Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-09-06 15:21

Med facit i hand

En av de sk 22 har nu gått ut i SvD med att han inte stod för vad han sade och skrev under, och med facit hand hade gett annorlunda rekommendationer kring corona, men egentligen hade rätt ändå, och allt hade blivit bättre om alla ändå bara hade följt hans enorma visdom. Vilket för oss in på vad hade du gjort livet genom med facit i hand?
Inte ens böcker är facit. Eller hur man nu ska illustrera facit.
Vi kan alltså bortse från vem som nu ångrar sig och inte alls stod för det han stod för och skrev under, eller den hysteri och panik vederbörande bidrog till under coronakrisvåren. Trots allt fanns det riksdagspolitiker som skrev att typ 500 miljoner skulle vara döda till slutet av mars eller något, efter att vederbörande upptäckt exponentialfunktionen (trots att den inte finns i naturen, vilket bloggen påpekade i våras. Det finns inte ens evig ekonomisk exponentiell tillväxt, trots alla ekonomiska teorier.).

Men nu bortser vi från dessa experter som tydligen inte alls menade det de menade enligt en intervju i SvD och nu försöker göra avbön, men samtidigt mena att de ändå vet bäst och egentligen hade rätt fast de hade fel, det var bara alla som läste vad de skrev som inte fattade att de inte menade det de skrev. Folkhälsomyndigheten menade och menar att dessa experter inte alls var så ledande eller kunniga i sina mycket diverrsifierade kunskapsområden som de själva menade. Undrar vem som hade rätt. Alla får vara lucia i Sverige!

Det är också en skillnad i att uttala sig om något, respektive att kalla sig själv för expert och ledande i sitt område och uttala sig om något. Och sedan ha helt fel. Där har faktiskt de sk tangentbordsepidemiologerna faktiskt mer rätt än de som ville hävda och fortfarande hävdar sin överlägsna expertis. Tangentbordsepidemiologerna har åtminstone sällan hävdat att de kan något annat än googla.

Vad hade du själv genom livet gjort med facit i hand?

Kanske köpt Tesla-aktier vid börsintroduktionen? Inte läst den här bloggen? Tanken svindlar.

Låt höra!
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

51 kommentarer:

  1. Ja det var ett litet märkligt sätt att pudla på. Ifall man läser den andra artikeln så följer nu hela Europa den svenska modellen, men ingen kommer att erkänna det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och som svar på frågan. Ja, Teslaaktier, bitcoins samt en mer aggressiv belåningsgrad i bostaden genom åren.

      Radera
    2. Hade jag haft facit, skulle jag köpt de bostäder jag vill ha cash, bara sälja av lite ms, hm tesla eller vad som nu skulle ligga på topp..

      Radera
    3. Dock kan man ju alltid lösa bostadslånet när man saknar facit över framtiden genom att sälja en bråkdel aktier eller bitcoins som du köpt istället för att ha en låg belåning på bostaden för runt 10-15 år sedan. Bostadslån har ju den trevliga egenskapen i uppgång att du kan ligga med X 6,67 hävstång på eget kapital. Utan att banken tycker det är konstigt, vi uppgång påstår du dig bara renovera din bostad för att bibehålla den höga hävstången, för lånet köper man då fler Tesla-aktier. OBS, modellen kräver ett facit för att fungera optimalt.

      Radera
  2. Jag har inte SvD och det är svårt att förstå från texten här vad personen ändrat sig avseende. Det är lätt att vara efterklok. Hur smart var det att insistera på att köra melodifestivalen med fullsatt publik och vägra munskydd/visir till anställda på äldreboenden. Samt vägra låta folk testa sig för att de varit i Österrike istället för i Italien 🤷🏼‍♀️.
    Det finns nog en poäng i att vara ödmjuk.
    Personligen
    - det finns tre (tack och lov korta) förhållanden som jag hade hoppat över. Lärdom till mig själv - om det är krångel redan i början dumpa.
    - Jag hade velat chansa mer i jobbsökandet som yngre.
    - Satsat mer på att fixa upp boenden i form av renovering samt valt ett annat dyrare hus än det jag nu bor i när man var i den sitsen att få det bästa lånelöfte man någonsin kommer att få.
    - det finns såklart vissa saker jag ångrar att jag sagt.

