Cornucopia?

Aktuellt

Var tredje tackar nej till jobb utan möjlighet till distansarbete - hälften av kvinnorna

Enligt en undersökning från Sifo, beställd av Sigma IT, så tackar 35% av svenskarna nu nej till ett jobb som inte erbjuder distansarbete. 46...

2020-09-21 09:15

Gästinlägg: Förmånsbilarna och landsbygden

Nedanstående är ett gästinlägg skrivet av Mats Svensson, civilingenjör och bosatt på landsbygden och författare till ”Den trettonde bomben”.

Jag hamnade i en diskussion med Lorenz Tovatt (MP) på Twitter, där han påstod att bara tre procent av förmånsbilarna rullar på landsbygden, och att det därför var berättigat att chockhöja kostnaden för förmånsbilar.
Gästbloggarens förmånsbil, Mitsubishi Outlander plugin-hybrid av 2018 års modell
För det första har vare sig jag eller någon annan fått redovisat för oss varifrån Tovatt fått detta påstående. Sedan är det verkligen läge att ifrågasätta det. Hur många bilar ägs av företag med ett huvudkontor i en stad, men används i realiteten på landsbygden? Min egen förmånsbil är registrerad på ett företag i Stockholm, men den har aldrig varit i Stockholm. Den gör däremot ett ansenligt antal mil på skånsk landsbygd, eftersom jag pendlar till Lund, och har nästan fem mil dit. De siffror som denna bloggen presenterade i ämnet visade på en annan verklighet än den Tovatt försöker tolka fram ur statistiken.

Miljöpartiet har precis fått igenom sitt bonus-malus-system som slår stenhårt mot den som väljer en mindre miljövänlig bil och som premierar den som väljer en bil som är bättre för miljön. Detta är logiskt, hur man genomför det kan kanske diskuteras, men det är i alla fall ett styrmedel som går att begripa. Då väljer man att börja attackera förmånsbilarna i nästa steg. Men vad betyder då förmånsbilarna, och bilismen som fenomen för vår svenska landsbygd?

Jag skulle vilja säga att utan bilar dör landsbygden. I stora delar av Sverige finns det nämligen inte någon kollektivtrafik. Vi behöver inte ens ta oss till övre Norrland för att få det exemplet åskådliggjort, även Skånes landsbygd har dålig eller obefintlig kollektivtrafik. Bor man inte i någon kommunal centralort eller i de större samhällena, så är man hänvisad till de små linjerna till de mindre byarna, med en turtäthet som är glesare än till och med de få kornen av fakta i Tovatts resonemang.

Det är alltså inte ovanligt, ens i Skåne, för folk att bo en-två mil ifrån närmaste butik, barnens skola och service i form av postutlämning, bibliotek och liknande. I ett samhälle där vi beskattar bilism så stenhårt att den något luddigt formulerade gruppen ”vanligt folk” har svårt att ha råd med bil, vad skall då alternativet för dessa cirka femton procent av landets befolkning vara? Att tvingas flytta in till städerna, som en 21:a århundradets variant på 1800-talets inflyttning på grund av industrialiseringen, eller en flytt från stad till landsbygd som någon sorts omvänd variant på röda khmerernas Kambodja?

Gång på gång har Tovatt hetsat på Twitter mot förmånsbilarna med termer som att ”M väljer istället att fortsätta subventionera sina kompisar med monoklar som nöjt brummar fram längst Strandvägen i Stockholm”. Denna formulering är smutskastning, avhumanisering och förlöjligande av de som han uppfattar som sina politiska motståndare. Nidbilden av moderatväljaren med monokel är precis samma sorts politiska smutskastning som när Hitlers propagandaapparat publicerade bilder och filmer med den kroknäste juden som kom för att ta tyskarnas pengar. Att en svensk riksdagsledamot år 2020 uttrycker sig på det viset är minst sagt skamligt och uppseendeväckande.
Så, vilka är människorna som har förmånsbilar på landsbygden, och som skulle drabbas av det här med chockhöjda förmånsvärden? En stor grupp är egenföretagare, inkluderat lantbrukarna, och småföretagare i hantverksbranschen. 

