Cornucopia?

Aktuellt

Regeringen föreslår skatt på hämtkaffe och snabbmat (som pizza) - fem respektive sju kronor

Regeringen föreslår i ett nytt betänkande att man ska införa skatt på engångsförpackningar av dryck och mat, t ex hämtkaffe på mackar och ca...

2020-07-24 12:28

Kört om min första Polestar 2

Vad kan jag säga? Det var motorväg. Solen i ryggen. Polestar 2 på vägen. Det bara behövde göras.
"Splash one Polestar 2, west Rådamotet, my position!"
Nej, jag bara skämtar, det är sommar, det är Göteborg på väg mot Sjuhärad, så det var ingen sol. Det var regn.

Och det var inte så svårt, även om det med elmotor ändå bara handlar om vilken förare som är mest dum i huvudet, eftersom min Tesla S100D:s dryga 3 sekunder 0-100 är snabbare än Polestar 2:s 4.5 sekunder. Finns ingen som helst körskicklighet i det, bara att trampa accelleratationspedalen i botten. Enda vitsen med accellerationen på en elbil är att knäppa fossilbilister på näsan med att de fortfarande kör på döda växtätande dinosauriers mat och 1800-talsteknik (ja, elbilar fanns på 1800-talet också, men inte litiumbatterier). Det och att få personer med dåligt ekonomiskt omdöme att agera early adopters för teknikskiftet.

Dessutom så körde denna vita Polestar 2 i 95 km/h på motorvägen på väg från Göteborg i riktning Mölnlycke, och bildade kö genom att på detta vis blockera vägen. Så det var en helt laglig omkörning i 100 km/h på autopilot.

Tyvärr kunde inte detta legendariska ögonblick förevigas i bild, eftersom jag var ensam i bilen och man får inte pilla med handhållen kommunikationsutrustning som förare. Så inte ens ett mobilfoto.

Nu vill jag ju inte bli lynchad av det Kinavolvodyrkande Sverige och i synnerhet här lokalt Västsverige, så man kanske också ska vara lite seriös (ja, det är en av mina största nöjen när folk tror att jag menar allvar med mina mest korkade inlägg, men för att undvika lynchning så påtalar jag här att inlägget inte är helt seriöst - det finns ju många fina människor som faktiskt gillar Volvo, man ska inte döma någons människovärde bara för det)?

Polestar 2 är snygg design. Baklamporna på Polestar är utformade så att du ser att det är en Polestar på flera kilometers avstånd (nej, inte på sommaren i Göteborg pga regnet, men kanske på 800 meters håll). Framifrån (nåja, i backspegeln) ser den ut som en äkta Volvo, fast utan Volvos ... eh ... logga på den på en elbil icke-existerande grillen, som med sin svarta fyrkantiga form är typiskt Volvo. Annars är det antagligen den snyggaste Volvon på marknaden just nu, mycket smidigare och stiligare än Volvos annars kantiga brutalistiska förskoleldesign.

Föraren var antagligen någon form av motorjournalist, som med hornbågade tjocka platsglasögon krampaktigt höll i ratten med bägge händerna och stirrade storögt på vägen, som om hen aldrig sett en motorväg förut. Den låga farten förklarades kanske av att eventuella förarassistansfunktioner testades, eller så var hastighetsmätaren felkalibrerad 5 km/h.

Bilen kommer vara en tydlig säljsuccé i Sverige och med sitt distinkta utseende bakifrån kommer det bli en syn att vänja sig vid. För de flesta bara bakljusen, men vi som har lite snabbare bilar än så mestadels den svarta fronten i backspegeln.

Förhoppningsvis återkommer jag med en riktig recension av Polestar 2, kanske rent av ... eh ... rödljustest mot min bil, då två av mina bästa vänner inom några veckor kommer få (nåja, leasa) var sin PS2. Och då menar jag Playstation Volvo, inte Sony.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

86 kommentarer:

  1. Påminns om texten på en t-shirt jag såg för många år sedan:
    “You must be pretty fast - ‘cause I was haulin’ ass when I passed you”

    SvaraRadera
  2. Någonstans kring förstaplats på min douche-lista: manspojkar som skryter om X sekunder per enhet Y eller liknande angående sin bil. Jag kommer helt enkelt aldrig förstå grejen eftersom jag alltid puttrar på i max angiven hastighet på adaptiv farthållare, mer behövs aldrig någonsin för att nå färdens mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blandade du just ihop fart och accelleration?

