Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-09-20 10:33

Kommunerna med flest och minst antal personbilar per capita

I förhållande till antalet invånare - per capita - finns det absolut flest bilar på landsbygden och särskilt i glesbygden. I själva verket hamnar våra storstadsområden i botten vad gäller biltäthet. De biltätaste och -glesaste kommunerna per capita hittar ni nedan.
Skidskyttegymnasiet i Torsby. En av landets biltätaste kommuner per capita.

Det storstadscentrerade Miljöpartiet hatar bilar över allt annat, men har endast stöd nog för att komma in i riksdagen från storstadskommunerna och i princip obefintligt stöd i större delen av landet. För MP kostar således inte bilhatet röster eftersom väljarna bor i de minst biltäta kommunerna och har sin älskade tunnelbana och kollektivtrafik även kvällar, nätter och helger, eller på udda arbetstider.

Flest bilar per capita finns det således föga överraskande i glesbygden och på landsbygden.

De 20 kommunerna med flest personbilar per capita (antal bilar 2019 per 1000 invånare)

Malung-Sälen 687
Älvdalen         684
Torsby         675
Överkalix 647
Rättvik         646
Mora         645
Härjedalen 644
Sunne         639
Vansbro         636
Gagnef         636
Sorsele         634
Ragunda        632
Årjäng         632
Arjeplog         631
Orsa         630
Essunga         630
Berg         627
Storfors         626
Vilhelmina 624
Hagfors         623

Inte en enda storstadskommun ovan, och inte ens någon mellanstor svensk stad, utan särpräglade landsbygds- och glesbygdskommuner.

Detta gäller trots att tjänstebilar hos lands- och glesbygdens företagare är registrerade hos finansbolagen i Stockholmsområdet. Faktiskt antal personbilar per capita är alltså högre i dessa glesbygds- och landsbygdskommuner.

Så hur ser det ut i andra ändan av skalan?

De 20 kommunerna med minst personbilar per capita (antal bilar 2019 per 1000 invånare)

Linköping     428
Landskrona     427
Täby             424
Värmdö             416
Upplands-Bro   410
Partille             409
Sigtuna             402
Upplands Väsby396
Salem             387
Lidingö             371
Uppsala             370
Järfälla             367
Tyresö             364
Haninge             363
Stockholm     362
Malmö             351
Huddinge     341
Göteborg     327
Botkyrka     321
Sundbyberg     304

Solna, där tusentals tjänstebilar är registrerade på grund av leasingföretagens kontor har ändå bara 499 bilar per capita. Notera att våra tre största kommuner Stockholm-Göteborg-Malmö alla hamnar i bottenskiktet. Det är också de med bäst kollektivtrafik och där Miljöpartiet hittar sina väljare.

Det tål att påminnas att det inte går någon tunnelbana på landsbygden och i glesbygden. Tvärt om kan det vara flera mil till närmaste busshållplats, i den mån det alls går bussar mer än några gånger om dagen vardagar, och inga alls kvällar, helger och nätter. Taxi kostar tusentals kronor om det går att få tag på.

Miljöpartiet är ett parti för storstadsbor, som vare sig bor i eller tar hand om miljön. Tvärt om borde boende med tillgång till kollektivtrafik förmånsbeskattas - man betalar ju lika mycket skatt till den ca 50% skattefinansierade kollektivtrafiken även om man själv inte har tillgång som tunnelbanefolket i Miljöpartiet. Centerpartiet skulle förr skämts över den politik de nu stöder, men har sedan länge förvandlats till ett parti för bratsen på Stureplan.
Stureplan och Centerpartiet av idag.

Samtliga kommuner, personbiltätast antal personbilar per 1000 invånare 2019, hittar ni nedan.