En annan viktig grupp är alla de akademiker med tjänstemannajobb som valt att försöka hoppa av ekorrhjulet i staden och bosätta sig på landet i den nya tidens gröna våg, en grupp som gjort att landsbygden blivit revitaliserad under de senaste två decennierna. Denna grupp är högutbildad, miljömedveten och kör ofta de miljöbästa pluginhybriderna eller elbilarna.

En möjlig konsekvens för landsbygden av ett fördyrande av bilismen och en höjd förmånsbeskattning är således att många kommer att välja bort förmånsbil, för att istället välja en äldre bil, så pass gammal att den inte drabbas av bonus-malus-systemet. Konsekvensen av detta skulle då vara att de pluginhybrid- och elbilar som tidigare togs ut som förmånsbilar inte längre kommer i trafik, och vi får en mindre andrahandsmarknad för de fordonen. Förmånsbilarna är nämligen en motor i förnyelsen av bilbeståndet. Alla förmånsbilar blir så småningom sålda i andra hand.

En annan möjlig konsekvens för landsbygden är att många gårdar, mindre lantbruk och bostäder på landsbygden som idag köps av de unga akademikerna från staden för att användas som permanentboenden istället blir fritidshus för danskar, tyskar och norrmän som har råd. Med en ökande andel fritidshus utarmas landsbygden dubbelt: Skatteintäkterna går ner för landsbygdskommunerna, och med färre permanentboenden så försvinner butiker, kultur och arbetstillfällen för de som bor kvar.

Tyvärr är Lorentz Tovatt och Miljöpartiet, och fler politiker och partier med dem, beredda att offra den svenska landsbygden för att bedriva symbolpolitik. Om de istället för att försöka döda bilismen hade lagt sin energi på att på allvar uppmuntra verkligt miljövänlig teknik såsom modern kärnkraft, koldioxidfri stålindustri och eldrivna flygresor, så hade de verkligen kunnat göra någon skillnad. Nu uppfattar landsbygdens människor istället det som att de inte har något att säga till om.

/Mats Svensson, civilingenjör och bosatt på landsbygden och författare till ”Den trettonde bomben”

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

56 kommentarer:

  1. Nu när covid gör att resandet i tjänsten minskat rejält för mig så är det redan bra mycket dyrare då jag inte längre kommer upp i 3000 mil i tjänsten.

    SvaraRadera
  2. Gällande andrahandsmarknaden för el- och hybridbilar. Hur fungerar batterierna i en 10-12 år gammal Outlander? Hela poängen med att tjänstebilar ska köpas av "vanligt folk" efter ett antal år bygger ju på att de faktiskt fungerar och inte kräver ett batteribyte för uppåt 100kkr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen ganska dåligt. En hydrid och SUV som en Outlander känns inte direkt köpt för att minska miljöavtrycket. Snarare för att den är billigare som tjänstbil eftersom andras pengar är med och sponsrar.

      Radera
    2. Just Outlander var bara ett exempel på laddhybrid som nu faktiskt börjar komma ner i ett pris där den kan vara intressant även för folk som inte vill lägga en årslön på bil. Men om vi tar en Ioniq, e-golf eller vilken som helst av de elbilar som säljs nya idag, hur vettiga köp kommer de vara som begagnade efter 12 år och 15000 mil? Man kan ju idag köpa en helt okej diesel- eller bensinbil från 2008 med 15000 mil på mätaren för under 50000:- och ändå förvänta sig en bra tillförlitlighet och överkomliga reparationskostnader i flera år framåt.

      Radera
    3. Just i fallet hybrid, kanske det går att enbart köra på bensin när batteriet fallit för åldersträcket? En bieffekt är att dessa bilar fortfarande då har den låga fordonsskatten.

      Radera
    4. Absolut det går säkert att köra vidare på bara bensin. Några hundra kilos extra vikt att släpa runt på. Undrar hur servicekostnader ser ut jmf med den vanliga.

      Radera
    5. Men det är ju knappast eftersträvansvärt. Hybrider på bensin är ju dessutom sämre än rena bensinbilar pga högre vikt. Och med ytterligare höjningar på bensin- och dieselskatter kommer det för ägaren vara betydligt dyrare i framtiden än det är idag.