      Radera
    2. "min Tesla S100D:s dryga 3 sekunder 0-100 är snabbare än Polestar 2:s 4.5 sekunder" oklart vem som blandar ihop vad? :)

      Radera
    3. Jag tror just Stoffe försökte säga att hans bil gör 0-100 på 0 sekunder. Han hamnar därför högst upp på sin egen douche-lista.

      @Stoffe, "Jag kommer helt enkelt aldrig förstå grejen"
      -Nej, inte om du inte först lär dig skillnaderna på acceleration och hastighet.

      Radera
    4. "Fart och accelleration."
      Är inte det två sidor av samma mynt? Utan acelleration får man inte fart på någonting.

      Radera
    5. Annars är ju fenomenet ryck härligt: känslan när accelerationen ökar!

      Radera
    6. Eller fenomenet hjärnblödning, "känslan" då rycket ökar!

      Radera
    7. Nä jag fattar inte grejen med att bilar ska göra 0-100 på så få antal sekunder som möjligt, så otroligt onödigt. Speciellt när elbilsförare ska miljömuppa sig som alibi för att köra sportbil.

      Jag kör en dieselgolf, vetefan vad den behöver på sig för att komma upp i 100 och har aldrig behövt testa. Ingen aning om hur många hk min bil levererar, bryr mig inte ett dugg.
      Den går dock utmärkt att köra i alla olika hastigheter tex 30 km/h, 40, 50, 70, 80, 90, 100, 110, 120. En "feature" som många finare bilar verkar sakna tyvärr. Med adaptiv farthållare låter jag bilen hålla angiven hastighet för vägen eller lägre och jag kommer alltid fram dit jag skulle! Spelar absolut ingen som helst roll om det tar 2.5 eller 15 sekunder att nå angiven hastighet, jag kommer fram samma klockslag ändå.

      Radera
    8. Kan hålla med Stoffe. Men fascineras över att argumentet så ofta dras fram. Lyckad marknadsföring av Tesla måste jag säga.

      Radera
  3. vissa skulle behöva lite acceleration på påfarterna till motorvägen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear hear. Jävla spån som ger sig ut på 110/120 väg i 75 km/h. Totalt livsfarligt.

      Radera
    2. Ja, vansinne. Ibland hamnar man bakom någon sådan på påfarten och det är ju livsfarligt!

      Radera
    3. Vissa behöver bromsar också, avfarterna börjar inte på motorvägen, utan i avfarten.

      Radera
  4. Typ alla recensioner i internationell press hittills håller Polestar 2 som bättre än Teslorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog de med Superchargernätverket, OTA-uppdateringarna osv i recensionerna?

      Radera
    2. Tesla är bättre på ditten, Polestar på datten. Finns få produkter som utklassar konkurrenterna på alla punkter. När man mäter kvalitet hamnar ju Tesla på sista plats så det är ju svårt att hävda gudalik perfektion av denna Kalifornientillverkade produkt.

      Radera
    3. Lika bra eller bättre än Tesla verkar vara det genomgående betyget. Alla påpekar dock att Tesla har ett försprång med sitt laddnätverk. Kul att ett halvsvenskt företag lyckas bättre än BMW, Audi, Mercedes m.fl.

      Radera
    4. Att någon ens kan tänka sig en PS2 framför Tesla är fascinerande. Deras första trevande försök till en elbil och det blev en halvmesyr.

      Radera
    5. Halvmesyr?
      Vad är det som inte fungerar, och kan du med säkerhet veta detta efter en kort provtur?

      Radera
    6. @cornoucopia Även P2 har OTA.

      Radera
    7. Och? Är allt mjukvarustyrt? Kan de förbättra bromsarna via OTA? Kan de förbättra räckvidd, prestanda osv? Eller är det bara infoatinmentsystemet? Hur ofta kör de OTA (Tesla typ 1x i månaden) osv? OTA kan skilja sig enormt.

      Radera
    8. Poängen är att för att recensera OTA:n såväl som laddnätverkett så måste man köra länge, äga bilen.

      Radera
    9. Och? Ja, man kommer att kunna påverka bilens styrenheter genom OTA.
      Vad ska man annars ha OTA till, nya emoijs?

