Just nu är elpriset i princip obefintligt även dagtid på grund av varm väderlek och vind. Då är det bra att ha en automatisering som laddar elbilen även dagtid och inte bara det normalt billiga nattetid. Kod till hemautomatiseringsträsket Home Assistant nedan.
Laddning med 12 A pågår |
Att alltid koppla in elbilen i ladduttaget är att rekommendera, så man inte glömmer bort detta och varje morgon har en fulltankad (och 70-80% där jag sätter gränsen) bil på morgonen. I och för sig underrättar Home Assistant mig om elbilen inte är inkopplad 22:30 på kvällen, men det är en bra rutin av andra anledningar.
Normalt laddar jag nattetid med start klockan 01:00. Eftersom jag har timdebitering får jag då det ofta obefintliga nattetida priset. Det finns rent av en avhandling som visar att man sparar pengar om man laddar nattetid och att klockan 01:00 på natten är en bra schablon.
Ovanpå det har jag ställt in i Home Assistant att dra igång laddningen om priset går under 5 öre per kWh dagtid. Högre pris än så känns onödigt, då man relativt ofta har lägre priser än 5 öre nattetid.
Koden för Home Assistant nedan, men går enkelt att sätta upp via webgränssnittet utan kod. Exakta entitetsnamn är utbytta, men de kommer ändå vara olika för olika installationer.
– id: ‘1234567’
alias: Charge Tesla below 0:05 SEK
trigger:
– below: ‘5’
entity_id: sensor.timpris_kwh_se3
platform: numeric_state
condition:
– condition: state
entity_id: device_tracker.tesla_model_s_100_d
state: home
action:
– entity_id: switch.tesla_model_s_100_d_charger_switch
service: switch.turn_on
Rätt självdokumenterande, men när elpriset går under 5 öre och bilen är hemma, börja ladda. Är bilen inte inkopplad händer ingenting, och står den inte hemma vill jag inte att den ska börja ladda automatiskt, då priset på laddstolpar förstås är helt annorlunda om den nu skulle stå inkopplad någon annanstans utan att ladda.
Mycket svårare än så är det inte. En av de 45 automatiseringar jag satt upp i systemet än så länge.
Elpriset i Home Assistant just nu enligt Nordpool elområde SE3. |
På tal om det kanske jag borde sätta upp om elpriset går under 5 öre slå på värmen/kylningen oavsett vad.
2 öre i elpris innebär alltså vid normal förbrukning på 1.8 kWh per mil och två öres påslag från elhandlaren att man betalar 7 öre milen i bränslekostnad exklusive skatter och elnät. Faktisk kostnad blir förstås högre med energiskatt, rörlig elnätkostnad och moms. Men i princip betalar man alltså bara för elnätet och skatt för att köra elbil vid de här prisnivåerna.
50 kommentarer
Helt galet elpris. Nu ångrar man att man slog till och band elpriset på 59 öre i fem år..
Rätt nöjd med timmätning så här efter två år eller vad det nu är.
Jag kollade elprishistorik (som bland andra vattenfall lägger ut) och såg att det i princip aldrig varit dyrare de senaste åren än det pris som man erbjöd för att binda. Så då insåg jag att det är en massiv försärkringspremie för att binda elpriset. I många fall 30-50% påslag.
Sen har elmarknaden fått det till att det är livsfarligt med rörligt. Men det är ju i själva verket anvisningspriserna man ska vara rädd för.
Med hemautamtisering och syra förbrukning kommer det finnas stora fördelar att påverka sitt elpris för den som kan tänka sig vara flexibel. Elbil är ju en sån stor förbrukare som man antagligen inte bryr sig om när den laddas att den är perfekt att styra efter timpris.
Bra läsning för elbilar ägare
https://www.uppsalabrandforsvar.se/foretag/tillstand-regler-och-tillsyn/laddning-och-forvaring-av-el–och-hybridfordon/
Bra tips. Man ska vara medveten att bränder med bensinbilar är 5x vanligare dock.
I Malmö tände man häromveckan på ett antal (5-7st) Teslas. Batteripaket såg synnerligen intakta ut. _Exogena anlednigar_ är kanske t o m vanligare.
