Aktuellt

Slovakien: Sputnik V-vaccinet som levererades var inte det som använts i de påstådda studierna

AFP rapporterar att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser...

2020-11-26 21:12

Nya förseningar för Svenska kraftnät: Sydvästlänken fördröjs till 31:a mars

Det blev ingen Sydvästlänken denna vintern heller och med det ingen undsättning av elförsörjningen för elhandelsområden SE4 med bland annat Skåne. Svenska kraftnät meddelade idag att nytt datum för driftförsök blir den 31:a mars, efter att man inte ens klarat av att gå upp i provdrift.
Nä, det gick inte ser ni
Redan under de förberedande testerna inför de planerade trettio dagarnas provdrift så upptäckte man brister i mjukvarustyrningen av omriktarstationerna. De fungerar under normala omständigheter, men inte under onormala.
"De tester som har utförts visar att det är mjukvaran – hjärnan i anläggningarna – som måste uppdateras och genomgå en ny serie av verifierande tester innan provtagningen kan starta."

Bedömt ska detta ta cirka tre månader, så ny killgissning från Svenska kraftnät om kommersiell drift är den 31:a mars 2021, lagom till vintern är över i Skåne och södra Halland. De rejäla prisskillnaderna i elpris mellan SE3 ("Stockholm-Göteborg") och SE4 (Skåne, Blekinge, södra Halland och södra Småland) kommer således bestå. Sedan får man hoppas att det återigen blir en mild vinter, så överföringskapaciteten räcker.

Varför leverantören GE Grid Solutions inte testat sin programvara för onormala förhållanden förut lämnas som en övning.

Hela projektet Sydvästlänken skulle ersatt kraftbristen som orsakades av den förtida nedstängningen av Barsebäck, men har präglats av massiv inkompetens och är kanske ett av Sveriges mest försenade projekt sedan Hallandsåstunneln. En ren och skär lekstuga. Och nu blev det ytterligare tre månaders bedömd försening. Förr i tiden lyckades Sverige bygga ett antal kärnkraftreaktorer på kortare tid än det numera tar att dra en fungerande kabel. Elkabel då alltså.

38 kommentarer:

  1. Passande jämförelse med Hallandsåstunneln. Ja två riktiga katastrofprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt min tanke också, detta är Hallandsåsen i repris.

      Radera
    2. Aldrig tänkt på det, men det är det verkligen.

      Radera
  2. Känns väl inte som vi i område 3 har så stora incitament att få igång den.
    De kommer väl bara driva upp vårt pris när sörlännignarna ska stjäla all el.

    Kärnkraft ville de inte ha. Och vindkraft är för fult. Men billig el ska de ha....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tönta daj litta va. Vi velle hau Barsebäkk kvaur. Di va di darna hoddorna i Tokholma som drou ud plyggen, va.

      Radera
    2. Tokholma såklart men glöm inte danskjävlarna! https://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y

      Radera
    3. Du är förbannat fräck! Ni stal kärnkraften från oss! Och ni har även stulit Oskarhamn och större delen av Ringhals. Intressant att Forsmark får hållas…

      Vindkraft finns det förhållandevis mycket av, men vissa "särintressen" satte stopp för både Blekinge Offshore och Taggen kring Hanöbukten samt även något i krokarna av Skanör har jag för mig. Enda återstående hoppet är Kriegers flak, men därifrån finns ingen infrastruktur som kan fördela strömmen på skånskt land.

      Radera
  3. Med tanke på alla problem med stora projekt där nere i Syd. Har alla kompetenta ingenjörer utvandrat? Eller har man gått Muteborgsvägen och låter den som har glammigast middagar vinna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har inte utvandrat, det finns ett 100-tal ingenjörer i Ludvika som ABB ville bli av med och som Hitachi fick ta över. Där finns världsledande väldokumenterad kompetens på området högspänd likspänning. Inkompetensen finns på Svenska kraftnät, som gav upphandlingen till outsidern GE, förmodligen på grund av lägre pris. (Sic!)
      Det värsta är väl att inkompetensen inte slutar med själva köpet utan att de trots alla problem inte hävt köpet och låtit ABB/Hitachi leverera. I förhållande till de stora projekt de tidigare genomfört är Sydvästlänken en munsbit, som kan byggas ihop av fördefinierade moduler. Kniper det borde det kunna levereras på ett halvår.

      Radera
    2. Det finns ingen brist på kompetens men det finns idag också ingen brist på icke tolerans på nånting. Lättast och mest kostnadseffektiv är väl högspänningsöverlandledningar, problem löst. Men vänta det finns direkt 100 advokat som beräkna direkt någons ekonomiskt skada för fastighetsvärde eller även lossas skador. Överlandledningar kan även dynamisk levererar mer el vintertid eftersom helt enkelt ner det mest behövs finns också bättre kylning. För HVDC är det marginell.

      Radera
    3. Vi har inte råd med bättre här i syd efter att vi fick betala botniabanans typ 150%-iga budgetöverskridelse tyvärr.

      Radera
    4. Botniabanans budget var 11miljarder, slutnotan blev 15miljarder. Inte riktigt 150%. Däremot kan Nya Karolinska antagligen landa på 100-150% budgetöverskridelse.

      Radera
    5. Förbifart Stockholm är det som kostar, över 30 miljarder! Som inte löser nånting dessutom. Helt skattefinansierat förstås, till skillnad mot Öresundsförbindelsen som bekostades med lån som betalas av användarna. Botniabanan gör åtminstone någon nytta.

