Aktuellt

Andra världskrigets tre slutdatum i Europa

Andra världskriget slutade med Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i princip på tre olika datum i Europa. Minst känt är antagligen den...

2020-12-17 09:37

"Det finns inga tjänstebilar på landet. Det är bara stadsbor som köper elbil. På landet bor bara bönder."

Från årsskiftet tas den sänkta förmånsbeskattningen på miljötjänstebilar bort, och från halvårsskiftet i sommar ska alla förmånsvärden på nya tjänstebilar chockhöjas. Motivet sägs från den verklighetsfrånvända regeringen vara att det bara är i storstaden det finns tjänstebilar. Och dessutom att det bara är storstadsbor som kör elbil. Men verkligheten är att landsbygden är tätast på företagare, elbilar säljs proportionellt mer på landsbygden, och tjänstebilarna hittas där företagare och behov av transporter finns. De bara är registrerade på leasingfirmorna i Stockholm.
En Polestar 2, min Tesla Model S och en Tesla Model X utanför det ena gymmet samt utegymmet i byn. Bilden är manipulerad och företagslogotyper har tagits bort, förutom förstås registreringsnummer. Samtliga bilar på bilden är tjänstebilar. Nej, jag var ensam inne på gymmet på grund av pandemireglerna, övriga var på utegymmet. Och nej, här på landet boende på grusvägar tvättar man inte bilen förrän vägen dammsaltats framåt april-maj.
Vid årsskiftet slopas rabatten om 10 000:- SEK om året på förmånsvärdet för tjänstebilar. Det innebär en de facto skattehöjning för landets företagare med bil de även använder på fritiden med 833:- SEK i månaden. Till halvårsskiftet chockhöjs sedan förmånsvärdena på alla nya tjänstebilar.

Regeringen och de verklighetsfrånvända Miljöpartiet hävdar att det ändå bara är storstadsbor som har tjänstebil (eller elbil) och att de kan ta tunnelbanan.

Verkligheten är istället en helt annan. Elbilar är vanligare på landet, justerat per såld bil. De allra flesta elbilar är på grund av priset tjänstebilar, och väldigt få privatpersoner skulle ha råd att köpa dessa privat. Bor man på landet kör man också mer, och att det är billigare att köra en elbil, inklusive värdeminskningen, räknas alltså hem snabbare för den som inte bor i stan, utan kör mer.

Sedan är det betydligt vanligare med företagare på landet. Stockholm kommer först på 109:e plats bland andel företagare, Göteborg på 220:e plats och Malmö på 205:e plats. Listan med kommunerna med störst andel företagare 2018 hittar du nedan. En del av kommunnamnen kanske du inte ens vet var de ligger.

Andel företagare per kommun (storstadskommuner i fetstil)

1 Borgholm 20%
2 Berg 18%
3 Ydre 16%
4 Åre 16%
5 Simrishamn 16%
6 Tanum 16%
7 Båstad 16%
8 Sorsele 15%
9 Årjäng 15%
10 Värmdö 14%
11 Orust 14%
12 Sjöbo 14%
13 Ödeshög 14%
14 Hörby 14%
15 Valdemarsvik 14%
16 Danderyd 14%
17 Mellerud 14%
18 Bjurholm 14%
19 Åsele 14%
20 Vaxholm 13%
21 Vellinge 13%
22 Ekerö 13%
23 Lidingö 13%
24 Krokom 13%
25 Tomelilla 13%
26 Gotland 13%
27 Härjedalen 13%
28 Dals-Ed 13%
29 Sunne 13%
30 Malung-Sälen 13%

Endast sex av top 20 är storstadskommuner, och då räknas Värmdö, Vellinge, Vaxholm och Ekerö som landet av många, så i praktiken är endast två av ovanstående kommuner storstad. Detta trots att 40% av landets befolkning bor i storstadsområdena. Dessutom hittas inga mellanstora svenska städer på listan ovan. Likt Göteborg och Malmö hittas dessa i själva verket i bottenskiktet av minst andel företagare i landet.

Uppsala hittas på plats #229, Linköping på #268, Örebro #269, Borås, #256, Umeå #288 (av 290 och därmed Sveriges tredje minst företagartäta kommun), Jönköping #270, Västerås #251, Norrköping #239, Helsingborg #193.

Och nej, folk på landet är inte bönder. Även på landet handlar de som kan försörja sig på jordbruk och skogsbruk om några procent. 

På Gotland fanns det ca 1500 jordbruksföretag 2013, vilket var högst i landet. 2019 är antalet företagare ca 7 800 eller 13% av befolkningen enligt ovan, vilket innebär att även på Gotland är bönder en minoritet bland företagarna.

Så vem annars än företagarna hade MP tänkt skulle betala för de där elbilarna och leda omställningen?

