Cornucopia?

Aktuellt

CNN: Läckta verifierade dokument visar att Covid-19 var dubbelt så stort i Kina som officiellt

Läckta kinesiska dokument som CNN fått tag på och som verifierats, visar att smittan med sjukdomsfall av Covid-19 var minst  dubbelt så hög ...

2020-08-29 10:29

Nej, jag skulle aldrig installera Musks Neurallink i min hjärna

Att Elon Musk är en fantastisk entreprenör och visionär bekräftas av att det är direkt smärtsamt att se honom framträda, så hans bolags framgångar handlar inte om att man har satt någon socialt kompetent floskelmaskin vid rodret. Däremot skulle jag aldrig installera Musks nyligen på grisar demonstrerade Neurallink i min hjärna. Detta baserat på grova tekniska kända IT-hårdvarudesignfel i Musks tidiga Tesla Model S och X, som inte åtgärdas. Vem vill gå runt med en hårdvarubugg inopererad i sin hjärna?
Bloggens Tesla Model S 100D.
Elon Musk bör vara en inspiration för ungdomar med olika former av diagnoser, och visar tydligt att man inte behöver kunna uppföra sig på scen eller framför folk för att lyckas bli en av samtidens mest inflytelserika entreprenörer. Att se Musk på scen är direkt smärtsamt - nästan värre än att se mig själv - han tittar ner på mikrofonen, stammar, säger olika tics, och gör allt annat än att titta på publiken eller möta någons blick, och verkar ha svårt att få fram orden eller ens veta vad han vill ha sagt. Bandbredden på informationen blir dessutom lägre än en podcast eller dumbtube.

Ändå är Tesla den högst värderade biltillverkaren idag, särskilt justerat för produktionsvolym. Och SpaceX har revolutionerat rymdfarten.

Helt klart visar Musk att man fortfarande kan vara en teknisk visionär, nörd och nytänkare och ändå grunda miljardbolag, utan att behöva vara en stor scenpersonlighet. Vilket både är glädjande och facit på att Musks bolags teknik realiserar helt rätt visioner i rätt tid och inte beror på någon snackmaskin på scen.

Men aldrig att jag opererar in något från Musk i min hjärna (tills min framtida demens blir botad av det, där kanske risken kan vara värt det).

Teslas elbilar är fantastiska, men det finns fram till åtminstone 2017-2018 års modeller av S och X ett allvarligt känt hårdvarudesginfel, som inte åtgärdas. Det handlar om EMMC-buggen. Tesla loggar allt till ett EMMC-minne, som skrivs över så många gånger att det till slut går sönder, och därmed sänker dels den stora mittkonsolen, och dels i princip alla avancerade funktioner i bilen. Kvar blir något som mer kan liknas vid en GSM-telefon från 90-talet jämfört med en iPhone 11. Passande nog inträffar buggen någonstans i intervallet 8 000 - 12 000 mil, där garantin löper ut på 8 000 mil.
Rattskärmen fungerar fortfarande. Delvis.

Resultatet blir att inga inställningar går att göra, musik kan inte spelas, navigering fungerar inte. Autopilotfunktionerna upphör, inte ens cruise control fungerar. Det går inte heller att ens ändra temperaturen i bilen. Fjärrkontroll via appen kan man glömma. Den inbyggda växelströmsladdaren verkar strypt till 5 kW istället för maximala 16 kW, men detta har jag inte testat på någon publik station. Hur Supercharger fungerar i det här läget är okänt - kanske är även den strypt?

Däremot har man uppenbarligen programmerat resterande system för att hantera kraschad mittkonsol och EMMC-buggen, eftersom bilen hoppar ner i någon form av standardinställning och fortfarande går att köra. Bland annat stryps accellerationen ner till fossilbilnivå, vilket inte är en standardinställning normalt, utan ett medvetet drag från Tesla. Temperaturen ställs in någonstans runt 22 grader gissar jag.

Bilen går alltså fortfarande att köra de 3-4 veckor man får vänta på en servicetid och att betala 15 000:- - 25 000:- för ett känt hårdvarufel, som vilken annan biltillverkare som helst hade gjort en återkallning och fixat.

Är då hårdvarubuggen fixad i nyare Tesla Model S och Model X 2018 någon gång och framåt? Nja. Allt man gjort är att stoppa in ett större minne. Så EMMC-minnet kraschar senare i bilens livscykel. Notera att strömmande musik sparas till minnet, så kör man Spotify-appen kommer minnet gå sönder snabbare än om man spelar på telefonen.

