Cornucopia?

Aktuellt

Söndagsenkät: Vilken typ av bil äger du?

Dags för en söndagsenkät. Nej, det blir inte frågan vad du använder för högtalare i hemmet, även om det uppenbarligen var en fråga som engag...

2020-09-19 21:06

Regeringen höjer förmångsvärdet på tjänstebil med 25%

Regeringen avser att höja förmånsvärdet på tjänstebilar med 25% i höstbudgeten. Detta för att "bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil". Det hela ses som en del i den sk gröna skatteväxlingen och innebär exempelvis 500:- SEK mer i skatt per månad om man har en bil med förmånsvärde på 4000:- SEK idag.
Blir 25% dyrare som tjänstebil.
Idag erbjuder en del arbetsgivare möjligheten att byta lön mot en tjänstebil, vilket innebär att bilen leasas av arbetsgivaren mot att arbetstagaren får lägre lön. Därefter förmånsbeskattas arbetstagaren för bilen som löneförmån och betalar så att säga två gånger - dels genom lägre lön, dels genom förmånsbeskattning.

Förmånsbeskattningen ska i teorin matcha leasingkostnaden, men regeringen tillsammans med det så kallade landsbygdspartiet Centerpartiet och de så kallade Liberalerna har bestämt sig för att öka förmånsvärdet och med det skatten. Exakt utformning är inte klar, men det sägs bli cirka 25% dyrare med tjänstebil.

Detta är utöver att man på nya bilar inför en chockhöjning av fordonsskatten. T ex får en Volvo V60 B5 AWD en skattehöjning på 2 485:- SEK enligt Carup.

Tjänstebilar får inte lägre förmånsvärde bara för att de blir äldre och slitna, så de flesta tjänstebilar köps som nya och går sedan efter tre år ut på begagnatmarknaden. Kombinationen av chockhöjning i skatt och 25% ökat förmånsvärde kommer förstås slå mot nybilsförsäljningen, vilket också är det drivande Miljöpartiets syfte. 125:- SEK i skattesänkning per månad, och 500:- SEK i skattehöjning på tjänstebilen, eller grön skatteväxling som det heter.

Miljöpartiets kompetensutmanade Lorentz Tovatts hyllar det hela på Twitter, och vräker ur sig att ingen på landet har tjänstebil. Lustigt, jag har tre grannar med tjänstebil, och känner ytterligare uppåt tio personer i byn med tjänstebil, men så måste man ju köra antingen en mil eller fyra mil tur och retur till bussen vid udda tider på mörka oupplysta kurviga vägar utan väggren mitt i natten. Tunnelbanan går bara under marken här fyra mil utanför Göteborg. Själv kör jag bara 4000 mil om året med min tjänstebil och då jobbar jag hemma och pendlar inte, eller i 80 km/h i snitt cirka 500 timmar om året eller tre arbetsmånader (164 timmar för en normal person) i bilen. Jag sitter inte 500 timmar i bilen för nöjes skull om vi säger så.

Tovatts har inte justerat vare sig för befolkningsstorlek eller antal företag när personen hävdar att ingen har tjänstebil utanför storstan. Därtill ägnar personen sig åt folkförakt och verkar tro att folk på landet inte har jobb och tydligen bara åker traktor. Tovatts kanske ska prova att åka utanför tullarna en gång i livet, och nej att på skattebetalarnas bekostnad åka till Almedalen räknas inte.

Till saken hör att tjänstebilstatistiken är geografiskt felaktig, då tjänstebilarna är registrerade på arbetsgivarens kontor, inte på arbetstagarens adress. Därför ser det inte ut som att tjänstebilarna är registrerade på landsbygden. Men på landet finns det i princip ingen som röstar på Miljöpartiet. Vi bor nämligen i miljön. Endast i 55 kommuner av landets 290 fick Miljöpartiet över 4% av rösterna. Ni kan ju gissa var dessa kommuner främst ligger.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

36 kommentarer:

  1. Verkligen på tiden, borde räcka med tjänstebilar. Sen betalar arbetstagaren ofta tre ggr. Även tjänstepensionen minskas (beroende på avtal).

    SvaraRadera
  2. "Ock vem bryr sig" är nu i corona post perspektiv rätt relevant. Finns det öht någon som kan behöva en tjänstebil?

    SvaraRadera
  3. 2000 eller 2500 sek per månad för att köra en ny Volvo kan inte anses vara dyrt. Förutsatt att bilen är ett "arbetsredskap" och inte en löneförmån. Är den en lön i form av bil kostar den dig naturligtvis mycket mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte samma sak en XC40 AWD för 699000 kr hamnar netto på 3066 kr/mån ink nya fordonskatten då ingår försäkring samt att man binder ingen kapital/restvärdes risk, ganska billigt jmf att köpa en privat.