1 Malung-Sälen 687
2 Älvdalen 684
3 Torsby 675
4 Överkalix 647
5 Rättvik 646
6 Mora 645
7 Härjedalen 644
8 Sunne 639
9 Vansbro 636
10 Gagnef 636
11 Sorsele 634
12 Ragunda 632
13 Årjäng 632
14 Arjeplog 631
15 Orsa 630
16 Essunga 630
17 Berg 627
18 Storfors 626
19 Vilhelmina 624
20 Hagfors 623
21 Gällivare 622
22 Nordanstig 622
23 Munkedal 621
24 Orust 621
25 Eda 620
26 Götene 619
27 Grästorp 619
28 Säter 619
29 Dals-Ed 618
30 Dorotea 618
31 Leksand 617
32 Strömsund 615
33 Storuman 615
34 Askersund 614
35 Tanum 613
36 Laholm 613
37 Smedjebacken 613
38 Älvsbyn 612
39 Övertorneå 611
40 Vara 610
41 Hedemora 608
42 Torsås 608
43 Sollefteå 607
44 Sjöbo 606
45 Borgholm 605
46 Gotland 605
47 Norsjö 604
48 Ånge 604
49 Bräcke 602
50 Skinnskatteberg 602
51 Laxå 602
52 Munkfors 602
53 Krokom 601
54 Malå 601
55 Arvidsjaur 600
56 Bengtsfors 599
57 Vimmerby 599
58 Färgelanda 598
59 Karlsborg 597
60 Kiruna 597
61 Båstad 596
62 Pajala 596
63 Mörbylånga 596
64 Kalix 596
65 Åsele 593
66 Ovanåker 593
67 Tingsryd 592
68 Boxholm 592
69 Gullspång 591
70 Jokkmokk 590
71 Ödeshög 590
72 Piteå 589
73 Tjörn 589
74 Svenljunga 587
75 Ulricehamn 586
76 Tidaholm 585
77 Tomelilla 585
78 Grums 584
79 Lekeberg 583
80 Kramfors 583
81 Sotenäs 583
82 Aneby 583
83 Tranemo 582
84 Ljusnarsberg 582
85 Bjurholm 581
86 Arvika 581
87 Ydre 581
88 Mellerud 580
89 Ljungby 580
90 Avesta 579
91 Säffle 578
92 Klippan 578
93 Kinda 577
94 Vindeln 577
95 Nordmaling 577
96 Simrishamn 577
97 Ljusdal 577
98 Degerfors 577
99 Hofors 577
100 Hörby 576
101 Kil 576
102 Emmaboda 575
103 Hjo 575
104 Vetlanda 575
105 Lycksele 574
106 Mönsterås 573
107 Bollnäs 573
108 Robertsfors 572
109 Ockelbo 572
110 Svalöv 572
111 Mark 571
112 Uppvidinge 570
113 Herrljunga 570
114 Boden 570
115 Gnosjö 570
116 Lidköping 570
117 Markaryd 569
118 Töreboda 569
119 Timrå 569
120 Hudiksvall 569
121 Örkelljunga 569
122 Sölvesborg 568
123 Kungsör 568
124 Högsby 567
125 Lilla Edet 566
126 Eksjö 566
127 Lindesberg 565
128 Örnsköldsvik 565
129 Åre 565
130 Mariestad 565
131 Värnamo 565
132 Surahammar 564
133 Haparanda 563
134 Forshaga 563
135 Ronneby 562
136 Falkenberg 562
137 Hultsfred 561
138 Vadstena 560
139 Valdemarsvik 559
140 Hallsberg 559
141 Norberg 559
142 Söderhamn 558
143 Heby 558
144 Vingåker 558
145 Gislaved 557
146 Tibro 556
147 Sävsjö 556
148 Osby 555
149 Nybro 555
150 Filipstad 554
151 Vaggeryd 553
152 Bollebygd 552
153 Vårgårda 551
154 Åtvidaberg 551
155 Östhammar 551
156 Alvesta 551
157 Hylte 550
158 Oskarshamn 549
159 Söderköping 549
160 Bjuv 549
161 Skurup 548
162 Vellinge 547
163 Lysekil 546
164 Ängelholm 546
165 Vänersborg 546
166 Nora 546
167 Strömstad 545
168 Mjölby 545
169 Vännäs 545
170 Mullsjö 544
171 Hässleholm 543
172 Bromölla 543
173 Sandviken 543
174 Sala 543
175 Skara 543
176 Olofström 543
177 Varberg 543
178 Skellefteå 542
179 Karlshamn 542
180 Falköping 541
181 Arboga 540
182 Ludvika 539
183 Höör 539
184 Skövde 539
185 Finspång 537
186 Stenungsund 535
187 Hallstahammar 535
188 Kumla 535
189 Köping 534
190 Karlskoga 534
191 Kristinehamn 533
192 Hammarö 533
193 Åmål 533
194 Kävlinge 533
195 Habo 531
196 Tierp 529
197 Höganäs 529
198 Ystad 529
199 Falun 528
200 Motala 528
201 Danderyd 528
202 Norrtälje 528
203 Enköping 525
204 Hällefors 525
205 Östra Göinge 524
206 Fagersta 523
207 Lund 522
208 Svedala 522
209 Kungsbacka 521
210 Strängnäs 521
211 Nässjö 521
212 Borlänge 520
213 Älvkarleby 519
214 Kungälv 519
215 Västervik 518
216 Östersund 517
217 Trosa 516
218 Trelleborg 516
219 Åstorp 515
220 Flen 514
221 Karlskrona 513
222 Kalmar 512
223 Älmhult 511
224 Nyköping 510
225 Kristianstad 509
226 Sundsvall 509
227 Härnösand 508
228 Eslöv 508
229 Luleå 507
230 Uddevalla 506
231 Gnesta 503
232 Nykvarn 503
233 Halmstad 501
234 Solna 499
235 Håbo 498
236 Ale 496
237 Tranås 496
238 Lomma 494
239 Staffanstorp 494
240 Alingsås 493
241 Katrineholm 489
242 Jönköping 485
243 Oxelösund 484
244 Lessebo 483
245 Södertälje 482
246 Karlstad 481
247 Lerum 479
248 Perstorp 479
249 Borås 475
250 Nacka 474
251 Trollhättan 470
252 Växjö 469
253 Härryda 469
254 Vallentuna 467
255 Knivsta 466
256 Gävle 461
257 Öckerö 461
258 Eskilstuna 460
259 Österåker 458
260 Västerås 456
261 Sollentuna 448
262 Ekerö 446
263 Norrköping 445
264 Helsingborg 437
265 Vaxholm 435
266 Mölndal 433
267 Umeå 433
268 Nynäshamn 432
269 Burlöv 432
270 Örebro 431
271 Linköping 428
272 Landskrona 427
273 Täby 424
274 Värmdö 416
275 Upplands-Bro 410
276 Partille 409
277 Sigtuna 402
278 Upplands Väsby 396
279 Salem 387
280 Lidingö 371
281 Uppsala 370
282 Järfälla 367
283 Tyresö 364
284 Haninge 363
285 Stockholm 362
286 Malmö 351
287 Huddinge 341
288 Göteborg 327
289 Botkyrka 321
290 Sundbyberg 304
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