    Du som är motvilligt intresserad av Corona och gillar statistik vad tycker du om undersökningen om risker i olika yrken? Den kunde lika gärna haft headlines som 15% av de i undersökningen arbetade inom skola och barnomsorg som den headline den fick dvs det finns ingen ökad risk för lärare (relativ risk och bias för vart smittspridningen var högst).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Rocklövs intervju nu. Tycker han verkar vettig och bra gjort att reflektera i efterhand 👍. Tidigare åtgärder hade varit bra.

      Radera
    2. Han skrev på en artikel som han inte stod bakom (nu finns ju vissa delar av facit dessutom som passar idag hans tidigare tankar). Men han har inte gjort något fel, då han tänkte rätt men råkade skriva på alarmera. Reflektion får väl anses självklart ifall man påstår sig vara en expert som idiotförklarade FMV´s tjänstemän som talanglösa. Jag säger nja, jag är inte särskilt imponerad.

      Radera
    3. Trams i någon annan tråd tyckte du att det var fruktansvärt att folk fick åka till Gotland. Orkar inte troll.

      Radera
    4. Förstår inte varför du tycker det är trams, inte direkt i motsats till en begränsad smittspridning. Uppenbarligen gick smittan upp efter semestern eftersom folk tvunget inte klarade hemester utan tvunget skulle åka runt i landet (rekommendation var ju trots allt 1-2h). Att du tolkar Rocklövs intervju som du gjorde kanske beror på den nya skolan i läsförståelse, intervjun om nåt är i motsats eller om man så vill "med facit i hand". Ditt påstående angåene troll, bemöter jag inte av förståeliga anledningar med avseende på vad du näbbar och klor om.

      Radera
  3. Det finns ingenting jag ångrar.
    Allt jag gjort eller för den delen inte gjort, på gott och ont, genom egna beslut eller influerad av andras beslut, har lett fram till vem och var jag är idag ...nöjd med min tillvaro.

    Don't ask me why I did it
    I must have been lonely, stupid, or blind,
    But I know that it seemed like a good idea at the time.
    (Mike Batt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, chiefen.
      Normalt är jag skeptisk till dina tankar men denna gången är du spot on.

      Radera
  4. Oaktat syftet är det ett sundhetstecken att kunna ändra åsikt.

    Olika öppenhet i samhället är kanske strategiskt lämpligt i olika stadier i förloppet?

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Lena Ph (sjunger): "Jag ångrar ingenting". Visst finns det saker man ångrar, och där man varit väldigt naiv/godtrogen. Men det är ju ändå inget som man kan gå tillbaka och ändra på ... så jag ångrar ingenting ...

    https://www.youtube.com/watch?v=d90153HZjvs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo seriöst, nu kom jag på. Jag köpte massor av obligationer som dubblade sig på 5 år. Jag borde ha köpt ännu fler ...

      Radera
  6. En viktig fråga här är hur man ska tolka med facit i hand. Vet man då alltid konsekvenserna av sina handlingar.. Och skulle det inte då leda till massa personliga bekymmer kan man tex bara ta nästa buss för att man vet att denna kommer leda till en olycka..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, just i Corona så är vi i kapitel 1, upplösningen vet vi först om några år alltså förtidigt för facit.

      Radera
    2. Inte heller helt säkert att vi ens får ett definitivt slut och ett odiskutabelt facit. Det mesta går att ifrågasätta, av en eller annan anledning. Så diskussionen lär fortsätta ...

      Radera
  7. Jag helt nöjd med mitt liv hittills och vill med facit i hand inte ändra något.

    SvaraRadera
  8. Bitcoins! Jäkligt rik kunde man vart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, men så dåligt jag hade mått när dom tvärdök ner i avgrunden. För eftersom jag missade uppgången så hade jag missat nergången.
      Därför mår jag mycket bättre att vara skuldfri husägare, betalt med intjänade hårt skattade pengar.
      God nattsömn är inte att förakta.