      Radera
    6. Det är inte eftersträvansvärt men ett möjligt scenario med de nya skatterna. En ny diesel t.ex en Tiguan kommer från 2021 ha en årlig skatt på 14144 kr så dessa bilar kommer försvinna i stort sett från marknaden. Så begagnatmarknaden om 10 år kommer bestå av elbilar och hybrider med slitna batterier.
      Men att köra en hybrid med skatten 360 kr/året med enbart bensin behöver inte vara så dyrt även om förbrukningen skulle vara 10 % högre p.g.a. vikten. På 3000 mil med dagens bensinpris och 0.5 l/mil , 15 kr mil så är det 2500 kr om året jmf 100.000 kr för ett batteribyte.

      Radera
    7. Ja, pratar vi kronor och inte miljövinst. Så visst.

      Radera
    8. Det kommer se ut som Kuba där man håller liv i gamla bilar hur länge som helst.

      Radera
    9. Eftersom en hybrid är mycket bränsleanålare än en ren bensinbil (regenerativ inbromsning, "downsizing" av förbränningsmotorn genom effekttillskott från elmotorer) så är de fortsatt bättre för miljön även om de inte laddad. Vanlig hybrider har dessutom sålts nu i över 20 år och bränsleförbrukningen tycks inte påverkas nämnvärt av batteriets åldrande. En hybridbil håller normalt batteriet i ett såpass smalt SoC område att man får ut väldigt lång livslängd ur batterierna.

      Radera
    10. Spelar ju mindre roll ifall den inte används så som den är tänkt, dvs korta sträckor eller vid stadstrafik. Folk på landet behöver väl köra längre än så? Men visst den kan kanske köras 2 mil eller så efter några år. Garanterat dyrare service dock.

      Radera
    11. Grundtesen är att vanliga fossila bilar kommer försvinna från den stora begagnatmarknaden och eftersom bara el och hybrider har bonus och resten malus. Så de måste vara något MP tänkt på när de tog fram systemet. D.v.s. det kommer finnas väldigt få fossildrivna bilar att köpa om 10 år.

      Radera
    12. Väldigt få? Så snabbt går det inte. Fortfarande är ungefär 85% fossiler i nybilsförsäljningen. Och då räknar jag inte ens in sk pappersprodukthydrider.

      Radera
    13. Vill minnas att en prototyp/begränsad upplaga av en fullelektrisk Mitsubishi från 90-talet med NiMH-batterier hade rullat en väldans massa mil 10-15 år senare och vida överträffat alla förväntningar om livslängd. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer än så, inte heller helt säker på bilmärke och exakt tidsrymd, men ganska säker på att det var en japan iaf.

      Lär fortfarande vara majoritet fossilbilar om 10 år på vägarna och begagnat.

      Radera
  3. Pratet om att tjänstebilarna kommer ut och påverkar andrahandsmarknaden i just Sverige bygger på en förlegad verklighetsbild. Idag är begagnatmarknaden i Europa integrerad och det finns företag som lever på att flytta bilar mellan länder. Intressant är att samma personer som klarar att se detta när Teslor exporteras till Norge plötsligt blir blinda när diskussionen gäller deras egna förmåns/tjänste-bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur stor del av de laddbara går på export efter de tre åren?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Vet inte hur det ser ut nu. Men pratade med en kille som bytte elbil (I3) var 6:e månad. Bilen gick därefter till Norge till högre pris än hans inköpspris - bidrag. Sprillans ny bil var 6:e månad som kosta gratis alltså.

      Radera
    3. Om det skulle bli brist på begagnade bilar så skulle begagnatpriserna stiga, och med det så skulle kostnaden att äga en ny bil sjunka. Detta problem skulle mao lösa sig självt genom marknadskrafterna.

      Radera
    4. Ja och sen är ju inte Sverige en isolerad marknad. Överlag har ändå folk bil efter sällanbehov, bättre med rightsizing och därmed spara en massa slantar. Men här bor vi stort/capita och äger stora bilar jmf med övriga Europa.