50 kommentarer:

  1. Om ni inte har råd med bil kan ni väl åka traktor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tror du en ny traktor kostar?

      Radera
    2. Och en gammal är inte helt gratis den heller, väldig prisuppgång på veteranare.

      Radera
    3. Det måste ha varit en sådan här som Kongo tänkte på ;-)

      https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/begagnade-traktorer/zetor-4718/lgtjtdki.html

      Radera
  2. Det ligger helt i linje med miljövänligt paradigm att lägga ner landsbygden då städer är mer effektiva och miljövänliga än att bo utspritt. Så MPs linje är helt logisk i sammanhanget. Och eftersom folk inte förstår sitt eget bästa i deras ögon så är det nog bäst med miljövänlig diktatur, och en rejäl signalpolitik med plastpåseskatt och andra helt meningslösa åtgärder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda skälet till att de tror det är mer miljövänligt att bo i städer är för att de inte har räknat rätt.

      Radera
    2. Hur räknar ni? Viss forskning ger iallafall stöd för det. I slutändan så faller det som vanligt ned på individnivå.

      Radera
    3. Som oinsatt i ämnet undrar jag likt Niklas om det finns någon grund för det påståendet? Nog för att man lätt kan kritisera MP:s politik och att man oavsett vad måste ta hänsyn till folk på landsbygd i alla politik man genomför... Vi ska ju trots allt ha matproduktion också. Men likt förbannat måste det väl vara effektivare på alla sätt och vis att en majoritet av befolkningen bor urbant?

