Cornucopia?

Aktuellt

Nytt teveformat - dokusåpan #skyddsrummet

"I skyddsrummet kan alla höra dig skrika" - Lars B på Twitter I MSB:s skyddsrum ska varje person få 0.75 m2 i yta. Detta är en g...

2020-07-11 12:37

SAS medger: Bryter mot lagen - har bara betalat tillbaka en tredjedels månad på snart fyra månader - räkna med flera års väntetid, om inte konkurs först

Det så kallade flygbolaget SAS medger i en artikel hos SVT att man bryter mot lagen och inte betalat tillbaka inom sju dagar för inställda flyg. I själva verket har man än så länge på snart fyra månader bara klarat av att betala tillbaka en tredjedel månads flygningar, vilket ger en prognos om att i nuvarande kanske ha betalt tillbaka exempelvis juni månads flighter år 2022.
SAS möter inte längre kunderna med ett leende.
SAS påstår sig nu ha betalat tillbaka 700 000 resenärer för inställda flighter. Samtidigt har man runt 2 000 000 resenärer i månaden och i princip alla flighter ställdes in från april och framåt. 

SAS har alltså avrundat efter drygt tre månader bara betalat tillbaka en tredjedels månads flighter. Takten att betala tillbaka en månads inställda flyg är alltså nio månader och april månad bör därmed vara avklarad i januari 2021. Juni månad kommer därmed vara tillbakabetalt runt andra halvan av år 2022 i nuvarande takt.

De (fd?) kunderna fortsätter alltså att låna ut pengar gratis till SAS, och riskerar på grund av bolagets inkompetens och ineffektivitet att få vänta i flera år på att exempelvis få tillbaka sin sparade semesterkassa. Inte ens avbokningar av återbetalningsbara biljetter har hanterats, dvs biljetter som SAS Prio Plus, som kostar extra och som just kan avbokas helt fritt med rätt till pengarna tillbaka.

Lagkravet vid inställd flight är att återbetalning ska ske inom sju dagar, och genom att medge att man nu bara betalat tillbaka en tredjedels månads flighter så medger man också öppet sitt lagtrots och att man inte bara pissar på kunderna, utan också på lagen.

Samtidigt rapporterar många om att SAS fortfarande avbokar flyg, som man sedan inte betalar tillbaka. Man tar emot pengar för bokningar på nya utannonserade flighter, som man sedan avbokar utan att betala tillbaka, utan det blir i den nu årslånga kön man hamnar. Ett effektivt sätt att använda lättlurade kunder som bank.

Vill du ha dina pengar från SAS är rekommendationen att vända dig till Kronofogden. SAS nyemission riskerar inte gå igenom och därmed kommer bolaget gå i konkurs, så vänta inte på dina pengar.

Du ansöker om betalningsföreläggande, vilket du hittar uppgifter om här. Det går att göra online med BankID. Avgiften är 300:- SEK, men den kan du tillsammans med ytterligare 380:- SEK för din tid kräva från SAS. Det hela bör vara tämligen självklart för Kronofogden eftersom pengarna inte kommit inom sju dagar från avbokningen, så det är bara för fogden att länsa SAS bankkonton när det visar sig att bolaget inte reagerar på betalningsföreläggandet. Därmed har du en chans att få tillbaka dina pengar innan konkursen.

Och boka inga flighter med SAS, om du inte är beredd på avbokning utan återbetalning och är villig att på så vis agera bank åt bolaget.

Media går på SAS PR-trick och återpublicerar att man betalat tillbaka 700 000 och säger sedan att tusentals fortfarande inte fått betalt. Verkligheten är att det är miljontals, inte tusentals.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

24 kommentarer:

  1. Tillhör de som drabbats. Avbokade runt 24 mars en interkontinental biljett av typen Plus. Alltså innan flygningen ens var inställd, väntar fortfarande på återbetalning.

    Sverige behöver en fungerande flygverksamhet, som finns till för kunderna/invånarna. Skall man lyckas med det krävs det ett företag som anpassar sig till marknadsförutsättningarna i tätt samarbete med regionerna.

    Jag funderar på hur mycket SAS ligger back sedan start (ackumulerade vinster minus nyemissionerna)?

    Måste vara åtskilliga miljarder.

    SvaraRadera
  2. Jag avbokade i slutet av mars och fick tillbaka pengarna i slutet av juni.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Rykten i Scandi-land säger;

    så här går det om företagsledningen korttidsPermitterar massa tjänstemän

    & samtidigt har SAS koncernen outsourcat IT-utveckling till Indien (eller om det CSC alt_ TaTa consulting)?
    , med förmodat längre ledtider från kravställning till driftsatta IT-stödsystem.

    Då kan det ju ta lite tid att ställa om från kund-reskontra till storskalig återbetalnings-kontroll-kredittjänstgivning...