      Detta är ursprungligen Alstoms elnätverksamhet som General Electric köpt 2017. Det är i grunden Alstoms inkompetens det handlar om, för det är de som slöt avtalen och de hade absolut inget om högspänd likström när detta satte igång. Det här var deras betalda experimentverkstad för att kunna ta upp kampen med ABB. Massa fransoser har gått runt och rullat tummarna i åratal i Hurva. Finns en del artiklar om det på Sydsvenskan/DN. ABB är världsledande sist jag hörde något.

      Men ja, kompetensen flyr också, från kaozet.

      Radera
  4. Danskarna grät krokodiltorar över Barsebäck och naiva som vi svenskar är så stängde vi ner. Ett år efter nedstängningen stämde danskarna oss i EU domstolen och resulterade i zoner och prisskillnader som tas upp har på bloggen.
    Som sagt, räkna alltid fingrarna efter ett handslag med dansk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å ändå tjatar "skåningarna" om att de vill vara danskar och höra till köpenhamn....

      Radera
    2. Precis, eller som Växjös kommunalråd uttryckte det i samband med eventuell sammanslagning av regioner, vi kan inte gå ihop med Skåne, de kan ju inte sammarbeta själva inom regionen(Dvs Malmö/Lund anser att inte Kristiansbor är fina nog).

      Radera
    3. Hade som Skåning gärna tillhört Danmark. Ja Kristianstad är Skånes golvbrunn, så det är väl inte konstigt.

      Radera
    4. Växjö tror jag har blivit utsedd till Sveriges golvbrunn av en Robert Gustavsson, helt fel kan jag inte säga att han har.

      Radera
    5. @T, sett det klippet. Delar av Kristianstad ligger under havsnivå, så med tanke på önskat fall så kvalificerar även den staden in.

      Radera
    6. Men de har garanterat fler soltimmar per år jämfört med Växjö :)

      Radera
  5. Om jag förstår det hela rätt så tappade man kompetensen in-house pga det långa uppehållet av nyproduktion. Sen var men inte riktigt med på banan när entreprenaderna upphandlades och det blev luckor mellan dom olika upphandlingarna. Sen kan man kika på sträckorna Nybro-Oskarshamn där man retat upp lokalbefolkningen med att tvunget bygga luftledning. Sen är det ju lite förseningar i nybyggnationen av sträckan Storfinnforsen-Midskog och den ledningen trillar väl snart ner pga sin höga ålder.

    SvaraRadera
  6. Ja så klart, då kan de också blåsa naiva/dummsnälla/konflikträdda Svenskar

    SvaraRadera
  7. Nordsjö-länken (750 km norge-skottland) är väl nästan färdigbyggd. Tror de började runt 2016.

    Är det så svårt att bygga en kortare sträcka på land?

    SvaraRadera
  8. Oj, visste inte att de hade så hög kapacitet!
    Sydvästlänken 1200MW
    Nordsjö-länken 1400MW

    SvaraRadera
  9. För tillfället:

    Runt 4000 MW skickas från SE3 till SE4.

    Runt 2000 MW skickas från SE4 till Litauen, Polen, Tyskland och Danmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktuell 7:24 har Sverige underskott och få tysk och dansk el.

      Radera
  10. Vid det här laget är ju detta projekt lite av ett skämt.
    Trodde man utvecklade mjukvara lite parallellt.

    SvaraRadera
  11. Projektet går så bra att projektgruooen består av en projektledare och en kommunikatör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer intressant, de 570 skarvar man bytte hade pajat när man byggde de likadant i NordBalt men man körde på ändå, sen visade det sig chockartat paja här också.

      Sedan är närstående textsnutt intressant. Denna överföring gör inget för att mota effektbrist i dörren:

      Beräkningar för sannolika scenarier visar att risken för effektbrist är ungefär lika liten som om Sydvästlänken hade tagits i drift. Den beräknade risken ligger under en timme per år och det är fortsatt lika stor risk för effektbrist i SE3 som i SE4. Förseningen påverkar inte heller den lokala nätkapacitetssituationen i Malmöområdet.

      Radera
    2. Tråkigt att lära sig av gamla misstag. Lite som att borra i en rullstensås eller bygga putshus utan luftspalt (helst med organisk materiel under). Och därefter förvänta sig ett annat resultat än förra gången.

      Radera
  12. Även om det finns ett underskott av el så verkar det finnas ett överskott av personer som är genuint dåliga på sina jobb.

    SvaraRadera
  13. Signalsystemet på Botniabanan var också ett uselt skött projekt. Men eftersom det projektet knappt behövdes var det färre som märkte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ETCS är ett bra koncept, men det har skötts så dåligt att det blivit pannkaka. Det bästa för Sverige vore om ATC uppgraderades till att hantera upp till 230 km/h (jag är hyfsat säker på att det går. Detta är den praktiska övre gränsen för loktåg, alla moderna lok byggs för det, samt är på gränsen för vad konventionell järnvägsteknik tillåter. X2000 är byggd för 210 km/h, så finns redan tåg som har nytta av högre gräns. Grödingebanan och delar av Västkustbanan är byggd för det och skulle kunna märkas om över en natt om signalsystemet tillät) och använda ETCS endast på de aspirerande och mytomspunna höghastighetsbanorna, dvs 300+ km/h.

      Radera
    2. Njaee, ERTMS är en EU-grej, annars kan ju inte MP-tågen gå runt Europa

      Radera
  14. Fy, vad kasst att de bara fortsätter och kör på och låtsas som om det är normalt.

    SvaraRadera
  15. Nu har Skåne blivit så förnedringsrånat av Stockholm att det är dags att på allvar verka för att gå skilda vägar. Åt helvete med Sverige!

    SvaraRadera
  16. EU och upphandlingsregler. Billigaste anbudet. Lokala elinstallatören hade kunnat lagt anbud och fått det. Det säger mycket om de som antar anbuden.

    SvaraRadera