Cornucopia?

Aktuellt

Friggebod, Attefallshus, Bolundare och nu Bohlinare

En ovanlig frihet i Sverige är möjligheten att uppföra mindre komplementbyggnader utan bygglov. De har fått sina namn efter de drivande poli...

2020-06-28 17:26

Pandemin visar på styrkan i den svenska ansvarsprincipen för krishantering

Dags att anmäla en avvikande åsikt. Den svenska ansvarsprincipen - dvs att de som är experter på något till vardags även ska hantera detta vid kris - har fått kritik under coronapandemin. Men snarare visar hanteringen av pandemin på ansvarsprincipens decentralliserade styrka, och att eventuella problem beror på varierande kompetensnivå med variereande resultat. Grundproblemet är därmed kompetensnivån, inte ansvarsprincipen, och det är förvånande att det finns de som kräver mer centralisering när de samtidigt kritiserar just de centraliserade experter på pandemikris vi har, som exempelvis FHM.
Du är mina smittförande ämnen, någonstans i Sverige...
Ansvarsprincipen innebär kort och förenklat att den som är ansvarig för något vid normalläge (och därför sannolikt kan detta allra bäst, till skillnad mot tillfällig krispersonal med noll erfarenhet) också är ansvarig för det samma vid kris. Detta är den viktigaste grunden för svensk krishantering, och bygger på att det är fel tänkt att ha särskilda krisfunktioner, som 99% av tiden bara sitter och torrövar och egentligen inte kan något.

Exempelvis är det sjukvården som vid kris hanterar skadade och sjuka. Sjukvården har mycket höga kunskaper och erfarenheter kring detta, kan sin organisation, dess styrkor, svagheter, struktur och behov. Något som dessutom varierar stort i landet. Motsatsen är krisexpertmyndigheter som FHM, som större delen av tiden inte gör ett dugg, och bara besitter teoretiska kunskaper. 

Ansvarsprincipen innebär också decentralisering. Krishanteringen blir inte beroende av enskilda befattningshavares kompetens. Gör man fel i delar av landet gör man rätt i andra. 

Om man istället skulle förkasta ansvarsprincipen och utse exempelvis en allsmäktig pandemi-kejsare (eng tzar), så skulle dennes kompetensbrister stenhårt drabba alla. För du kan räkna med att ingen är perfekt (utom Internets hobbyepidemiologer som studerat vid LHS) - särskilt inte den som bara torrövar 99% av tiden - och ju större makt en enskild individ har, desto större fel kommer den göra.

Således har t ex Region Skåne varit mycket dugliga i att hantera Covid-19, medan Region Stockholm inte varit det. Enskilda kommuner, enskilda äldreboenden har varit mycket kompetenta, andra inte.

Så alla ni kritiker mot ansvarsprincipen - skulle ni hellre sett en allsmäktig pandemi-kejsare som bestämt och mikrostyrt allt? Specifikt exempel hade i verkligheten blivit Anders Tegnell, i egenskap av statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten. Det är vad ni vill ha om ni ropar på centraliserad krishantering istället för ansvarsprincipen.

Ansvarsprincipen är ett decentraliserat skydd mot kompetensbrist i rikets ledning. Med i praktiken uppdragstaktik (=lös uppgiften efter egen lokal bästa förmåga, och inte utifrån detaljstyrning uppifrån) kan de som faktiskt gör jobbet rätta till felaktiga beslut av högre ledning.

Sedan är de enda som är perfekta alla hobbyepidemiologer vi hittar på Internet. Övriga är vanliga människor med fel och brister, styrkor och svagheter. 

Ju mer makt en enskild person får, desto större skada kommer dennes felaktiga beslut orsaka. Ytterst skulle de som är emot ansvarsprincipen i praktiken vilja att statsminister Stefan Löfven (S) bestämmer allt vid kris.

Decentraliserat ansvar ger också möjligheten till lokal påverkan och synpunkter om något kan förbättras. Din lokala vårdcentral kan ta till sig synpunkter och om dessa är vettiga och möjliga att ta hänsyn till också åtgärda. Detta utan att det ska behöva gå hela vägen upp till Stefan Löfven. Ansvarsprincipen ger allmänheten en möjlighet att skydda sig från ytterst den högsta politiska ledningens inkompetens.

Så var glad över ansvarsprincipen, den som hade getts all centraliserad makt hade inte varit du, och således inte lika kompetent som du unikt är.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

49 kommentarer:

  1. Är det utrett ännu hur mycket påverkan sportlovet i v9 hade på smittspridningen i Stockholm relativt Skåne och Västra Götaland som hade sina sportlov tidigare och innan den hade tagit rejäl fart i t ex norra Italien? Det var ju bara att kliva av planet på Arlanda och sätta sig i en taxi eller ge sig ut i kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med somaliska förare som lever i storfamiljer i segregerade bostadsområden ...

