Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-08-05 20:43

De första kundleveranserna av Polestar 2 sker de närmaste två veckorna

Volvos kinesiska elbil Polestar 2 har börjat få slutliga leveransdatum hos flera kunder rapporteras till bloggen. Elbilen börjar levereras de kommande två veckorna, och har kanske redan kommit ut till de första kunderna.
Polestars showroom i Stockholm ligger typ nästan i PK-huset. Ja, det heter så. Eller i alla fall vid början av lyxgatan Biblioteksgatan (för rika köper så dyra märkeshandväskor att de inte har råd med böcker?).
Flera rapporter till bloggen talar om de första leveranserna av Polestar 2 till de berörda redan nästa vecka och veckan därpå. Därmed är alltså Volvos stora hopp på elbilsmarknaden på gång i Sverige. Samtliga rapportörer bor i Göteborgsområdet där bilarna verkar hamnat (hamn-at, göteborgsvits), så om det blir lika snabba leveranser i resten av landet är oklart.

Därmed hoppas bloggen kunna få lite riktiga miljöfoton och kanske en åktur redan nästa vecka.

De flesta beställningar av bilen skedde antagligen innan coronakrisen, så man får se hur efterfrågan utvecklas framöver. Bilen är billigare och snyggare än Volvos kommande elbil under Volvos namn, vilket också väcker frågan om Volvos första riktiga moderna elbil kommer floppa, eller om Volvo är ett så starkt varumärke i Sverige att svenskarna köper den ändå. Samtidigt är den dyrare än en Tesla Model 3 med motsvarande prestanda, men saknar laddinfrastrukturen och ett bevisat fungerande OTA-ekosystem som gör bilen allt bättre över tiden för kunden.

Men det var länge sedan svenskarna kunde rädda ett svensk bilmärke (nåja, kinesiskt) på inhemsk försäljning, utan det som avgör är hur bilarna tas emot internationellt.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

44 kommentarer:

  1. Li auto är väl också en kinesisk elbil eller är det en hybridbil?

    SvaraRadera
  2. Har hållt på den här kommentaren 100 ggr men nu brast det ;)

    Blir det inte liiiite enformigt och försök till onödigt nedsättande av Volvo att hela tiden säga Kina-volvo?

    Teslas majoritetsägare är britter, inte kallar vi det för ett engelskt bilmärke ändå? Och det vore nog en större skymf än kinsesikt?

    Visst skillnad på storlek i ägandet men poängen är klar nog.

    Inser att jag låter butthurt och det kanske jag är. Körde SAAB fram till 2016, sedan har olika Volvos varit familjens huvudbil akompanjerad av tyskt sk premiummärke som andrabil. Volvon har alltid imponerat, därför tycker jag det är kul för märket och svenska jobbtillfällen om Volvo lyckas med sin strävan att ta position i premiumsegmentet, både fosssilt och inom el.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggaren har hybris tyvärr. Bra böcker och oftast bra inlägg, men kommentarer som denna visar mindervärdeskomplexet (eller vad det nu är) som kryper fram som hos vilken fattig Svensson som helst som minsann har köpt en Schabblix till fredagskvällen och basunerar ut det till alla man känner....

      Anyway. Svenska Volvo Cars (jodå, utveckling och huvudkontor på Hisingen, plus att Geely och CEVT flyttat dit pga den eftertraktade kompetensen), har levererat en trevlig bil och kommer leverera flera minst lika bra. Detta baserat på små smygtittar och klämmande, både utom och inom, på samtliga modeller i pipen som rullar runt på prov här i stan. Att Volvo släpper samma bilar (mer eller mindre) fast med större prislapp pga annan design och Volvo-logga kommer att sänka Tesla en gång för alla.
      Tesla har en enormt tråkig design. Model S är den enda som ser "ok" ut men även den är så enfaldigt tråkig att Fantomens rörelser får blixten att röra på sig i jämförelse.

      Radera
    2. Polestar 2 har fått fantastiska recensioner och anses av många som den första riktiga konkurrenten mot Tesla. Recensenterna anser att Polestar2 framförallt har mycket bättre byggkvalitet än Tesla, men aningen sämre prestanda. Kul att en svenskutvecklad elbil verkar lyckas bättre än tyskarna tex!

      Radera
    3. @Pelle, ja verkligen roligt för Sverige. Volvo har alltså fått fram en premiumelbil i särklass. Förlåt men Tesla 3 är såklart en superbra bil, men premium nej.

