Cornucopia?

Aktuellt

CNN: Läckta verifierade dokument visar att Covid-19 var dubbelt så stort i Kina som officiellt

Läckta kinesiska dokument som CNN fått tag på och som verifierats, visar att smittan med sjukdomsfall av Covid-19 var minst  dubbelt så hög ...

2020-09-27 09:45

Kö Kungens Kurva - Gullmarsplan på autopilot

Gårdagen bjöd på tjänsteärende till Stockholm för att träffa förlaget. Den bästa med autopiloten är onekligen när man hamnar i en trafikstockning och bara kan slappna av och stressfritt glida med. 
Essingeleden igår klockan 15:11. Står stilla. Redan stått i kö en bra stund. Klockan 16:01 påbörjades laddningen av bilen på Södermalm, så en dryg timme från Kungens Kurva till Söder.
Om det nu inte vore för att stockholmare tydligen inte kan klara av att hålla avstånd. Ja, jag tänker på dig grå Volvo XC60 som inte hade registreringsnumret XYZ och som låg och sniffade mig i baken hela tunneln på Södra länken, rädd för att någon skulle knö sig mellan. Hoppas du körde på autopilot, för 50-100 cm avstånd är inte okej.  I övrigt vill jag bara säga "DIN MAMMA!", så här på säkert tresekunders avstånd bakom tangentbordet.

Tydligen var det någon form av trafikproblem i Stockholm igår, trots att det var lördag, och jag spenderade nästan en timme på att på autopilot hacka mig fram från ungefär Kungens Kurva till Gullmarsplan, varefter ålderdomligt manuell körning tog över (undantaget filbytena i tunneln, som var manuella). Stackars Stockholms bilister säger jag bara, som tölp från landet är det ju en sevärdhet med dessa köer, givet att man bara behöver uppleva dem någon gång om året. Måste vara ett helvete att ha belånat sig för 5-15 miljoner för att bo i Stockholm med sin XC60 och behöva spendera hela sitt liv i en bilkö. 

Autopilotens styrka visar sig kanske som bäst i stillastående köer på motorvägar. Man kan bara slappna av och låta bilen ta hand om alla start och stopp. Ja, jag har högsta avståndet 7 inställt på autopiloten, så det fungerar. Hur det fungerar med stockholmsinställning 1 vet jag inte. Med 7 kan jag åtminstone slappna av, titta på omgivningarna, titta på stressade och frustrerade grannbilister och få mina fördomar  om ägarn till olika bilar bekräftade eller förkastade, samt leka Gul bil! Och surfa på bilens webläsare - man får ju inte använda handhållen kommunikationsutrustning (mobiltelefon), men den fast monterade skärmen på bilen är ju tillåten, så man t ex kan läsa nyheter medan bilen ordnar köandet.

Frågan är hur sådana här köer skulle fungera om alla chillade med autopilot istället för att stressa sönder sig i försök att vinna 1-2 placeringar i kön?
Det står helt stilla 15:07

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. Alla stockholmare cyklar. Bara turister som klr bil i stockholm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, bor man och jobbar i Stockholm är cykeln helt överlägsen som transport. Jag har pendlat så långt som 15+15km varje dag året runt på cykel och det var riktigt najs. Mer än det börjar kanske slita lite.

      Radera
    2. Voi och liknande fordon är också populära hos det hippa innerstadsfolket.

      Radera
    3. Ja jäklar, då har jag varit en riktig stockholmare utan att veta om det..! Kändes dock inte särskilt cykligt för 10 år sedan, snarare att jag som utböling gick emot systemet. Cykling kanske mest är en trend nu, som det mesta i Stockholm.

      Radera
  2. Kör in en vardagmorgon ca kl 10. Då är det minimalt med trafik. Fredagar är bäst. Helgena är hopplösa.

    SvaraRadera
  3. Fördelen med Stockholm är att det alltid finns alternativa vägar. Google maps är förstås ett utmärkt hjälpmedel för att undvika köer. Men, det verkar som att många gillar att köa, och det är ju inget fel med det, vi är alla olika vilket man tacksamt får acceptera. De som gillar att köa har ju då något att ondgöra sig över, prata om, och få medkänsla över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaa. Du med mig skämta aprillo? Jovisst kan man köra via Enköping över den dödliga klaffbron. Eller ta en elbåt mellan Nacka och Lidingö -- fast då utan att få med sig bilen.

      Mittåt, det går faktiskt även en färja ibland till Ekerö för 70 kr. Omväxlande att kunna byta kö; då blir det Tranebergsbron i stället. Eller så sitter man still på Västerbron, också kul.

      Så du har faktiskt rätt, det finns ett par andra, lika dåliga, alternativ.

      Radera
    2. Vi som är vana förare i sthlm vet hur man klipper köer med alternativa vägar. Visst, det finns flaskhalsar om man skall ta sig igenom det hela från Norr till Söder som inte går att undvika i rusningstrafik, men vad gäller hastigt påkomna köer finns det i regel alltid en alternativ väg att välja.

      Radera
    3. Alla alternativ. Ar också blodröda i navigeringen, som automatiskt ändrar rutt om jag sparar minst 2 minuter. Det gick alltså ej. Hela Söderort stod stilla.

