15 år för Microsoft att återhämta aktiekursen efter IT-bubblan - Ericsson aldrig

De flesta av visionerna från IT-bubblan har infriats, och många har rent av med råge överträffats. Men många av bolagen från den tiden upphörde att existera och även för en jätte som Microsoft tog det hela 15 år innan aktiekursen 2014 hade återhämtat sig.
Kvartalschart Microsoft 1999 - 2020
IT-bubblan handlade om överdrivna aktiekurser och tidsoptimism. Sparare, investerare och analytiker blandade ihop förträffliga produkter och visioner med aktievärderingar, samt trodde på totalt orealistiska tidsplaner. Men idag har i princip alla visioner från IT-bubblans tid infriats, och i många fall överträffats med råge. Så det var fel på affärerna och tidsestimaten, inte visionerna.

Vi upplever just nu något liknande inom elbilsbubblan, där exempelvis Tesla värderas till 500x årets prognosticerade vinst. Det är inget fel på Teslas visioner, men Elon Musk är en hopplöst tidsoptimist och det är mest fascinerande att någon fortfarande tar hans tidsestimat på allvar. Det andra är nog en hel del missuppfattningar om nya affärsmöjligheter, mestadels relaterade till självkörande fordon.  Varför ska en sämre tjänst göra att kunderna betalar mer än idag - t ex för självkörande gods- och persontransporter? Så fungerar inte en marknadsekonomi. Effektiviseringar leder till lägre priser annars slår de inte igenom, dvs den självkörande taxibranschen ska vara lägre värderad än taxibranschen idag. Motsvarande med godstransporter. Varför ska man som kund betala mer för en självkörande godstransport, när det finns bättre och mer flexibla billigare transporter med en mänsklig förare.

Men allt det där ligger i framtiden.

1999 dominerade Microsoft med sin webläsare Internet Explorer. Är det någon som alls kör Explorer längre idag? Vad var egentligen affären för Microsoft där? Få uppmärksamhet så aktiekursen kunde drivas upp, eller vad var tanken med en gratis programvara som väckte rubriker hela tiden?

Microsoft har överlevt IT-kraschen och är större än någonsin, men inte ett bolag som någon egentligen bryr sig om och som inte hittas på vanliga tidningars löpsedlar längre. Det tog hela 15 år för bolaget att återhämta sin aktiekurs efter IT-bubblan. Låt detta vara ett varnande exempel för den som investerar i Tesla till de här nivåerna, eller sitter kvar med tidigare investeringar i bolaget - att inte sälja är samma sak som att köpa på aktuell nivå.

Andra bolag återhämtade sina aktiekurser snabbare. Amazon var tillbaka till 2007. Apple, som av många sågs som ett ointressant skräpbolag på den tiden var tillbaka 2005.

Tesla kommer säkert överleva. Deras visioner kommer infrias. Långt fram i tiden. Men det betyder inte att det från dagens datum till en tidpunkt femton år framåt i tiden är en bra affär att äga Tesla-aktien. Blanda inte ihop visioner, produkter och aktiekurs.

Vi kan säga så här - omsättningstiden på IT-teknik är runt tre år. En bil har man i 15 - 20 år. Sätt det i relation till hur snabb Internetrevolutionen varit respektive hur lång tid elbils- och självköranderevolutionen kommer ta. Tesla värderas just nu typ som hela resten av de börsnoterade biltillverkarna tillsammans, men även om 100% av alla bilar som säljs idag skulle vara Tesla kommer det fortfarande ta uppåt minst 20 år innan alla kör Tesla.

Då lär det gå snabbare att ställa om inom godstransporter, då lastbilarna bara körs några år innan det är dags att byta pga det enorma slitaget. Dessutom handlar det om mindre volymer fordon och därtill fnns det faktiskt en affär för självkörande godstransporter, dvs kunder som betalar för tjänsten godstransport. Men de kommer inte vilja betala mer än idag för en sämre tjänst, tvärt om kommer fungerande konkurrens istället driva ner priserna. Hur har t ex priserna på mobiltelefoni utvecklats sedan IT-bubblan? Eller bredband? Hur mycket kostar en megabit per sekund i kapacitet inflationsjusterat idag? Svaret är "mina en gigabit fiber kostar mindre än min modemuppkoppling på 56.6 kbit/s 1999".

Men varför ska jag behöva meckla med en app och en dyr självkörande taxi när jag idag kan få en människa att köra åt mig billigare? Utan att spontant tvärnita utan anledning, och som klarar alla trafikförhållanden. Man kan misstänka att de som tror något annat inte suttit i en självkörande bil några längre sträckor, och inte heller tittat på att exempelvis efterfrågan på Waymos testbilar varit obefintlig på de orter de testats mot kund, medan vanlig taxi fortsatt som förut. Själv har jag kört självkörande i flera tusen mil och vet nog vad jag pratar om. Tesla har varit enormt tidsoptimistiska, även om tekniken är underbar och avstressande som förare. Tills bilen tvärnitar från 80 till 30 för att den läst en skylt fel.

Jag var aktiv under IT-bubblan, och en del av läsarna är också gamla nog att ha varit med på den tiden. Ni bör känna igen tecknen. Gör ni det inte, så är det väl bara att beklaga. Och grattis till pengarna, vad har du köpt för något som gör ditt liv bättre med vinsten? Eller är det bara siffror på en skärm?