Det gör faktiskt skillnad om biltillverkare nytta pouchcellorna eller cylindercellorna som tesla. Cylindercellorna som tesla skulle nästan alltid har längre livslängd eftersom ett visst antal cellorna kan bli defekt medan gå nån pouchcell helvete kan med stor sannolikhet hela batteri kastas.
Niklas. Väldigt intressant, hur kollade du på batteripacken ?
Hur länge varade varje brand 30min-5h ?
Sett bilder. Ifrån larm till släckning (och folk uppmanades att allt var safe) under 2h. Var visst sju bilar som blev mer eller mindre totalförstörda. En bild jag såg var det bara buren och batteriet kvar i princip. En "rusning" i batterierna således.
Nej. Ingen rusning i batterierna. Det var anlagda bränder och batterierna var hela. Om batteriet är kvar har det inte brunnit.
I övrigt har RISE (fd Statens forskningsinstitut) eldat upp elbilar nyss, och kunde konstatera att utsläppen var mindre än tidigare påstått, plus för övrigt att som jag bloggat om att fossilbilar också släpper ut dessa gifter, och att gifterna känner man på lukten och stick i halsen långt innan de når farliga koncentrationer och kan avlägsna sig.
Snart kommer dessutom de nya koboltfria LPF batterierna till model 3. Så då försvinner kanske två argument ifrån gammelfossilerna.
@Cornu, jag menade ingen rusning i batterierna såklart. Annars lär det nog sett annorlunda ut.
Kör man med dubbdäck ska man nog tiga om kobolt oavsett.
Eller egentligen 3 argument. De (LPF) håller dessutom bättre, samt är inte lika känsliga hur de laddas.
Tanken är att byta ut koboltbatteriet, eller ja hela bilen om nåt år. Till en 3:a utan kobolt i batteriet. Kör man på bensin så är man en koboltbov när svavlet ska bort så då kan man också vara tyst tänker jag.
det gäller att vara tydlig. Batteriets skal kan vara kvar(skadat) men innehållet brinner/brunnit.
Stick i halsen av HF? Nej tack.
För den intresserade. En film gjord för räddningstjänsten.
https://m.youtube.com/watch?v=tLBXYQ60kxg&t=1s
@Turbu, som sagt ovan nu har så inte så fallet. Varningen till allmänheten blåstes av väldigt fort, så batterierna (de sju) var alltså intakta i detta avseende. Du får väl köra vidare i din bil med högexplosiv vätska.
Eftersom bränderna verkade vara anlagda så har initial branden varit i kupén och rtj verkar lyckats släcka innan batterierna blivit allt för påverkade.
Kolla på filmen, där tas det upp många problem.
Vad jag kör är ointressant.
Som privatperson är jag ganska ointresserad av vad man "ska" köra,
jag ser på det från mitt yrkesperspektiv.
Men du började ditt inlägg med "Bra läsning för elbilar ägare"
Så ditt intresse är alltså bara av relevans ifall det handlar om elbilar, jag får inte ihop logiken där.
Precis som du är inne på, ja batterierna verkar vara bra skyddade. Det skulle säkert blivit värre med sju bensinbilar. Då tanken är rätt oskyddad i jämförelse med en modern elbil.
Ja bra läsning,om ägaren tar till sig infon så minskar konsekvenserna vid ev brand.
Jag kan inte uttala mig om den aktuella händelsen i Malmö
Men sju fossil bilar är inga konstigheter. Inte under mina två decennier i räddningstjänsten iaf.
Men värmepåverkas batteriet och det börjar brinna blir det problem då batteriet inte är åtkomligt(skyddat)
Som du förstår blir det problem om en bil ska stå i ett publikt inomhusgarage och brinna i typ 5 h.
Ja det kan säkert bli problem ifall det börjar brinna under laddning när tiden får gå fritt. Men som sagt det verkar vara ett sällsynt problem. Malmö-exemplet visar just på moderna elbilar, om vad som händer efter några timmars brand. Detta anlagda dåd var ju inte konstigheter heller eftersom batterierna klarade hetta trots en helt uppbrunnen bil.
Jag tycker du ska läsa på om LPF batterier som nu är det nya och som i detta nu svämmar över ifrån Kina till Europa. Då ser du nog riskerna på ett annat sätt. Du känns mest som en alarmist faktiskt. Det finns gott om kunskap där ute, även för er praktiker.
