Cornucopia?

Aktuellt

Nytt teveformat - dokusåpan #skyddsrummet

"I skyddsrummet kan alla höra dig skrika" - Lars B på Twitter I MSB:s skyddsrum ska varje person få 0.75 m2 i yta. Detta är en g...

2020-10-05 15:05

Varför är motorjournalister så dåliga?

(Svenska) motorjournalister är ett särskilt släkte. Det är sällan man får se någon egentligen dålig recension av en bil, och speciellt aldrig Världens Bästa Bilmärke (TM) Volvo. Vad ligger bakom att motorjournalisterna teg om de omfattande problemen med Polestar 2 tills de inte kunde låtsas som ingenting med återkallningen förra veckan? Låt oss dyka ner i en ohälsosam beroendeställning kontra biltillverkarna.
Bloggarens tjänstebil och en annan bil utanför byns ena gym.
Motorjournalister får generellt bara vara lagom kritiska mot olika bilmodeller. Ska de säga att någon bil är dålig så måste man göra ett jämförande test mellan flera bilar i samma segment och säga vilken som är bättre. Att gräva fram all den skit som faktiskt pågår inom bilbranschen, med buggiga bilar, systematiska designfel, usla serviceverkstäder, rent fusk med lackeringen och biltillverkare som inte tar ansvar för sina garantiåtaganden så krävs det lite ryggrad och integritet.

Men då blir man inte långvarig som motorjournalist.

För motorjournalisterna är beroende av att få testkörningar av nya bilmodeller innan de släpps på marknaden. Gärna på en exotisk plats, med någon kombination av resa, kost och logi betald. Alternativet hade varit att inte kunna recensera bilen förrän den finns tillgänglig att hyra långt efter den släppts på marknaden.

Inte bara skulle man vara sist på bollen, man skulle dessutom behöva betala för hyrbilen och inte bara för arbetstiden.

Så istället är man bara försiktigt kritisk mot olika bilar, medan man hyllar dem på andra punkter. 

Likheten med Systembolagets smakomdömen om olika viner de tvingas ta in på grund av EU-regler är slående. Där har Systembolaget en del kodord som kan översättas till smakar skit, t ex "en smak av stall/gödsel/lera/tång" och liknande. Men på grund av EU-undantaget för alkoholmonopolet får man inte skriva något negativt om åtminstone EU-producerade drycker.

Så fastän rapporterna i sociala medier om problemen med Polestar 2 har haglat värre än en midsommardag i Borås (t ex alla kommentarerna till reklamen redan innan återkallningen), så var det mestadels helt tyst i traditionella medier och från motorjournalisterna tills Polestar officiellt återkallade bilmodellen. Det var ju ändå en Volvo, Världens Bästa Bilmärke (TM) enligt en samlad svensk motorjournalistkår.

Sedan består ju reklamen i de renodlade motorpressen till 99% av bilannonser. Och man biter inte den hand som föder en. Det går inte att skriva negativt om den som betalar reklamplatserna.

Motorjournalistiken är mestadels illa dold marknadsföring, maskerad som journalistik. Visst, man kan vara lite mer kritisk mot modeller som aldrig kommer bli storsäljare i Sverige för att låtsas få fram någon balans, men så fort vi pratar om en kombi eller i värsta fall crossover i mellanklassen, som med dragkrok är Svenskarnas Favoritmodell (TM) så finns det egentligen inget negativt att säga, eftersom det ska bli en svensk storsäljare.

Här kan sociala medier och nya medier faktiskt ha en roll att fylla, men det är direkt pinsamt när man ser hur olika Youtubers fallit i motorjournalistfällan och inte vågar säga ett enda negativt ord i de ovanliga fall de faktiskt bjuds in till en förhandsrecension av en kommande bil. Man kan ibland nästa se hur de slickar stövlarna på bilmärkets marknadsavdelning.

Nej, fyll en funktion som nya medier och vänta lite, hyr bilen och lämna en riktig och ärlig recension istället. Eller låna av en kompis eller något. Recensioner som hyllar en ny bilmodell går det tretton på dussinet.