      Radera
  9. Lyssnade på Historiepodden med Anders Lundin och avsnittet om pesten 1710. Ganska mycket känns igen, de styrande ignorerade alla varningstecken i det längsta, folk bröt karantänen, en rad "experter" kom med tvärsäkra lösningar osv. 40 % av befolkningen i Stockholm strök med och det ebbade ut när de överlevande var immuna. Pesten fortsatte sedan att härja i Europa några år sedan men då hade man lärt sig, bröt en person karantänen på ett fartyg avrättades alla på fartyget. Det hjälpte för den pesten nådde aldrig Sverige. För övrigt finns samma pest i nutid med några dödsfall årligen. Kontentan är att kunskap och visdom som för oss framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade på den här podden på samma ämne
      https://open.spotify.com/episode/07j3qQXmxppOL68DbfwYq9?si=PgTbJfU_RAubkPIVB4rTFQ
      Tyckte det var intressant att höra om statens direktiv då. Norge stängde gränsen lite hårdare än nu. Skönt att antibiotikan finns. Pesten och återfallsfeberns dödlighet i Sverige är svindlande jämfört med Corona.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Kritiken mot FHM , socialstyrelsen o Regeringen som högst upp har ju varit befogat,
    Sverige är nu typ 10ggr duktigare på att ha ihjäl folk än Norge , 5ggr mot DK, vilket väl tyder på felinvesteringar om man hade tänkt sig att hålla folket vid liv.
    Ska vi verkligen ge beröm till Regering o underliggande institutioner för att dom har sparat på Statens utgifter genom att minskat pensionsutbetalningarna med nån 3-4 tusen st i nån 3-4 månader ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är otroligt förenklat. Hur många externt smittade kom till Norge? Resp Sverige innan någon vidtog åtgärder? Utan en siffra på det har jag svårt att se några åtgärder som mer lyckade än andra. Inte heller dödlighet per smittfall är en enkel jämförbar variabel det beror så mycket på vem som smittas. Över tid jämnar det ut sig. Och med facit i hand verkar de flesta dragit slutsatsen att lockdown inte är värt det.. Jag tycker man missat om det ska vara lönt måste smittan ner lägre innan man lyfter den och sen stänga gränsen mot de som har smitta. Nya Zeeland är väl de enda som verkar ha lyckats med det.

      Radera
    2. Dan har du någon erfarenhet av svensk vård på ålderdomshem/vårdhem?
      Det hade kunnat göras så mycket bättre 😔.

      Radera
    3. Samtidigt föreslås NZ följa Sveriges strategi av WHO. Inom ålderdomshem ses inga skillnader mellan nordiska länder i relation till smittspridning. Så lätt saker blir när man förenklar allt...

      Radera
    4. Inga egna erfarenheter av geriatrisk vård. Och man verkar haft problem. Det förvånar mig alla rutiner tänker jag borde vara samma som vid influensa. Och mig veterligen har vi inte markant högre dödstal i det än andra jämförbara länder. Vilket jag tycker tyder på att skillnaden i dödlighet beror mer på otur än fel i rutiner. Men det har ju kommit rapporter från vården att de saknat utrustning, och då ställer jag mig frågande till hur man egentligen hanterar influensa. Den ligger ju inte så långt efter corona, vet inte riktigt men det börjar väl iofs luta åt att den blir värre än influensa *3

      Radera
    5. Taiwan och NZ har lyckats ganska hyggligt (Singapore också trots nya utbrott). Absolut, lättare som småstater eller önationer. Men det är dock inget argument till varför vi borde ha tagit det så "lugnt" som vi tycks ha gjort, jämfört med våra grannländer. Det kommer nog framkomma i utvärderingen, kanske blir ett spår den relativa slapphet som vi hade för återvändande från områden med stor smitta (jmf ex återvändare från Italien och Österrike). Men men. Blir nog en bra historia av det så småningom. Kanske var det bara otur.

      Taiwan har ett rätt hyggligt protokoll för detta. Ungefär WHO-normen, "smittspåra och isolera", fast med en ganska handfast strategi (lokala nedstängningar). Så har man också bara 493 fall totalt, och 7 dödsfall, med en befolkning av dubbla Sveriges storlek.

      Radera
    6. Jadå du Joakim, väljer man ut enskilda siffror, så skapar man en liten förenklad modell av verkligheten. Experterna inom WHO verkar dock se till fler parametrar varför den Svenska modellen lyfts fram som en lyckad strategi och t o m rekommenderats till NZ istället för deras lockdown-modell. Sen vad google-experterna här tycker väger i mina ögon rätt lätt.

      Radera
    7. Vi får se senare, med facit i hand!

      Radera
    8. Re. Niklas

      Vilka andra parametrar syftar du på?

      Den stora kritiken mot FHM och Tegnell handlar inte om lockdown Vs inte utan om den långa listan med helt uppenbara fel de haft/gjort. En av WHOs främsta experter med praktisk erfarenhet av smitthantering i bl.a. Afrika tryckte stenhårt på att det är de tidiga åtgärderna som ger mest resultat. Gör hellre fel än vänta och avvakta. Där gjorde Sverige precis tvärtom.