Det finns alltså två Tesla Model S och X. De där mittskärmen och alla avancerade funktioner kraschat, och de där den ännu inte kraschat.

Men positivt att bilen ändå går att köra onekligen, om än med strypt prestanda och med färre funktioner än en 70-tals Volvo, där man åtminstone kunde lyssna på radio och justera temperaturen.

Vilket för oss över på Neurallink. I dagarna presenterade Musk tekniken med inkoppling av chip i hjärnan på initialt ett antal grisar. Tekniken är imponerande och gör att man får en koppling mellan IT-system och direkt in i hjärnan. Bland annat kunde man med systemet i princip exakt prediktera var en gris på ett rullband skulle röra benen, och man skulle alltså kunna styra protester direkt från hjärnan på det här viset. Möjligheterna blir i princip obegränsade, även om tekniken nog har några år på sig innan den faktiskt byggs in i fullt friska människors hjärnor. Eller ja, Musk kommer säkert göra det på sig själv. Huruvida det får honom att faktiskt möta någons blick återstår att se.

Men vad för hårdvarubuggar kommer man ha ignorerat här tro? Som först dyker upp när garantin löpt ut?

Nej, att operera in något från Musk i hjärnan, när man lämnar kända hårdvarufel utan åtgärd i väntan på att garantin går ut, blir inte aktuellt, oavsett hur imponerande tekniken ter sig.

Nej, jag är förstås så nöjd med min Tesla att jag kan stå ut med problemet ifråga. Däremot är det inte ett gott betyg på Tesla som bolag att man inte återkallat och åtgärdat ett känt kritiskt fel på sina bilar. Dessutom visar detta också på att Teslas serviceorganisation inte klarar av trycket. Man ska inte behöva vänta nästan en månad på att få ett känt inträffat fel åtgärdat - och därtill gissar jag flera veckors leveranstid av hårdvaran så bilen lär väl vara parkerad på servicen i en månad. Tesla må som elbil inte behöva service, men felen på bilarna är så många att serviceorganisationen är underdimensionerad. Eller service - åtgärdsorganisation för kända fel borde det snarare heta. 

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

30 kommentarer:

  1. Ett problem som skulle kunna åtgärdas med pengar från nyemmiterade aktier nu när värderingen är skyhög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tankte på Teslas obefintliga verkliga och teoretiska värde är kursten rätt värd att blanka. Har redan gjort mig en hacka...

      Radera
    2. Förklara gärna hur du tjänat pengar på att blanka en aktie som stigit från 250 USD till en bit över 2100. Trots 20+ år i finansbranschen så verkar det ju finnas superproffs som du som överglänser oss andra.

      Radera
  2. Detta är väl att vänta med en ny produkt, att ngt kan inträffa, de kommer att lära sig att ta hand om sådana problem i framtiden. Avgörande är hur de bemöter kunderna i den uppkomna situationen.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag skulle inte ställa mig först i kön för att få en IT-historia inopererad i hjärnan. Jag har generellt varit trög (eller försiktig) att ta till mig alla nymodigheter på området. Men till slut har jag gjort det. Är man inte med så blir man till slut hopplös efter och livet börjar bli komplicerat. Det finns inga telefonkiosker. Det finns inga telefonkataloger. Kopparnätet till telefonerna rivs upp. Det finns inga kataloger från postorderföretag. Använder man kontanter så ses man som psyksjuk eller kriminell. Och så vidare. Så om utvecklingen fortsätter i oförändrad riktning så kommer det nog snart börja opereras in saker i hjärnan och den som inte gör det kommer ses som en stenåldersmänniska. Men jag tror på sikt att utvecklingen kommer att avstanna och civilisationen gå bakåt. Och orsaken till civilasationskollapsen beror på att vi tömmer jordens resurser och/eller klimatproblem och/eller politisk/ekonomiskt kaos. Om vi hinner ha fått IT-inplantat i hjärnan före den tiden vet jag inte.