      Det finns såklart utmaningar som lokala luftföroreningar, pandemier (!), strömförsörjning, avloppshantering, ja listan kan göras ganska lång. Men förutsatt att detta sköts på ett bra sätt måste ju en stad vara "miljövänligare", inte sant?

      Radera
    4. Nu är jordbruk något som klassas som miljöförstörande verksamhet.
      Jag antar att det är en del av den urbana normen?

      Svaret är lite komplicerat och det tar tid att förklara.
      Men en kort sammanfattning är att det skulle vara omöjligt att försörja så många stora städer utan fossila bränslen.

      Många forskare räknar dessutom ganska tokigt på det här.
      Ta bara en sådan sak som att tillverkning av kostgödsel vilket räknas som industriutsläpp samma med frysning och transport av matvaror.

      Tar man och räknar på samma sätt som många forskare gör så skulle det vara miljövänligare att bygga en gigantisk stad över Amazonas.
      Så hur bra tycker ni de har räknat?

      Radera
    5. Jag tycker dina argument haltar reläljt. Ifall det vore så enkelt så hade du blivit en ypperlig opponent. Det låter som de flesta som bor på glesbygden är bönder eller liknande. Så är det förstås inte. Att det är komplicerat förstår jag, varför forskningsexpertis görs.

      Radera
    6. Städer har åtminstone potential att vara betydligt effektivare, det är liksom hela idén med städer. Det säger sig självt att vi inte kan bre ut oss precis överallt på jorden.

      Radera
    7. Ja, det finns en del rapporter ifrån USA som stödjer det du påstår. Det ska tilläggas att jag inte är någon expert i området. Jag ställer mig bara tvekande till när någon bara råkar "veta".

      Radera
    8. Städer ökar konsumtionen av allehanda skräp vilket inte är bra för miljön sen kan man känna sig lite duktig om man tar bussen med sina onödiga prylar till miljöstationen och lyckas lägga dessa i rätt binge.

      Corona kan ha visat några att man inte behöver bo direkt i städerna. Kanske kommer fler på att man egentligen vill bo närmare landet, att behöva köpa den där skokartongen för fem miljoner var egentligen lite påtvingat eftersom man var i behov av ett arbete i staden.

      Jag tror att fler nu kommer inse att det bra läget, läget, läget ligger bortanför och inte i staden. Diverse prylar kan man numer knappa hem på datorn. Hoppas vinden har vänt.

      Radera
    9. Jag håller med konsumtion är den stora boven som är starkt kopplat till hur mycket pengar man har (city-människor har mer). Läs gärna på vad Naturskyddsföreningen har att säga -

      "Lägst utsläpp har en rad kommuner i Östergötland och Mälardalen, väster och sydväst om Storstockholm. Förmodligen för att människor där kan resa kollektivt samtidigt som konsumtionen inte är så hög, relativt sett"

      Vill du på landet och knappa hem massa prylar via datorn, så är det inget som hindrar dig. Ju mindre du tar bilen in till stan/arbetet desto bättre för miljön.

      Radera
  3. I vårt område är det många tjänstebilar och privatleasade bilar, så det borde påverka statistiken.

    SvaraRadera
  4. Det känns som att det skulle behövas en kvalitetsjustering eller två...

    Vilket genomsnittligt värde är det på bilarna? Eller åtminstone årsmodell? Skulle gissa att det rullar många äldre bilar på landsbygden. (Borde gå att få fram genom bilregistret)

    Hur många mil går bilarna per år? (Borde gå att få från besiktningsdata)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att få ihop mil bränsleeffektivt när man rullar i jämn fart på landsbygden utan ständiga stopp för köer och trafikljus, drifttid är troligen mer intressant att mäta.

      Radera
    2. Inte ifall du kör en elbil.

