Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-09-20 14:14

Göteborg - Nordens blivande skyskrapehuvudstad?

Göteborg är på väg att bli Sveriges moderna framsida i dubbel bemärkelse. Historien gör att man är på väg att bli Nordens skyskrapehuvudstad, givet att projekt startade innan coronakrisen fullföljs. Det är en mycket positiv utveckling för en annars ärligt talat rätt ful och opersonlig stad, undantaget den mycket lyckade utvecklingen av Norra Älvstranden.
Göteborgs blivande skyskrapekluster #2 - Gullbergsvass
I Nya Världen finns det generellt ingen historisk stadsbyggnation där gamla kulturvärden sätter stopp för en modern stad, med moderna trafiklösningar och modern skyline. Detta gäller dock inte i Gamla Världens europeiska huvudstäder, där gamla statliga officiella byggnader och palats hindrar en modernisering och förtätning.
Ett av skyskrapeklustren i centrala Melbourne, Australiens näst största stad. Knappt dubbelt så stor som Stor-Stockholm.

I Europa hamnar istället skyskrapeklustren en bra bit från de centralaste delarna, likt i London, Paris la Defense eller för den delen Stockholms allt mer floppande Kista, som egentligen saknar all attraktivitet gällande läget och allt mer trängs ihop mellan problemområden. En flytt av Stockholmsmässan är väl en sista förhoppning att vända Kistas rykte utanför kontorstid.
La Defense sett över Trocadero från Eiffeltornet.

Själva centrala Stockholm inte bara kryllar av nimbysar som vägrar att något byggs i deras närhet, som kan minska deras exklusiva tillgång till centrala stan. Därtill kryllar det av historiska kulturminnesmärkta byggnader, plus militära anläggningar som hindrar höga byggnader.

Men det gäller inte i Göteborg.

Göteborg var inte en särskilt stor stad långt in på 1800-talet, då stadsdelar började etableras utanför vallgraven. Särskilt många palats och officiella byggnader fanns aldrig och det som fanns revs mestadels i arbetarklassens rationalitets namn. Idag finns i princip bara Kronhusbodarna och kyrkorna kvar innanför vallgraven, medan resten är nytt (1900-talet och framåt).

Därtill massakrerades många saker som kunde gjort staden vacker längs älven.
Lindholmen var en gång en ö. Kanske lite som Lilla Essingen eller Reimersholme i Stockholm. Eller kanske Skeppsholmen. Fast småhusbebyggelsen har underligt nog fått vara kvar när allt skulle bli rationonellt. Kanske bodde någon varvshövding här och hindrade att allt jämnades med marken?

Den stora sjön norr om staden har fyllts igen. Lindholmen var en gång faktiskt som namnet säger en ö, och det hade funnits en vacker kanal av Stockholmssnitt runt ön om den inte fyllts igen. Hamnkanalen från Brunnsparken upp mot Lilla Bommen har också fyllts igen. Vid Gullbergsvass, uppströms Tingstad låg en långsmal ö i älven. Borta.

Istället förvandlades Göteborg till en rationell hamnstad. Jämna ut, muddra, fyll igen. Upp med hamnskjul som förfulade den rationellt drivna älven. Hamnskjul, kajer och varv. Och när hamnskjulen revs längs södra Älvstranden slängde man istället upp en ful trafikled, Oscarsleden, som effektivt ströp tillgången till älven för allmänheten.

Man gjorde allt effektivt och fult, och Göteborg blev en ful stad, medan Stockholm behöll sin skönhet längs vattnet.

Men sedan kom varvskrisen och med rationell drift av sjöfarten flyttades hamnarna allt längre ut och bort från staden.

Och så drog man igång Norra Älvstranden-projektet på 90-talet. Utskällt på sin tid, men nu den vackraste och trevligaste delen av Göteborg, byggd för människor och med teknikklustret på Lindholmen som en arbetsplats för den välmående medelklassen.
Norra Älvstranden.

Arkitekturen varierar, men är väldigt vacker och samtidigt modern. Stadsbyggnadskontoret har verkligen lyckats här, samtidigt som man verkar hindrat den värsta arkitektamoken.
Kontor på Lindholmen.
Ett genidrag var att flytta delar av Chalmers tekniska lekskolas och Universitets utbildningar till Lindholmen redan tidigt 90-tal, vilket sedan bara accellererat närvaron av arbetsplatser och liv även på helgerna.
Lägenheter Norra Älvstranden.

