Cornucopia?

Aktuellt

Vad är en expert i media?

I media figurerar det experter . De tas in i radio- eller tevestudion och de får uttala sig i skrivna artiklar. Men vad är egentligen  en ex...

2020-04-29 13:47

Volvo Car varslar 1300 tjänstemän inom fossilteknik - och 300 konsulter

Det Kina-ägda personbilsbolaget Volvo Car meddelade innan lunch att man nu varslar drygt 10% av sina tjänstemän i Sverige, samt sparkar ut konsulter. Samtliga ska vara inom föråldrad fossilteknik, och bolag skyndar därmed på sin modernisering bort från 1800-talets förbränningsmotorer. Samtidigt slår detta mycket hårt mot de drabbade ofta högavlönade storstadsbor i Göteborgsområdet.
Utställnings-Volvo på en coronaövergiven Landvetter Flygplats.
Volvo ska ha ca 12 000 tjänstemän i Sverige och drygt 10% av dessa, eller 1300 personer, varslas nu om uppsägning. Även 300 konsulter får gå. Av de varslade ska 100 vara i Skövde och övriga i Göteborg. Samtliga ska enligt VD:ns intervju i GP jobba inom den åldrande fossiltekniken som varit bilbranschens fokus sedan 1800-talet, och det Kina-ägda Volvo Car vill nu skynda på sin omställning till 2000-talets teknik.

Tidigare var tanken att den oönskade kompetensen skulle försvinna via naturliga avgångar, inklusive pensioneringar, men på grund av coronakrisens ekonomiska belastning varslar man nu istället. Inga varsel berör produktion, utan det här handlar om utveckling.

Utifrån VD:ns uttalanden till lokaltidningen GP kommer det även rensas bland mellanchefer.
"Vi behöver ledare som kan kommunicera och förklara för medarbetare på ett bra sätt. Därför behöver vi en flackare organisation med färre nivåer som blir tydligare, med ledare som har större områden."
Det kan samtidigt vara rätt svårt för särskilt äldre tjänstemän med livslång och djup erfarenhet av fossilteknik att hitta nya jobb, och de sista åren innan formell pension kan nu bli riktigt trista.

Detta kommer slå hårt mot högavlönade i Göteborg, och mellan tummen och pekfingret jobbar kanske 5000-7000 tjänstemän med fossilteknik hos Volvo Car. I väntan på besked om exakt vilka som får gå så kommer nu över 5000 personer - och deras anhöriga - att hålla hårt i plånboken tills den slutliga domen faller. Detta spär förstås psykologiskt på den konsumtionsbaserade delen av coronakrisen, såväl som påverkar Göteborgs bostadsmarknad där priserna redan tidigare nu faller hårt. Såväl konsumtion som bostadsmarknad kommer knappast vända upp förrän hushållen upplever trygghet igen - och då inte trygghet i a-kassan och ytterst existensen av försörjningsstöd (socialbidrag), utan trygghet i att deras jobb är säkra.

Volvo Car har redan tidigare permitterat tusentals personer, men det framgår inte om man bland tidigare permitterade nu även får varsel. Det skulle i så fall vara ytterligare ett exempel på att permittering betyder att man mycket väl står på kölistan för varsel, sedan uppsägning och slutligen arbetslöshet. Permitteringarna betyder fortfarande att företagen måste betala en del av lönerna, och plånboken är inte oändlig, liksom tålamodet. Och behöver man anställa fossiltjänstemän framöver, så kanske kunskapsöverföringen till Kina nu är avklarad och de nya jobben hamnar istället i Mittens Rike.

På sikt är det antagligen positivt för Volvo Car att man skyndar på den fossila avställningen. Kommer man nu ändå sälja mycket färre bilar på grund av den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet, så kan man lika gärna komma ur det hela med en moderniserad produktlinje.

Men trist för de drabbade och trist för Göteborg.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

43 kommentarer:

  1. "Moderniserad produktlinje", dock svårt att ta fram en ny produktlinje under brinnande kris.

    Och dessutom vill ägaren se bättre siffror omgående, då är det närmast omöjligt att driva en avancerad produktutveckling.