      Radera
    2. Ni glömmer att ta hänsyn till effekten även av den minskade lönen. Man avstår ju lön för att betala leasingen med företagets pengar, och så är det oavsett om upplägget kallas "tjänstebil", "personalbil" eller något annat. Företaget betalar leasingen av bilen med pengar som annars kunde ha gått till lön för den anställde.
      Jag har inte tid eller resurser för att räkna ut exakt vad en XC40 AWD för 699' kostar "netto" att ha som personal/tjänste/förmånsbil men tittar man på t.ex. teslakalkylen.se och ser på exemplet V90 D5 AWD med ett angivet pris på knappa 490' och använder på kalkylen för personalbil (den i mina ögon ärliga kalkylen) landar nettokostnaden utan bränsle på nära 8000 i månaden.

      Detta sagt - jag tycker det är rimligt att det inte ska vara märkbart billigare att köra en förmånsbil än att köpa bil privat. Sverige har av någon anledning haft en hantering där nya större/dyrare bilar finner sin väg ut på marknaden på detta sätt, men varför ska det vara på det sättet? För den som verkligen har bilen som arbetsredskap sänks förmånsvärdet om man kör långt, och man kan även ha en ren "tjänstebil" som inte har något förmånsvärde alls och används endast i tjänsten (får användas privat i mycket begränsad omfattning).

      Det är ju inte så att den svenska konstruktionen med företagsbilar är något som existerar i alla andra länder, och om de har en fungerande bilmarknad ändå bör rimligen även Sverige kunna ha det.

      Radera
  4. Tovatts har oroväckande personlighetsdrag/störning där han flertal gånger visat att han verkar njuta av att "borgarna" går i taket av olika förslag. Politiken i sig är underordnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tovatt är ett barn om man ska döma efter debattkompetensen.

      Radera
  5. Mm, det här är ju mer att se som en seglivad dold subvention för inhemsk fordonsindustri. Köp bilen privat istället, förmånsbil är såklart lönsamt enbart för att det är ett billigare (skattemässigt) sätt att skaffa sig en ny bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själva syftet med att förmånsvärdet på bilarna inte sänks med ökad ålder beror förstås på att syftet är att driva på nyförsäljningen av bilar. Ingen vill förstås skatta för ett högt förmånsvärde för en gammal bil.

      Nu när bilindustrin huvudsakligen inte är inhemsk längre så finns inte så stor mening med detta.

      Radera
  6. Mitt företag vill att vi ska välja miljöbilar som tjänstebil istället för att åka runt i en egen gammal dålig bil som släpper ut en massa avgaser. De subventionerar alltså tjänstebilar framför privata. Detta blir tvärt om och får helt motsatt effekt mot miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför kan inte företaget ge lönetillägg om man kör miljövänligt?

      Jag kanske inte vill subventionera era nya bilar.

      Radera
  7. Har inget emot det alls, ett regelverk mindre som folk behöver ägna tid åt.

    Det vore intressant att veta hur länge våra politiker anser att en bil ska hålla av miljöskäl. Idag blir det ju ofta straffkostnader pga av miljöskäl på relativt unga bilar. Man kan ju tycka att det borde finnas en önskad livslängd på saker som tillverkas just av miljöskäl, så även bilar. Vad är en miljövänlig livslängd för en bil, tre år?

    Snart kommer man nog på att det ska vara årlig elektronikskatt även på elbilar i syfte att folka ska skrota ut bilar med gamla tunga batterier vartefter de får bättre kapacitet. Elhybriderna kommer säkert anses som bovar inom kort ska vi se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av miljöskäl så bör man nog hålla gammla bilar igång. Skulle gissa att gränsen på vad som är lönt är motorbyte. Koldioxid vid produktion av en ny bil motsvarar ca 5000mil körning med en gammal fossil bil. Sen finns det massa fler faktorer än koldioxid som bör beaktas..

      Radera
  8. Mycket krokodiltårar från folk som nu alltså blir tvungna att betala närmare faktisk kostnad själv, istället för att få en del av den egna bilkostnaden subventionerad av skattemedel.

    För alla stackare som bor på landet och nu tycker det blir alldeles för dyrt att plocka ut en fabriksny bil av något finare märke så finns ju fortfarande möjligheten att köpa en bättre begagnad bil. Jag gav halva nypriset för familjebilen, den hade gått knappt 2000 mil när jag köpte den. En utmärkt affär för mig som bara ville ha en fungerande bil utan att betala allt för mycket. Det går ju dock att göra mycket bättre bilköp än så, om man inte är lite småkräsen som jag (vi begränsades av måste-krav på automatiskt växellåda, backkamera, adaptiv farthållare etc).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säljs ca 100000 tjänstebilar om året. Efter tre år är det 100000 begagnade bilar till salu. Blir svårt köpa begagnat när inget nytt köps.

      Radera
    2. @Cornucopia men man kan ju alltid packa in familjen i känslan av att ingen annan fått ha det lite bättre än en själv och dra till Gotland! Ett svenskt nöje om något.

      Radera
    3. Det är väl fan inget nöje att dra till Gotland med familjen i bilen och trängas. Eller missar jag ironin?

      Radera
    4. Det registrerats ju in bilar utan tjänstebilsförmånen så klart, mitt exempel var tex en 3 år gammal inlämnad privatleasingbil.