Regeringens och Miljöpartiets uttalanden och landsbygdsförakt kan bara förklaras av en av två orsaker. Antingen är de inkompetenta och känner inte till de faktiska förhållandena i Sverige, vilket förklarar så mycket. Eller så ljuger de avsiktligt för att tilltala en väljarkår som bara hittas i ... vänta ... ni kan aldrig gissa ... i storstäderna och spä på myter om landet utanför de så kallade tullarna. I endast 55 av landets 290 kommuner - främst storstadsområden och de mellanstora städerna - röstade fler än 4% på Miljöpartiet. Hade resten av landet fått bestämma hade MP aldrig suttit i riksdagen, än mindre låtit 4% diktera levnadsvillkoren för 96% av landets befolkning.
Tål att påminnas om

Förutsättningarna att vara företagare på landet är bättre än i stan. Lokaler är betydligt billigare, oavsett om man hyr eller äger. Möjligheterna till stora billiga lokaler skiljer sig enormt. Boendena och med det de tunga fasta privata kostnaderna är också betydligt billigare och gör det enklare att gå över till företagande. Det finns också större lokal lojalitet mot lokala företagare istället för att i storstan jaga billigaste leverantören. Det finns inte heller lika många som lägger sig i störande verksamhet, om man alls har några grannar inom störande avstånd. Med högre andel företagare ökar också förståelsen för företagare generellt bland befolkningen, och man vet att dessa skapar jobb och inte är några parasiter och fuskare. För varje företagare finns det anhöriga och ofta även lokalt boende släkt. Medan man i stan ser företagare som ett problem, så ser man dem som en tillgång på landet. För här finns inga statliga verk och myndigheter och de enda som investerar i byns service, gator och torg är lokala företagare. 
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

28 kommentarer:

  1. Det är väl mest "vita medelålders män", dessutom i glesbygd, som har tjänstebil, så det är bara att höja.

    "Je suis Östling"

    SvaraRadera
  2. Stort tack Lars för många viktiga artiklar, och ett synneligen väl utfört bloggande!

    MVH Småstadsbo långt från Tjockholm.

    SvaraRadera
  3. Jag skaffade elbil (Tesla Model 3) som personalbil förra året, och blir nu drabbad av att miljöbilsrabatten försvinner (10.000 kr per år dyrare).

    Jag överlever, men det är lite synd att det inte finns bättre framförhållning.

    Helt klart kommer dessa ändringar innebära långsammare övergång till fossilfria bilar. Var det det som MP ville?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen, de vill inte att det ska finnas några personbilar alls i landet, förutom för vissa partifunktionärer som inte kan ta tunnelbana.

      Radera
    2. Glöm inte de som kör väldigt, väldigt tunga stenar. Det är OK om jag gör det.

      Radera
    3. Jag har ingen personlig åsikt om skatt/rabbater osv i just elbilar.
      Men på punkten framförhållning, att det ska vara så svårt att sätta förutsättningar som håller lite över tid.

      Radera
    4. Skatten måste in såklart.

      Radera
  4. MP har gått vilse i miljöpannkakan. Deras käpphäst är (bl.a) bilar, bilar skall bort. Spelar ingen roll om man uppfann en bil som omvandlar CO2 till O2 och diamanter (diamanter innehåller en del C), bilar skall bort iaf.

    SvaraRadera
  5. Så här blir det när aktivister får direkt inflytande i en regering och den är för svag att stå emot aktivismen. Miljöpartiet är sekten där de som lider av dåligt samvete för allehanda saker hamnar. MP har ingenting med miljön att göra, det är det väl ingen som tror längre iaf?

    Dessutom tycker jag att regeringen borde styra upp fusket/svinnet i välfärden innan de försöker få in mer skatt, varför skall jag acceptera höjningar vad gäller skatt, när politikerna tillåter att det fuskas i systemet, eller att de inte kan prioritera bland utgifterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Word! Naturligtvis skall det finnas en symmetri där det är samma straff för att slösa bort skattepengar som att undanhålla dem från beskattning.

      Radera
  6. Att förmånsvärdet ökar med 10.000 gör ju inte att kostnaden ökar med lika mycket, snarare med hälften. Eller betalar arbetsgivaren även sociala på förmånsvärdet, så att man i så fall får en ökning med skatt på 10.000 för den enskilde och cirka 3300 i sociala för företaget? Några 833 i månaden blir det i alla fall rimligen inte väl?