      Men allt blir mycket enklare att analysera i efterhand. Man behöver en tidsmaskin! Då kunde man ha filtrerat inflödet effektivare.

      Jag tyckte att den unga kvinnan i Jönköping som självisolerade i början borde ha fått kungens medalj omedelbart, det hade nog satt fingret på kartan s a s.

      Radera
    2. Precis lättare att analysera i efterhand.
      Desutom svårt att jämnföra städer med så olika infrastruktur,.
      Man ska även minnas att sthlm var först ut, andra regioner fick mer tid att förbereda och ta lärdom av andras/sthlm misstag.

      Radera
    3. Jag tror det mer handlar hur regioner och kommuner har hanterat det. På kommunnivå ser man även väldiga skillnader jmf t.ex. äldreboende i Helsingborg med Malmö. Eller menar ni att t ex Norge klarat sig bättre för att de har en annan infrastruktur? Sen kan säkert sportlovsveckan påverka, men den styr ju inte FMV när den inträffar.

      Radera
    4. Det är väll en kombination av anledningar och förutsättningar.
      Norge som helhet har väll stängt ner der mesta ?då spelar infrastruktur mindre roll gissar jag.

      Radera
    5. "Men det är ett missförstånd att Norge haft en total lockdown. Folk har alltid kunnat gå ut, vi har inte heller stängt restauranger och köpcentra, och kollektivtransporter har varit igång hela tiden" - Norges Anders T

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Kom lika många människor från andra smittade regioner vid samma tid t.ex. Iran samt dna analys visar att viruset också kommit in från UK och USA. Det är också en artikel i Expressen hur fattiga områden i Sverige drabbats hårdare än välbärgade så Italienresenärer är bara en del i det hela om man nu antar att de tillhör den välbärgade gruppen. Kopplingen Italien - utanförskapsområde är intressant annars.

      Radera
    8. Ja det kom nog in via olika vägar. Kanske vi Svenskar skulle resa mindre utomlands. För så som jag förstått det reser vi mest i Norden.

      Radera
    9. Det intressanta är hur lite vi vet om t.ex. Somaliernas resemönster. Det finns t.ex stora grupper somalier i London och Minneapolis lite forskning läggs ner på att ta reda på detta!

      Radera
    10. Hur fick du in Somalier som smittspridare, jag hänger inte med. Såvitt jag vet har de i större utsträckning blockgrupp 0. Så det talar väl ändå emot?

      Radera
    11. Lite elakt skulle jag påstå att vissa vill få somalie-svenskar och andra grupper med utländsk bakgrund att vara smittspridare av grumliga ideologiska skäl. Om så är fallet i denna situation vet jag ju förstås inte...

      Radera
    12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    13. Niklas, jag vet inte om du vände dig till mig, men min tanke var att rätt många förare (taxi, buss) är just somalier och därför kan ha varit bland de första som utsattes för smitta av symtomfria hemvändare från t ex Alperna på väg från flyget.

      Sen är de nog lite extra utsatta på grund av boendeformer, hudfärg, klädsel och ibland dålig integration så att de missar vital info. Däremot läste jag visst nånstans att somalier i Minnesota är ovanligt väl integrerade där. Politik och attityder har visst betydelse!

      Radera
  2. Uppdragstaktik är en bra princip som dock bygger på kompetens i alla led. I vissa extrema situationer krävs det dock en ledare som pekar med hela handen. Jag tycker nog att statsministern hukat sig genom vissa faser av krisen där han verkligen borde satt ned foten. Titta bara på Churchill. Han hade egentligen noll koll men ändå lyckades han rädda imperiet genom att just vara en ledare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Winston kunde dock kosta på sig en del förluster på andra händer.

      Radera

  3. Det finns ju styrkor och svagheter i båda varianterna.
    Oavsett. mer rimligt med mer tillsyn av verksamheter av tillsynsmän som förstår vad de synar.
    Att upptäcka fel/misskötsel i efterhand innbär offtast att tredje man har blivit drabbad negativt.

    SvaraRadera
  4. "Om man istället skulle förkasta ansvarsprincipen och utse exempelvis en allsmäktig pandemi-kejsare (eng tzar), så skulle dennes kompetensbrister stenhårt drabba all"

    Det är väl ingen som krävt att en person som ska mikrostyra allt?

    Däremot behövs det någon som tar ett övergripande ansvar.

    Den personen kan sen delegera och omge sig med rådgivare. Jämför med Tesla. Det är Elon Musk som är VD. Han hanterar press, har koll på det ekonomiska, tar fram strategier och förstår den tekniken på ett övergripade plan.