Vad har då detta för relevans vad gäller skyskrapor?

Svaret är dubbelt. Dels har man längs Norra Älvstranden etablerat mellanhög bebyggelse längs vattnet. Därmed är det nu öppet för att bygga ett steg högre innanför detta. Karaktären närmast vattnet kommer inte ändras, men tillgängligheten kommer dubblas när man kan se över den första omgången byggnader.

Det andra är att Göteborg saknar historiska byggnader som hindrar en modern stad. Man kan alltså slänga upp skyskrapor och få en skyline centralt i Göteborg

Staden går från ful till vacker, på ett modernt och internationellt sätt. Det kommer ge en helt annan karaktär och attraktivitet för Sveriges, och med tiden Nordens framsida. Vem vill sitta i ett museum och vara ett coolt nytt företag, när man kan sitta med utsikt inte bara över Göta Älv, utan hela Västerhavet och skärgården?

Det blir nu fyra kluster av skyskrapor (förstås med blygsamma höjder än så länge).

Det första blir Gårda, från Korsvägen och Gothia Towers och upp till Nya Ullevi och Stampen, där totalt fyra spikar ska upp. Om nu det blir av. ESS skulle göra hälften av ena tornet till ett upplevelsehotell för ... vuxendejting, likt befintliga Pigalle i Göteborg eller Steam Hotel i Västerås, men besöksnäringarna har som bekant lite problem. Upplevelsehotell för vuxna lever dock inte på affärsresenärerna och kanske kan få ett uppsving efter coronakrisen. Annars är även fler av skraporna tänkta att bli affärshotell, vilket kanske är ... lite naivt i dagsläget. Det fjärde och massivt högre tornet på Gothia blir kanske aldrig av, liksom hotellet vid Järntorget.
Kluster ett, Gårda.

Kluster två blir Gullbergsvass, där Regionens Hus redan står klart med alla sina byråkrater som inte levererar vård för skattepengarna. VGR kommer behöva mer kontorsplatser så snabbt som administationen ökar. Andra byggen är igång, och fler blir det när krondiket Västlänken blir klart. Snart är överdäckningen av trafikleden klar, och sedan blir det skrapor ovanpå den.
Kluster två, Gullbergsvass.

Det tredje blir Karlastaden, alldeles innanför Lindholmen. Ett första steg i förhoppningsvis en framtida linje av skyskrapor innanför husen längs Göta Älvs norra strand. Om det nu inte bara blir en krongrop. Karlastaden i sig kan komma att flytta centrala Göteborg till Hisingen om det blir lyckat. Det gentrifierade Hisingen längs Norra Älvstranden.
Kluster tre. Karlatornet är Sernekeskylten där inne. Ska bli mer än 3x så högt som bakomliggande Ramberget.

Det fjärde klustret blir Järntorget-Masthugget, men där är väl inte ens spaden i marken än, så man ska dessvärre ta det hela med en stor nypa göteborgsk lera och saltvatten.

Men om kanske tio år kommer Göteborg kanske vara Nordens skyskrapehuvudstad. Frånvaron av historiska byggnader ger stadsplanerarna frikort att skapa en attraktiv modern stad. Göteborg grävdes igen, fylldes upp och plattades ut en gång i tiden. Förvandla den historiska förfulningen till en möjlighet.

Själv kommer jag uppskatta det enormt. Men så bor jag förstås inte i Göteborg heller, och kan vända skylinen ryggen när det inte passar. Men besöker gärna varenda skybar som kommer finnas (redan avverkat Riverton, H23, Upper House, Radisson Lindholmen).
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

16 kommentarer:

  1. Bra för Göteborg antar jag. Ledningarna för de flesta europeiska storstäder prioriterar som nämnt turismen framför utveckling.

    SvaraRadera
  2. Vad det ska bli vet jag Inte men man bygger bakom folketshus från järntorget sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hotell.22 vån. Ett Stordalen projekt. Den stackars mannen som ligger så tungt investerat i brancher som resor (Ägare av Wing) och hotell (Hotel Post) och man undrar hur han sover nuförtiden när dessa 2 brancher tagit som mest stryk under Cov19

      Radera
    2. Han har inte bara par i Corona, han har triss!
      Stordalen har investerat i Stockholms nattliv, Stureplansgruppen. Inte heller en verksamhet som går bra i coronatider.