      Radera
    3. Bilarna i storstadsområdena tenderar att rulla längre per bil än de i mindre kommuner. Genomsnittsbilen rullar ca 1200 mil per år, mindre om den ägs av en privatperson och mer om den ägs av en juridisk person.

      https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/

      Radera
  5. Och ungefär 10-15 av de 20 minst bil/capitakommunerna var också kranskommuner till de tre största städerna (främst Sthlm) med bra tunnelbana/pendeltåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Således - bygg tunnelbana överallt på landsbygden, så kanske folk slutar ha bil. Att straffa ut dem för att ha bil gör inte att det blir några tunnelbanor.

      Radera
  6. Sannolikt att personer som saknar bil utnyttjar Taxi i högre grad, främst då i storstäder där man inte har plats för bil som i glesbygd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt sannolikt. Ifall du även tar hänsyn till sträckan vilket man förstås bör. Saknas alternativ så tar man väl taxi, kan man gå/cykla/åka kollektivt så lockar det många storstadsbor. I spenaten saknas ofta dessa alternativ.

      Radera
  7. Som boende på landsbyggden blev jag positivt överraskad hur smidig en elbil är som pendlarbil.
    Även mina grannar som gått över till elbil av samma skäl tycker det.

    Laddplats till bilen var inget problem heller eftersom det redan fanns 400v till garaget.

    Jag misstänker att denna skatt inte blir som de tänkt sig.
    Snarare blir det än fler på landsbyggden som går över till elbil.

    Så utfallet av skatten blir nog något som liknar den beryktade plaståseskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du bor på landsbygden, hur klarar du en storm som slår ut elen i 3-10 dagar. Har du en "pizzabil"?

      Radera
    2. Ja just ja, är det någon här som har bra preppartips kanske? :-p

      (Vad är en pizzabil?)

      Radera
    3. He, he,
      Efter Gudrun har vi knappt några strömavbrott längre.

      De få gångerna det blir strömavbrott har man ändå problem med att laga mat så då får man väl leta upp en laddstolpe medan man äter ute.

      Sen har jag personligen egen dubbel reservkraft som gått och väl räcker för att även ladda bilen.

      Radera
  8. Det är inte bilåkandet som driver utsläppen, det är konsumption. Och v konsumerar mest? Ja, de som har råd att konsumera.

    Så beskatta konsumtionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den skatten finns redan, har du hört talas om moms?

      Radera
    2. Konsumtionen är bara en följd av att vi tjänar pengar, ingen inkomst leder till ingen resursförbrukning.
      MP borde vara föredöme och ta ut samtliga sina bidragsslantar i sedlar och bränna upp dom.

      Radera
    3. Rydén, det finns också punktskatter på sådant man vill skall konsumeras mindre. Det går att höja dem kraftigt, tex på latte, rutiga skjortor och skägg, logaritmisl skatt på öl (IPA har ofta hög alkoholhalt), bostadsrätter som en gång ombildats från hyresrätt, höghastighets5G, you name it...


      Radera
    4. Yogamattor och surdegsdagis så har du punktskattat MP på Södermalm.

      Radera
  9. I en av de bilahatarkommunerna som har minst bilar i listan vill man inte ge boendeparkering till de som har en typ caddy registrerad som lätt lastbil. De menar att det bara är företagare och inte boende som som äger lätta lastbilar. Dettta är bara ett av de haltande knepen att försvåra för bilägare och detaljstyra folks behov och val, stackars sotarn som ska trängas på tunnelbanan med vitskortorna!

    Frågor som tex, ägs inte de nya bilarna, som oftast också är tjänstebilar, av företag, det undviker man att svara på. Likaså påpekande att med det resonemanget så kan man säga att lätta lastbilar körs oftare av arbetare och nya företagsägda tjänstebilar körs av tjänstemän. Diskriminering alltså!

    En knapptryckning bort i bilregistret kan vem som helst se om bilarna ägs av företag eller privatpersoner.

    SvaraRadera
  10. I en av de bilahatarkommunerna som har minst bilar i listan vill man inte ge boendeparkering till de som har en typ caddy registrerad som lätt lastbil. De menar att det bara är företagare och inte boende som som äger lätta lastbilar. Dettta är bara ett av de haltande knepen att försvåra för bilägare och detaljstyra folks behov och val, stackars sotarn som ska trängas på tunnelbanan med vitskortorna!