    Detta sagt, jag skulle aldrig i livet få för mig att rösta på miljöpartiet, men jag kan ändå sympatisera med de som menar att det blir obalans när det blir så mycket billigare att köra elbil som tjänste/förmåns/personalbil än privat. Vill man uppmuntra omställning borde man hitta ett sätt som blir någorlunda kostnadsneutralt mellan privat- och företagsbilar. Sen må man tycka vad man vill om att "de flesta nya bilar köps av företag", men måste det verkligen vara så? Och måste vi verkligen i landet generellt köra större, tyngre och dyrare bilar än man i genomsnitt gör i övriga Europa? Anar jag en bias till förmån för en viss inhemsk - förlåt, kinesisk - biltillverkare här...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta företagare kör nettolöneavdrag för bilförmånen, pga 3:12-reglerna. Det visar tydligt att förmånsvärdet i praktiken minskar nettolönen med hela beloppet. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/lonevaxling.4.3dfca4f410f4fc63c86800014710.html

      Radera
    2. Räkna lite på det. Alternativet är att du både får sänkt lön med hela förmånen, plus ska beskattas för förmånen, som alltså så att säga slår två gånger. Nettolöneavdrag blir det samma, men en gång.

      Radera
    3. OK, jag räknade på standard lön och inte på 3:12 och utdelning (jag är anställd) så jag tror dig. Dvs för en anställd blir det rimligen som jag skrev, men för en företagare med möjlighet till utdelning enligt 3:12 blir den totala marginaleffekten som du beskriver det?

      Min grundläggande invändning mot varför det ska vara billigare att köra företagsbil än privat kvarstår dock - och då har jag ändå möjlighet att ta ut personalbil.

      Radera
    4. Om man ligger ovanför brytpunkten alt. eller en bit under så kan man betala förmånen netto så att den blir 0 kr. Alltså öka sin lön med förmånen+avgifter, då är förmånsvärdet 0 kr och därmed arbetsgivaravgiften 0 kr och uttagsmoms undviks. Kan löna sig i vissa fall.

      Radera
    5. Raven_Matrix, då tror jag inte du har hela bilden klar för dig. Om bilens värde är mer än restskulden på leasingen vid leasingperioden slut kommer ju mellanskillnaden dig till godo - det vanliga är att man då använder dessa pengar till att (del)finansiera den första förhöjda hyran på nästa bil man tar ut.
      Så någon förlust skulle det troligen inte bli på det sättet. Alternativt förhandla med leasinggivaren om en högre restskuld om de har såpass koll att de accepterar det och tror på ett högt andrahandsvärde. Alternativet är ju förstås - som alltid - att om bilens marknadsvärde understiger restskulden får man skjuta till pengar.
      Hela ovanstående resonemang förstås förutsett att man har finansiell leasing.

      Radera
  7. I Kommunerna runt Stockholm verkar det inte drabba någon fattig i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Min erfarenhet är att människor i Stockholm så gott som aldrig säger något elakt om folk på "landet", men folk på "landet" pratar ofta skit som Stockholmare. Visst är det fånigt? Dessutom, den riktiga misären hittar man i storstäderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi landsbygdsbor pratar vi med varandra nämner vi aldrig Stockholm.

      Radera
    2. https://youtu.be/LlOSdRMSG_k?t=40

      Radera
    3. Stämmer inte. Spenderar ganska mycket tid ute i små bonnhålor i landet för att vara stockholmare. Överhört konversationer om Stockholm mycket ofta.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det skall vara så svårt att ge kommentarerna på rätt ställe...

      Radera
  10. "Bara bönder" - oh yea! Ni skulle se bönderna vi har här i trakten! Eller i vilket fall dras bilar... De som är kvar i branchen är ekonomiskt mycket välmående. Spannmålsbönderna som kör gudvet hur många hundra hektar jobbar inte mycket mer än 20 dagar per år med själva jordbruket men bygger ändå förmögenhet på inkomsterna. Resterande tid jobbar de externt med allt från snöskottning till ROT-snickerier. De som är riktigt förslagna äger en skogsmaskin eller tre som de kör på vintern - helst i egen skog.

    Ibland kommer det avundsjukereportage om hur rika vissa ICA-handlare är, men de stackarna sitter fast i verksamheten 24/7/365 och hinner knappast njuta av nån rikedom. Spannmålsbönderna här nere flyttar till Thailand och Spanien över vintrarna så snart ungarna gått ut grundskolan.

    SvaraRadera
  11. Jag menar tvärt om att livet på landet försvåras av bilen. Vi bodde två år i en liten by på landet. Man var alltid orolig för att barnen skulle klättra över staketet och bli påkörda. Bullerstörningar och låga fastighetspriser på grund av närheten till en stor väg. Och byns affär och konditori var naturligtvis igenbommade sedan länge pga bilens utarmande effekt på det lokala näringslivet.

    SvaraRadera
  12. Absolut, jag håller med. Det var bättre förr.. när: folk höll sig hemma på gårdsplanen istället för att drälla runt i bygden; man fick aga barn som var olydiga; drängen och pigan fick hantera skitgörat och frugan kardade garn och varvade spinnrocken hemma i stugan! 🤔😁

    SvaraRadera