Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-10-21 21:13

SAS nyemission ej fulltecknad - svenska och danska skattebetalare går in och räddar bolaget

Det så kallade flygbolaget SAS nyemission, som skulle räddat företaget, blev inte fulltecknad. Istället fick svenska och danska skattebetalare gå in och rädda SAS genom de statliga emissionsgarantierna. 
SAS är en fena på att blåsa kunderna
Svenska och danska skattebetalare fick alltså gå in med ytterligare nästan tio procentenheter i nyemissionen i SAS, utöver det som redan tecknades av danska och svenska staten, då bolagets nyemission endast tecknades till 90.48%.

SAS vd tackar danska och svenska staten, samt Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse för stödet genom rekapitaliseringsprocesen, men framför inga tack till skattebetalarna i Danmark och Sverige, som hostar upp pengarna via skatt och skuldsättning. Samtidigt utgör skattebetalarna stora delar av de kunder som SAS har pissat på genom att i strid mot EU:s lagar inte betalat tillbaka avbokade biljetter.

Men kanske kan du som ännu inte fått dina pengar nu få dem. Men kom ihåg att det var din plånbok som pengarna kommer betalas ur, omvägen via svenska staten.

Varför svenska staten ska rädda ett flygbolag är oklart, särskilt som flygbolaget inte erbjuder något som helst unikt och väl knappt ens varken äger flygplanen eller har någon personal. Vad deltagarna i nyemissionen betalar för är ett skuldberg, arga kunder, och några IT-system, samt varumärket SAS, som lämplige bytes ut till något annat efter detta. T ex Scandinavian, då SAS lämpar sig för spännande förkortningar som Sälj Aset Snabbt, Socialist Airlines Scandinavia osv. En smal sak att måla om flygplanen man ändå inte äger.

Nu återstår att se hur länge till kunderna ska fortsätta agera bank åt det så kallade flygbolaget. Och exakt var är de svenska straffen mot bolaget för att ha brutit mot lagen? Står SAS inklusive ledning över lagen och kan bryta mot den utan straff? Så mycket för konsumentskyddet i Sverige.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

29 kommentarer:

  1. Jag har redan börjat tömma mina bonuspoäng, tyvärr gräns på 30k i månaden så det lär ta ett tag att få ut allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, sist jag kollade så var det 5k poäng/köp...

      Radera
    2. Eurobonussystemet är väl en av SAS större tillgångar, det kan nog säljas om de behöver mer kapital.

      Radera
    3. Kan komma som en överraskning för dig, PerP, men alla flygbolag har bonussystem, utom möjligen Ryan Air.

      Radera
    4. Snarare är väl bonusprogrammet en negativ tillgång - en massa skulder till kunder.

      Radera
    5. Det är ju ett kundlojalitetsprogram.. om t.ex. Lufthansa köper Eurobonus så får de en massa premiumkunder som nu är motiverade att resa med dem eftersom deras poäng ligger där. Dessutom släpps ju bonusplatser oftast i mån av plats på planet så man kan inte bara säga att en bokad bonusresa innebär en förlorad intäkt av samma värde.

      Radera
    6. Det har varit på tapeten förut enligt denna icke-länk: svd.se/sas-kan-salja-eurobonus
      Där spekulerades det om ett värde av 2 miljarder danska kr.

      Radera
  2. Kul att SAS gör reklam på bloggen, har en stor SAS banner med reklam för euro bonus när jag läser det här inlägget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provade att stänga av min surf-förbättrings-program och det var samma för mig.

      Ytterligare ett bevis för att annonserna inte alls styrs av besökarens surfhistorik och istället förmodligen styrs av innehållet på webbsidan.

      Radera
  3. MEN UTAN SAS SÅ DÖR HELA SVERIGES FÖRETAGSLIV FÖR MAN MÅSTE KUNNA FLYGA KIRUNA-STHLM OM MAN JOBBAR PÅ STORT OCH VIKTIGT FÖRETAG.

    Typ så. Jag vet inte, nån smartare får förklara varför det är så otroligt jävla viktigt för företag att ha direktflyg till Sthlm från någon liten skruttflygplats i varenda tätort med över 40k invånare i hela Sverige. Det är ändå år 2020. Finns behovet kommer någon ersättare, finns inte behovet ska inte staten syssla med det. Är det så jävla viktigt och vitalt att komma fram supersnabbt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ja, lägg ner Bromma också för den delen. Så jävla jobbigt är det inte att åka ut till Arlanda. Tar ju fan lika lång tid med taxi till Bromma med all jävla trafik vid Brommaplan.

      Radera
    2. Och att Danmark går med på det är ännu löjligare. Tar typ 45 minuter att cykla landet runt.

      Radera
    3. Just sträckan Kiruna-Stockholm är ju en sträcka där jag ser flyget som enda vettiga alternativet. ca 14h med bil eller runt 20h med tåg.

      Radera
    4. Njae, Danska riket omfattar Färöarna och Grönland också. Alltså ända bort till Nordamerika. De linjerna är garanterat helt hopplöst olönsamma, men det är superviktigt för Danmark att hålla närvaron och kontrollen.