      Radera
    4. Ser inte riktigt var jag skrev något negativt om Polestar 2. Kallade den snyggare än Volvo. Var det för att jag kallade den kinesisk - ägd av Kina och tillverkad i Kina verkar rätt kinesiskt tycker jag?

      Läs på om projicering.

      Radera
    5. I övrigt bådar det ju gott att så många bloggläsare testkört både Model 3 och Polestar 2, både vad gäller fler elbilar och det stora intresset. För inte uttalar ni väl er utan att ha testat själva?

      Radera
    6. Notera att jag inte klankar ner på Tesla eller något annat märke. Elektrifieringen av bilar är troligtvis bra för oss alla och självklart är det bättre att Sverige har något av den marknaden än inget alls.

      PErsonligen tycker jag att de här diskussionerna om tesla-dödare, acceleration etc etc påminner om barndomens diskussion om Ferrari vs Lamborghini. Det var antingen det ena eller det andra som gällde.

      Som vuxen insåg man att det finns plats för fler märken och att smaken är som baken. Vissa betalar 900k för en Kina Volvo. Andra betalar 1.2 mil för en Tesla med sina brister och en tredje betalar 1.5 mil för en Indien Range Rover. Världen är global och ägandet likaså. Inte ska man behöva välja bil utifrån ägandet - vore ju sjukt tråkigt.

      Radera
    7. Sen finns såna som jag som hellre lägger pengarna på annat och ser till pris/prestanda. Därför köpte jag två fabriksnya hybrider för totalt ca 400k för 3 år sedan, och är supernöjd med det.

      Radera
    8. Om någon förmedlar vad recensionerna säger så ser jag inga problem. Givetvis ska man provköra de två iallafall, gärna under en veckas tid eller så. Hursomhelst samlar man väl inte tillgänglig kunskap mer än under en 30 minuters provkörning.

      Radera
    9. Såg Polestar-bilarna av en slump på lunchen i ett show room i Stockholm. Sådär tyckte jag om designen live. Såg bättre ut på bilderna.

      Radera
  3. Kul, en testvinnare över Tesla 3 som nu är här. Likvärdig prestanda som 3:an lr awd till samma pris som vunnit på samtliga punkter utom SuC ungefär. Hoppas den inte lider av Tesla 3s extremt dåliga kvalitet vad gäller lack och kaross. Vore kul att testa världens bästa infotainmentsystem. Roligt och glädjande!

    SvaraRadera
  4. Den heter väl ändå Biblioteksgatan för att den leder fram till kungliga biblioteket?

    SvaraRadera
  5. Polestar 2 såg vi vid Rammhultafallet för 2 dagar sen. Jag undrade först vad det var för bil. Den ser ganska tjusig ut i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Tänk om Audi VDns påstående att de ligger 2 år efter Tesla inom viktiga områden inte betyder att de om två år kommer att vara där Tesla är nu utan att de nu är där Tesla var för två år sen?
    Tänk om iden med uppdateringar över nätet är något man kommer på och genomför och sedan är man ikapp?
    Tänk om det i längden är omöjligt för något företag att vara mer än säg 5% bättre än flertalet på batteriprestanda jämfört med vikt eller pris?
    Tänk om batterierna blir så bra att det går att köra 120 mil på en laddning om man accepterar ”snålkörning” just den dagen, vad blir laddnätverket värt då?
    Tänk om Tesla hittills kunnat prisdiskriminera genom att låta de som vill ha dyraste bilen få leverans först och om det blir omöjligt när fler kommer in på marknaden?

    Tänk om det inte är så jävla svårt att konstruera elbilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer förmodligen att bli som med iPhone, de stora drakarna kör om och tar den stora kakan, men Tesla blir kvar i ett visst kundsegment.

      Radera
    2. Jo, fast value-share är väl ändå det viktigaste. Där ligger iPhone bra till.

      Radera
  7. Kommer inte köpa någon elbil så länge total-cost-of-ownership inte är lägre än för min 10 år gamla dieseldrivna bil, om jag servar själv med grejer från Biltema eller ebay.de och kör på den mackkedjas dieselbränsle med högst andel fossilt innehåll. Så det så. Men jag respekterar er andra som har en annan uppfattning och bilinnehav. Tack för ordet och allt gott.