      Radera
  4. Bor mitt i dalarna med två rullande tjänstebilar i familjen, en snåldiesel och en hybrid. Om ett år var iaf målet att minst en ska bli 100 % el.

    SvaraRadera
  5. Å ena sidan ska bilar beskattas bort. Å andra sidan ska man få lån av CSN för att ta körkort. Å tredje sidan har man gjort körkortsutbildningen allt dyrare. Känns inkonsekvent, det hela.
    Lite som att ge SAS stöd för att upprätthålla trafik samtidigt med extra skatt på flyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som att ta ut en bankskatt på utlåningen (bolånen) som du får ränteavdrag på. Mer dagsaktuellt :)

      Radera
  6. Som boende (och nyinflyttad) i norra Skåne håller jag med att det inte är särdeles enkelt med kollektivtrafiken. Jag har förmånsbil vilken möjliggör att vara på arbetet före 0930 och stanna kvar på arbetet efter 1600. Att det dessutom gör resan 30 minuter kortare i vardera riktningen när jag ska till Malmö- eller Helsingborgskontoret gör förmånsbilen det möjligt bo där jag gör utan göra avkall på min fritid. Jag har under 22 år bott i glesbygdsområde i Stockholms län har jag exakt samma upplevelse där. Bor du bortom tunnelbanan och stomnätsbussar är du tvungen att ha bil för att kunna försörja dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Snacket om bil och glesbygd som enbart Norrlands inland är helt galet.

      Radera
    2. Håller med. Vi bor mellan sthlm och Uppsala. Vi har två bilar för en dräglig tillvaro.

      Radera
  7. I argumentationen mot MPs vansinne bör man hejda sina argument kring dålig kollektivtrafik/ingen tunnelbana på landsbygden. För det är inte vad det handlar om.
    Även om jag så skulle haft en tunnelbanestation i källaren hade jag ändå inte nyttjat den, av massor av andra skäl.
    Individuell transport är överlägsen samlad transport av människor sålänge man inte befinner sig i en mycket stor alternativt bilfientligt planerad stad, eller ska färdas sträckor långa nog för att det ska bli rent jobbigt att köra.
    Att framföra argumentet om dålig tillgänglighet ökar bara satsningarna på den ohållbara kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp.. ett exempel ur min verklighet;

      Dottern rider på ridskola varje söndag och vi behöver vara där 12:15 för att ordna med hästen innan lektionen börjar 12:30.

      Bil: Vi åker hemifrån 12:00, restid 15 minuter. Givetvis 15 minuter även hem och vi är hemma ca 13:45 och hela aktiviteten tar alltså totalt 1:45.

      Buss skulle innebära:

      Gå hemifrån 10:00 för att ta bussen 10:10 in till resecentrum. Vänta 15 minuter och sedan en annan buss 10:50 till stallet där vi är framme 11:10, 1h och 5 min för tidigt. Det går sedan en buss från stallet till resecentrum 13:44 vilket passar rätt bra men sedan är det 43 minuters väntetid på bussen från stan till oss, hemma igen ca 15:20.

      Aktiviteten tar således 5:20 istället för 1:45 med bil. Att lägga i princip hela söndagen på detta skulle inte vara rationellt utan resultatet skulle bli att dottern får sluta med sin ridning.

      Radera
  8. Att landsbygden skulle dö av minskad bilism köper jag inte. Snarare har den ökade bilismen dödat verksamheterna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilismen dödar den lokala livsmedelshandeln på landsbygdsråden, men landsbygden kan inte leva på lokal livsmedelshandel.

      Radera
    2. Stefan. Hur blir det med Din mat då.....? Tror Du den går från landet till ditt matbord....

      Radera
    3. Nej, främst lever den ju på jordbruk. Det verkar som att en del tycker glesbygden "borde" få fungera lika bra som villamattor på att fungera som villamattorna. Det gör den inte. Om man inte är verksam på landsbygden, varför är det då viktigt att bo där? Ur samhällsdesignperspektiv alltså, inte för att man som individ tycker det är det göttigaste att slippa ha folk nära inpå men ändå kan jobba i staden.