      Radera
    5. @IngeGlid om fler håller med dig kommer ju Kiruna (eller kanske bara Luleå) fortleva oavsett SAS existens.

      Radera
    6. @Abbe varför är det viktigt egentligen? I fallet Grönland sponsrar Danmark ett land som ger bort alla sina resurser gratis till Kina. Både Grönland och Färöarna är väldigt självstyrande och Färöarna har tom sitt egna flygbolag Atlantic Airways.

      Radera
    7. När väl en flygplats lagts ner kan det ta år innan den kan startas upp igen, så det är nog bättre att utreda behovet först. Bara för att du inte flyger betyder det inte att ingen behöver flyga. Många exportbolag på landsbygden är nog beroende av att smidigt kunna ta sig till Arlanda eller Kastrup. Har t.ex. jobbat på IKEA som är ett sådant exempel.

      Radera
  4. Det som vore intressantare är varför politikerna tycker att det är värt att rädda SAS. Hur resonerar de? Varför är det så viktigt? Vad blir konsekvenserna annars? Hur mycket ljuger de i frågan, och varför?. etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är förtroendet för staten som ägare? Om staten struntar i alla företag som man är storägare i såfort dessa får problem så kommer risken i bolagens upplåning öka och plötsligt kommer statliga/halvstatliga bolag få kraftigt höjda räntekostnader och kanske få problem? I förlängningen så kanske det till och med drabbar statens egna upplåning? Kanske kansle finns såna tankegångar med i besluten.

      Samt att man vill garantera att sverig inte blir bortkopplad från omvärlden när inget bolag har sin bas här. Antar jag.

      Radera
    2. Lite Samma resonemang som Med bankerna alltså.
      Politikerna anser Kanske att SAS är systemkriskt för Sverige avseende flygtransporter.

      Radera
    3. Lite Samma resonemang som Med bankerna alltså.
      Politikerna anser Kanske att SAS är systemkriskt för Sverige avseende flygtransporter.

      Radera
    4. Jag är ett exempel på en person som är beroende av internationell flygtrafik för att kunna bidra till statskassan. Det finns nog många sådana personer, och just att Sverige har väl utbyggd flygtrafik är något som lyfts fram när vår framgång som exportnation diskuteras. Länder som Norge ser ju med avund på Sverige när detf gäller flyg till hela landet. Med elektrifieringen av flyget killgissar jag att lokala flygplatser kommer få ökad betydelse.

      Radera
  5. Dom flesta nationella flygbolag har övergett Europa i sina rutter för konkurrensen är för stor Anledningen att SAS gör det är för deras kundbas inte längre reser till Kuala Lumpur utan till Bonn Anledningen att Danmark går med gissar jag heter Kastrup där Danmarks största privata arbetsgivare (SAS) finns

    SvaraRadera
  6. Jämförelser med den svenska varvsindustrin känns inte långt borta.

    SvaraRadera
  7. Det är lite oklart om detta är Aftonbladets egen tolkning, eller om det är ett citat från Freja Annamatz, presschef för SAS i Sverige:

    "Den som vill kan även få en värdecheck som motsvarar priset på flygresan. Den är giltig i 12 månader sedan är checken återbetalningsbar."

    https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/VqbMAd/kronofogden-hjalper-flygresenarer-driva-in-pengar-av-sas

    SvaraRadera
  8. "Det finns inget skandinaviskt - förutom när vi behöver statliga stödpengar."

    SvaraRadera
  9. Kan man inte anse att medborgarna (och därmed skattebetalarna) är en del av staten?

    SvaraRadera
  10. Att vi i decenier, oavsett färg på regeringen räddat SAS gör nog att vi måste sitta i båten.
    Vi har ju också ett gemensamt ägande med Danmark och SAS är ju så pass viktiga för nordisk infrastruktur att även Norge skrammlade lite och var villiga att plocka lite oljemiljarder initialt.

    Mina skattepengar går till allt möjligt jag är ointressad av, jag har ingen nytta av en massa sjukhus eller en fin staty på zlatan

    Skulle sas försvinna skulle vi vara helt beroende på Norwegian för nordisk infrastruktur, ett norsk bolag som om möjligt sitter i en ännu värre sits än SAS.

    SAS äger majoriteten av sina plan, även sin besättning, vet inte var lögnera där kommer ifrån.

    SvaraRadera
  11. Har ni betalt SAS resan med VISA så kan man få tillbaka pengarna den vägen. Vi fick fylla i lite blanketter och styrka att vi försökt få tillbaka pengarna från SAS så sattes pengarna in på kontot inom en vecka.

    Rent juridiskt har jag köpt resan av VISA så de får överta problemet att pungslå SAS.

    Vi kommer verkligen resa omvägar för att slippa SAS i framtiden. Uselt företag. Man måste verkligen vara socialist för att tro att det är en bra affär att rädda dem.

    SvaraRadera