I slutändan är det ändå bara färgen på lacken som avgör.

Motorjournalistik borde handla om hur dåligt kunder behandlas av olika bilmärken, och hur mycket fel det finns på nytillverkade bilar, inte känslan i interiören ("en doft av stall och kompost") och styvheten i styrningen ("tydlig gödselkaraktär på smaken, med en lång eftersmak av tång"), som om någon egentligen vet vad som avses med det senare, och vad som är bra eller dåligt för dig som kund.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

68 kommentarer:

  1. Motorjournalistik handlar väl bara om att få testköra lite olika bilar. Att skriva negativt = inga reklamintäkter. TM är ju en riktig skittidning den har ju inte hängt med i tekniken. Svenskan är sämre än min egen och bilderna ser ut som om de är tagna av min gamla döda farmor.

    SvaraRadera
  2. Tror du kan lägga till något om hur otroligt mycket bilanonser det är i en papperstidning.

    SvaraRadera
  3. Ja det stämmer i stort, vad jag vet så är det bara Vi bilägare som köper in ett antal bilar per år, kör o utvärderar dessa. Vissa bilar går sedan längre. Då blir det lite mer än bara solresor o glassigt

    SvaraRadera
  4. Hmm. Från mitt perspektiv tycker jag att bilmodeller "återkallas" hela tiden.
    Ett par av de senaste:
    https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-och-audi-aterkallar-kan-tappa-styrformagan
    https://www.svd.se/ford-aterkallar-700000-bilar
    Barnsjukdomar i nya modeller verkar vara mer regel än undantag. Inkl. Tesla. (Möjligen är Japanerna bättre)
    Jag vill verkligen inte försvara detta, men har inte uppfattat det som om Volvo/Polestar står över den kritiken. Kan inte låta bli att få lite känslan av alla dina inlägg och retweets om problem med Polestar har lite slagsida och bottnar i en slags skadeglädje från en luttrad Teslaägare. Kanske saknas en viss objektivitet här? 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de skrivit artiklar om problemen INNAN återkallningen? Att skriva om pressmeddelanden är inte att exponera något.

      Radera
    2. Återkallning och byte av olika delar är väl tämligen vanligt enligt min erfarenhet, ofta är det små skitsaker och ibland gör man det vid servicen utan att informera kunden, återkallning är en storkostnad för tillverkaren, alternativet är att låtsas som ingenting och hoppas att det går bra ändå.

      Radera
  5. Du beskriver med egna ord det som (som du säkert vet...) på Tesla Club Swedens forum kallas Hummersås. Biltillverkarna stryker journalisterna medhårs med diverse bjudmaterial som sammanfattas under begreppet Hummsersås vare sig det handlar om mat, dryck, resor eller annat. Journalisterna i sin tur bugar, tar emot och skriver tillräcklig väl för att bli inbjudna till nästa kalas.
    Tesla tycks däremot ha tagit en annan väg där man vad jag förstår knappt ens ordnar provkörningar för pressen utan det får de lösa på egen hand när bilar finns på marknaden.

    Intressant nog har Vi Bilägare i sitt senaste nummer en duell mellan Polestar 2 och Tesla Model 3 LR AWD där Teslan avgår med segern, med poängen 7-6 efter nio ronder (ett antal ronder slutar oavgjort med poäng till båda). Det som ger Teslan segern är föga förvånande Räckvidd och Laddning där den rentav får 2 poäng medan Polestar får 0.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dvs de tyckte inte att PS2 var en sämre bil, utan för att inte verka totalhylla PS2 så gav de Tesla segern på laddnätverket. Typiskt exempel på hur de går balansgång.

      Radera
    2. Kanske ska läsa testen innan du dömer?

      Förmodligen inträffade ju inget fel på Polestar under testning.

      Radera
    3. Ett stort problem med förhands-ex. är ju också att de är inte nödvändigtvis är från samma produktions lina som den produkt man köper i handen. Utan det är en utvald extra kontrollerad version.

      För mindre(10kkr klassen och billiger) produkter finns det ofta några youtubers som testar med ex som de köpt själva. Patreon-pengar brukar ofta användas (blir ju också en morot att betala då man får rösta vilken produkt som ska testas sen).