      Radera
    10. Att Tesla patchar 1 gång i månaden säger inte så mycket.

      Radera
    11. Jo , kanske att den har många små fel att rätta till.

      Radera
    12. Kul att P2 blivit så lovordad. Bra med en vettig konkurrent till model 3. Svårt val, med tanke på Teslas laddnät, men P2 känns väldigt mycket mer premium. Vi får hoppas Tesla får ordning på sina kvalitetsproblem, enligt herr Musk ska det bli bättre i och med fabriken i Berlin (model Y).

      Radera
    13. Jag skiter i om Polestar vinner varenda test över Tesla. Polestar är Kinaägt och går därför fetbort, precis som Volvo. Alla som sätter på skygglapparna, trallar glatt och göder den kinesiska diktaturen genom att köpa dessa bilar borde ta sig en funderare på om det verkligen är den vägen vi ska gå. Motståndet mot detta j-a land börjar i det lilla.

      Radera
    14. Ok kompis, så det är bättre vi vaskar några tusen svenska jobb då? Tycker du att Tesla ska stänga sina fabriker i Kina också?

      Radera
    15. Efter en "långtur" med min e-tron kan jag bara konstatera att man får bita i det sura äpplet och betala 2400:-/år för tillgång till Ionity eller skaffa en Tesla alt. fossilbil nästa gång.

      Radera
    16. Trist, megga, men så är det.

      Radera
    17. Förra generationens snabbladdare fungerar för förra generationens elbilar som inte har så stora batterier. För Tesla och E-tron etc vill man ha supersnabbladdare 100+ kW och då är det dyra pengar för Ionity om man inte kör Tesla.

      Radera
    18. Sedan är ju 2400:- tre tankningar av fossilbilen, så ...

      Radera
    19. Som Audi-köpare är det valfritt att använda sig av Ionity-nätverket, för Tesla har du förbetalt motsvarande kostnad för snabbladding vid bilköpet. Det finns inga gratisluncher.

      Radera
    20. Och om OTA: de flesta biltillverkare testar sina produkter tillräckligt att uppdateringar av bromsar, eller aktivering av luftfjädring i efterhand inte behövs. De leverar färdiga bilar, inte bananprodukter.

      Radera
    21. Att de flesta biltillverkare inte använder dig av OTA-uppdateringar beror på att det är juridiskt tveksamt i många länder, såsom i samtliga EU länder. Detta har att göra med typcertifieringen.

      Radera
    22. Jag menar tvärtom att min e-tron, som jag var tvungen att lämna in för uppdatering efter fyra veckor för att jag inte kunde nå den med appen, inte var färdig.
      Beror kanske på om man förväntar sig att tekniken ska fungera eller inte.

      Radera
  5. Har sett flera Polestar 2 i krokarna. Tror det är provkörning av bilar från deras nya show room på Avenyn.

    SvaraRadera
  6. En del får vänta på en VW ID Space Vizzion, om inte Mercedes kommer med en eldriven E klass kombi innan. Synd att det bara är vi och tyskarna som gillar kombi, bättre sikt och lastmöjligheter borde fler uppskatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Tesla modell 3, jag har saknat kombi en gång på ett år, då tog jag min 9-5:a som vi har som andrabil.

      Radera
    2. Men varför ska inte bakrutan följa med upp?
      Ok det rinner etc men mot lastmöjligheten med nedfällt baksäte?
      98% av mina turer är baksäte rent onödigt men bra ibland.

      Radera
  7. Jag skär ett märke i ratten varje gång jag bränner förbi en Tesla el en Bmw...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att det inte blir några hack.

      Radera
    2. "Alla Teslor kör ju jättefort ju!"

      Radera
  8. Behövs väl ingen handhållen utrustning, bara använda inbyggda dashcamen?

    "To save Dashcam footage, tap the camera icon with the red dot to save the last 10 minutes of recorded footage to the drive. This is saved to your SavedClips folder on the drive."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveksamt juridiskt i Sverige och förutsätter att man har ett minne i USB-porten.

      Radera
    2. Hur kan det vara tveksamt juridiskt? Vad är skillnaden mot att någon sitter bredvid och filmar? Och vem skulle bry sig?

      Radera
    3. Du får inte ha "fast monterade kameror" på allmän plats (dvs väg) i Sverige, men tror dashcam är godkänt sen något år tillbaka.

