Cornucopia?

Aktuellt

CNN: Läckta verifierade dokument visar att Covid-19 var dubbelt så stort i Kina som officiellt

Läckta kinesiska dokument som CNN fått tag på och som verifierats, visar att smittan med sjukdomsfall av Covid-19 var minst  dubbelt så hög ...

2020-08-23 16:53

Kronofogdeanmälan får SAS att betala tillbaka skyndsamt - går före i kön av miljontals ärenden

Flera läsare vittnar om att de fått tillbaka pengar från det konkursmässiga SAS efter att de vänt sig till Kronofogden. Det till stor del statsägda flygbolaget betalar skyndsamt tillbaka, inklusive begärd ersättning för besväret, om man stryker ärendet hos fogden.
Tom hos SAS på Kastrup. En stor fördel för oss på Bästkusten och de fd danska delarna av Sverige är att man kan ta tåget till Kastrup och därmed slippa använda SAS som flygbolag. Som en riktig internationell storflygplats, så finns det en lång rad andra flygbolag som betjänar Kastrup och ut i resten av världen. T ex Air France, som till skillnad mot SAS serverar fika och förfriskningar ombord, medan SAS hävdar att man pga coronapandemin inte kan göra det. Fast för SAS del handlar det nog mest om att man är bankrutta.
Det verkar alltså som att SAS inte vill ha prickar hos fogden, utifrån de svar från bolaget som bloggen tagit del av.

I ett av svaren vill man ha inbetalningsuppgifter från läsaren, och ber läsaren att återkalla ärendet hos Kronogofgden.

Ett annat svar innebär att man förutom det man är skyldiga betalar ut 680:- SEK extra för fordringsägarens omkostnader via Kronofogden och skyndat på ärendet på återbetalningsavdelningen, därifrån pengarna ska betalas ut inom ett par arbetsdagar. Likt i det första exemplet ber man därmed att ärendet ska återkallas från Kronofogden.

Kort sagt - det fungerar att kräva in sina SAS-pengar från Kronofogden, och glöm inte att begära extra för besväret i enlighet med Kronofogdens regelverk.

Initialt hade fogden tydligen vissa problem med att identifiera vilket SAS-bolag som kraven skulle ställas mot, då koncernen verkar använda olika konstruktioner av bolag utomlands för att smita undan.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

10 kommentarer:

  1. Landvetter (GOT) erbjuder en hel del alternativ till SAS, om nu detta är en styrande parameter för valet av flyg ut i världen.

    SvaraRadera
  2. Tja, Kastrup är ju att föredra. Men bloggaren har väl gångavstånd till Landvetter.. Dryga 3 timmar extra med tåg från Göteborg..

    SvaraRadera
  3. Sen lite mer relaterat är det ju sanslöst att hantera det så av sas.. Men är man på gränsen till konkurs så kan man ju behöva ta till extraordinära åtgärder ;-)

    SvaraRadera
  4. Det kommer fungera tills kvällstidningarna skriver om det, dvs imorgon.

    Sedan blir svaret "sue us"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Argumentet att SAS inte kan låtas gå i konkurs av sina statliga huvudägare då detta skulle påverka deras ställning på den internationella valuta- och kreditmarknaden tycker jag har tyngd.

      Jag är mycket imponerad av hur en av de största aktörerna på kryssningsmarknaden (Princess) hanterat sina återbetalningar till kunder.

      Radera
  5. Inte så konstigt när det är skattebetalare som betalar tillbaka. Staten har gått in och räddat SAS med miljardbelopp.
    Alla företag som får pengar av skattebetalare har inga problem att betala tillbaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryssningsrederierna har inga statliga ägare, men inledde återbetalningarna någon månad efter att de fattat beslut om att inställa resten av kryssningarna under 2020. Jag bevakade mina förskottsbetalningar i april och fick tillbaka pengarna i juli. Lufthansa inställde flightar i mars och har ännu inte betalt - och dessutom gjort det extra svårt att kommunicera med dem och framföra krav ...

      Radera
    2. Kan man på samma sätt gå till fogden med Lufthansa? Har de ett svenskt bolag, eller hur funkar det egentligen?

      Radera
    3. Fogden kan ju begära hjälp av sina kollegor i andra EU-länder.

      Radera
  6. SAS är betydligt mer dominerande som flygbolag på Kastrup än Arlanda.

    SvaraRadera