      Radera
    9. Niklas 2020-09-06 23:38
      Varför rekommenderar WHO Sverige med 577 , varför inte Norge med 49-döda / miljon ?

      Radera
    10. Kanske för att de tror att vi får leva med det under en väldigt lång tid. Även du nämner en siffra. Det finns andra aspekter såsom arbetslöshet, välfärd, psykisk ohälsa, människors förtroende för myndigheter etc etc.

      Radera
    11. Gick inte FHM ut med att vi skulle skydda de äldre. Det är väl kommunerna som ger direktiv och medel till äldrevården i resp kommun? I Skåne har vi ju lägre dödstal / milj inv än vad Danmark har tack vare att de faktiskt gjorde som FHM ville och skyddade de äldre.

      Hade corona varit lika farlig som spanskan var skulle 400-500 miljoner varit döda. Tycker det hela är lite mesigt och vi bör blicka vidare mot vad vi skall göra av alla dessa rökare som dödar 8 miljoner / år. Avrätta kanske är lite hårt men helt klart kastrering. Är trött på den *** stanken överallt.

      Radera
    12. @investerarfar - ja precis, det ansvaret låg på kommunerna. Gick lite sådär. Men som du säger gick det rätt bra i Skåne. Är överlag rätt positiv till hur sjukvård och ålderdomshem fungerat här, nu senast så har vi drive-in testing för Covid-19. Smidigt, var där själv idag med min son. Nu har både Danmark och Norge gått om Sverige i andel smittade. Danmark återinför nu restriktioner, vi får se hur väl det fungerar över tid denna gång.

      Radera
  12. För att citera/travestera George Best. ”Jag har spenderat mina pengar på vin kvinnor och sång, resten har jag slösat bort”. Jag önskar jag slösat lite mindre.

    SvaraRadera
  13. MER!
    Jag skulle både vunnit och förlorat mer! Chansat ännu mer, satsat hårdare,
    Kört fortare, fan - det gick ju skitbra!?... Arbetat mer och vilat mer.
    Men jag håller med chiefen ovan i stort - nöjd med min tillvaro.

    SvaraRadera
  14. två till ungar hade varit super, men egentligen vet jag fortfarande att det hade varit omöjligt med de fruktansvärda graviditeterna att gå igenom två till.

    SvaraRadera
  15. Hah!

    2010 frågade jag några kollegor om man skulle slänga in 30 000kr i bitcoins och låta det ligga i 10 år.

    Kollegorna tyckte det var en idiotisk ide och jag lyssnade på kollegorna.

    Fick till sist tummen ur och köpte crypto för 40 000kr runt jul 2017.

    Jag hade köpt 2010 och inte köpt 2017 😀

    SvaraRadera
  16. Det är ju alltid lätt att vara efterklok.

    Vad folk som förespråkar en hård corona-linje med nedstängning och allt vad det innebär inte fattar är konsekvenserna... och jag tror folk i allmänhet fortfarande inte inser vad detta ställt till med.

    https://townhall.com/tipsheet/micaelaburrow/2020/07/28/redfield-says-more-abovebase-suicides-than-covid-deaths-n2573278

    Folk som fått sin ekonomi sönderslagen, arbetslösa utan sjukförsäkring osv. självmorden ökar lavinartat, liksom drogöverdoser, våld och övergrepp i nära relationer osv. och distributionskedjorna och matproduktionen som blivit lidande, matpriserna har börjat gå upp men folk inser ännu inte vidden av problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, folk i allmänhet vill mest ha en siffra att titta på för att avgöra bra/dåligt. När det blir flertalet nuffror, så greppar de flesta inte den stora bilden. De flesta inser sina begränsningar, men vi ser ju t ex i detta kommentarsfält de som fäktar med enskilda siffror som argument och försvarar de 22 som pudlar en efter en men ändå hade rätt...

      Radera
    2. Något FN organ bedömmer att de på gränsen till svält ökar med ca 100 miljoner. En siffra så god som någon.. Från 150 tror jag det var.

      Radera
  17. Röstat på miljöpartiet .

    SvaraRadera
  18. https://youtu.be/btAbU1sPqIM?list=WL&t=28

    SvaraRadera
  19. Antagligen köpt Appleaktier i ett tidigt läge och hållt i dem till nutid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple, det skitföretaget skulle jag inte sponsra... Jag skulle köpt bitcoin - knarklangarna och lönnmördare är bättre då.

      Radera