Cornucopia?

Aktuellt

Hur ska man investera för obligationsbubblans centralbankskrasch?

Låt oss anta att den centralbanksdrivna obligationsbubblan av någon anledning kraschar, utan att centralbankerna kan stoppa det hela. Hur sk...

2020-10-10 15:46

Risk för elbilsflopp när Volvo släpper fossilbilsdesign som elbil

De första recensionerna av Volvos första riktiga elbil Volvo V40XC Recharge dyker nu upp hos de inställsamma sykofanterna i den svenska pressen. Det är naturligtvis höga betyg som gäller, men man kan konstatera att räckvidden är undermålig, sannolikt på grund av att Volvo likt Audi valt att släppa en elbil i fossilbilsdesign, fast motorutrymmet inte längre kräver hög front. Det finns således en risk för elbilsflopp när man inte låter elbilarna vara elbilsdesignade. Priset på XC40 Recharge är också obegripligt högre än Polestar 2 och knappt någon skillnad mot Tesla Model Y, med betydligt längre räckvidd och superchargernätverk.
Polestar 2, inte Volvo XC40 Recharge

Att motorjournalisterna inte vågar såga Volvo eller egentligen något annat bilmärke som betalar för reklam och bjudresor är sedan gammalt. Man vill ju inte bli utestängd från förhandsvisningar och bjudresor, sk accessjournalistik, och framför allt inte från reklamintäkterna,

Således ger DI Weekend Volvos nya elbil XC40 Recharge fyror i allt utom ekonomi, för 19 av 25 möjliga poäng. Relativt sett är det en sågning, men elakare än så vågar man inte vara. 

En sak man kan fråga sig varför man väljer det omständiga namnet XC40 Recharge, och inte bara XC40E eller något som alla orkar uttala, men det är väl någon marknadsavdelning som jobbat på övertid får man förmoda. 

Vad man kan notera är följande från DI Weekend:
"Efter att ha hunnit över Tjörnbron och fått nosa lite på södra Bohusläns höstprakt har det fulla batteriet hunnit bli nästan halvtomt. Men vi har inte kört mer än 12 mil. Det kan förklaras av hög fart på motorväg och flera stopp-start-övningar."

Detta skulle ge blott säg 25 mils räckvidd på fullt batteri (vilket man normalt aldrig laddar) vid motorvägskörning för XC40 Recharge. Det kan jämföras med att en Tesla (S eller 3) klarar uppåt eller över 45 - 50mil i motorvägsfart även vid bara 90% ursprunglig laddning för att skona batteriet. Orsaken kan bara hittas i den dåliga strömlinjeformen som Volvo behållit från fossilbilsvarianten, där motorn tar en massa plats, eller så har man helt enkelt kassa drivlinor.

Audi har likartade problem med sin E-tron, som slukar energi i mängd jämfört med Tesla Model X på motorvägsfarter.

Just vid långfärd kommer alltså fossilbilstillverkarnas elbilar ha extra kass räckvidd, då nackdelen med den fossila designen slår högst i högre farter.

Tesla, och även Hyundai och Nissan har istället gett sina elbilar en bättre strömlinjeform med lägre fronter, då motorutrymmet inte behöver vara särskilt stort när man gör en riktig elbil, medan fossilbilstillverkarna inte vågar ta steget fullt ut. Då har ändå Tesla lyckats få in en större frunk än Audi och Volvo i deformationszonen som det fd motorutrymmet ändå behöver utgöra för att klara modern säkerhet.

Det finns en allvarlig risk för elbilsflopp när svenskarna kastar sig över Volvos elbil, där fossilbilister med räckviddsångest får sin ångest besannad så fort de väljer motorvägen.

DI anmärker annars bara på ett tjutande ljud vid körning och att XC40 Recharge  kostar mer än Polestar 2, som är baserad på samma plattform och teknik. Skillnaden är logotypen i fronten, namnet och att Volvon är högre och därmed har ännu sämre luftmotstånd och kortare räckvidd. Att Tesla Model Y bara är 20 000 kronor dyrare missar DI förstås att nämna. Att det kan bero på att Tesla inte köper reklamplats hos DI är säkert bara en slump.

Volvo XC40 Recharge P8 kostar 699 000:- SEK, Polestar 2 kostar 659 000:- och Tesla Model Y Long Range 719 900:- SEK. Då får betydligt längre räckvidd, en elbil designad från början som elbil och inte i fossilbilskostym, plus Teslas Superchargernät, fullt fungerande OTA och app, och programvara som har många år på nacken om man väljer Tesla Model Y. Men det är klart, det står inte Volvo på den och Tesla betalar inte för reklam i tidningarna.