      I Sverige är det vad jag vet bara råd och rön som har trovärdighet när det kommer till större tester.

      Radera
  6. Motorjournalister - framför allt i reklamfinansierad media, tidningar specifikt - sitter i samma sist som hifijournalister och säkert även kamerajournalister och fler... det går inte att skriva ned den som finansierar numret/publikationen i stor grad. Så allt blir mellanmjölksvarianter av beröm till i princip alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just hifitidningar har jag lite mer koll på.
      Det var bara att kolla om recensioner av en viss produkt sammanföll med helsidesannonser för samma produkt.

      Hifiklubbens tidning var än mer komisk att läsa för övrigt.

      Radera
    2. Flygplanstidningar är en klassiker. I stort sett varenda redaktionella artikel följs upp av en annons för det man skriver om.

      Radera
  7. Tänk om det funnits oberoende svensk media som kunde göra dessa tester utan mutor från tillverkare eller annat. Blir såklart svårt att tjäna pengar på detta, men då det ligger i medborgarnas intresse kunde man kanske löst det genom skattefinansiering? Det hade ju varit väldigt fiffigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge folk läser spelar det väl inte någon roll om du är positiv eller negativ? Det är dock dyrare att hyra bilar än att få dem serverade på silverfat.

      Radera
    2. Det finns oberoende media, eller snarare, diverse forum på internet.
      Oberoende media känns bara onödigt och krånglig.

      Radera
    3. De oberoende forumen på nätet har tyvärr också infiltrerats av marknadsavdelningarna så de är det svårt att lita på de också. Man behöver tröska oerhörda mängder data om man ska kunna sila ut något vettigt ur dagens nätbrus.

      Radera
  8. Spot on.
    Jag brukar se eller läsa utländska tester och där är det ytterst sällan Volvo placerar sig bättre än sist. Möjligt att vi svenskar har ett något annorlunda behov gentemot kontinenten och definitivt USA, men det behövs ändå en mer objektiv journalistik.
    Det enda man kan vara helt säker på, är att nya bilar blir allt sämre, trots testernas stjärn-plus-getingströssel över hur fantastiskt allt är.
    Ska tilläggas att om testerna vore sanna, skulle BMW vara lika vanlig som Volvo, för de verkar alltid vara bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har knappt sett ett enda utländskt test av P2 där de inte är lyriska. Barnsjukdomar får man räkna med när man köper en helt ny modell. Det var ju inte så att Tesla saknade barnsjukdomar när den släpptes. Tesla Roadster var en katastrof. S och 3 var inte roliga de heller. Men nu några år efter lansering är de säkert bra bilar. Det viktigaste är hur tillverkaren hanterar problem som dyker upp.

      Radera
    2. @Carmania, stämmer med de utlänska test som jag också sett. Brukar jämföras med Tesla 3 LR. För mig är det ickeval till Teslas fördel. Men kul att de äntligen får en konkurrent, initiala (allvarliga) kvalitetsproblem till trots. Undrar hur mycket Polestar förlorar per såld bil dock?

      Radera
  9. Man får väl ta det för vad det är? Hur ska man kunna bedöma en bil som ska fungera i 10 000 mil på 30 minuter? Finns ju gott om skojare som tempfixat och sålt vidare bilar med rasade motorer så att de fungerar bra under ek provkörning.

    När det gäller fabriksny bil kan man inte gå på annat än gamla meriter och hoppas på det bästa. Helst av allt ska tillverkaren ha haft något stort problem så man kan se hur de hanterat det tidigare, så man vet att de inte bara ignorerar problem.

    Bara googlea owner review och hoppas på det bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte köper nya bilar brukar jag försöka hitta artiklar i stil med "efter 3 år", "efter x mil" eller bästa begagnat 2020. Men det är ganska snålt med information som inte fastnar i "kvalitetsmärken" och liknande, snålt med fakta och riktiga siffror.