      Radera
  9. Tovats är en liten pöjk som inte begriper mycket, men det är inte orimligt att höja förmånaskatten för bloggaren glömde att förmånsbilar betalas med bruttolöneavdrag och lägre pensionsinbetalningar. Det finns alltså en skattekilseffekt om man jämför med att betala bilen direkt med skattade pengar eller via utökat huslån, om man är BLT dvs.

    Pss som ROT drev upp hantverkartimpriser har detta gjort att bilpriserna stigit. Nu får väl bilpriserna sänkas om de skall sälja något.

    Många Teslor för övrigt som är förmån eller tjänstebil.

    Kan inte se problemet egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att just priset på Tesla kommer att ändras pga. svenska förmånsregler.
      Priset för en Tesla är något i stil med: Amerikanska priset + merkostnad för att ta den till EU + svenska skatter.

      Radera
    2. Vi kanske kan anpassa fordonsflottan efter plånboken.

      Radera
  10. Det har/är väldigt fördelaktigt för den som kan ta en tjänstebil via sin/sitt företag, jämnfört med att betala själv.
    Jag lägger ca 6500kr månaden på bil inklusive bränsle, skatt, försäkring, servis, värdeminskning(avbetalning) kör en årsmodell 2018.
    Kompisar som har tjänstebil säger att de betalar ca 1200-2000kr månaden för sina bilar netto, tror även de får bränsle från arbetsgivaren också , så det är bara att tutta och kör. Även om de får hosta upp en femhundring mer i månaden så har då långt kvar till mina kostnader.
    Staten gör hela tiden det dyrare för vanligt folk att äga en bil , som inte har tillgång till bil i sina anställningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att folk säger att deras nya bilar kostar dem 1500kr netto i månaden tror jag snarare har att göra med att folk har jävligt dålig koll på sin ekonomi.

      Radera
    2. Ja, herre gud. De fattar inte hur mycket lägre lön de har. Gissar att våra politiker tror att förmånsvärdet är enda kostanden. Ex: Min Tesla har ett förmånsvärde på över 7000:-. Men jag hade kunnat ta ut mer än så i lön, då leasingkostnaden är över 16000:- i månaden. Försäkringen är 2000:- i månaden. Faktisk kostnad är alltså typ 9000:- i lägre lön, plus dessa 7000:- i nettolöneavdrag. Jag hade kunnat plocka ut 16000:- mer i månaden utan förmånsbilen. Framöver nästan ytterligare 1000:-.

      Den som tror att förmånsvärdet är kostnaden har nog inte så mycket koll.

      Radera
    3. Förenklad beräkning, arbetsgivaravgifter påverkar också.

      Radera
    4. Nu var det ju dock ingen som tvingade dig att köpa en Tesla? ;)

      Radera
    5. Är bilen ett arbetsredskap kan man naturligtvis inte byte den mot högre lön. Då är förmån svärdet det som styr vad bilen kostar.

      Får man bil som ren löneförmån och kan välja att få högre lön om man avstår alt att man kan välja bil mot bruttolöneavdrag kostar bilen sig väldigt mycket mer än förmånsvärdet.

      Radera
    6. Att byta lön mot bil är bara att rekommendera om man ligger en bra bit över 42 000 sek per månad i lön. Samt om man väljer en elbil.

      Radera
    7. Som egenföretagare har man 100% kontroll över sina pengar och man kan utan problem styra en bil som man vill.

      Men man skall vara väldigt försiktig då det finns väldigt många parametrar att ta hänsyn till. Exempelvis lägger man sig lämpligen på en lön strax under brytgränsen till statlig skatt. Alla pengar ovan den gränsen skall inte hanteras som lön. De skall läggas på hög för att ta ut som lön senare alternativet ta ut som utdelning. Marginalkostnaden blir därmed väldigt hög att ta ut en förmånsbil. Framför allt en fossilbil. Kanske en elbil fortfarande funkar; har inte räknat på det.

      Radera
    8. Rosenlind, myt. Du får lägst beskattning om du maximerar löneuttaget, pga det ökade utrymmet för utdelning enligt 3:12. Se https://cornucopia.cornubot.se/2019/08/egenforetagare-lagst-marginalskatt-om.html.

      Radera
    9. Det kan för övrigt visst vara lönsamt att ta ut lön på beskattade vinster från bolaget.

      Sätt dig i en liten grupp och diskutera detta och om ni inte kommer fram till varför det kan vara lönsamt kan jag berätta senare. 😏

      Radera
    10. Det är billigt med elbil

      Radera
  11. Det kan inte stämma.

    Vad blir genomsnittsskatten i ditt exempel med lön och utdelning kombinerat?

    Knappast lägre än skatten på utdelningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan lön får du bara ta ut 170 000 (eller ngt sådant) per år. Om du är nöjd med det som inkomst från ditt företag, varsågod.

      Radera
    2. Precis, det beror på vad du har för resurser och behov av pengar.

      Men det är ingen myt som du säger.

      Du förenklar lite för mycket.

      Radera