Ok.glöm mig, och jag gissar att du inte kollade på den länkade filmen?
Men läs denna länk, det tar 5min och handlar om typ Sveriges främsta person på området.
https://www.motormagasinet.se/article/view/645208/han_lar_ut_om_riskerna_med_brinnande_elbilar
Jag brukar inte hämta kunskap ifrån youtube, nä. Ja, jag litar hellre på statistik än en brandman ifrån Södertörns högskola som utgör sig för att vara Sveriges främsta på området. Som sagt även ni pratiker kan lära er av akademin och forskningen. Mycket har hänt de senaste åren, precis som det brukar med tekniksprång.
Så du har tillräckligt med kunskap för att förkasta räddningstjänsternas hänvisningar ?
Sa jag det? Artikeln i motormagasinet känns värre än kamratposten, "över huvud taget" ett ord. Som sagt ni praktiker har er bild utifrån historia. Nu var det moderna/nya Teslabilar som brann, och resultatet vet vi utifrån riksmedia … ingen fara.
Din argumentation bygger alltså på EN händelse, utomhus dessutom?
Nu var det ju du som hängde upp dig på den händelsen i Malmö, inte jag. Du ställde frågor, jag gav svar. Men, du får väl fortsätta cherry-picka det som passar din verklighet. Statistik säger annars mycket, ett tips i all välmening. Men du är nog svår att påverka med fakta.
Nu ska jag sova. Men som sagt innan, läs på lite om den förbättrade batteritekniken innan du gör bort dig mer. Hos Tesla SC i Malmö brann alltså 7 nya Teslor av 2020 års modell, inga problem med batterierna trots ohämmad brand i några timmar.
Som övning till dig, kan du ju fungera på var syretillförseln är störst, utomhus eller i ett garage 😉
Det låter orimligt att branden var ohämmad i timmar trots att RTJ la på vatten, om nu inte batteripacken brann då. Men du hade ju inspekterat batterierna.
Ev skillnad på syre nivå utomhus och i garage kommer ha marginell påverkan på branden.
Men om du hade någon som helst kunskap skulle du förstå att koncentrationen av gifter blir värre i slutna utrymmen och kommer påverka taktik och möjligheter för Skadeavhjälpande åtgärder.
Det lär ha brunnit ett tag, så ja ohämmat, hur länge vet varken du lr jag. Men du känner kanske inte till Fosie i Malmö. Utan gissar kanske? En lättsläckt brand helt enkelt. Menar du nu att bränder inte kräver syre och har samma förlopp? Har du verkligen arbetat inom RTJ? Dessa sju batterierna avgav inga större mängder gifter då skalet föll, bilarna skulle troligen klarat sig bättre i ett garage, ja.
Vore väldigt intressant att veta bränslet till din bil, turbo. Då verkar så beläget för dig att upplysa oss elbilsägare. Vet du hur många som dör av fossiltrafik i våra städer p g a utsläpp?
Pinsamt låg nivå, skrämmande att du som okunnig amatör tror dig veta bättre än branschen.
Pröva att inte gissa och ljuga.
Känn dig inte kränkt för ditt bilval.
Hur fungerar egentligen elmarknaden i bulk. Jag antar att storkonsumenter köper den mesta av elen på terminer, allt annat vore orimligt. Eller?
Har någon räknat på om det finns något att vinna på att bara ha ett batterilager och ha timmätning på elen? Dvs ladda batteriet när det är billigt (natt) och göra av med elen på dag och kväll?
Går det att räkna hem ett sådant upplägg utan att ha solceller eller elbil?
Nej det går inte räkna hem i dagsläget. Sist jag räknade på det (2015) så blev el som mellanlagrades i batteri 5 kr dyrare per kWh räknat över systemets livslängd.
Nu blir batteritekniken bättre varje år men skulle det bli lönsamt på den svenska elmarknaden kommer ju nätleverantörerna/eltillverkarna själva att köpa in batterier.
Jag räknade på det nu när man kunde söka 50kkr bidrag för att komplettera solelen med batterier, hade behövt en separat växelriktare eftersom min inte stödjer batteri. I praktiken är skillnaden alltså rätt liten tekniskt mot att bara skaffa ett batteri utan solceller, men ekonomiskt skiljer det en del eftersom bidraget var villkorat med att man också har nätansluten mikroproduktion.