    SvaraRadera
  8. Jag har länge velat köpa en Polestar 2 då jag tycker den är betydligt snyggare än Tesla. Tyvärr kan jag inte slå till då Kina är inblandade i för mycket diktaturfasoner för att jag frivilligt ska köpa någonting från dem. Whataboutism kan förstås säga samma sak om USA, men då har man inte förstått nivån på den närmast Orwelliska kinesiska diktaturen.

    Tyvärr måste jag köpa en massa kinesiskt gods eftersom det inte kan undvikas, men jag behöver inte spendera mina pengar där om det finns alternativ. Model S är ett utmärkt alternativ, även om den känns lite som en pråm när man styr den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket får Kina vara inblandade tycker du? Att du skriver på en Kinaproducerad dator eller telefon (vilket är väldigt sannolikt 90% / 70%) är det okej? Är "Giga Shanghai" okej? Ägandet kan det väl inte bara vara, speciellt inte när vi pratar om bilar med alla dess underleverantörer.

      Radera
  9. Dåligt av Teslas konkurrenter att inte få fram ett vettigt laddnätverk. Avsaknad av bra laddnätverk är en deal-breaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ohållbart att varje tillverkare ska ha sin egen laddningsinfrastruktur, om tesla är så mån om elektrifieringen av bilar som de säger borde de öppna upp för alla, ta gärna bra betalt från andra (som Ionity gör) men öppna upp nätverket, det skulle göra ovärderlig nytta för "EV-adoption".

      Radera
    2. Eftersom Teslas konkurrenter ligger efter så borde de samarbeta för att bygga upp ett nätverk som är minst lika bra som Teslas.

      Radera
    3. De har gjort det, Ionity. Täcker in Europa ganska bra, https://ionity.eu/en/where-and-how.html. Utöver dem finns ett otal "vanliga" snabbladdare så på totalen börjar supercharger-nätverkets överlägsenhet bli ännu en tesla-myt som saknar grund.

      Och alla får ladda, bara en sådan sak, tänk.

      Radera
    4. Ionity är dyrare att ladda med än att tanka en bensinbil.

      Radera
    5. Ionity har också en massa gammalt legacytänk, med abonnemang, inloggningsförfaranden, displayskärmar etc. Teslas SC pluggar man bara in och laddar. Inget pill alls, ingen inloggning. Tesla SC är även integrerad direkt i bilens system, inte bara navigatorn utan även så att bilen förvärmer batterierna i tid innan man ska ladda för att maximera laddhastigheten.

      Musk har sagt att de gärna släpper in andra i SC, då enda försvaret mot konkurrens inte kan vara en vallgrav. Men alla andra klarar ju inte av att göra OTA för att ändra sin programvara för att stödja automatiken i SC, plus att de väl helt enkelt inte velat betala för att ansluta sig till nätverket.

      SC har väl för övrigt fler laddpunkter än Ionity, och Ionity är i princip alltid tomt. Kanske pga priserna.

      Det är bättre ekonomi köpa en korträckviddig gammal elbil och köra med lokalt och ha en separat bensinare och köra långa sträckor med än att ladda på Ionity.

      Radera
    6. Det höga priset gäller för tillverkare som inte är med i konsortiet bakom nätverket, t.ex. Tesla. Ionity gör som tesla borde göra, tillåta alla att ladda men ta betalt för det. Dessutom laddar de flesta hemma eller vid billigare destinationsladdare. Och vem har sagt att det ska vara gratis att ladda vid en 350 kW-laddare?

      Övriga tillverkare är inte så korkade att de hjälper tesla att finansiera deras reklampelare. Om de lyfte ut nätverket till ett eget bolag och kallade det något annat skulle det vara mer aptitligt att vara med och finansiera utbyggnaden.

      Klarar man inte att hålla upp ett kort för att starta laddningen bör man överväga om man är kompetent att ens köra bil. Sedan finns det för många leverantörer men det sker en ständig konsolidering.

      Radera
    7. För deras egna bilar (BMW, Mercedes,VW, Ford,etc) verkar det kosta ca 3-3.50/kWh om man har abonnemang. Tesla får väl gå med i konsortiet och vara med och betala för utbyggnaden för att få ett bättre pris.

      Radera
    8. Tänkte mest på Kina-Volvos kunder, då bolaget inte är med i konsortiet.