Fast Volvo kanske inte egentligen vill sälja bilen, utan den släpps bara för att uppfylla EU:s kvotkrav på miljöbilar.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

66 kommentarer:

  1. Synd på fotgängare också då hög front leder till allvarligare skador på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller nog Volvo-sykofanterna tyst om. Men vänta tills Tesla Cybertruck kommer, då lär det bli stora fetstilsrubriker om fotgängarna.

      Radera
    2. Det där är inte en universell sanning. Beror helt på geometrier och är en individuell egenskap per bilmodell. Låga fronter lider istället av att den påkörda hamnar längre upp på huven och istället för att slå i (en upplyftbar och därmed 'mjuk') huv, slår man istället i ruta eller rutstolpar som är hårda och inte ger efter, med mycket värre skallskador som följd.

      Radera
    3. Cybertruck kommer inte till Europa av just anledningen att utformningen är farlig för fotgängare, men det kanske var det du menade.

      Radera
    4. Vet inte om sista ordet är sagt där än? Det är inget officiellt vad jag vet utan bara mediaspekulationer. Finns även spekulationer om en mindre europeisk modell av CT pga storleken - fungerar kanske i Skandinavien, men inte direkt på kontinenten.

      Radera
    5. Chefsredaktören på teknikens värld hade förbeställt en och skrev en ledare om hur besviken han blev när han fick beskedet att den inte kommer till Sverige.

      Radera
    6. En snabb koll på nätet visar att folk i Norge och Frankrike mfl inte fått sina bilar avbokade. Det beskedet måste han fått från media. Musk sade inte att den inte kommer till EU. Se t ex https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/i4ou65/cybertruck_not_coming_to_europe/

      Radera
    7. Nej, men problemet är att den bokas med USA-spec och därmed inte kommer att gå att typgodkänna och köra med lagligt inom EU.

      Radera
    8. För övrigt borde man väl definitivt kalla chefsredaktören för en tidning för att i själva verket vara media?

      Radera
    9. "So I i emailed the Swedish Tesla sales representative about my reservation and they wrote that the CT will absolutely come to Europe after Model Y.
      "Oh yes, the Cybertruck will be delivered to Europe! The time line is not fully set, first Model Y neess to be manufactured and delivered to Europe, then the factory in Texas needs to completed so that mass production of the Cybertruck can be done."
      I got the reply in Swedish and this is the translation."

      Radera
    10. Han säger ju inte vilken cybertruck det rör sig om. Men ska vi tävla i googling får jag väl här posta en länk med källa Elon också https://alltomelbil.se/elon-musk-tesla-cybertruck-tillats-inte-i-europa-utan-undantag-far-det-bli-en-mindre-modell/

      Radera
    11. Men man kanske inte ska lita på att uttalanden som sägs komma från Elon stämmer https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elon-musk-tesla-cybertruck-ska-inte-saljas-i-europa/

      Radera
    12. Vet inte om det bara är rykten i media men källorna är ganska trovärdiga https://teslaclubsweden.se/du-kommer-inte-kunna-kopa-tesla-cybertruck-i-sverige/

      Radera
    13. Läser du vad Musk säger så är det en massa "om", "kan" osv. Han har inte sagt något definitivt. Det är rubriksättarna.

      Radera
    14. Din länk - om du läser mer än rubriken - säger följande:

      "Om den inte fungerar på grund av EU-reglerna… kan vi alltid göra en mindre Cybertruck som fungerar för den marknaden i framtiden. Eller om vi kan få några undantag från reglerna, säger Elon"

      Radera
    15. Men du får köpa vilket narrativ du vill. Spelar kanske ingen roll vad verkligheten är.

      Radera
    16. Du kan tro vad du vill om hur jag kollat källor, det får stå för dig med dina fördomar mot kommentatorer men jag läste artiklarna innan jag postade. Slutsatsen jag drar och det jag skrev i den första kommentaren om att det står inte vilken cybertruck det rör sig om som kommer. Garanterat inte nuvarande utförande. Sedan om det kommer en cybertruck som är mindre och anpassad är väl en annan sak.

      Radera
    17. Tråkigt när det blir så dryg stämning och det eldas på sandlådenivå.

      Radera
    18. Bra. Du håller med om att det inte står att CT inte kommer till Europa.