    SvaraRadera
  5. Bra och tänkvärt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Resonemanget med ansvarsprincipen kan nog kännas rätt i detta läget. Men med tanke på brister i beredskapslager med mm så skulle den behöva kompletteras med tjänstemannaansvaret som togs bort på 70-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran J: Där har aldrig tagits bort något tjänstemannaansvar. Det finns intakt formulerat både i Brottsbalken och LAS.

      Radera
    2. OK Då kanske det är dags att börja tillämpa det.
      Det är ju väldigt bekvämt att ha en hög välbetald chefsställning, delegera ansvaret neråt, och sedan inte riskera att behöva stå till svars. Möjligen blir man sparkad snett uppåt. Det finns ju otaliga exempel på det.

      Radera
    3. Göran J: Ett ansvar kan inte delegeras nedåt... endast verkställande kan delegeras nedåt givet de i vart fall förekommande delegeringsvillkoren. Saken prövad vid ett antal tillfällen i domstol.

      Radera
    4. I min kommun dömdes flera på socialförvaltningen + kommunchefen för tjänstefel för typ 10+ år sedan, så nog finns det kvar.

      Radera
  7. 1. Hur utkräver man ansvar i det svenska systemet?
    2. Är det en tjänsteman som skall bestämma om vi skall få 1000 eller 10000 döda i en pandemi eller bör det vara ett politiskt beslut?

    SvaraRadera
  8. Off topic: Hade vi infört lockdown så hade vi kunnat rädda en massa miljarder kr(ca 100 miljoner kr per dag) som nu blir uteblivna turismintäkter då ingen vågar sig hit till Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte det redan utrett att vi som land tjänar på hemester? Många kommer ju också hit ändå, vilket de får - Danskar iaf, säkert fler.

      Radera
    2. Alla i EU får, en del behöver själv karantän vid hemkomst

      Radera
    3. SAAD: Hur Du nu hade tänkt Dig att en sådan lockdown skulle ha sett ut givet svensk Grundlag med dess förbud mot införande av Undantagstillstånd.

      Radera
    4. Precis Dan, här i Skåne är det fritt blås in för Danskar. Vi ligger på ungefär samma siffror, och de tillämpar säkerligen social distansiering. Så jag ser inga problem med det, troligt att turismbranchen klarar sig fint här. Värre i södra Europa definitivt. Lissabon kör lockdown, Kroatien inför restriktioner igen etc etc, mer åtgärder lär följas vissa länders modeller.

      Radera
    5. Som jag bloggat om så spenderar svenskar mer utomlands än utlänningar i Sverige, så stopp för turism är en vinstaffär för svensk ekonomi som helhet.

      Radera
    6. Precis Cornu, och nu får vi till viss del både gungorna och karossellerna. Så det borde bli win-win

      Radera
    7. Räknar du också in den förlorade gränshandeln i dina siffror??

      Radera
    8. @Emigrera, menar du svenskar som inte kommer till bordershop? Glesbygden vid Norges gräns är marginell jämfört med Nordens enda storstadsregion.

      Radera
    9. 2017 Omsatte gränshandeln mot Norge 16 miljarder och ökade 15% under 2018

      Radera
    10. Och trots att den omfattande Norska gränshandeln är så omfattande så spenderar svenska mer pengar utomlands än utländska medborgare spenderar i Sverige.

      Radera
  9. Ja håller med om att ansvaret bör ligga på de som normalt utför uppgifterna. Det skulle vara önskvärt med centrala förstärknings resurser ibland, tyvärr tror jag det bör väldigt svårt att genomföra utan att tappa motsvarande lokalt. Men inom vård, räddningstjänsten och kanske något mer skulle det vara bra.. men dels leder fru nog lätt till att man minskar lokalt med motiveringen att det finns centralt och så får man problemet att upprätthålla kompetens. Ett alternativ skulle kanske vara att avtala med de lokala organisationer att ha extra resurser som kan användas centralt men till vardags jobbar lokalt. Tex vid större skogsbrand finns det då redan personal som har avtal och kompetens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vi sett under skogsbränderna finns det förstärkningsresurser som hemvärn, försvarets hkp och MSB:s centrallager av extra förbruknignsmtrl för skogsbränder i form av slangar mm.

      Radera
    2. Jo, men jag har en känsla av att man har naggat en hel del på beredvilligheten att ställa upp. En bekant person arbetar som deltidsbrandman eller vad det heter, och i den kadern har det klagats på att sådana, också vid akutinsats typ skogsbrand, fortfarande får lön för deltid även om de jobbar som fulla gubbar. Detta var redan förra katastrofen i Bergslagen. Tvivlar på att resurserna har justerats uppåt sen dess, men det vet jag ju inte säkert.