    Frågor som tex, ägs inte de nya bilarna, som oftast också är tjänstebilar, av företag, det undviker man att svara på. Likaså påpekande att med det resonemanget så kan man säga att lätta lastbilar körs oftare av arbetare och nya företagsägda tjänstebilar körs av tjänstemän. Diskriminering alltså!

    En knapptryckning bort i bilregistret kan vem som helst se om bilarna ägs av företag eller privatpersoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En eldriven caddy med dragkrok vore på de flesta vis en optimal andrabil.

      Radera
    2. Ser att det finns en. 13 mils räckvidd. Skulle duga för mina andrabilsbehov.

      Radera
    3. Ja, 13 elmil skulle räcka för de flesta boende med bilbehov i storstäderna där förstabilen bytts ut mot ett kollektivt färdmedel.

      Sen är det också lite dåligt utbyggt med laddstolpar på de få kvarvarande parkeringsplatserna tyvärr, så det kan upplevas som lite besvärligt med el. Det är alltså ännu så länge vanligt med fossiler här och svårt för många att göra ett politiskt korrekt bilval, men man gillar nog inte elbilar heller.

      Radera
    4. Är det antisladdsystem på caddyn?

      Radera
    5. Höhö. Det där skämtet begrep jag inte förrän det var dubbat!

      Radera
    6. Jomen, en elbil kan göra någon volt vid inbromsning.

      Radera
  11. Lars: Går det att få ut info från skatteverket hur många som kör förmånsbil i varje kommun?
    Man beskattas ju för bilförmån som förare helt oberoende på var bilens leasingbolag håller till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet ej, mycket detaljerade deklarationsuppgifter är hemliga pga personlig integritet. Och många egna företagare gör nettolöneavdrag inte förmånsbeskattning (samma effekt, men deklareras olika - godkänt av domslut/skatteverket att göra så) för att maximera 3:12 och pension. Inte säkert de syns vid uttag av förmånsdata.

      Radera
    2. Aggregerat per kommun borde skatteverket kunna presentera utan att tumma på integritet, om dom vill. Alternativt att SCB ser det som sin uppgift.
      Även om nettolöneavdrag ger en del fel i siffrorna så bordet det ge en någorlunda hint om fördelning. Tillräckligt för att med någorlunda säkerhet avfärda 3% för landsbygd som svammel i alla fall!

      Radera
  12. Kan se på mig själv bodde innan i ett litet samhälle och bil var "nödvändigt" flyttade till Göteborg och tycker inte att det är värt kostnad/krångel bättre att åka kollektivt till vardags och hyra när det behövs. Resultatet av det för mig är att bilhyra kostar mindre än vad p-plats skulle göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iofs använder man ju en del andra tjänster också då. Hemkörning från Ikea för 300 tex..

      Radera
  13. I Stockholm bor de flesta journalisterna med inflytande över nyhetsrapporteringen på riksnivå. Journalistkåren har också en benägenhet att bo innanför tullarna. Det är då det Stockholmska innerstadsperspektivet som journalisterna har som ansvarar för rapportering och debatt om trafikfrågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla du den urbana normen genomsyrar det mesta.
      Se bara på djurskyddet.
      Det verkar som alltför många tycks tro att alla djur är sällskapsdjur.

      Radera
  14. Mönstret att biltätheten i glesbygd är betydligt större än i städerna och deras förorter är välkänt. Det finns mycket att göra när det gäller att minska behovet av att ha en egen bil i dessa delar av landet. En mer decentraliserad offentlig och kommersiell service är en central fråga.
    Men det kanske mest intressanta tycker jag är de skillnader som finns mellan kommuner inom samma område. Titta t ex på Danderyd och Botkyrka. Båda kommuner är förortskommuner till Stockholm, men biltätheten skiljer sig dramatiskt. Det visar på att inkomst också är en viktig förklaringsvariabel när det gäller kolidoxidutsläpp. Jag tycker också att skillnaderna mellan de tre storstäderna är intressanta och förtjänar en närmare analys.
    Sedan finns det ett problem som inte denna statistik visar: Biltätheten i hela landet har ökat rejält sedan 2010.

    SvaraRadera