      Radera
    19. I övrigt ber jag om ursäkt. Det har funnits troll på bloggen med ditt namn, så jag är automatiskt mycket skeptisk mot alla som heter Gustav eller Gustaf.

      Radera
    20. Låt inte ett gammalt rysstroll förstöra kvällen. Denna Gustaf låter väldigt vettig. Glöm inte att bilar är hårda o barn är mjuka. Inte helt bra biltyp, då barn dör vid påkörning pga längd. Nä tillbaka till ritbordet Volvo.

      Radera
    21. Tycker att Gustaf klarade sig riktigt bra i Cornus stålbad. Välkommen! Bra synpunkter och retorik. En eloge till Cornu som bad om ursäkt. Detta bådar gott för framtiden.

      Radera
    22. Jag håller med, även barn i sandlådan är mjuka för att anknyta till formen på Volvo SUVen.

      Radera
    23. Anledningen moderna bilar har såpass hög front är på grund av kraven på fotgängarskydd. Jämför dagens bilar med motsvarande modell från 15 år sedan och ni kommer att upptäcka att de äldre bilarna har lägre fronter.

      Radera
  2. Ot men eltillgången och prognosen där jag bor var ingen munter läsning. https://www.lansstyrelsen.se/download/18.61dfa31172a239705f281f1/1599461075337/Trygg%20elförsörjning%20Uppsala%20län%20-%20rapport%207%20sept%202020.pdf
    Flera länsstyrelser verkar ha besvarat regeringsuppdraget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2020/Grona-omstallningen-andrar-forutsattningarna-for-elforsorjning/
      Och Norrbotten förklarar att de inte kommer kunna försörja södra och mellersta delen av landet.

      Radera
  3. Men kravet på elbilar och kvoter gäller väl % andel av sålda bilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och enklast är att göra som Peugeot som köpte sin kvot av Tesla.

      Radera
  4. Tror nog att alla nya elbilar kommer att kännas medelmåttiga i jämförelse likt alla smartphones gjorde mot iPhone i början. Men sedan kommer konkurrensen ikapp och utveckling och paradigmskiftande innovation börjar komma från andra håll.

    Dom får väl få en chans också, tesla lär ju knappast ha kapaciteten att mätta marknaden själva.

    Min bil som för övrigt har 55l tank kommer man inte jättelångt på utan att tanka om man kör oekonomisk. Denna fixeringen vid räckvidd är ganska löjlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När folk köper bil är det ganska många andra faktorer som spelar in än hur tekniskt banbrytande den är. Plånboken är inte heller den största avgörande faktorn, annars hade väl knappast SUVen blivit poppis då den är vedervärdigt ur alla synpunkter.

      Radera
    2. Håller med angående SUV. Vid mitt nästa elbilsköp så är det absolut viktigaste inte räckvidd. Utan att enkelt ta mig ifrån A-B-C etc. Tillgänglighet samt laddhastighet, sen vill jag ha en snål bil (W/km). Tesla har ett stort försprång där.

      Radera
    3. Ioniq har lägre förbrukning än Tesla.

      Radera
    4. Ioniq är fortfarande efter typ 5 år snålast på marknaden. Hyundai kan.

      Radera
    5. Säkert en superbra bil, men den lider av samma som icke-tesla bilar gör. Tillgänglighet av laddare. Sen vill man förstås ha viss hastighet också. >100kw/h bör räcka.

      Radera
    6. Kollade fakta. Godkänd räckvidd samt förbrukning. Faller på laddhastighet, endast 44kw/h.

      Koreanerna framstår dock som pucktvåa, beroende på var Volvo nu hamnar.

      Radera
    7. @Niklas Vet inte varifrån du får laddhastighet och än mindre enhet till den. Volvo XC40 Recharge klarar av 150kW DC-laddning. Den kommer inte falla på detta alltså utan priset, 700tkr för en Volvo 40...

      Radera
    8. @Axel - laddhasigheten för för Ioniq. 150kW/h är fullt tillräckligt

      Radera
    9. Niklas: kW/h är en knasig enhet. Du menar nog kW?

      Radera
    10. @Niklas Ioniq maximala laddhastighet är 50 kW. Enheten kW/h anger kanske acceleration i laddhastighet men den är mycket högre än 44 kW/h och inget som man i princip någonsin mäter.

