Aktuellt

Slovakien: Sputnik V-vaccinet som levererades var inte det som använts i de påstådda studierna

AFP rapporterar att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser...

2020-08-24 13:03

MÖP-måndagsfoton: Franska flottan i Toulon

Dags för lite MÖP-måndag. Frankrike har i princip två flottbaser och under förra veckans seglats på franska rivieran passerade vi förbi Frankrikes motsvarighet till Karlskrona, Toulon. Till skillnad mot i Sverige råder inget fotoförbud på flottbasen mitt i staden, även om tillträdesförbud förstås gäller. Lite foton nedan, inklusvie på Frankrikes kärnkraftsdrivna hangarfartyg Charles de Gaulle och Mistral-klassens amfibieplattformar.
För nattligt ankar med Toulons naturliga hamnredd framför kameran, med en avställd fd luftvärnsjagare som vågbrytare för hamnen.
Toulon är en enorm naturlig och skyddad hamn, och har som sådan varit en flottbas i hundratals år. Den inre hamnen är gigantisk, stor nog att fortfarande segla med segelbåt, och tar kanske en halvtimme att korsa i god vind. Men även bukten - snarare redden - utanför själva hamnen har varit en delvis skyddad hamn förr, och det kan under storhetstiden handlat om kanske hundratals segelfartyg och örlogsmän liggande för ankar, vilket måste varit en syn, dessvärre innan fotografins tillkomst.
Den ena färjelinjen Sardinien/Korsika - Toulon. 

Runt hamnen finns ett antal gamla fort, som skulle ge ytterligare skydd mot framför allt de avskyvärda njurätarna engelsmännen, och i synnerhet ska dessa skydda tillträdet till den inre hamnredden bakom en artificiell pir.
Två av forten vid piren.


Ett av forten på berget vid farleden in till den inre hamnen. Enligt uppgift ska hela berget vara perforerat av tunnlar mellan de olika befästningarna, även om dessa likt svenska motsvarigheter inte används längre.

Under andra världskriget hittades marionettlandet Vichy-Frankrikes överlevande flotta här - de som inte sänktes av britterna vid Frankrikes kapitulation inför Nazityskland, men de sänktes av fransmännen själva när Tyskland väl gick in i Vichy-Frankrike 1942. Fransmännen lyckades sänka 77 av sina fartyg innan tyskarna kunde lägga vantarna på dem.

Mistralklassens amfibieplattform Diximude. Notera den privata hamnen direkt till höger. Precis till vänster i bild kan man se en avgränsande boj.

En serie större bojar markerar gränsen in till det militära området, vilken inte får passeras utan att man får en tillrättavisning. Enligt uppgift sträcker sig denna tillrättavisning till stora fula ord från de patrullerande marinkårssoldaterna i sina ribbåtar  och uppmaningar om att inte göra det igen, åtminstone om man är fransman. Det råder inte heller fotoförbud, då fransmännen verkar inse orimlgiheten i att förbjuda foton i stora delar av Toulon. Det är inte så att vem som helst inte kan se fartygen, och fransmännen verkar ha en mer pragmatisk inställning till det hela, jämfört med byråkratiskt nitiska svenska myndigheter.

Diximude på närmare håll.

Frankrikes tre Mistralklassens amfibieplattformar har sin hemmahamn i Toulon.

Mistral själv. Framför henne Lafayetteklassens fregatt Courbet och Eridan-klassens minsvepare Lyre. Bakom henne Somme, ett tankfartyg av Durance-klassen.

Forbin och Chevalier Paul, Horizon-klassens luftvärnsjagare. Klassen finns också i Italiens flotta. Att den utseendemässigt påminner om brittiska Daring-klassen beror på att britterna var med i projektet initialt, men ville ha ett större skepp med längre räckvidd för att kunna projicera mer utrikespolitik, och hoppade av. Fregatten Aconit skymtas i bakgrunden och i förgrunden tankfartyget Marne. Segelbåt som storleksjämförelse.

Ubåtsjagarna av Aquitaine-klassen, Provence och Auvergne.

Det mest spektakulära inslaget i hamnen är förstås Frankrikes enda kvarvarande hangarfartyg, det kärnkraftsdrivna Charles de Gaulle.
Charles de Gaulle.

Charles de Gaulle.

Charles de Gaulle.


Charles de Gaulle.

Britterna lyckades under Napeoleonkrigen under befäl av amiral Nelson sätta Toulon med franska och spanska flottan i blockad 1803 - 1805. Tydligen kunde den franska flottan bara ta sig ut på linje på grund av vindförhållandena, och utanför låg ständigt åtta brittiska linjeskepp, som alltså med styrkeförhållandena 8:1 kunde ta sig an det första franska skeppet vilket ledde till dålig stämning. Franska utbrytningsförsök inväntade istället kraftiga mistralvindar, så man skulle ha en chans att segla genom gatloppet och smita undan innan man sänktes eller åtminstone sköts helt ur seglingsbart skick. När väl den franska och spanska flottan lyckades rymma så startade utvecklingen som ledde till den överlägsna brittiska segern vid Trafalgar, där 22 franska linjeskepp kapades eller sänktes, medan britterna inte förlorade ett enda.

Innan dess hade britterna av och till ockuperat Toulon.

Toulon förblir en fransk örlogsbas än idag, men på Vichy-Frankrikes tid låg här över 100 skepp. Idag en handfull, om än imponerande i både storlek och antal med svenska mått mätt. 

8 kommentarer:

  1. Noterar att själva hamnen (hela hamnen) dock är kraftigt pixlad på Google Maps jämfört med resten av Toulon...

    SvaraRadera
  2. Militära fartyg, funkar de mot moderna fiender ? Är inte ytfartyg obsoleta 2020 ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara intressant med ett rejält sjöslag mellan likvärdiga moderna flottor bara för att få veta detta :).

      Radera
    2. Alla inblandade vet att det skulle sluta med båda flottorna sänkta så de undviker noga sjöslag! MAD-doktrinen i ny kostym. Ytfartyg funkar annars mest för att jaga pirater.

      Radera
  3. Bra artikel - kunde ha nämnt Mers-el-Kébir 1940 - när 3 slagskepp och 2 jagare sköts sönder av the Royal Navy, kanske Winstons tuffaste beslut.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg!

    Nulli secundus

    SvaraRadera
  5. Fransmännen verkar ha en bra balans mellan olika fartygstyper i sin flotta.

    SvaraRadera