Cornucopia?

Aktuellt

Jämför dig inte med andra - om du inte vill vara bitter - sätt upp dina egna mål och jämför med dig själva!

"If you compare yourself with others, you may become vain or bitter, for always there will be greater and lesser persons than yoursel...

2020-05-04 12:13

Elbilsregistreringar föll med 24% i april - personbilar totalt med 38%

Nybilsregistreringarna av personbilar föll hårt under april efter en relativt oberörd mars månad. Elbilsregistreringarna föll med 24% och personbilsregistreringarna inklusive fossilbilar med 38%. Och märket på översta plats bland elbilarna byttes ut.
Elbilar på laddning i Arboga.
Under mars var antalet nyregistreringar av personbilar var relativt opåverkat av coronakrisen även om det blev en nedgång på 9% efter mycket höga nyregistreringar innan årsskiftet av skatteskäl. 

April bjuder däremot på ett hårdare fall. Nyregistreringar av elbilar föll hela 24%, men fossilbilar föll desto mer och totalt sett minskade registreringarna av nya personbilar med hela 38%. Samtidigt blev det ett stort skifte på elbilstronen, vilket i och för sig sker ungefär var tredje månad.
Nyregistreringar av elbilar, sju största märkena. Data: Bil Sweden
Nybilsregistreringarna av Tesla-bilar föll mycket hårt jämfört med april förra året. 

Registreringarna föll även för tidigare tvåan Renault, som ändå knep förstaplatsen i april 2020. Det skedde även ett skifte på andraplatsen där Audi med sin e-tron klättrade in med kraftig tillväxt. Även Nissan registrerade fler elbilar och hamnade på fjärde plats, medan Tesla landade på femte plats. Nyregistreringarna av Hyundai ökade, medan Kia kraschade och BMW nästan halverades.

Nu anländer Tesla-bilar i klump till Europa, vilket ger ett stötvis beteende i antalet nyregistreringar. Tesla leder fortfarande stort 2020 med 1804 nybilsregistreringar i Sverige, med Kia på andraplatsen med 1056 bilar, så man kanske inte ska dra några slutsatser riktigt än.  Det registrerades ännu färre Tesla i januari eller februari än i april, just på grund av båtleveranserna.

Samtidigt är Tesla ett typexempel på ett företag som tidigare bara agerat i en kraftigt stigande trend och högkonjunktur, och det är därför mycket intressant hur man klarar vändningen på marknaden.
Sju största märkena 2020. Data: Bil Sweden
Dock går det inte på grund av de stötvisa leveranserna av Tesla att dra några egentliga slutsatser på aprildatat. Aktieägare i bolaget bör dock bevaka utvecklingen.

Problemet med de stötvisa leveranserna kommer minska när väl Berlinfabriken är igång, och antagligen mest drabba premiumodellerna X och S med sina lägre volymer, medan storsäljaren 3 och kommande Y antagligen kommer produceras och därmed levereras kontinuerligt i Europa tids nog.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

8 kommentarer:

  1. Trenden i Norge är ganska tydlig
    https://teslastats.no/

    SvaraRadera
  2. Tydligen behöver min e-tron åka till verkstaden efter drygt en månad i trafik. Anledning: för att få appen att kunna prata med bilen även då laddsladden inte är inkopplad.

    Jag ska inte säga att jag är missnöjd med bilen på det stora hela, men appen... Vilket skämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stödjer inte OTA-uppdatering alltså? Hmm, inte konstigt VAG är försenade med sin ID-serie (man vill säkert inte ha en volymbil som sänker ryktet än mer)

      Att Kias försäljning dyker är väl inte så konstigt då man inte lyckas få fram bilar mot efterfrågan, sker antagligen växelvis med ägaren Hyundai. Renault släppte precis en ny Zoe som stödjer DC-snabbladdning (inte Tesla snabbt dock), vilket kan förklara 1:a platsen. Antagligen bättre räckvidd än Audi e-tron.

      Radera
    2. Och Kia´s nyheter om dyrt batteriekylvattenservice :)

      Radera
    3. Ja det var dyrt, nästan 2kr/mil (eller typ samma som bränslekostnaden). Blir intressant att följa servicekostnaderna på plugin-hydriderna. Lär bli ett sänke på beg.priserna.

      Radera
  3. Tyskland börjar debattera nybilspremie igen, ingen vill köpa nu eftersom man kanske förlåra 3000€ om man köpa för tidigt. Kanske 4000€ extra för elbilar. Men det finns inga beslut ännu.

    SvaraRadera
  4. Nybilsförsäljningen föll tydligen 97% i UK.

    SvaraRadera
  5. Kommer nog generellt bli en nergång för bilindustrin när folk har lärt sig jobba hemma. Det blir nog "andrabilen" som får stryka på foten. I den kategorin placerar jag elbilar och småbilar. Så vi får se hur det går.

    SvaraRadera