Cornucopia?

Aktuellt

Nytt rekord för fossila CO2-utsläpp 2019 - Sveriges utsläpp ökade snabbare än världen och Europa

Miljöpartiets och regeringens banbrytande klimatpolitik fortsatte fira segrar 2019, baserat på BP Statistical Review of World Energy, som sl...

2020-07-30 12:39

Regeringen: Återbetalningsansvar i fem år för förstaägaren av en elbil vid export eller avställning

Regeringen har lagt ett förlsag som innebär att förstagångsköparen av en elbil ska tvingas betala tillbaka miljöbilsbonusen om 60 000:- kronor om bilen inom fem år ställs av eller exporteras av en senare ägare. Detta för att hindra export av subventionerade bilar till Norge.
En allt vanligare syn. Tre elbilar parkerade bredvid varandra på en vanlig parkering på Björkö.
Anledningen till att det blir förstagångsköparen som i fem år alltså blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras eller ställs av är att vi inte får lägga på exporttariffer i Sverige, då det bryter mot EU:s lagar och avtal. Istället riktas återbetalningskkravet till den som fick miljöbonusen, dvs första ägaren av bilen och är kopplade till bonusen och inte till exporten. Därmed kommer man runt det juridiska.

Det samma ska även gälla vid avställning, då regeringens promemoria menar att syftet med miljöbilspremien är att bilarna ska vara i trafik och att ställa av bilen därmed bryter mot tanken att man ska minska fossiltrafiken. Att ställa av en elbil över vintern, eller vid lägnre utlandsvistelse kommer alltså kosta förstaköparen 60 000:- kronor framöver. Även om det var en senare ägare som ställde av bilen.
"Det kan dock ändå vara lämpligt att inte begränsa återbetalningsskyldigheten enbart till exportsituationen. Även när en bil avregistreras av någon annan anledning än export kan det innebära att bilen inte längre används. Syftet med bonusen uppfylls bäst om bilen används i trafik."
Regeringens förslag menar att det blir upp till förstaägaren av bilen att vid försäljning till andrahandsmarknaden ordna nödvändiga avtal så köparen av bilen blir betalningsskyldig 60 000:- kronor om bilen exporteras eller ställs av. OCh så får det skickas vidare vid köp efter köp.

I många fall företagsleasas bilen (att bilar leasas av företag och inte köps beror på en fånig momsbestämmelse som innebär att man inte får dra av momsen på bilen om man köper den, men får dra av halva momsen om man leasar - antagligen en lyckad lobbying av kreditbolagen), och då är det leasingbolaget som tar emot miljöpremien. Dessa bedöms klara av att upprätta nödvändiga kontrakt vid vidareförsäljning.
"I fråga om leasing företag bör det noteras att det är leasinggivaren som registreras som ägare av bilen och inte det företag eller den fysiska person som leasar bilen. Företag med viss erfarenhet av att avyttra bilar bör ha förutsättningar att skydda sig mot återbetalningskrav genom att t.ex. införa villkor i köpeavtal. Normalt sett upprättas köpeavtal i någon form vid de flesta bilköp."
Bilar som skrotas på grund av totalhaverier ska dock inte framtvinga återbetalning.
 

Hur exakt risken att när som helst inom fem år tvingas betala 60 000:- kronor till staten ökar viljan att köpa en elbil lämnas som en övning åt Miljöpartiet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

40 kommentarer:

  1. Nu fattar jag ing-en-ting?? Var det inte "klimatet" som var motiveringen till de där bonusarna? Elblilarna har väl lika stor betydelse för klimatet om de körs i Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det står i promemorian, men det står också att Sverige ska inte betala pengar för att andra länder ska nå sina klimatmål, utan pengarna ska gå till att uppnå klimatmålen inom Sveriges gränser. För alla vet ju att klimatet bryr sig om nationsgränser...

      Radera
    2. Oh my... I couldnt make this up for trying.. Det här är en livs levande Norgehistoria - men med ombytta roller...

      De där miljömupparna brukar ju älska vattenkraft och Norge har väl högre andel vattenkraft än Sverige? Då gör ju bilarna STÖRRE miljönytta i Norge?

      Radera
    3. Kanske det, men det är ju fullständigt orimligt att svenska skattepengar går till att öka andelen elbilar i Norge. Miljönytta är också att ta i, det är på sin höjd mindre dåliga än fossildrivna bilar.

      I praktiken innebär det väl att man måste se till att behålla bilen i fem år om man köper en ny. Hade varit bättre att sänka bilskatten eller nåt istället för att ge bidrag till rikt folk.

      Radera
    4. Eller ännu bättre, använd pengarna till att bygga ut laddplatser och elnät. Kan fler ladda hemma och på väg så ökar efterfrågan.

