Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-11-19 08:18

Blandade börser under onsdagen och torsdagsmorgonen - dollarn på botten - Norwegian ansöker om konkursskydd i Irland - Tesla rusar

Börserna gick mestadels positivt i Eiropa, nedåt i USA och går blandat i de asiatiska tidszonerna. Tesla-aktien rusade vidare enligt devisen ju högre värdering desto attraktivare, och det norska snart fd flygbolaget Norwegian ansökte om konkursskydd för sina irländska dotterbolag. God morgon!
Hej då, och tack för alla flygresor!
I Europa gick DAX +0.52%, Euronext 100 +0.38%, OMXS30 +0.02% och OMXSPI +0.17%. Uppgångarna i Europa gav inget stöd till husse i USA, där S&P-500 stängde på -1.16% och Nasdaq Composite på -0.82%. Tesla-aktien utmärkte sig genom en uppgång på +10.20% på fortsatt glädje över den kommande introduktionen på Nasdaq-börsen. Devisen är ju högre värdering, desto attraktivare är en aktie. Market Screener anger nu 389x i P/E-tal för 2020, 189x för 2021 och 103x för 2022, utifrån konsensus.

Dollarn kostar 8:60 SEK, vilket är på den lägsta stödnivån haft det under perioden sedan fallet för dollarn planade ut i juli-augusti. Frågan blir således om vi återigen får en uppstuds, eller om dollarstödet knäcks den här gången?

Guldpriset är således ner och ligger nu på 515:- SEK per gram.
Veckochart Norwegian


Norwegian ansökte om konkursskydd (företagsrekonstruktion på svenska, chapter 11 i USA) för sina irländska dotterbolag, där man av skattemässiga skäl antagligaen placerat en del personal och flygplan. Beviljas konkursskyddet innebär det att man ska förhandla med sina fordringsägare om att skriva ner skulderna i någon form. Norska staten uppges inte ha lust att fortsätta rädda bolaget.

Den som köpte Norwegianaktien på sitt börsrekord i september 2015 har till dags dator förlorat 99.79%. En bedrift som i så fall visar hur viktigt det är att sitta stilla i båten när det gungar.

Vill passa på att framföra ett litet tack till Norwegian, ett flygbolag jag personligen aldrig varit besviken på. Vilket man inte kan säga om SAS. Så nu fick jag med det också.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

11 kommentarer:

  1. Vad är den cornu-definitionsmässiga skillnaden på ett "flygbolag" (Norwegian) och ett "s.k. flygbolag" (SAS)?

    Kanske dags att ha ett stående PS. i slutet av varje inlägg "För övrigt anser jag att SAS bör förgöras" XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer också sakna Norwegian airlines som varit en fantastisk kompis genom åren.

      Såg igår en intervju med Johan Lundgren CEO Easyjet. Detta är första året bolaget går med förlust på 25 år. Känns närmast surrealistiskt i jämförelse med SAS och NAS.

      Radera
  2. Har åkt mycket med Norsken fram till 2017. Då det blev rätt uppenbart att de börjat växa långt mer än vad de hade resurser för. Det var väl även då man började få stora problem med dreamlinerflottan.

    Norsken var som alla andra lågprisbolag otroligt bra så länge allt bara fungerade.

    Men att på bara några år gå från en regional spelare till att beställa hundratals nya plan och upprätta baser över hela världen. Det gick inte så bra.
    Även om man hade väldigt låga löner så blev uppenbarligen kostnadsmassan för stor.

    Det man ska tänka på är att 2016-2019 sågs som gyllene år för flygindustrin. Kan man inte tjäna pengar ens då är det dags att lägga ner. Tyvärr.

    Det absolut bästa med Norsken var att de knäppte SAS på näsan. SAS har alltid betett sig som ett budgetbolag vad gäller service och flygplan (under senaste 20 åren) men tagit dyrt betalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda gången SAS hade luft under vingarna var i superkonjunkturen 2007.
      ATH 15 juni 2007 på 93.34 SEK att jämföra med dagens notering på 1.49 SEK.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. En liten rättelse, det var på Nasdaq Tesla börsintroducerades till den splitjusterade kursen $ 3,40 2010 och 2013 ersatte bolaget Oracle i listan Nasdaq 100.

    Årets inkludering är i S&P 500, Standard & Poor's 500 🤑 Allt annat lika leder det till högre trovärdighet, högre handel, stabilare kurs och troligtvis snöbollseffekten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där.
      TSLA lär ramla in på tionde plats eller så bland de 500. Kom in efter Etsy (hemslöjd) o.o

      Radera
  5. Swissair har jag generellt bäst erfaring med. Lufthansa tätt inpå. Med dessa har jag aldrig förlorat bagage. Air france hade bra service men bagaget brukade inte följa med via cdg. Samma med Ba via Heathrow. Bäst business class lufthansa. Obs detta gäller bara Europa. Asiaterna är ofta ännu bättre.

    SvaraRadera
  6. Sämst av de stora Iberia och Alitalia.
    Inte märkligt att de försvinner.

    SvaraRadera
  7. Personlig anekdot: Norwegian betalade tillbaka biljetten för inställt flyg 3-4 arbetsdagar efter att man klickat i att man vill ha pengarna tillbaka. Kanske det underlättades av Norwegian betalkort som pengarna trillade in på, men dock något snabbare än SAS.

    SvaraRadera