Aktuellt

Reklam: Fem procent rabatt med Cornucopia? på Finanskursen årskull 3

Denna artikel är reklam för Finanskursen, som erbjuder tidig anmälan och fem procent rabatt till bloggens läsare om de anmäler sig här . F...

2020-11-25

Det svenska fordonsbeståndet kontra bloggläsarnas - mer miljöbilar bland läsarna

Bloggläsarnas bilar och det svenska fordonsbeståndet skiljer sig åt. Framför allt har bloggläsarna betydligt fler miljöbilar, undantaget etanol, och det är 13x vanligare att bloggens läsare äger en elbil än svenska folket i gemen.
Episk holmgång USA vs Kina
2969 bloggläsare svarade på enkäten, vilket är relativt mycket. Få enkäter får mer än 3 000 svar. Av dessa hade 9.7% ingen bil, och den gruppen diskuteras inte ytterligare.
Svenskarnas respektive bloggläsarnas bilar efter bränsletyp

Man kan förmoda att bloggläsarna pga sin socioekonomi har lite nyare bilar än snittet, som dras ner av mängder med 20+ år gamla bensin-Volvo. Bland läsarna var det ganska dött lopp mellan bensin och diesel, där diesel var något vanligare än  hos svenskarna i allmänhet.

Etanolbilar var ovanligare hos bloggläsarna än fördelningen av den svenska fordonsparken, men gasbilar var avsevärt vanligare. Även klassiska elhybrider var vanligare bland bloggläsarna, men den största avvikelsen handlade om de modernare och även dyrare laddhybriderna och rena elbilarna. Hela 7.6% av bloggläsarna kör elbil, mot 0.6% av den svenska fordonsflottan, eller en faktor på nästan 13x. Ren elbil var rent av vanligare än räckviddsångestkompromissen och mellansteget laddhybrid.

När det gäller att elbilar ska ersätta fossilbilarna så ser man ovan att med 2.0% laddhybrider och riktiga elbilar, så är det en del kvar att göra på den fronten, för de som tror att Sverige ska bli fossilfritt tills något visst datum.

29 kommentarer:

  1. Du tog dock bara med den bilen man använder mest. Har man en laddhybrid/elbil och en fossilbil lär man köra den förstnämnda mest eftersom det är billigast bränsle. Men det kanske inte påverkar svaren nämnvärt.

    SvaraRadera
  2. Innan bilparken är fossilfri så är jag nog död. Däremot går nybilsförsäljningen av elbilar som en Tesla. I o m nickel- och koboltfria batterier, så saknas t o m det argumentet

    SvaraRadera
  3. Många av dieslarna lär vara miljöbilar eller i varje fall marknadsförda som sådana, jag vet att båda mina bilar såldes med den marknadsföringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist de premierades för det. Även ifall man kör en diesel på HVO för sitt egna samvete, så är det lite som att knuffa över bollen till någon annan.

      Radera
  4. Såg att medierna gått i spinn över att nån lobbyorganisation fått laddhybrider att gå extremt smutsigt, det hela presenterades som "nästa dieselgate" och slutet för laddhybrider som biltyp.

    Undersökningen verkar ha gått upp på att tömma batteriet, och sedan köra enligt nån specialkörcykel i nån slags "ladda batteriet" inställning. Dvs exakt så man aldrig ska köra en sån bil, hela poängen är ju att batteriet ska täcka upp en klar majoritet av alla bilresor och sen använder man lilla bensinsnurran i nödfall. Men visst, körning i exakt de omständigheter som gjordes under testet var mycket smutsigare än alla tillverkare angett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt många som har s k laddhydrider verkar ju knappt orkar sätta i sladden för kunna köra de där 3 milen på vintern på el. Jag tycker det är bra om än inte tillräckligt bra man justerar miljöbilspremien för bilar med CO2 utsläpp över 0. Vill man påskynda omställningen så vore det bättre att ta dessa pengar och bara ge till rena elbilar.

      Radera
    2. Ja om folk inte klarar av att använda sina bilar så är det ju tråkigt. Det är en rätt vettig idé bakom laddhybrider, genomsnittlig bilresa för folk i tätbebyggt område är väl nånstans runt 5 km eller om det var mindre till och med. Ingen speciellt bra bil för boende i glesbygd och kanske inte ens för jobbpendlaren (genomsnittlig jobbpendelsträcka i Sverige är väl typ 25km). Men för den som oftast kör korta sträckor och endast ibland lite längre (samt orkar sätta i sladden) är det väl utmärkt.

      Själv fick jag ut en v60 laddhybrid som sommarhyrbil året innan vi köpte egen bil, och jag hatade verkligen den bilen. Den kändes som det sämsta av två världar får vårt behov den sommaren (långfärder).

      Radera
    3. Det hela handlar ju om att få kör bilarna så som du säger att de ska köras, det är därför mediernas "spinn" är viktigt. Snacka om att skattepengarna går till fel saker. De enda gångerna jag hör en laddhybrid köras på el är när någon gammal gubbe och tant åker förbi i sin nya Kia Optima-hybrid. Där har vi folk som använder bilen på rätt sätt. Inte en enda sån där Volvo T8 går på el där jag bor iaf. Det är bara ett sätt att komma undan billigare.

      Radera
    4. Hur förnuftigt är det att bära runt på 300 kg extravikt i en bensinbil till ett högre pris? Bara för att låtsas vara miljövänlig och hjälpa de gamla bilverksäderna...