    Jag skulle tro att detta är slutet för Volvo som egen tillverkare, man kommer att bli en integrerad del av Geely/CEVT. Märket kommer självklart att finnas kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske helt logiskt, man måste slå ut utvecklingskostnaderna på flera producerade fordon.
      Volkswagengruppen har ju det konceptet att man sätter i stort sett samma prylar i Skda som i Audi men med olika priser.

      Radera
    2. Hoppas bara att Volvo får samma status som "VW" och inte behöver bli en "Skoda".
      Undrar vilket märke i gruppen som blir "Audi"?

      Radera
  2. Moderna dieselbilar kan ju bara drivas av fossil diesel?

    Var all el ska producera och överföras som ska driva bloggarens älskade Teslor och övriga elfordon lämnas väl som en uppgift att diskutera i mindre grupper.

    Skönt att få sparka på dem som ligger antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snabb sökning ger - elen räcker ( med dagens produktion).

      Inte länkar .. https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/
      https://teknikensvarld.se/tar-elen-slut-nar-elbilarna-blir-manga-475142/

      Kan det bli problem i nätet med överföring - ja, men övergången blir inte över en natt och nattladdning med mera kan minska behovet.

      Radera
    2. Beklagar FredL, att du drabbats personligen. Hoppas du eller anhörig snart hittar ett nytt jobb. Jag förstår behovet att rikta ilska mot någon. Vad exakt i formulerimgar som "[m]en trist för de drabbade och trist för Göteborg" respektive "riktigt trista" innebär att sparka på den som redan ligger?

      Kram på dig, det kommer gå bra.

      Radera
    3. Mer produktivt skulle dock vara att ta ut din ilska på Volvo Cars ledning, som tagit detta beslut. Det är inte jag som gjort det.

      Radera
    4. Ja var och hur? Inte heller en länk. https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE&feature=youtu.be

      Radera
    5. @FredL,
      Moderna dieselbilar kan även drivas med HVO.

      Radera
    6. Jämfört med vad industri och hushåll konsumerar i el är det som elbilar kommer att behöva en rätt liten del i förhållande. Enligt Vattenfall och liknande ska det inte vara något problem. Elbilar laddas ju dessutom ofta på natten, så toppeffekt på nätet kommer inte att ändras nämnvärt. Kanske det påverkar elpriset på natten något. Men det pareraras förmodligen av vindkraftutbyggnaden som kommer att få svårt att få ut bra priser på sin el. Vi kommer oftare att se riktigt låga elpriser, ungefär som nu under coronakrisen, hovrande runt 5 öre/kWh större delen av dygnet.

      Radera
    7. Ja, det har varit stabila 5 öre/kWh nattetid de senaste veckorna. Elbilsladdningen är i princip bara skatt.

      Radera
  3. Kom-ihåg-tips till alla varslade: Cirka 60000-80000 av landets lärare är obehöriga. Det betyder att deras tjänster måste annonseras ut minst en gång om året. Nytt läsår i höst. Kontakta din kommuns skolor redan nu och gör dig själv till ett bekant ansikte, så ligger du steget före alla andra.

    SvaraRadera
  4. OT: Det här med att Lund tänker sprida hönsskit i stadsparken för att förhindra sistaaprilfirande - är det ett försenat aprilskämt, eller är de så korkade att de tänker bekämpa pest med kolera?

    https://www.expressen.se/kvallsposten/honsgodsel-ska-stoppa-valborgsfirande-i-lund/

    Vi har lagar om hundbajsplockning i städer av hygienska smittskyddsskäl - och nu tänker någon alltså någon galaxhjärna sprida hönsskit mitt i centrala Lund. Först trodde jag det måste vara en miljöpartist bakom - men det verkar vara en idiot från Liberalerna som haft otur när han tänker den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför får Lund inte lov att gödsla sina gräsmattor när det ändå inte ska vara någon i parken? Det är väl ett utmärkt tillfälle att utföra underhåll.

      Jag har varit med på många siste april-firande i Lund, skulle inte påstå att jag skulle bli ett dugg kränkt av inställt firande om jag varit student där idag. Valborgsfirandet i Lund har genomgått ett antal förändringar genom åren och har ändå bara blivit större och större. Har tex varit ett antal dödsfall kopplade till festen och därför håller systembolagen i Lund numera alltid stängt siste april.