      Radera
  10. Lite OT, men ändå fordonsrelaterat. Om viljan att döda husbilsbranschen. Men det är ju ändå mest pensionärer som drabbas, så då är det ju OK :-(
    https://carup.se/nya-chockskatten-pa-husbilar-40-000-kr-per-ar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om malussystemet ska användas till något alls (vilket inte är min åsikt) så är det just husbilar. Det är ingen nödvändighet att äga och det drabbar inte någon fattig. En ny husbil kostar ju en slant. Dessutom står de avställda större delen av året, så några 30-40 000 handlar det knappast om.

      Radera
    2. Varför just husbil och inte motorbåt eller en husvagn som vanligtvis dras av en dieselbil.

      Tror att det handlar mest om missunnsamhet och avundsjuka.

      Radera
    3. Motorbåtar har väl varit på tal, men en utredning visade att administrationen av ett sådant system skulle bli dyrare än intäkterna. Kanske skulle de gå plus med malus?
      Husvagnar har nog inte en tillräckligt hög vikt för att ge tillräckliga intäkter.
      Tanken är ju att mjölka så mycket som möjligt av skattebetalarna.

      Radera
    4. Det är väl bättre att semestra i husbil än att ta flyget till fjärran land, bättre för både miljö och landets ekonomi

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. JH, vad jag minns kring förslaget angående skatt på motorbåtar handlade det mer om en symbolisk registerhållningsavgift och inte någon större beskattning, och inte går väl försäljningen av båtar heller så dåligt.

      Radera
    7. Minns inte exakt hur det var upplagt, men det är konstigt att frågan inte kommit upp igen. Ska det straffskattas, så är det bästa att göra det just på saker man kan avstå. Det är inte många som är beroende av båt för att ta sig till jobbet.
      Själv har jag fått drygt 10K dyrare skatter senaste året, utan att äga varken båt, husbil eller husvagn.

      Radera
    8. JH, du har rätt. Det enda vi ska göra är äta, sova, jobba, dö. Att också göra något man tycker är trevligt och kul (för en del är det åka och campa med husbil) kan vi skita i. Skatta sönder allt som inte är äta, sova, jobba, dö. Bra för miljön om livet saknar mening.

      Radera
    9. Det gäller att med skatter få livet att kännas så långt som möjligt utan att det blir särdeles långt räknat i antalet år.

      Radera
    10. Tänk att livets mening är att köra husbil, ja ja ert val inte mitt.

      Radera
    11. Jag har ingen husbil. Men jag kan inse att andra kan uppskatta det.

      Vad är meningen med livet för dig, Mats? Vad sägs om att vi beskattar det med 10 000-tals kronor extra om året?

      Radera
    12. Har inga problem med att betala för min hobby att bygga och renovera. Höj gärna momsen på byggmaterial med 12 procent så har samhället fått 10 000 till att fixa vård, skola och omsorg åt mig och andra i Sverige.
      Eller varför inte återinföra fastighetsskatten så att den blir progressiv och inte en platt fastighetsavgift som i dag.

      Radera
    13. Håller med Mats, jag är glad man nu ser över bidragen till tjänstebilar. Hoppas kollektivet även slipper bidraga till grannen pool genom ROT. Nä bidrag bör vara behovsbaserat, för vanlig levnad.

      Radera
    14. Fast Sverige har världens bästa välfärd som är tillgänglig för hela befolkningen varför höja skatten ännu mer? Vart ni än flyttar i världen så är den sämre fördelad. Det är bara S/V narrativ som ekar för att ta bort blicken från de svårlösta problemen.

      Radera
    15. Himla tur att jag har billiga Hobbies som ingen kan beskatta. Cykla, campa i ett litet tält, bushcraft, campfire cooking, paddla. Då är Sverige ändå i världsklass.

      Radera
    16. Skatten behövs inte höjas, det räcker med att täppa igen fuskarhålen i välfärden samt att prioritera om det som pengarna används till, exvis vi betalar 17 miljarder till FN (RUT), vår medlemsavgift är 1 miljard, varför utan någon riktig debatt skall vi betala in mer? Återigen så gör inte media sitt jobb, ej heller oppositionen.