      Ioniq må ha problem att komma upp i maximala hastigheten, det beror på SoC (i princip spänningen på batteripacken), temperatur (främst på cellerna men även utomhus), kapaciteten på laddaren osv. Detta gäller dock för samtliga elbilar. Volvo XC40 Recharge lär tex ha problem att nå 150 kW.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    12. Effekt (kW) är momentan. Det du laddar är energi (kWh). Å vill du ha en hastighet på hur fort du laddar energi blir det kWh/h som är kW, alltså är vi tillbaka på effekt.
      Även hastighet är momentan.

      Radera
  5. Håller med om att i allmänhet så har s.k. traditionella biltillverkare en nackdel i att de har befintliga plattformar som måste anpassas till att rymma både traditionell bilarkitektur och även ny elbilsanpassaad sådan. Det går då inte att ta lika snabba kliv, och vissa kompromisser är oundvikliga. XC40 elbil är nog en sådan, där man helt enkelt säljer en XC40 till de som vill ha en XC40, men också gillar eldrift. Inte avsedd att tävla i räckviddsligan, och straffar då ut sig på långfärd, precis som skrivet.
    Tror dock att majoriteten av kundkretsen för den bilen är stadsbor och reser som sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå är det stabor som tjatat om räckvidden på elbilar, för de kör 2x om året till stugan.

      Radera
    2. Instämmer i det. Det har blivit ett himla fokus på räckvidd. Detta medför tyngre, dyrare o törstigare bilar. Dessutom försvinner miljöbiten. Är det inte bättre att bygga tre bilar med mindre batteri typ Mazda MX 30, Hyundai Ionic Electric än en e-Tron, eller Tesla 100kwh? Det gäller dessutom att vara sparsam med det den energin man har, tex värmepump istf brödrost som värmeaggregat, gör otroligt mycket på vinterräckvidd.
      Har vänner med elbilar med både stora o små batterier och det handlar kort o gott om planering, egentligen väldigt enkel sådan. Har inga som helst problem med att köra långt i Ionicen, den går att ladda på kort tid. Tycker att tävlingen mellan Ystad o Haparanda där både Teslor o koeraner deltog i, säger väldigt mycket. Koeranerna förlorade en del på slutet, men inte så farligt mycket o kanske mest på tillgången på laddare vilket Tesla har helt överlägset. Skulle va kul att ha med Mercedes, E-tron m fl på ett sådant race :-) Sen är Hyundain kanske inte den största bilen, men snål o kvaliteten går det inte att klaga på. Har aldrig haft en bil med så snabb o bra värme, trevlig att köra. Tycker även att det är kanon att de gamla fossilbilstillverkarna försöker göra elbilar. Ge dem lite tid så blir de bra på det bra ska ni se, annars delar de nog samma öde som Edsel, Trabant, SAAB m fl

      Radera
    3. Precis, som ägare av elbil i den lägre räckviddsklassen. Tillgång samt laddhastighet är det som gäller så länge man når över en viss räckvidd (2-3 körtimmar). Och där är lite skralt med alternativ tyvärr.

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. V40XC i andra raden på brödtexten. Antar att det är XC40 som avses.

    När det gäller räckvidd så är ju Volvos hybrider lite snåla på räckvidd (alltså inte riktig elbil). För min del blir det ena vägen bara till jobbet såvida man inte hittar en ledig stolpe på jobbet.

    Kanske kan tycka att Mercedes lösning med 250E och 7 mils räckvidd på en laddning är rätt ok när man kör 6 mil om tor till jobbet.

    SvaraRadera
  8. Varför är elbilar relativt dyra? 700k för en Volvo?

    Antar att de ännu så länge mindre produktionsvolymerna spelar roll? Batteriet?

    Vägs det upp av färre reparationer och längre livslängd jämfört med fossilare?

    Mvh
    Novis utan bil

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer att sjunka betydligt de närmste åren. Men de senaste åren har det förstår varit en fest med avseende på andrahandsvärdet för de som ägt elbilar. Vissa har t o m tjänat pengar på att köra och byta elbil var 6:e månad.

      Radera
    2. Har de sålt för högre än vad de köpte bilen för? Har mycket svårt att se det. Varför köper inte bara andrahandskunden en ny bil.

      Radera
    3. @Tim, för att han i detta fall bott i annat land.

      Radera
  9. Stämmer att XC40 har kasst luftmotstånd med en drag coefficient på 0.34. Dock fel att etron är formgiven med samma fel då den ligger på 0.27. Model Y ligger på 0.23 men är å andra sidan gräsligt ful framifrån och kan heller inte betecknas som SUV. Noterbart också att gamla fossilbilar (med grill) som MB C-klass har lägre luftmotstånd än samtliga Teslamodeller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo fast drivlinan spelar också roll, allt handlar inte om cw-värde (även i fallet elmotor). En bensinmotor har ju ungefär i bästa fall en verkningsgrad på 30%. Dieseln något bättre. Men fortfarande en katastrof jämfört med en elmotor.