      Radera
  3. Noll koll på Göteborg märker jag. Hade inte bloggaren bott där?

    SvaraRadera
  4. Släpp tyglarna lite....Kan vara attraktiv för turister från Färila och fika upp i tornens skybarer. För oss äkta Göteborgare återstår det att se hur mycket värde som byggs in i dessa kluster förutom det "från håll" estetiska.

    Ganska mycket talar för att stora delar blir nya stadsdelar som förvandlas till avfolkat stenöken efter att kontoren stänger kl. 17 när alla ska hem från jobbet. Jag blir gärna motbevisat ifall någon av läsarna sitter på andra fakta än jag har just nu.
    Om det blir lite liv bland kvarteren har jag svårt att tro, speciellt då dyra bostadsrätter ska säljas, med folk som vill ha lugn och ro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska mycket av det här bli bostäder eller hotell, vilket innebär folk dygnet runt, i kontrast mot Kista.

      Radera
    2. I Kista har man totalt misslyckats, och förlagt high tech företag i nära anslutning till misär och utanförskapsområde. Ingen på dessa företag bor av naturliga skäl i Kista, eller vill riskera att vara där efter kontorstid.

      Radera
    3. Kan inget om Göteborg, men i Malmö blev det lyckat med Dockan etc. En kombination av kontor, bostäder, hotell etc. Blev en levande trevlig stadsdel 24/7

      Radera
    4. @Svinto: ja, att lägga satsningar i s k utsatta områden är så otroligt dumt. Det blir bara som med Kista, ett område som ingen vill vistas i efter kontorstid. Hade varit mycket bättre om man lagt Kista-klustret på västra Kungsholmen, i Frihamnen, mellan Vasastan och Solna e dyl. Platser med förutsättningar att bli nya levande delar av innerstan.

      Radera
  5. Stora planer finns det (och fanns redan 2016)
    https://www.youtube.com/watch?v=bW3p5Y-fPq4
    (Videon visar alla olika områden längs som utvecklas/ska utvecklas med mer eller mindre trovärdiga årtal, hyffsat hög bandbredd för att vara på Youtube) Ett av målen som nämns är just att innerstaden ska växa över älven.

    SvaraRadera
  6. Vore det inte på sin plats att se till att staden/kommunen klarar sig själv ekonomiskt då de idag, tillsammans med Malmö, tar emot enorma summor subvention från andra kommuner? Båda kommunerna ståtar med enormt stora och kostsamma skrytbyggen, verkar det som. Istället för att konsolidera ekonomin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du en svärjis som gått på det narrativet?

      Malmö nettobetalare skatt till statskassan. https://cornucopia.cornubot.se/2020/08/alla-kommuner-ar-plus-for-statskassan.html

      Radera
  7. Spännande hur olika uppfattning man kan ha.
    För mig är dessa skyskrapesatsningar att likna med de sista stenstatyerna på påskön. Finns inget som helst behov av att smälla upp dessa i en stad som Göteborg. Vi bränner våra resurser på skit när vi istället borde se till att bygga ett mer självförsörjande och resilient samhälle.
    Men visst, det är ju "fint" att titta på.

    SvaraRadera
  8. Min stackars hemstad som nu ska hamna i skuggan av fula torn byggda av glas, stål och betong. En gång var det en charmig "stor småstad" där det fanns en levande hamn med varv och fiskebåtar. Då var det kul att gå längs älvens kajer. Norra älvstranden känns nu som en kall kaffelatte i en ful plastmugg. Snart kommer området likt Limhamn att förvandlas till lekplats och "skafferi" för gängen från Biskop och Backa. Låsta grindar och vakter kommer att krävas för att undvika att den bemedlade medelklassen flyr. Smeknamnet Lilla London får bytas till Lilla Detroit.

    SvaraRadera
  9. Göteborg har varit en mycket vackrare stad innan man bestämde sig för att riva mycket av den gamla stenstaden andra halvan av 1900-talet. Om jag fick bestämma skulle man satsa på att göra stan vacker igen. Allt är inte tillväxt, pengar och teknikaliteter här i världen. Jag vill gärna leva i en vacker värld. Kvalitet framför kvantitet.

    SvaraRadera