      Radera
    17. Skatteverket uppger att skattesmitningen är ca 130 miljarder per år. Där finns väl en stor möjlighet att sänka skatten eller ge mera till välfärd.
      Skatten är ju demokratiskt beslutad så det är väl lämpligt att den tas in?

      Radera
  11. Utan att på något vis vilja mena att två fel gör ett rätt, så är det ju inte bara bilbranschen och motorjournalistkåren som sitter med huvudet i den berömda på varandra, och det är verkligen inget nytt fenomen. Man ser precis samma sak överallt där de presumtiva kunderna förväntar sig recensioner innan produkten finns på marknaden och man kan köpa recensionsexemplar själv. Det är datorhårdvara, TV-spel, filmer, musik, you name it.

    Det behöver inte ens finnas en konkret produkt. En analogi kan göras med tidningarnas förhållande till kungligheter runt om i världen, som lär ha pågått sen tryckpressen uppfanns, typ. Man är direkt beroende av varandra för sin fortlevnad, och det finns outtalade men väldigt tydliga gränser man inte överträder.

    Korruption kommer per automatik uppstå i en eller annan grad när samtliga parter som håller taktpinnen har att vinna på det, i det här fallet alla inblandade utom läsaren. Det finns inga andra incitament än upptäcktsrisken att ge fan i att vara korrupt.

    Vår generation har dock tillgång till internet, som gett oss möjligheter att göra oss hörda när vi uppdagar den här sortens oegentligeheter. Kort sagt har det blivit svårare för recensenter och producenter att komma undan med skiten, vilket förstås är mycket positivt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sant! Det är ju som tur i dessa socialmedia tider lättare att hitta recensioner på senaste telefonen eller tv:n som inte är sponsrade än bilar. Är ju en viss skillnad i inköpskostnad :)

      Radera
  12. Utifrån vad jag hört så fungerar det så i motorjournalist-branchen att recensioner och omdömen står i proportion till hur fina golf-anläggningar, middagar mm det bjuds på, i samband med provkörningar.

    SvaraRadera
  13. Har det kommit några riktiga recensioner av Polestar 2 då?

    Jag är tveksam om så är fallet. Det som har kommit är "provkörningar" där journalisterna skriver om hur bilen är att köra.

    Vill man ha en djuplodande recension så köper man Vi Bilägare och läser sedan deras långbilstest där de själva köper in bilarna och kör dem upp mot 10.000 mil och rapporterar om hur det går, vilka problem som uppstår, hur de bemöts på verkstad med dessa fel osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är nog att vi inte vill ha såna här tester när man ser vilka motortidningar som säljer mest.

      Vi vill ha motortidningar som skriver om värstingbilar - inte långbilstester av bilar vi verkligen köper vilket är konstigt med tanke på hur mycket pengar vi lägger på våra bilar - både i inköp och i driftkostnad.

      Radera
  14. Sist tänkte jag om oberoende journalistik när Aftonbladed skrev om "min storadag", jag har inte funnit nånting om till exempel "hjärt och lungfonden" som är ett stor reklam beställare.
    Enligt deras hemsida gå 22% till kostnader för marketing men "min stora dag" skrev 14%.
    Finns nån granskning om alla insamlingsverksamheter ?
    Hjärt och lungfonden är ett stor beställare av reklam och ta gärna del av arvet i bästa programtid. Finns ingen stor granskning PGA det är bara insamling/casino/kosttillskott kvar som beställa reklam ?

    SvaraRadera
  15. Lite utan för ämnet men kan man tänka sig att fordonstillverkarna använder Sverige som testmarknad för nya modeller. Barnsjukdomar som bara upptäcks vid riktig användning. Sedan är Sverige ett litet land så dåliga nyheter stannar inom gränserna och sedan lanseras modellerna på de stora marknaderna något/några år efteråt?
    Därav de kassa PS2 och E-tron osv som vi drabbas av.

    SvaraRadera
  16. Det är ju ff köparens första regel, man köper aldrig första generationen av nåt!

    Det absolut bästa är ju att köpa sista generationen innan modellen skrotas, då är alla barnsjukdomar borta, liksom nyhetens behag och den är som mest prisvärd...