Tillägg: Den svenska IT-bubblans stolthet Ericsson har aldrig återhämtat aktiekursen.
Kvartalschart Ericsson B

Påminner mig om Kents gamla slagdänga Musik Non Stop, som väl var från IT-bubblans tid?

Du är som jag
När du blankar
Har aldrig blankat så som nu
Du är som jag
När du blankar
ERIC-B mot noll till slut

15 kommentarer:

  1. Jag använder iofs Explorer lika mycket som Chrome, men mer och mer av DuckDuck go. Gällande aktiekurser så var väl Ericsson en del av IT(och Telecom) kraschen, och såvitt jag vet har inte Ericsson kommit tillbaka till nivåerna från millenieskiftet.

    SvaraRadera
  2. Nu har Microsoft ju uppdaterat åtminstone namnet från Explorer till Edge, d.v.s. stora förändringar. Försöker dock använda den så lite som möjligt, men tyvärr är den integrerad med ett antal funktioner på jobbet där bara den fungerar som den ska, i andra mindre koncerncentriska applikationer konstruerade av utvecklare funkar bara exempelvis Chrome, så man får ha flera web-läsare för att kunna göra sitt jobb. Edge har en marknadsandel på ca 7-8%, förmodligen mest använda bland företag som köper och integrerar tjänster från Microsoft.

    Apropå självkörande bilar så har AutoX i Shenzhen Kina startat med 25 st självkörande Taxi. Ska bli intressant om man får några rapporter om hur det går. Är förstås som vanligt högst tveksam, och tror inte att det fungerar nåt vidare förrän jag överbevisas. Det finns alldeles för många situationer där det inte kommer att fungera. Personligen tror jag att man underskattat problemen grovt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att vi kommer att få se ett mellanting med väldigt defensiva förarlösa bilar som roddas av en operatör på distans när de får problem, exempelvis vid vägarbete, eller liknande situationer där informationen kan vara motsägelesfull. T.ex. att vägmarkeringarna visar vägen ner i en grop medan vägen är tillfälligt omlagd runt gropen. Sen är det väldigt svårt att skilja på en grop och en stor vattenpöl för programvara, bara ett av många problem som en människa inte har några problem med.

      Radera
    2. Edge körs numera på samma underliggande motor som Chrome (och flera andra browsers) så all html-rendering och javascript bör hanteras likadant.

      Radera
  3. När något blir billigare så konsumeras det mer, se tex Jevons Paradox. Det är alltså inte bara möjligt utan troligt att ett företag som kan leverera billigare transport också kommer att öka antalet transporter, och därmed tjäna mer. Ser inte det konstiga med det.

    Med det sagt så är Teslas värdering fullständigt galet högt.

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet är att det tar längre tid än man förutsåg innan visioner förverkligas i någon större skala men när det väl inträffar går det snabbare än man förutsåg.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med om analysen gällande techbubblor och övervärderingen av Tesla (trots deras bra produkter).

    Lite haltande jämförelse med Ericsson dock då det är ett telecombolag snarare än ett techbolag. Det är klart man kan tycka att Ericsson borde gjort en pivot not konsumentmjukvara men inom sin niche har man faktiskt lyckats bra och är idag i stort sett den enda kvarvarande västländska leverantören av telecominfrastruktur.

    Sveriges enda större riktiga techbolag är Spotify och kanske King och de uppstod ju en bra bit efter krisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall ju också sägas att både Spotify och King är pyttiga i sammanhanget.

      Radera
    2. Det finns fler, ex Klarna och ett par andra inom finanssvängen (ex Izettle och Tink). Sedan finns det ju en hel drös framgångsrika lite mindre techbolag inom än så länge smalare nischer, men som är på väg upp. Kry är väl t.ex. europas största nätläkare till exempel men här finns många exempel så framtiden ser relativt ljus ut.

      Radera
    3. Är definitionen av techbolag att man jobbar mot mjukvara för konsumenter? Och bolag som Ericsson som inte gör det nischbolag?

      Radera
  6. Håller med i analysen. Väl skrivet!

    SvaraRadera
  7. Tesla må svänga mycket framöver men hur ser apples kurs ut nu jämfört med innan dom tog över mobilindustrin? Om ett tech bolag konstant leder med 25% prestandamässigt mot konkurrenterna, vart slutar det? Det är inte osannolikt att bilbranschen ser HELT annorlunda ut om 10 år oavsett AD eller andra innovationer. Stackars Göteborg/Volvo säger jag.

    SvaraRadera
  8. "Men varför ska jag behöva meckla med en app och en dyr självkörande taxi när jag idag kan få en människa att köra åt mig billigare? Utan att spontant tvärnita utan anledning, och som klarar alla trafikförhållanden."

    Men varför köpa en halvliters plastbutelj med vatten för 15:-, när jag kunnat ta med mig en egen flaska som jag fyllt på med kranvatten hemma praktiskt taget gratis ?

    Därför att nya generationer tänker annorlunda när grupptrycket har sagt sitt. Och det är utom räckhåll för "förnuftiga" extrapoleringar när den mördande reklamapparaten har sagt sitt.

    SvaraRadera
  9. Skulle inte avsaknad av förar(lön) ge utrymme för både lägre pris och en vinst menar du? Flesta transporterna gissar jag ändå är på rel enkla rutter (som då även mänskliga förare leverat data om under långt tid).

    SvaraRadera