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Har man köpt med kreditkort går det att reklamera köpet hos kortbolaget och få tillbaka pengar den vägen. Sen får kortbolaget bråka vidare med flygbolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte de behöver bråka så mycket de justerar bara SAS balans åtminstone så länge det betalas mer med visa än vad de får reklamerat så ser de nog till att inte bli utan.

      Radera
    2. Eller andra godtyckliga kortbolag då..

      Radera
    3. Är det någon som lyckats få pengar tillbaka via sitt kreditkort?

      Radera
    4. Bäst om du kan invända mot betalningen medan den fortfarande ligger som aktiv faktura hos MC/Visa. Har råkat ut för det där några gånger med hotell och varor som inte levererats och det funkar utmärkt. Man fyller i en blankett från MC/Visa och stryker beloppet från kortfakturan. Sen är det upp till SAS att förklara för MC/Visa varför de skall ha pengarna ändå. Rent tekniskt kallas det typ "kortbedrägeri" om de försöker få ut pengar för något som inte levererats och kortföretagen har väldigt bra uppjobbade rutiner för sånt! Att få ut tvistiga pengar från MC/Visa är ungefär lika lätt som att stoppa upp smör i röven på en vildkatt med en strumpsticka. Good luck with that dear SAS!

      Radera
    5. Det gäller specifikt en flygresa med Lufthansa som bokades för flera månader sedan och skulle ha genomförts i höst, men har ställts in.

      Radera
    6. Måste genast testa att stoppa smör i röven på en vildkatt.

      Radera
    7. Detta stämmer inte. För att kumna reklamera kortköp krävs det att SAS meddelar att man inte tänker genomföra en återbetalning. I det här fallet har ju SAS sagt att man tänker genomföra den, bara skjutit på det och gett sig själva extremt lång kredit gentemot sina kunder.

      Radera
  7. Jag har analogt problem med Lufthansa som ställde in en flight nu i september, förutom en i mars. De säger öppet att återbetalning kan ta upp till sex månader (var innan deras refinansiering var klar). Synd, de var annars mitt favoritbolag ...

    Jag tvivlar på att kräva kreditkortsbolaget. De anlitar ett försäkringsbolag som kräver intyg från flygbolaget även för småsummor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om du betalt med kort kan du alltid reklamera till kortutgivaren. Det räknas nämligen som att det är kortbolaget som sålt varan/tjänsten till dig. Inte många som känner till detta men så är lagen.

      Radera
    2. Jag reklamerade ett kortköp på mitt Mastercard efter tjafs med en nätresebyrå som inte lyckades skicka ett kvitto, som jag behövde skicka in till ett försäkringsbolag. Dvs jag ringde, skickade mejl och brev och resebyrån ignorerade. Efter att ha reklamerat kortköpet fick jag tillbaka 3000 kr från Mastercard. Handläggningstiden var visserligen 5 månader, men ack så najs när slantarna kom in på kontot.

      Radera
  8. Kul att du länkar till kronofogden. Lite anstiftan till uppror, men på ett bra sätt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Systemet behöver testas kontinuerligt för att man skall veta att det fungerar.

      Radera
    2. Hade problem med Lufthansa för 2 år sedan, de hade godkänt en att betala ut ersättning för försening men inget hände, var bara nämna kronofogden så var pengar på kontot inom 48h så fungerade då, nu vet i f-n då SAS är i princip konkurs.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Hur räknar jag ut beloppet jag ska kräva? Vi reste till USA i början av mars med planerad hemresa nu i juli. Pga corona fick vi åka hem snabbt med ett annat bolag, eftersom SAS slutat flyga till amerikanska västkusten. Vår ordinarie hemresa som vi betalade för i januari skulle ske kommande vecka, men flyget är inställt. Jag vill alltså få återbetalning för hemresan men utresan genomförde vi ju utan problem i mars och både ut- och hemresa är på samma biljett med ett totalpris. Hur beräknar jag vad jag kan kräva för hemresan? Hälften av totalpriset. Ut- och hemresa är dessutom till och från olika flygplatser. Tveksam att SAS kundtjänst kan bistå här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller kan man få återbetalning även för den del av resan som faktiskt Utnyttjades? Priset som betalades var ju för en tur- och returbiljett.

      Radera
    2. Jag hade samma problem i mars med förtida hemresa. Använd flygsträckorna som beräkningsbas om du ställer specificerade krav (finns beräkningsfunktion på Nätet).

      Radera
  11. Hur ser samma siffror ut för Norwegian? Även Lufthansa nämns ju i kommentarerna. Gissar att det inte är många flygbolag som har cash att betala tillbaka i stort sett alla liggande bokningar rakt av.

    SvaraRadera