Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-06-21 17:18

Nya stora uppsägningar i tysk bilindustri - 15 000 till får gå från Daimler och Volkswagen

Enligt Bloomberg som citerar tysk media ska Daimler (Mercedes) skära ner sin personal med yttelrigare 10 000 personer långsiktigt utöver tidigare annonserade 10 000. Och Volkswagen ska säga upp 5 000 i Tyskland och flytta jobben till Polen. Detta verkar inte handla om coronakrisen, utan är långsiktiga förändringar av tysk bilindustri där biltillverkarna redan innan krisen var hårt ansatta redan tidigare.
Nä, det var nog längesedan någon trodde det.
Det är lätt att glömma att tysk bilindustri redan innan coronakrisen låg illa till på grund av konjunkturen, avgasfusk och att man ligger hopplöst efter i teknikskiftet mot elbilar. Redan tidigare hade Daimler (Mercedes) gått ut med att man skulle göra sig av med 10 000 i personal till 2022, men nu rapporterar tysk media enligt Bloomberg attt man ökar nedskärningarna med ytterlligare 10 000 personer till 2025.

Därtill ska självaste Volkswagen dra nere personalen i Tyskland med 5 000 och istället flytta jobben till Polen, antagligen för att pressa kostnaderna.

Uppgifterna ska kommit från anonyma källor till den tyska tidningen Automobilwoche. 

Förändringarna av bilindustrin läggs inte på is på grund av coronapandemin, utan kanske snabbas de snarare upp. Frågan är hur stora förändringar det kommer bli för svensk del i det västsvenska fordonsklustret och om vi någonsin kommer ha lika många anställda där igen? Och när beskeden om stora strukturförändringar som inte har med coronakrisen att göra kommer?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

7 kommentarer:

  1. det finns bilfabriker i överflöd så det blir nog tufft för många, vi får hoppas för vår egen skull, att Volvo Car och AB Volvo tillhör överlevarna.

    SvaraRadera
  2. Elbilar är mycket enklare att tillverka än med förbränningsmotor. Så med en snabb övergång blir det uppsägningar även i företag som gått bra.

    SvaraRadera
  3. Tufft att säga upp folk i Tyskland. I Sverige är det enkelt och väldigt billigt. Intressant nu när moderaterna skriker efter statlig hjälp/bidrag för att rädda jobben. Så patetiskt. Det lågintellektuella fårket som röstar på dem, är nu verkligen klassificerade strax över KD, S, SD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Vissa tror t.o.m., hör och häpna, att Sverige är ett socialistiskt land!

      Radera
  4. Någon som har koll på hur det går för Tysklands sedan tidigare svagaste bilmärke, Opel? De hade ju problem under GM, frågan är om det är så mycket bättre nu under fransoserna i PSA?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte på dem igår. Vet inte. Hela PSA-koncernen känns överflödig och har så gjort i ett decennium.

      Radera
  5. Polen kommer ha gått om Sverige år 2030.

    SvaraRadera