Aktuellt

Bostadsbankomaten och Finansinspektionen: Fyra av tio nya bolån går inte till bostadsköp - ökar

Finansinspektionens rapport Den svenska bolånemarknaden  visar att fyra av tio nya bolån inte gick till att köpa bostad eller att byta bank....

2020-08-22 16:19

Foton: Jeff Bezos beryktade superyacht Flying Fox

Italienska och turkiska mediauppgifter gör gällande superyachten Flying Fox - världens fjortonde största - ska ägas av Amazons grundare och storägare Jeff Bezos, även om Amazon sagt att Amazon inte äger den. För tillfället befinner hon sig på franska rivieran, och verkar utifrån prylar för vattenlek framme ha gäster ombord.
Flying Fox. 
Med sina 136 meters längd, 22.5 meters bredd och bruttotonnage på över 9 000 ton ska Flying Fox vara världens fjortonde största superyacht.  Hon ska ha sjösatts 2019 och turkiska och italienska mediauppgifter gör gällande att Amazons grundare, VD och storägare Jeff Besoz är den miljardär som äger henne.
Segelbåt för storleksjämföresel.

Superyachten har en besättning på 54 personer, och har 11 gästrum med totalt 22 gästbäddar. 

Hon ska ha plats för två helikoptrar, men bär bara med sig en egen helikopter, så den andra platsen får förmodas vara åt gäster eller för leverans av gäster.

Ankrad.

Det stora antalet radomer på taket är för Internetuppkopplingar. Skämtet i yachtkretsar är att en yacht ska ha minst två - en för ägaren och en för vederbörandes partner, så de inte ska behöva dela bandbredd när de tittar på Netflix. Flying Fox har fyra. Tillägg: Verkliga anledningen till att ha flera är att de inte ska hamna i radioskugga. Två ska vara för Internet, två för teve.

Detaljer. Notera t ex en vattenrutschbana akterom stranddäcket, så det är antagligen gäster ombord.

På pressfrågor till Amazon har svaret varit att "Amazon äger inte Flying Fox", vilket inte är en lögn om det är Jeff Bezos som äger den privat eller omvägen via någon privat bolagslösning. Båten verkar finnas tillgänglig för charter, vilket inte är ovanligt ens med miljardärernas privata yachts - trots allt är man miljardär av en anledning, och den är inte att man ligger och latar sig eller tackar nej till intäktsflöden.

Amazon är dagsaktuell efter att ha beklagat sig över den svenska skatten på elektronik, och verkar vilja att de ska få undantas från detta vid den väntade etableringen i Sverige under hösten

Huruvida Jeff Bezos skulle vara ombord och därmed inom EU:s gränser just nu är oklart, om han nu ens är ägaren. Inreseförbud till EU gäller förstås inte om det handlar om nödvändiga affärsresor. Superyachten Flying Fox ligger på fotona ovan utanför Porquerolles, några sjömil söder om den franske presidentens sommarresidens Fort de Brégançon öster om den franska flottbasen i Toulon, samt den halvmilitära intilliggande flygplatsen. Det var gott om rörelser från såväl helikoptrar, stridsflyg och patrullerande ribbåtar från den franska marinkåren vid tillfället, men vad som är en normalbild så här års kan inte bloggen avgöra.
Fort de Brégançon vid pilen.

Vid fototillfället var både Frankrikes president Macron och Tysklands förbundskansler Merkel på sommarresidenset Fort de Brégançon , så det är inte omöjligt att Flying Fox närvaro har en koppling till eventuella möten på residenset.

Flying Fox ska ha kostat cirka 400 MUSD, eller lite under 4 miljarder svenska kronor, och driften kostar mellan 25 och 40 MUSD om året. Ska man täcka 40 MUSD och göra en vinst ovanpå detta bör charterkostnaden överstiga 1 MUSD i veckan. Enligt uppgift är charteravgiften 4 MUSD i veckan. Mindre charteryachter går för runt 100 000 USD i veckan, så 4 MUSD är inte orimligt för denna superyacht. Hon ser utifrån flaggan ut att vara reggad på BVI (uttalas bi-vi-aj) i Karibien Caymanöarna, vilket inte är direkt ovanligt för yachter.

Tillägg: Enligt uppgift från branschinsyn ägs Flying Fox "av en ryss". Ej nämnt vem, och det är väl enda uppgiften förutom Brzos som jag har sett om ägandet av denna superyacht.
Nedan följer läsarkommentarer. Dessa är inte en del av det redaktionella innehållet och är respektive kommentators ansvar. Kommentatorer som följer kommentarsreglerna kan bli vitlistade, annars raderas kommentarerna automatiskt. Vitlistning sker ungefär en gång i veckan och raderade kommentarer kan då återpubliceras.

9 kommentarer:

  1. Att besöka de här områdena som Fattig Svensk(TM) kan vara en mycket speciell upplevelse. Rikedomen som visas upp liknar inget vi ser hemma. Den flottaste kåken i Saltsjöbaden framstår som ett skogstorp jämfört med det man ser i Nice, Cannes och StTropez. Fastigheterna, bilarna och båtarna får Wallenbergs att framstå som direkt folkliga vid en jämförelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte att Sverige är sprunget ur fattiga bönder. För bara 100 år sedan var Sverige ett av de armaste och fattigaste länder i världen. Hade inte sossarna kommit och förstört allt hade vi varit Norden St Tropez nu. Nu är vi bara nästan bäst på nästan allt, tråkigt.

      Radera
    2. Å andra sidan har alla det lika jävligt, mer eller mindre vilket är ett av socialismens mål.

      Så de har ju faktiskt lyckats.

      Radera
    3. Vill vi har gated communitys ?
      Det är tyvärr så lätt idag att flytta pengar var konsumtion är billigt och investerar där produktion är billigt dock konsumtion få högre skatt.
      Större medelklass betyder mer kompetens byggs dock har det inte lika mycket värde här som det har i länder med högre segregation. Jag tycker svergie gör det bra, nu i kris flytta spanien och italien mycket kapital till norden, det visas till exempel i target2 system. Dessutom har spanien,frankrike, italien och grekland mycket högre andel i aktiesparande än till exempel tyskland. Men rika från Medelhavsländerna gillar att investerar i norden.

      Radera
  2. Båten kan hyras för $4M/vecka. Världens största båt som finns tillgänglig för charter.

    SvaraRadera
  3. Bara för sakens skull; bruttotonnage är ej fartygs vikt utan volym. Enhetslöst dessutom :p
    Missvisande namn och fullt förståligt att det feltolkas :)

    SvaraRadera
  4. Bara den fjortonde största, imponerar inte, ingen kommer ihåg en förlorare.

    SvaraRadera
  5. Med den storleken, blir det nästan en fråga: Är det där med en färja eller är det färjorna som är för små?

    SvaraRadera
  6. De största yachterna är oftast inte tillgängliga för charter ”på riktigt”. Man listar dem av skattetekniska skäl.

    SvaraRadera