    SvaraRadera
  4. Grym teknik! Detta medför slutet på politisk propaganda! Ingen rysk påverkan möjlig i framtiden. Händer inte. Finns Ryssland ens? Putin är en stor man! All hail!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte bort Kina:

      https://www.svtplay.se/video/27984015/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-33-hemliga-rymdvapen?start=auto

      Radera
  5. Väldigt intressant, blir det som ett nytt sinne när signalerna går direkt in i hjärnan och inte via syn/lukt/hörsel/känsel osv. Behövs inte kroppen i förlängningen utan bara den uppkopplade hjärnan i en glasburk med evigt/långt liv. Kan rika köpa en ny kropp osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att för evigt kunna nojja i sociala medier!

      Radera
    2. Kolla in "Altered Carbon". :)

      Radera
  6. Tja, entrepenörer behövs i samhället men en del uppfinningar är lite eljest. Och om entrepenören Elon som utvecklat en bilmodell med en logo som är en kopia av ett preventilmedel, en spiral, så kan man fundera på hur han tänkte!! Kanske en spiral i hjärnan hos män, en ny sorts preventinmedel? ;-)

    SvaraRadera
  7. Tesla har ju anammat samma reparationspolicy som Apple. Finns en intressant dokumentär om det som jag glömt namnet på. Massa entusiaster som köper kraschade Teslor och reparerar folks bilar billigt, jagade som hundar av Teslas jurister såklart.

    SvaraRadera
  8. Varför överhuvudtaget operera in främande föremål i kroppen?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför operera in en pacemaker om hjärtat krånglar?

      Radera
  9. För en bil i premiumklassen 700k+ har man dessutom lite större förväntningar än på vanliga skitmärken. Att dessutom behöva betala för att åtgärda konstruktionsfel verkar ju helt bisarrt.

    SvaraRadera
  10. Kan detta månne bli den gråsvarta svan som plötsligt sänker Teslas aktiekurs en aning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh, nej. EMMC-buggen är känd sedan länge och totalt ignorerad med gott ekonomiskt resultat för Tesla.

      Radera
    2. Här kan man läsa mer om EMMC-problemen för MCU1 och hur frekvent det verkar vara:

      https://teslatap.com/articles/mcu1-flash-memory-analysis-and-failures/

      Radera
  11. Tesla är kända för dålig kvalitet så vem är förvånad?
    Däremot vann Volvo stort J.D. Powers tekniktest nyligen och sopade banan med samtliga (inklusive Tesla i de stater dom kunde testa då Tesla är för rädda för att bli granskade och således förbjudit tester av sina bilar).

    SvaraRadera
  12. Ja detta är under all kritik. När MCU1 går sönder funkar heller inte blinkers och airbag så det är ett direkt säkerhetsrelaterat, känt designfel. Ofattbart att Tesla inte återkallar men vad jag förstått pågår det rättsfall i USA om detta. Så länge merparten av Teslaleasarna är okritiska fanboys kommer de undan med det. Synd för oss som äger Tesla men även tillämpar kritiskt tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blinkers och airbags fungerar. Det ges dock inget ljud från blinkersen, men de blinkar, och det är bara airbagslampan som lyser - själva airbagsen är autonoma och fungerar.

      Radera
    2. Du får ombesiktiga om airbaglampa lyser. Alltså får du inte köra bilen på allmän väg.

      Radera
  13. Vad jag hört så har ni ju inga servis kostnader på bilen direkt. så att betala 15000kr motsvarar ju en vanlig servis i dag på premiumbilar.
    Min bil ska in var 1000mil för att byta olja & filter med mera för att klara de hårda koldioxidutsläppen..... bara i Sverige som de har så täta servis intervall pga miljöreglerna.... suck

    SvaraRadera
  14. Likt hur man har serviceintervaller på diverse kritiska delar likt kamrem i fossilbilar kan man väl tänka sig att utbyte av hårdvara som slits också ingår i serviceprogrammet för bilar i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jobbigt bara när elektronisk hårdvara faktiskt normalt sett inte slits ut... Om det inte vore för dåligt applicerade komponenter i en dåligt konstruerad amerikansk bil.

      Det värsta är nog att bromsarna är notoriskt kända för att sluta fungera och rosta igen... Kvalitet...

      Radera
  15. 15-25 tusen för en ic-krets! Wow snacka om att bli betalblind..

    SvaraRadera
  16. Betänk att samma elände skall vara självkörande på allmän väg till ingen nytta. Jaja... Autonomi förbjuds nog snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken autonomi är det som förbjuds?

      Radera