      Radera
    4. Lul, maken till flaskhalsat och efterblivet vägnät i en miljonstad får man leta efter. Lindhagenplanen 2

      Radera
  4. Jag har en adaptiv farthållare som jag också ställt på max avstånd (varför skulle man vilja göra nåt annat?).. problemet ibland när trafiken är tät är att folk klämmer sig in i luckan som bildas pga mitt föredömliga avståndshållande.. men i övrigt är det förstås lysande i köer, att bara glida med istället för att hålla på och gasa och bromsa.
    F.ö. var det väl en trasig broskarv som stängde tre filer på Essingeleden igår så det är inte riktigt så illa normalt. Men som nån sa.. det är inte stockholmarna som tar bilen in till stan på helgen...

    SvaraRadera
  5. Den egentliga frågan är väl hur många köer som aldrig skulle existera om alla körde på autopilot? En och annan av de där köerna lär vara just fantomköer, något som välfungerande autopiloter i alla bilar bör kunna avhjälpa.

    Vettefan om jag bara är neggo, men får för mig att det snabbt blir ännu tristare att sitta i kö när man inte ens har ...körningen att syssla med? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om alla hade en effektiv autopilot skulle det inte vara några köer. Hastighetens kulle kunna hållas med minimalt avstånd. Köer bildas när den humana eftersläpningen slår till.

      Radera
    2. Du bokar en resa till jobbet och bilen blir tilldelad en slot i ett visst tidsintervall av ett centralt system som optimerar trafikflödet i en region, i en avlägsen framtid...

      Radera
    3. Många köer beror på hetsigt körbetende. En inbromsning ger effekter långt bak.
      Dvs ett dåligt filbyte gör att någon måste hastigt sänka farten vilket skapar en lång Domino effekt.

      Radera
  6. Välkommen till den kungliga huvudstaden :)

    SvaraRadera
  7. Det blir såhär när man låter fanatiker styra politiken. Snart 30 år efter Dennisöverenskommelsrn står noll meter ny väg över Saltsjö-/Mälarsnittet klart. Då räcker det med en trasig skarv på Essingeleden eller en större olycka för att korka igen trafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dennisöverenskommelsen lades ner, men nästan allt är ändå genomfört. Dennispaketet historik (artikeln verkar vara från 2005) Tredje spåret blev till Citybanan.
      Men ja, det är kass att det inte finns någon annan bro över Mälaren. Slänger upp Lindhagenplanen 2 här också.

      Radera
  8. Turister? Har blivit itutad att Stockholms turistnäring är i kris pga coronan. Eller är det bara påhitt för att få mer bidrag?

    SvaraRadera
  9. Volvo som sniffade dig i baken? Ver det möjligtvis en valpen?

    SvaraRadera
  10. Det här med att surfa på bilens webbläsare vet jag inte om jag tycker är en så bra idé. Det är ju skillnad på vad som är uttryckligt förbjudet och vad som är lämpligt. Som bilförare så förväntas man ha sin uppmärksamhet på vad som sker på vägen, även om man har en Tesla "autopilot". Och även om autopiloten gör sitt jobb, så kan det ju finnas andra dårar i trafiken som gör att du faktiskt borde ha huvuddelen av din uppmärksamhet på trafiken runt dig, istället för på webbläsaren.

    SvaraRadera
  11. Ja igår var det kaos. Tunneln stängdes för infart både från Nacka och Gullmarsplan. Till råga på det, fick en bil haveri på Centralbron. Jag skulle köra från Nytorget till Sätra, vilket normalt görs via Gup, tunneln, e4e20. Fick istället köra Ringvägen fram till Zinkensdamm. Där genomförde jag den tvingande omvägsrundkörningsritualen förbi miljözonen på Hornsgatan, för att mer miljövidrigt men laglydigt, ta mig till Långholmsgatan och vidare ut på Liljeholmsbron mot Södertäljevägen. På Södertäljevägen var det kö såväl in som ut. Köerna in, såg dock värre ut än de på min södergående sida, men jag vågade ändå inte chansa och svängde därför av mot Gröndal direkt efter Liljeholmsbron. Fortsatte Lövholmsvägen till Blommensbergsvägen och tog mig genom Örnsberg Axelsberg och Mälarhöjden bakvägen via Bredäng till Sätra ishall, där jag avnjöt gratis parkering samtidigt som jag såg mitt lag vinna. Undebar lördag trots kaoset.

    SvaraRadera
  12. Helt ok att bo i ett grannlän och hälsa på gamla kompisar i Stockholm över helgen. När jag är på väg in på fredag eftermiddag rullar det på medan köerna ut från stan är riktigt jobbiga. När jag är på väg hem på söndag kväll och alla andra ska tillbaka till stan rullar jag glatt i laglig fart medan det står still på "motorvägen" in mot Stockholm.

    Mycket som känns rätt med att ha flyttat bort från storstaden.

    SvaraRadera
  13. Spot on! Detta, att trafiken faktiskt är värre en lördagseftermiddag än en vardag i rusningen, blev droppen för mig som infödd Stockholmare med relativt hög toleransnivå. Vill inte belåna mig över öronen för att spendera resten av livet i detta. Vad är det för mening att bo i en stad där man drar sig för att lämna hemmet p.g.a. ständigt trafikkaos? Istället blir det en nystart i den skånska idyllen, även fast idioterna på E6 är betydligt sämre på avstånd i förhållande till hastighet än idioterna på Essingeleden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se upp för vägpirater och lastbilsfyllon bara.

      Radera