      Radera
  9. Bil som används för arbetspendling bör vara privatägd. Är det en självklar rättighet att få bil för privat bruk subventionerad av såväl företag som stat? Hur skall en undersköterska på landsbygd få förmånsbil från sin arbetsgivare? Kanske trots allt inte är för alla att välja fritt var man vill bo utan konsekvenser som följer, utan var man har möjlighet att bo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är korrekt. För min del är det utöver min arbetspendling även minst 1500mil tjänsteresa.
      Sen är subventionen rätt skenbar då lön och pensionsavsättning minskar och innebär att det inte är helt enkelt att beräkna nyttan utan det blir upp till var och en att bedöma utifrån sina förutsättningar.

      Radera
    2. Hade tänkt skriva ungefär detta så jag får väl bara hålla med.

      Jag tycker inte man ska skatta bort privatbilism men det det känns inte rimligt att den som har möjlighet till tjänste/personalbil ska gynnas skattemässigt relativt den som inte har det för en bil som i praktiken är en ren privatbil - och pendling är ren privatkörning.
      Då har jag själv ändå möjlighet till personalbil - jag kör dock en privatägd bil som köptes ett år gammal. Ingen elbil än, har dock möjlighet att köra på etanol men som det ser ut nu med mindre än en kronas prisskillnad mellan E85 och bensin har man förstört även den möjligheten till att minska de fossila utsläppen (det krävs med nuvarande prisläge på bensin att E85 är runt 2.50 billigare för att det inte ska vara en förlustaffär pga den högre förbrukningen när man kör på E85).

      Radera
    3. Tycker också diskussionen haltar lite. Varför ska det vara förmånligt skattemässigt att arbetsgivaren betalar något som ska användas privat?

      Grundtanken måste väl ändå vara att om man vill ha en pryl privat, så ska man betala den med egna pengar.

      Radera
  10. Bilen och massbilismen är en av de största drivkrafterna för såväl individer som samhället.

    Rent ekonomiskt är det massbilismen som drivit den ekonomiska utvecklingen sedan förra sekelskiftet - med närmast explosiv kraft de senaste 70 åren. Hur man än räknar så är tillväxt, arbetstillfällen, privata inkomster, konsumtion, skatteinkomster och förmögenhetsuppbyggnad helt kopplade till massbilismen.

    En av orsakerna till massbilismen finns djupt i reptilhjärnan där mobilitet=liv och immobilitet=död. Jag började med "bil" när jag var runt 20 och det var som att börja med heroin - ren kärlek från första ögonblicket! När man väl börjat med "bil" är det ohyggligt svårt att sluta. Frånvaron av den rörlighet som bilen ger leder till klinisk depression inom ett par veckor. Just "immobilisering" används för att framkalla depression hos labråttor när man testar kandidater till antidepressiva läkemedel - efter bara några timmars immobilisering förändras neurokemin hos råttan på samma sätt som hos deprimerade människor.

    Just nu har jag en period utan bil men det tog flera försök innan det lyckades. De ekonomiska besparingarna är dock betydande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilitet med bil? Man sitter för fan inlåst och packad som en sill! Fängslad helt enkelt. Ren jävla tortyr!

      Sen är det snarare flyg, snabbtåg, pendeltåg och stora bussnät som gett ökad mobilitet. Bilen gav inget nytt när den kom, men visst spred den det som fanns till fler.

      Massbilism = död. Stadslivet dör, städer blir gigantiska utglesade omänskliga asfaltstäpper med långa restider, för att inte tala om utsläppen.

      Radera
    2. Bilen ger enorm mobilitet jämfört med ex tåg. Städer är inget självändamål och med bilen är människor friare att bo vart man vill.

      Radera
    3. En bil måste parkeras och hållas efter, man är alltid bunden till den på alla sätt.

      Eftersom städer är så oerhört mycket effektivare samhällen så är de helt klart ett självändamål. Det finns ju dock bra och dålig stadsbebyggelse.

      Finns en uppsjö av städer och länder man kan välja att bosätta sig i.

      Radera
  11. Äh ni bönder med era billiga villor kan väl kosta på er 250kr mer i månaden för leasingvolvon. Ett jäkla knorrande.