      Radera
    4. Dashcam är tillåtet enbart om kameran är ej fast monterad. Så om det typ är en mobiltelefon monterad med sugproppar så går det fint men inte om det är inbyggda kameror....

      Radera
    5. Du kan ställa in så att den sparar senaste minuternas video när du tutar.

      Radera
    6. Verkar stämma, datainspektionen har gjort undantag för dashcams men endast om de inte är permanent monterade. Det betyder att även funktionen som laddar upp videoklipp för att förbättra FSD är olaglig? Men vem är ansvarig, Tesla eller bilägaren?

      Radera
  9. Jag har en gammal bil. Har inte råd med en Tesla och jag hade så klart gärna haft en. Men jag har noterat en sak. Vissa människor såsom jag själv ser hastighetsangivelserna på motorvägar som rekomendationer. Vid bra väglag och bra sikt så kör jag betydligt snabbare än rekomendationerna. Det gör inte dom som har elbilar. Och även om min bil är gammal, så har den en mätare som visar hur mycket bensin jag förbrukar per kilometer. Så jag förstår absolut hur mycket dyrare det är att köra 170 jämfört med 110. Och jag inser också det är därför alla med elbilar kör i 110. De har mycket snabbare bilar, men om du skulle köra i 170 så räcker inte batteriet hela vägen fram. Om staten vill få fler att konvertera till elbil borde dom sänka max tillåten hastighet till 90 och jaga fortkörare på motorväg. Så vitt jag kan bedömma så är det idag nästan aldrig nån som kollar om nån kör för fort på motorvägar. För då borde jag åkt fast så många gånger vid det här laget att jag inte längre hade råd köra runt i landet överhuvudtaget. Och hittils har jag aldrig fått fortkörningsböter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att man kan, innebär det inte att man måste köra för fort...

      Radera
    2. Dessutom är vägarna inte gjorda för fri fart. Jmf med vissa vägar i Tyskland

      Radera
    3. Nä det är tyvärr inte mycket hastighetskontroller på vägarna, synd eftersom allt pekar på att högre hastighet = större risk för olyckor samt givetvis svårare olyckor. För att inte nämna miljöaspekten så klart.

      Jag skulle vilja se mer automatisk övervakning med tex sammankopplade fartkameror för att sätta dit folk på för hög medelhastighet över en viss sträcka till exempel. Nuvarande system med fartkameror verkar inte speciellt efektivt.

      Radera
    4. Min yreksmässiga anekdotiska osbervation i sthlm är att trafikolyckor beror på oftast på alkohol/droger alt bristande uppmärksamhet på sin egen bilkörning oftast i anslutning till plötslig köbildning.
      Att köra i 140 på motorväg är kanske mer moraliskt fel än farligt.

      Radera
    5. Jag kanske ska vara tydlig med att jag menar motorväg.
      I tätbebygt område är det farligt med hög hastighet pga många korsande trafikslag och dåliga vägar.

      Radera
    6. Så sant Patrik. Min första längre resa i elbil blev min långsammaste på länge! :-)

      Radera
    7. Hade du testat en bil med en bra autopilot hade du förstått hur skönt det är att trycka på en knapp och sen bara glida med.

      Radera
    8. Tycker nog att "autopiloten" i e-tron är relativt bra på motorväg, men jag hade gärna åkt 15 km/h fortare ändå.

      Radera
  10. Fanns det turbo på 1800-talet ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller elektronisk bränsleinsprutning.

      Radera
    2. Eller katalytisk avgasrening och biobränslen som sammantaget medför att livstidsutsläppen hamnar lägre än för elbilarna?

      Radera
    3. @PW, vilket biobränsle pratar vi nu om?

      Radera
    4. Etanol, nja. Snart börjar väl någon nämna tallolja också som räddningen

      Radera
    5. För att det effektivare att göra det till el direkt. Det är inte direkt supereffektivt att producera etanol av mat som majs eller vete. Sockerrör ihop med 100% etanol är förstås bättre.

      Radera
    6. All biobränsleproduktion som konkurrerar med matproduktion är etiskt högst ifrågasättbart, att ta maten ur munnen på människor som lever på svältgränsen för att känna sig som en miljöhjälte, nja...