Har inte siffrorna i huvudet nu, men minns att jag med då antagen livslängd på batteriet om 4000 cykler inte var nära att få det att gå ihop med ens väl tilltagen skillnad i elpris.
Det som möjligtvis skulle kunna få ett litet batteri att vara vettigt är väl om man har höga effekttariffer (vilket väl är på gång i stora delar av Sverige?) och kan kapa toppen under höglasttimmar och på så sätt få ner hela månadens nätavgift. Sedan tillkommer givetvis användningsområdet nödeffektdrift av prioriterade laster i huset, men alla växelriktare stödjer inte det. Där är väl frågan snarare hur mycket pengar man budgeterar för sin prepping?
Jag räknade på det nu när man kunde söka 50kkr bidrag för att komplettera solelen med batterier, hade behövt en separat växelriktare eftersom min inte stödjer batteri. I praktiken är skillnaden alltså rätt liten tekniskt mot att bara skaffa ett batteri utan solceller, men ekonomiskt skiljer det en del eftersom bidraget var villkorat med att man också har nätansluten mikroproduktion.
Har inte siffrorna i huvudet nu, men minns att jag med då antagen livslängd på batteriet om 4000 cykler inte var nära att få det att gå ihop med ens väl tilltagen skillnad i elpris.
Det som möjligtvis skulle kunna få ett litet batteri att vara vettigt är väl om man har höga effekttariffer (vilket väl är på gång i stora delar av Sverige?) och kan kapa toppen under höglasttimmar och på så sätt få ner hela månadens nätavgift. Sedan tillkommer givetvis användningsområdet nödeffektdrift av prioriterade laster i huset, men alla växelriktare stödjer inte det. Där är väl frågan snarare hur mycket pengar man budgeterar för sin prepping?
Bra för plånboken med lågt elpris, men investeringen i solceller har inte varit lyckad än. Bättre med pengarna på börsen.
Jag tror många har andra avsikter än att bara maximera avkastning. Så tänkte iallafall jag när jag övervägde investeringen för några år sedan. Sen har ju själva anläggningen ett restvärde vid ev försäljning av hus, så helt tokigt är det nog inte.
Nej, eller hur Niklas. Man får tillbaka pengarna när man säljer huset, så all el är vinst. Dessutom ska man jämföra med börsen, så finns det ju alltid i backspegeln någon aktie som hade gått ÄNNU bättre, så man ska hålla sig från börsen också och bara köpa den bästa investeringen i världen.
Vi andra gillar riskspridning och jagar inte bara maximal avkastning, för vi vet att vi itne kommer köpa den aktie som går bäst i världen.
Som bostadsrättsinhavare, ligger man tyvärr inte på detta elpris. Utan betalar runt 1,5kr/kWh. Eller 2kr/milen med min förbrukning. Räkningen kommer en gång varje kvartal, men brukar hamna under posten "nödvändigt brus" såsom Spotify, Netflix och barnens telefoner.
Det är inte så lätt i brf. Vår brf har med över 63A effektabonnemang, skulle vid 3öre elpris nån kommer hem och ladda sin tesla med 22kw medan vi redan har månadseffekttop sulle det betyder 22x60kr + moms bara för det första timme. Överföring är dock mycket billigare vid effektabonnemang och vi skulle få i detta fall mellan 22-6 få el för 70-80öre inklusiv överföring,skatt och moms.
På tal om automatisering och Home Assistanse. Vad använder du för sensorer för att mäta co2? Såg att du hade det i ditt förra inlägg i ämnet "Hemautomatiseringsträsket: Sensorträsket" Mvh
Netatmo
Var hittar du elpriserna?
Nordpool-tillägg för Home Assistant. Googla
Att köra igång saker vid gratis elle negativt pris, borde vara en samhälls insats.. Kanske helst något som faktiskt ändå fyller en funktion då. Men negativa priser slår nog sällan igenom till konsument
Hej,
Jag körde din lösning först, men en i Tesla kretsarna har skrivit ihop en AppDaemon app, så kan vara värt att testa då den räknar ut när under dygnet när spotpriset är som billigast.
https://github.com/EvTheFuture/SmartCharging