      Radera
    5. Innan någon besserwisser hör av sig: "bilverkstäderna"

      Radera
  5. Många varken har eller vill låna upp det extra som behövs för att köpa en elbil. Men när elbilar är tillräckligt billiga om några år kan det gå fort. Bytet kommer att skyndas på av att när nog många har elbil blir det dyrare med fossiler och svårare att få tag på. Det blir ombytta roller, det kommer inte gå att tanka fossiler överallt. Och omaket för fossilkonsumenten kommer att skynda på omställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer med Svinto. Har ingen lust att lägga kapital ännu, kör vidare med våra två dieslar och en bensinare i väntan på att priserna sjunker och prestanda blir bättre. Det kommer nog en "tipping point" så småningom som antyds ovan, hoppas att det kommer att finnas mackar så att MC:n kan tankas var 30:e mil tillräckligt långt i framtiden... El-MC? nej tack, en MC skall låta och vibrera så det känns att man kör MC, annars kan det vara.

      Radera
    2. Det kommer säkert bli några gator där fossiler inte får köra likt förbudet för dubbdäck. Sedan kommer elbilar köras längre per år än fossiler vilket ytterligare påskyndar nedläggning av fossilmackar. När helt självkörande bilar kommer omvandlas raskt taxi och med den snabbt sjunkande taxan faller fossilbehovet ytterligare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Det ni missar, är att kostnaden för en elbil i många fall understiger priset av en enkel Skoda. Att man inte är kreditvärdig är en annan fråga.

      Radera
    4. Har svårt att tro att man får det till billigare med elbil än bensinbil om du inte kör extrema mängder per år, speciellt om du inte är likvid nog att casha din bil utan måste betala ränta.

      Radera
    5. Redan nu är en ren elbil klart ekonomiskt attraktivt om man jobbpendlar mer är 60 km per dag.
      Att intallera laddstation är dessutom inte särkilt komplicerat heller.

      Radera
    6. Anders har du räknat med alternativkostnaden?

      Radera
    7. @enförsiktiggeneral:
      Varför har du 3 st bilar?
      Nyfiken fråga.

      Radera
    8. @Tim.

      Ja det har jag.
      Det är bränslekostnaden som är avgörande.
      Bränslekostnaderna minskade med mer än 2000 i månaden.
      Elen gick upp 500 per månad.
      Kombinationen att bo på landsbyggden och elbil är bra.

      Att slippa åka och tanka samt glädjen med bilens vridmoment är värt en del också

      Radera
  6. I länder med väl utbyggt elnät kommer säkert elbilen att slå igenom relativt snabbt, men hur kommer det gå i sydeuropa ellar andra delar av världen, där är elnätet dimensionerat främst för lite belysning och kanske en ugn och tvättmaskin i varje hem, men knappast mer än så.
    Känner några som får ladda sina medhavda elbilar länge när de flyttat till sydligare breddgrader, inte ovanligt med 5A eller 7A huvudsäkringar i fastigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är hur smidig elbilen blir för de som typ bor i lgh och inte har egen laddare på sin parkering.

      Radera
    2. @Turbo, nästan alla nybyggda brf har laddplatser. Det kommer såklart visa sig på brf:ns pris, vilket påskyndar utbyggnaden. Idag värderar jag laddmöjlihet till några hundratusen upp på en brf.

      Radera
    3. Även P-hus med hyrplatser förefaller ha laddmöjligheter ++ så nog ökar möjligheterna att ha elbil även vid boende i lägenhet

      Radera
    4. Det där med elnätet har ju diskuterats några gånger här den senaste tiden.
      Det räcker med att du kommer "söder om dalälven" så räcker ju inte elnätet till alltid.

      Men generellt sett så är ju elbil något man främst pendlar till jobbet med.
      Har man bilen så så gör det inte så mycket om laddningen vid hemmet tar tio timmar i stället för en timme.

      Radera
    5. Detsamma gäller i Sverige om man bor i en samfällighet som ansvarar för parkeringen. Ifall anläggningsbeslutet är gammalt, så får samfälligheten inte bygga laddstolpar/laddplatser.

      Så även då är man rökt.

      Radera
  7. För oss med kortare pendelavstånd är elcykel att föredra, alltid parkering vid arbetet och endast några minuter längre restid emot bilen. Så ett par elfordon har vi, Bensinbilen får sedan göra sitt några mil på helgen, för detta behov har jag svårt att motivera kostnaden/kapacitet för elbilar idag.
    Men de är absolut bra att köra när deras karaktär passar.

    SvaraRadera
  8. Apropå MC så finns det en stor grupp som är bil och MC nostalgiker. Som antagligen inte ser fram emot El/Vätgas transformeringen. Ska bli intressant att se vad som kommer hända med värdet på ”veteran” bilar, jänkare mm när priset och tillgången på Bensin drastiskt kommer minska om ca 10-15år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara en hobby och hobbies lägger folk hur mycket pengar som helst på i min erfarenhet. De kör ju ändå bara fordonen en kort period på året så om de då måste köra några mil längre för att hitta en bensinmack så påverkar det nog inte så värst mycket.

      Radera
  9. När det gäller övergången och omställningen från fossilt till el bör man då även ta med i beräkningen att nya bilar vanligen körs längre än gamla. Dvs räknar man antalet körda mil på el respektive bensin/diesel kommer övergången att gå fortare än den tid det tar innan själva fordonen är utfasade.

    SvaraRadera