      Radera
    2. Toyotas atkinson motorer, i hybriderna. Har en verkningsgrad på 40%. Så att säga 30%, i bästa fall. Är missvisande!

      Radera
  10. Volvo XC40 Recharge är ju en halvmesyr och den kommer att bli en flopp när Skoda Enyaq börjar levereras under våren 2021. Min kommande elbil:
    https://www.dagensps.se/motor/skoda-enyaq-iv-rackvidd-och-pris-overraskar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åter en SUV med kasst cw-värde. Skoda är väl på uppmarsch i koncernen. Däremot tycker jag SEATs kommande elbil verkar mer vettig. Helt ärligt är SUV-formen en kvarleva ifrån 10-talet för de flesta. Lite som 4-hjulsdrift. De flesta behöver det inte, samt att det ökar antalet olyckor.

      Radera
    2. Ja, Volvon får det svårt med den prissättningen. Skodan slår Volvon på det mesta och är rejält billigare. Halvera priset så kanske de får sålt några.

      Radera
    3. @Niklas amen. SUV:ar har noll fördelar gentemot andra bilar. Jämför de två populära V90 mot XC90 som exempel. XC90 har sämre lastutrymme, högre egenvikt, sämre trafiksäkerhet, svajjar på motorväg, dricker mer soppa, söligare.

      Men man har ju lite högre markgång när man bilpendlar Nacka-Sthlm innerstad... typ så.

      Radera
    4. Det är batterierna som gör bilen relativt hög då de ligger som en platta under bilen, så kallad skateboard-design. Till skillnad från Polestar 2 med en fet "kardantunnel" som löper genom hela bilen har Enyaq ett platt golv. Ett axelavstånd på 2.77m ger ypperliga innerutrymmen och en 2m lång person kan sitta bakom sitt inställda förarsäte med gott om ben/knäutrymme. Trots sin höjd har Enyaq IV ett relativt lågt CW på 0,27. JAg skulle väl kalla den en SUV inspirerad cross-over, men visst instämmer jag att den skulle blivit ännu bättre om den var en renodlad kombi.

      Radera
    5. Ni som kategoriskt dömer ut SUV i alla lägen har inte dåliga knän som inte gillar att kravla in i lowriders.
      Min sk SUV, en Subaru Forester, har 21cm markfrigång. Det har en Volvo 240 oxå och den kallas inte SUV.

      Radera
  11. Det är lite märkligt att man försöker likställa elbil med fossildrivna bilar.

    Eftersom jag själv har elbil vill jag påstå att det är inte samma sak riktigt.

    Elbil gör sig bäst om man pendlar en längre sträcka till jobbet.
    Helst på vanliga landsvägar.

    Min slutsats är att en elbil är mer opimal om man bor på landsbyggd och har tillgång till egen laddstation.

    Som boende på landsbyggd måste man nästan ha två bilar.
    Där kompletterar en diseldriven SUV med dragkrok ganska väl elbilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ofta kör de flesta som bor på landsbygden med något på dragkroken dock? Är det tillräckligt ofta gör att det ska krävas ett extra fordon?

      Radera
  12. Finns inget jag tycker sämre om när jag kör en bil än att inte se var motorhuven slutar, så att göra elbilar än mer sluttande är en direkt hatobjekt här.

    SvaraRadera
  13. Tesla Y är 30000 dyrare, eftersom Tesla hittar på något de kallar "dokumentavgift" för att få baspriset att verka lägre. Dessutom fick en bekant utan problem 10% rabatt på XC40 Recharge (finansierat via Volvo finans/företagslease) så i praktiken kring 100 000 kr i skillnad. Men förstår inte varför man inte väljer Polestar 2, eller ännu hellre väntar in Skodas/VWs/Hyundais SUVar som är billigare och verkar trevligare.

    SvaraRadera
  14. Gyllenhammar intervjuades i GP för 2 veckor sedan och han dömde ut elbilarna och Volvo personvagnar.

    Han verkar vara ett fossil.

    I övrigt så lär nog många biltillverkare lansera modeller som är utvecklade som just elbilar. Frågan är hur långt bort det är med en ny plattform för t.ex. VW och andra stortillverkare?

    SvaraRadera