    SvaraRadera
  17. Käre Lars.. det kallas Access journalism.. Spelvärlden är infekterad av det, och det är inte förvånande att även motorjournalistiken är det med. "Säg inget dåligt, för då får du inte provköra våra fordon innan de börjar säljas." kan summera Access Journalism..

    SvaraRadera
  18. Kan rekommendera Savagegeese på Youtube. Sponsras inte av tillverkarna och hyrde t.ex. sin egen Tesla 3 då Tesla tydligen annars vill styra mkt kring var och hur det ska provköras o.s.v.

    SvaraRadera
  19. Vet inte om jag instämmer i bilden som du försöker måla upp. Både auto motor & sport samt teknikens värld är väldigt bra på att såga bilar som inte håller måttet. Toyota RAV4 lyckades man såga rejält tack vare dåligt antisladd. Volvo får allt en hel del kängor också.

    Känns som att du målar upp mer en känsla än att du faktiskt läster. Jag är har länge prenumerant på bägge ovan nämnda samt bilsport. Pröva att som jag läs som pärm till pärm varje gång de kommer ut så märket du att dom är rättvisa och opartiska i sina uttalanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. RAV 4 är ju en helt säker bil att såga. Hade en på jobbet och den var som vilken annan bil som helst. Mer troligt ett oskyldigt offer för att verka ha lite integritet. Sen skulle jag vilja se det värsta Teknikens värld skrivit om en volvo, fel färgkombination på interiören?

      Radera
    2. För att klargöra lite, Toyota RAV4, även hilux, en bil som går upp på två hjul i älgtestet och riskerar att välta är INTE en säker bil.

      Radera
    3. Aha, det var den nya från 2019 det hade jag missat, my bad. Det är dock åtgärdat nu. Så vad är det hårdaste de sagt om Volvo då?

      Radera
    4. Vid närmare eftertanke är nog älgtestet det enda jag sett en svensk motorjournalist såga en bil för. En ganska säker sågning att göra då det uppenbarligen är en feldesign.

      Radera
    5. Finns väl en del, "det hårdaste" är väl "att det inte känns premium", där man går till attack mot volvos kärnvärde är väl när man kritiserat att man satt så stora fälgar från fabrik där man under snabb undanmanöver riskerar att däcket krängs av. När dom hänger upp sig på saker dom inte gillar fortsätter dom att påpekade det i följande tester.

      Radera
  20. Tja, motorsport får de ju inte heller skriva nämnvärt mycket om. Barnfotboll å luftgevärsskytte är väl korrektare kan tänka.

    SvaraRadera
  21. Säger han som fått vem vet hur mkt för att vara sveriges största fanboy.

    SvaraRadera
  22. VMA i Svedala ikväll pga brand i hybridbil.
    Inte så kul när det brinner i LI batterier...

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Just en smak av stall (eller andra animaliska aromer) är i högsta grad en markör för dyra, vällagrade viner från Bourgogne eller Piemonte. Sedan är det ju så att det är importörerna som skriver smak- och doftnoter för de intressanta vinerna (BS).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju flera högst vedertagna termer för att beskriva t ex viners smak och lukt som inte låter så gott i sig, men som är väldigt träffande. T ex "stall", "bränt gummi", "multna llv" etc.

      Radera
    2. "Multna löv" skall det vara.

      Radera
  25. Hoppas inte ägaren till den där bilen blir kränkt över flaggan :D, fick mig ett skratt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tänker inte ens radera mitt inlägg... trodde du klistrat in den där flaggan för att driva med bilvalet, visade sig att personen självmant monterat dit den flaggan... nåväl.

      Radera
  26. Det jag kan störa mig på motorjournalister är att de alltid vill ha sportbil, med lågprofilsdäck osv medans jag vill ha en mjuk & bekväm bil att åka i. känner inte att jag har ett behov att att köra i höghastighet i kurvor osv Bilar som är bekväma att åka i får tyvärr låga betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt enig.
      Dessutom verkar de ofta vara väldigt långa/tjocka, med tanke på hur ofta bilarna beskylls för att vara små och trånga.

      Radera