Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-10-19 18:47

MÖP-måndag: Försvarsmaktens nya reklamkampanj - och beredskapskontroll av sjöminering

Dags för lite MÖP-måndag. Försvarsmakten lanserade idag en ny reklamkampanj och offentliggjorde även att man genomfört en beredskapskontroll av en sjöminering i Stockholms skärgård, inklusive luftvärnsskydd och markskydd runt mineringen.
Reklamfilmen ovan är det första inslaget i den nya kampanjen som ska fokusera på vad Försvarsmakten gör just nu för att säkra fred, frihet och Sveriges försvar. Den kommer synas i olika reklammedier fram till årsskiftet.

Fördjupningar kring lite mer smala verksamheter som ubåt, cyberförband och specialförband, och hur man kan kombinera livet i försvaret med familjeliv uppges vara fokus.

Försvarsmakten gick också ut idag med att man genomfört en beredskapskontrolli av att minera Stockholms skärgård. Mineringen ska ha utförts från korvett och en luftvärnsstridsgrupp ska ha skyddat det hela, samtidigt som styrkor har säkrat upp på land runt arbetet och hela kedjan med kommunikations- och informationssystemn har körts.

Minvapnet kommer ofta annars i skymundan, men förmågan finns kvar och kan effektivt neka eller fördröja en angripares tillgång till farleder och även viktiga hamnar nödvändiga för landstigning med civilt RoRo-tonnage för större volymer av angripande förband. Det är också ett kostnadseffektivt vapen, som är på plats dygnet runt när det väl satts in. Dock förutsätter ju alla mineringar - både på land och till havs - att de försvaras för att hindra röjning, men exempelvis kan ett sådant försvar ske via flygvapnet eller andra vapensystem på distans, så länge man har ögon på mineringen.

Försvaret av vår frihet och nationella oberoende fortsätter just nu, även i fredstid och det aktuella (fd nya) säkerhetspolitiska läget.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

6 kommentarer:

  1. Föredömligt icke-woke.

    SvaraRadera
  2. Imponerande film. alla tummar upp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Vilka ligger bakom filmen? Antar det är någon privat firma och inte myndighetens kommunikationsavdelning?

      Radera
    2. Glöm det, googlade själv och läste på Resumé att FM jobbar med byrån Volt. Tydligen var det byråns sista jobb under nuvarande avtal, ny upphandling värd 25 miljoner per år är på gång.

      Radera
  3. "Där ytstrid är, har minkrig varit" - Gammal djungelordspråk

    SvaraRadera