    SvaraRadera
  12. Normalt sett köper jag en tre år gammal bil och kör den i tre år. Den jag har nu är dock köpt ny för ovanlighetens skull strax innan malus kom in på spelplan. Planerar att behålla den tills den är minst sex år.
    Jag har faktiskt rätt till förmånsbil men det blir för dyrt och vi får bara välja svenska märken = Volvo. Den Subaru jag har nu var 100 000 kronor billigare än motsvarande Volvo. Dom 100 milen jag kör i tjänsten tar jag ut en saftig milersättning för istället.
    Frugans lilla Yaris är en fd privatleasingbil köpt tre år gammal. Hybrid endast av anledningen att den är automatväxlad. Hybridiseringen är rätt fånig då bilen går max 100m på batteriet.

    SvaraRadera
  13. Det skall inte bo några andra på landsbygden än de som nödvändigtvis behövs för att driva den verksamhet som måste ligga på landsbygden som exempelvis jord och skogsbruk, samt de som verkar i de kringtjänster som då nödvändigtvis behövs.

    Det mest rationella är att alla andra flyttar in till stora täta lägenhetsområden som kan bli energieffektiva vilka det också är lätt att förse med effektiv kollektivtrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det absolut, men sen är det också så att upp till en mil enkel väg är (på de flesta ställen där det bor någon betydande mängd människor) det smidigast att cykla. Iaf i städerna. Borde gå bra att cykla på landsbygden med, i högre utsträckning än vad många här inne verkar tycka.

      Jag växte upp på landsbygden, och, på riktigt, vi fick aldrig skjuts någonstans till vardags.

      Radera
    2. Så gjorde man i Sovjet och livslusten sjönk i samma grad som inflyttningen i lägenheterna...
      Det finns anledning till varför gamlingarna flyttar tillbaka till de förbjudna områdena runt Pripjat. Hellre strålning än betongbunkrar.

      Radera
    3. Svar till @Carl-Fredrik ovan.

      Visst har du rätt @stefanhsinger map att ingen fixade skjuts när vi var små. Nu skall varenda unge ha skjuts om det är mer än 500m och det finns en bilväg inom synhåll.
      Världen blir inte säker även om allt viras in i bubbelplast...

      Radera
    4. Jag har svårt att känna av om detta inlägg (dvs Carl-Fredriks) är ironiskt eller på allvar...

      Radera
    5. Med resonemanget från Carl-Fredrik kan vi även avskaffa sommarstugor, fritidsbåtar, fjällvandring, semesterresor och turism utanför storstäderna eftersom det inte är rationellt att befinna sig på landsbygden för skojs skull...

      Radera
    6. Om klimatet bara kan räddas om vi trälar i sovjetiska förorter och sedan dövar hjärnan med klimatneutrsla nöjen som tv spel, dum-TV och syntetiska droger så tycker jag vi får chansa med klimatet.
      Mp vill helt avfolka landsbygden, den ska bara användas som koldioxidsänka.

      Radera
    7. Observant: Vad man designar samhället för ger inte svartvita resultat. Man kan ändå unna sig saker ibland, och har man råd kan man till och med bosätta sig där det är vackrast och härligast att vara. Men det kanske inte ska vara en rättighet som samhället ska se till att alla har råd med?

      Radera
    8. Sveriges regering har ambition att göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland så lite får vi allt vara beredda att offra för att hjälpa regeringen uppnå det målet.

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Glöm inte att den totala höjningen av förmånsvärde för laddhybrider och elbilar snarare blir 60% utifrån dagens nivå, när först nedsättningen med 10 000 kr försvinner vid årsskiftet (motsvarar drygt +25% för t ex vanliga Passst GTE) och sen 25% till den 1/7... Privat fossilbil, någon?

    SvaraRadera
  16. Min förmånsbil står registrerad på leasingbolaget som övriga 4000 bilar dom har hand om. Deras adress är väldigt central i stan.

    SvaraRadera
  17. "Diskussion på Twitter" är en oxymoron.

    Hade Sverige varit ett normalt och fungerande land så hade jag välkomnat denna utveckling, men nu är tyvärr små- och glesbygden enda flyktvägen undan massutmaningarna.

    SvaraRadera