      Radera
    9. För övrigt - när det går att lösa automatiskt med mjukvara, varför ska man mecka med ett kort alls? Tar viktiga minuter från laddningen. Där ligger den stora skillnaden mot Tesla, som inte tänker gammalmodigt. Jmf att Polestar 2 fortfarande har en massa knappar, när man har en fullstor skärm och kunde klara sig utan fasta reglage.

      Radera
    10. Lite som en smartphone med mekaniskt tangentbord.

      Radera
    11. Det är lätt att göra så om man kontrollerar hela kedjan från pump till bil, men det kommer även för ionity, det pågår ett stort jobb att få en enhetlig identifiering och fakturering utan att behöva något kort eller bricka.

      Till dess kan jag konstatera: när jag kliver ur bilen har jag kortet i hand, håller upp den (2 sekunder), pluggar in, jag har inga problem med det, lite av ett white girl problem att man inte klarar det?

      På bensinstationer måste man också använda kort, folk har klarat av det utan problem, förr fick man t.o.m. mata in sedlar i en apparat, eller knalla in och betala vid kassan, tydligen. Brrr...

      Radera
    12. Vad gäller volvo är det nog fritt fram för dem att kliva in i konsortiet? Tror att Hyundai gjorde det rätt nyligen.

      Radera
    13. Naw, du verkar ta det här personligt "white girl problem".

      Du håller iaf med om att kort är gammaldags, sådant man höll på med på bensinstationer.

      Radera
    14. Uppenbarligen kliver inte Volvo in i konsortiet, så det verkar inte vara "bara".

      Radera

    15. 1. Har inga problem med kort, spelar ingen som helst roll för mig, därför kallar jag det ett "white girl problem"
      2. Inte min huvudvärk, om jag köper en P2 kan jag betala de extra kronorna när det behövs, det är bara en liten del av min körning i vilket fall, resten laddar jag hemma.

      Radera
    16. Vad gäller knappar har visst tyskarna förbjudit användande av touch-skärm för t.ex. vindrutetorkare. Personligen kommer jag aldrig att köpa en bil där inte alla funktioner som krävs för körningen är fysiska, sedan kan man ha infotainment på skärm naturligtvis.

      Radera
    17. Intressant attityd att alla som inte tänker som dig är en "White girl" men lite racism och sexism förklarar en hel del av ditt gammalmodiga tänkande.

      #detvarbättreförr

      Radera
    18. Om det största problemet man har i livet är att hantera ett kort någon gång veckan eller månaden så känns det lite kverulantiskt. Om du inte köper ett koncept som "white girl problem" som min dotter (som är en white girl) använder allt som oftast får det stå för dig.

      (Vad gör man när skärmen inte fungerar? Det verkar inte vara helt ovanligt på teslorna och måste lägga rätt ordentlig sordin på stämningen? Hur handikappanpassat är det?)

      Radera
    19. Jag sitter vid olika skärmar från morgon till kväll och har för det mesta den senaste tekniken, men när det gäller körning går säkerhet och robusthet före glitter.

      Radera
    20. Tesla har sedan länge sagt att andra tillverkare är välkomna att köpa in sig i Supercharger-nätverket. Det senaste jag hörde om det var dock på tiden när Tesla lät livstids laddning ingå när man köpte bilen och ville att andra som valde att gå med skulle köra samma modell.
      Nu har man ju dock börjat ta betalt även av Teslabilar så det borde egentligen göra det ännu enklare för andra att gå med, då det inte kräver samma deposition av medel från bilköpet även om utvecklingen av själva laddnätverket självklart kostar pengar.

      Radera
    21. Prenumerationsavgiften för Ionity är inbakad i inköpspriset för Tesla, det börjar bli så många bilar ute på vägarna att Tesla måste dra ned på subventionerna man haft.

      Med oavsett vad Musk sagt tror jag inte att han skulle låtit någon annan använda nätverket så länge det fungerar som en unique selling point (vilket minskar med tiden). Dessutom, kan man föreställa sig någon annan biltillverkare betala Tesla för att sätta upp laddstationer med "TESLA" i feta bokstäver på?

      Det bästa vore om alla kan använda alla stationer, och det är väl dit konkurrensen leder så småningom, som med allt annat. Om inte annat kommer EU att tvinga fram det för att gynna elektrifieringen.

      Radera
  10. Som jag skrev i en kommentar igår till en tidigare elbilsartikel: den första Polestar 2 levererades till kund onsdag förra veckan, 29 juli.

    SvaraRadera