      Sådana attityder nöter, sakta men hårt. Kostar mer än vackra ord att räta upp.

      Radera
    3. Msbs NYA resurser (container med typ en 4hjuling och slang)får vi se hur mycket de löser när de väl används. Det är just manskap och vatten resurser i den tidiga fasen som avgör insatsen.
      Deltidsbrandmännens(RIB) måste vara tuffare i förhandlingarna. De är sådan bristvara nu, guldläge för bättre pröjs.

      Till för typ 20 år sedan hade räddningsverket(msb) massor av brandslang i föråden som blev gamal och skänkt till lokala brandförsvar.
      Staten köpte tydligen ingen ny.
      Nu verkar man lärt sig läxan.



      Radera
  10. beredskapslager. Lite kul ändå att dessa avvecklades för några år sedan och nu vill man återuppbygga lager via EU såklart som EU ska bestämma över. Alltid rusta för den förra krisen.
    Skyddsnask90 som varit ovärderlig i denna kris, masken fick brandförsvaren förut och 2017 uppmanades de slänga dem pga saknad ce märkning.
    Vissa brandförsvar sparade dessa på eget bevåg, och har nu i krisen kunnat ge dem till sjukvården då den inte haft något eget.
    Bra samverkan på lokal myndighets nivå.
    Men kvitto på dålig nationell beredskap

    SvaraRadera
  11. Lars: Du skriver "Ju mer makt en enskild person får, desto större skada kommer dennes felaktiga beslut orsaka. "
    Om du inte redan är bekant med Karl Poppers bok "The open society and its enemies" så rekommenderar jag en läsning. Ett lysande försvar av demokratin. Ditt inlägg finner jag helt i andan av Poppers bok. I dessa tider upplever jag försvar av öppna demokratiska samhällen som en för sinnet hälsosam kur.

    SvaraRadera
  12. Precis som om alla varianter av "pandemi-tsars" eventuella luckor i kompentenser skulle drabba "alla". Man får väl hoppas att vederbörande skulle omge sig med en sanningssägande stab. Nu har vi ju förlitat oss på Ordförande Löfven med den politiskt tillsatta staben bestående av bland andra Dr Tengele. Sådär lyckat, se serien "Chernobyl".

    Men visst, hade vi haft en Legasov och en Sjerbina så hade det nog kunnat bli bättre än vad det blivit. Men när allt krut läggs på "Sverigebilden" och när man bejublar de höga dödstalen snarare än att be om ursäkt och avgå så får vi vad vi fått.

    Och som grädde på moset så handlar nästföljande tråd om hur mycket extra man kunde tänkt sig betala för att rädda de som regeringen vaskat. Det här är mer och mer ett skämt. Jag är tacksam att jag inte mist nån i min närhet. En kollega hade mist sin svåger. Akuten hade mer eller mindre skickat hem vederbörande med ett par alvedon. Dog fem dagar senare. Grannar i mitt välbemedlade område pratar mer och mer om molotov cocktails i händelse av nykulturella friktionsyttringar. Min egen svåger, sossepamp in the making, ser ner på och bespottar dessa lantisar. Jag poppar en stor påse popcorn till den dagen då första flaskan flyger. "Vi såg det inte komma". Ni nä.

    SvaraRadera
  13. Arbetat som säkerhetschef i många år, och då gäller oftast principen att ansvaret följer linjeansvaret. Sä bör gälla även i detta fall, men det går inte att komma undan att den som är ytterst ansvarig också ansvarar för att 1) tilldela nödvändiga mandat, befogenheter, roller osv och 2) tilldelar nödvändiga resurser för arbetet samt 3) ställer tydliga krav och följer upp efterlevnaden. Så ja - principen bör gälla men den som har ansvaret måste få stöd och riktlinjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer inget ansvar på den verksamhetsansvarige menar du? Typ "vi saknar, vi söker riktlinjer, mandat" etc. Men som vanligt är det väl nån annans fel. Individen med ansvar kommer undan av mähä-principen.

      Radera
    2. Läste du ens vad joakim skrev ?

      Radera
    3. @Turbu, läste du ytterst ansvarig? I min värld söker man, man är väl trots allt ansvarig för att förstå sitt ansvar på dessa välbetalda positioner?

      Radera
  14. Kritiken som riktas är väl för att sveriges odugliga media tycker det är för svårt att flera kan ha olika ansvar och det är jobbigt att gräva. Lättare att säga att allt är statsministerns ansvar. Att mildra de negativa effekterna är inte prioriterat av media; prio är ett narrativ som ger klick. Av samma anledning har man döda i covid19 per capita som ensam parameter; de har inte orken eller kompetensen att lyfta blicken lite.

    SvaraRadera