      Radera
  2. Det pratar ju om flera alternativ, bl a att den nuvarande ägaren är skyldig att betala tillbaka om bilen exporteras eller att bonusen betalas ut löpande under 5 år.

    Det där med att bonusen betalas ut löpande låter som en bra ide.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förslag i så fall - varför inte slopa fordonsskatten och registeravgiften helt för elbilar? Varför ta in skatt och sedan betala ut miljöbonus varje år?

      Radera
    2. Jag undrar om det omvända ska gälla?

      Dvs köper jag en stor och törstig bil men "ångrar" mig och exporterar den - får jag då tillbaka "staffskatten"?

      Radera
    3. Två lågt hängande skäl: 1. Skatt går in i det svarta hålet och kan användas hur som helst. Bidraget kan man slopa och ha skatten kvar. 2. Det är arbetsmarknadspolitisk åtgärd att bygga upp en byråkrati. Bloggarens förslag om att typ kvitta bort skatt och bidrag kortsluter också bort staten från dessa flöden vilket är principiellt fel, tycker staten.

      Radera
  3. Hela debatten är snedvriden och beror på brist av förståelse för ekonomi hos politikerna.

    Att det är lönsamt att importera bilar till Norge har ingenting att göra med att det betalats ut en bonus i Sverige. Bonusen är redan utbetald och dess främsta effekt är att elbilstillverkarna höjer priserna i Sverige. Man får i princip samma effekt av att ge bonusen till biltillverkaren istället för till slutkonsumenten.

    Även om bonusen skulle avskaffas så skulle det vara exakt lika motiverat för Norrmännen att importera en bil från Sverige. Om man vill göra verklig skillnad så skulle man istället minska momsen på bilarna.

    SvaraRadera
  4. Kvarteret här har just fått sin första Tesla och det är den mest statusmedvetna och ytliga familjen som skaffat den. Tydligt arkitektritad villa med kvarterets största pool (20 av 32 hus har grävd pool här). Jag har träffat på några andra Teslaiter på jobbet och de är samtliga mycket statusmedvetna.

    Teslan upplevs som ett etiskt sätt att flasha välstånd och jag misstänker att det det sticker i ögonen på miljöpartimupparna som hasar fram som lärarvikarier och sjukskrivna med fibromyalgi och allt vad det är (gah - anekdotisk beskrivning efe´ter egna upplevelser).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surt sa räven om rönnbären. Bara att gratulera familjlen med största poolen, arkitektritad villa och Tesla. Det har väl helt enkelt gått bra för dem?

      Radera
    2. Framför allt är det ju trist för alla de andra som har villor ritad av en apa istället för en arkitekt.

      Radera
    3. Alltid funderat på det här med arkitekt ritade hus. Finns det moderna hus som inte är ritade av en arkitekt. Statusen borde vara att ha ett hus som inte är ritat av en arkitekt.

      Radera
    4. De flesta nybyggda husen som inte är självbyggda är nog ritade i något led av en arkitekt. Skillnaden är väl att för ett "arkitektritat hus" så har en arkitekt ritat just detta hus, och alltså inte ritat en generisk hustyp som ska passa så många tomter och miljöer som möjligt. Den bästa arkitekturen är anpassad efter tomtens förutsättningar och det uppnår man inte enkelt med ett kataloghus. Om man inte bygger på tidigare odlingsmark då, då finns det inte så mycket tomtförutsättningar att ta hänsyn till.

      Radera
    5. Sen finns det ju en individualistisk parameter, att saker som bara finns i ett exemplar generellt är mer eftertraktade än saker som det går 13 på dussinet av. Är man den första ägaren till huset kan man ju också få det helt anpassat efter sina egna behov. Är man den andra har man förmodligen liknande behov eller livsstil som den första ägaren om man väljer ett befintligt arkitektritat hus. Har man en mer generisk kravlista funkar väl vilket hus som helst.

      Radera
    6. Så länge man inte köper ett hus som är BYGGT av en arkitekt är det nog lugnt.

      Radera
    7. Det finns inte så många sätt att flasha välstånd som kan uppfattas som "etiskt" men Teslan associerar mest till "framgångsrik och miljömedveten entreprenör i Silicon Valley". Treaxlad Mercedes G och Koenigsegg luktar mer som "nyrik ryss i Dubai".

      Nu blir det intressant att se vad grannarna svarar upp med - en Tesla till eller solpaneler? Helst båda samtidigt!

      Radera
    8. Inget ont om arkitekter! De följer bara de uppdrag de får av byggherren. Om byggherren vill flasha så ritar arkitekten flashigt. Om byggherren vill smyga så missar folk att det ens ligger ett hus där. Simple as that.