      Radera
    7. "Förlusterna" vid etanoltillverkning består ju av att ex. proteiner inte omvandlas till etanol, enbart kolhydrater. Dessa restprodukter blir dock ett bra djurfoder som kan ersätta importerat proteinfoder. Så detta är egentligen ingen förlust.

      Radera
    8. Mja. Ni tar ju upp de sämre alternativen av etanol. Lite som att påstå att all el är dålig för att det finns el från brunkol.
      I sverige och Finland har det gjorts mycket etanol på restprodukter.
      Men niklas och trogdolyten kanske äter rester från träindustrin och kompostavfall. Jag lider med er...

      Radera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    10. @Turboprop Jag tyckte att jag skrev "..som konkurrerar med matproduktion..", t.ex. att använda majs eller ersätta odling avsett som föda med odling avsett för energi.

      Radera
    11. Jag talar om HVO100.

      Radera
    12. Troglodyten. Mm men det är ju ett val att framställa etanol från just mat, precis som man väljer kol-el istället för tex vattenkraft- el.

      Radera
    13. @PW, jo det förstod jag. Tror du att det räcker till flottan? Men visst det kan säkert fungera likt etanol gör till bensin. Några procent alltså.

      Radera
    14. @Turbo, du påstår saker jag aldrig skrivit.

      Radera
  11. Som Tesla ägare kör jag nästan uteslutande på autopilot och där kan man bara ställa in 4 km/tim över tillåten hastighet, alternativet är att "köra själv".

    SvaraRadera
  12. Jag läste någonstans att Polestar har inte ett eco-läge och ett mindre sparsamt, utan flera varianter. Haken var dock att för att växla mellan dessa skulle man pilla på skärmen. Känns ju typ opraktiskt och kanske lite farligt.

    Min ZOE har ett Eco-läge. För att slå på det och av finns en fysiskt knapp. Känns lite mer praktiskt. Med Eco-läget i och farthållaren påslagen på 110 km/h kan farten variera en hel del beroende på om det går uppför eller nerför. Jag har R110 motorn.

    Norskt skämt jag läste någonstans, dock på engelska.
    'What is the fastest car in the world? Any Volvo with a swedish driver!'

    I Norge lär de ha fartkameror med flera km mellanrum. De fotar reg-nr och räknar ut medelhastigheten. Känns lite smartare än i Sverige.

    För övrigt har jag den åsikten att man skall hålla hastighetsgränserna.

    SvaraRadera
  13. Det verkar som att Teslaägare är dom som blir mest provocerade ute på vägarna iaf. Bmw ligger på en stark 2a plats.
    Det har hänt fler gånger än vad jag kan räkna på båda mina händer att en Tesla försökt spänna musklerna åt mig. Och samtliga gånger har dom blivit ifrån körda av min fossilbränsleslukande S8.
    Vore intressant att veta vad som gör dom så himla provocerade att dom måste "racea".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att mycket handlar om deras komplex.
      De har köpt in sig i fruktansvärt tråkiga Iphone-koncept-bilar, helt karraktärslösa.

      Läs vad bloggaren skriver. Han fick sitta med i en tur som gick minst 15km/h för sakta.
      Är det teslaägares intresse, bra för dem. Jag gillar stela chassin, bra friktion, dålig friktion och allt roligt det kan medföra.

      Du som köpt en R8, har köpt något helt annat koncept än ett passiviseringsdyrkande med underliggande komplex över hur tråkigt man kan göra något annars njutbart.
      Jag är helt övertygad om att t.ex. en gammal MX-5 NA el. NB spöar skiten ur vilken tesla som helst i fråga om ren glädje på vägar.

      Radera
  14. C Carlsson, när du slutat slå din fru och slutat använda argumentationsfel, kan du göra som vettigt folk gör, dvs läsa kommentarsreglerna där det framgår att kommentatorer som ännu inte är vitlistade automatiskt raderas.

    Därefter kan du läsa de tusentals inlägg jag skrivit i ämnet "energi", som finns här https://cornucopia.cornubot.se/search/label/energi innan du börjar vräka ur dig halmgubbar om att jag förnekar situationen för svensk elproduktion.

    Eftersom dina kommentarer pga argumentationsfel helt enkelt inte når kvalitetskraven så kommer du inte bli vitlistad. Och du, sluta slå din fru.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du skrev inte att du inte slår din fru, så därför använder jag din egen argumentationsteknik och konstaterar att du är en hustrumisshandlare.

      Radera