      Radera
    9. När deltråden ändå åkt OT måste jag påpeka att jag har en mycket positiv syn på det mesta av privat husbyggande, även om en del kåkar blir lite opraktiska av flash-drifter. Byggherrarna satsar privata pengar och privat kreditvärdighet för att skapa arbetstillfällen och värdefulla tillgångar där det förut bara fanns sten och skog (lite ambivalent när det byggs på odlingsbar mark men oftast har det gjorts en detaljplan och ansvaret ligger på kommun och tidigare markägare och inte primärt bpå byggherren).

      De flesta småhus som byggs kommer att vara till glädje och nytta för flera generationer långt efter att de första ägarna lagt näsan i vädret så värdeskapandet är mycket stort.

      De som har enstegsisolerade putsfasader kommer dessutom att generera betydande arbetstillfällen senare när fasaden skall få ny konstruktion.

      Radera
    10. Haha, största poolen av 20. Otroligt att ni inte redan har fler Teslor i kvarteret.

      Radera
    11. Väntar ivrigt på nästa Tesla! När den tredje laddhybriden kom för några år sen brann elmatningen och kvarteret hade mer än ett dygns avbrott. Vi har fjärrvärme så elnätet är måttligt belastat i vanliga fall. Poolerna har också orsakat en del bevattningsförbud tidigare men i år har vi klarat oss.

      Radera
    12. När detaljplanen sattes för ca 15 år sen var pool ett biljardspel och Tesla ett fantasidjur i Nalle Puh. Infrastruktur som vattenverk, rör, och transformatorstationer är dimensionerade för en kall 23:e december när alla juldushar och griljerar julskinkan ungefär samtidigt.

      Radera
    13. Hur mäter man förresten vilken familj som är ytligast?

      Radera
    14. Gissar att den ytligt bemedlade grannen inhyser ett antal iPrylar också. Unik.

      Radera
    15. Uh, svår fråga faktiskt. Kan nog bara avgöras med domarpoäng.

      Radera
    16. Den som flest är avundsjuk på är väl ytligast?

      Radera
  5. Tycker i grund och botten att förslaget är bra, sen kanske man kunde haft ett annat genomförande.

    Syftet med bidraget är väl att snabba på elektrifieringen av den svenska fordonsflottan?
    Nu har det satts i system av vissa leasingbolag att leasa ut bilar på ett år och sedan exportera bilen till annat land. Istället för att elbilen antingen fortsätter att rulla på svenska vägar genom vidare leasing eller via begagnatmarknaden.
    Sen visst, klimatet skiter i om bilen rullar i Sverige eller Norge, fast närmiljön för oss blir bättre om den rullar här eftersom att vi slipper Nox, partikelutsläpp och buller i vår närhet.

    SvaraRadera
  6. Miljöbonusen går rakt ner i bilhandlarnas fickor så kan de hålla marginaler uppe eller?
    Fossilbilar begränsas genom högre fordonsskatt så miljöbonusen kan tas bort, ännu en meningslös MP åtgärd som medför byråkrati och mygel.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Snälla förklara för mig:
    Är det moms på elbilar?
    Får man tillbaka,den vid export?
    Är det självklart en dålig affär för staten att exportera obetydligt begagnade bilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar det också. Ett elbilsköp innebär ju ändå att staten får in momspengar.

      Radera
    2. Nej, vid export tilk Norge betalas momsen tillbaka. Läs mer om ekonomin bakom en sånt upplägg här:
      https://teslaclubsweden.se/sa-lonar-det-sig-att-exportera-elbil-till-norge/

      Radera
  9. Kombinerat med att bilförsäljare höjer priset med 60 000:- eftersom det är vad subventionerna ligger på, så blir det ännu större förlust för konsumenten om bilarna exporteras.

    SvaraRadera
  10. Bra förslag,på tiden.klippare som bara köper bilen i spekuleringssyfte får hitta på något nytt bedrägligt o tjäna pengar på.

    SvaraRadera
  11. Numera har ju fossilbilar hög skatt i flera år innan den sänks. Om vi alls ska ha en miljöbilsbonus skulle den kunna utformas som en evig skattefrihet. Jag misstänker konspiratoriskt att syftet med all MPs politik är att generera administrativa arbeten åt handläggare med rätt värdegrund. Dessa behöver inte rekryteras aktivt, handläggare med fel värdegrund kommer inte stå ut med jobbet så det blir så småningom en helt Miljöpartistisk tjänstemannakår.

    SvaraRadera
  12. Ta bort bidraget. Det är på produktionssidan som co2 kan påverkas.

    SvaraRadera
  13. Vill bara påpeka att förslaget bara gäller när en bil avregistreras. Man kan alltså fortfarande ställa av bilen utan att riskera att behöva återbetala pengarna.
    Det är likväl ett dåligt förslag!

    SvaraRadera