      Radera

    2. Hundskit är färsk skit. "Hönsskiten" är komposterad hönsgödsel, samma som du kan köpa på valfri butik som säljer gödsel/gödning. Den luktar inte rosor, men den är inte färsk och därmed är smittspridningen mycket kraftig reducerad. MEd tanke på mängden fåglar i Lunds stadspark och vad de gör på gräsmattorna speciellt runt dammen är nog det den stora smittorisken.

      Utöver vad fulla studenter själva gör såklart.

      Dessutom är risken med hundbajs också försumbar. Det är mestadels estetiska skäl som gör att hundägare måste plocka upp. I några fall (ex Malmö, Västra hamnen) har ytvatten från avvattnade ytor spritt så mycket bakterier från bla hundbajs att vattendrag (Scaniabadet) eller sjö/hav har blivit förorenade. På samma sätt som båtägare med rymligt samvete dumpar tankarna till havs.

      Att någon skulle bada i Stadsparksdammen i Lund frivilligt är mycket låg. Lukten, dyn och de häckande svanarna motiverar inte till kallsupar med Cholisoppa...

      Radera
    3. Det har inte hindrat någon tidigare, tro mig. Sen har vi ju teknologkårens årliga regatta i sjön Sjön, ett dynghål som skulle få vilken epidemiolog som helst att blekna.

      Radera
    4. Bland det första jag fick lära mig när jag var liten var att tvätta händerna om jag klappat lagårdskatterna.

      Det är ju inte som att parken kommer att stå tom bara för att människorna skräms bort, eller att ett ton gödselpartiklar kommer går upp i rök vid midnatt som cinderellas pumpavagn - bara mänsklig hybris och en liberal utan konsekvensanalys kan landa i sånt tänk.

      Först blir det fest för maskar och råttor. Råttor lockar till sig katter. Maskar lockar till sig fåglar. Katterna drar hem skit till barnen i området. Fåglarna, tja, den föregående stora flunsan kallades ju fågelinfluensan av en anledning - de är också redan smittspridare av diverse virus redan i vanliga fall - och nu får de ett smörgåsbord som kravlar upp i skiten serverat av Lunds kommun!

      Dessutom är det ju dödfött ändå att försöka hindra skollediga studenter från att umgås på sista april - i en park utomhus hade de i alla fall varit i friska luften med lite utrymme att röra sig på - nu kommer det att bli privata fester i mycket trängre utrymmen istället.

      Lund Kommun: Undvik att mingla på sista april!
      Lund Ungdomar: OK Boomer!

      Radera
    5. Brukar maskar och råttor gilla hönsgödselpellets? Vad är det för "skit" som katterna kommer att dra hem till barnen? (Diskriminerar katter såpass att de dissar andra än barn när det gäller detta, alltså?)
      Var har du fått dina uppgifter om denna förestående smittkatastrof i Lund?

      Jag tror dock inte att hönsgödsel avskräcker sista april-firare lika mycket som kogödsel hade gjort. Det sistnämnda har en betydligt mer påträngande odör.

      Radera
    6. a) Råttorna är redan där pga alla dumma jävlar som ska mata ankorna.
      b) Hela parken stängslas in, så det krävs uppsåt och arbete för att "råka" hamna mitt i hönsgödseln.

      Lite löjlig åtgärd kanske men alternativet hade väl varit att koppla in polisen för att drive bort ev . fulla ungdomar och det kostar också arbetstid osv.

      För övrigt behöver ni nog inte läxa upp skåningar om hygien och handtvätt, vi har ju knappt haft någon smittspridning härnere.

      Radera
  5. "modernisering bort från 1800-talets förbränningsmotorer"...
    ...för att satsa på den ännu äldre (1700-tals?) elmotorn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, på litiumjonbatterierna, som uppfanns på 90-talet och bland annat möjliggjorde mobiltelefonirevolutionen.

      Radera
    2. Batterier? Jisses, den tekniken är ju ännu äldre! Läs om Baghdad Battery som är runt 2000 år gammalt!
      Skämt o sido, Volvo gör sig troligtvis en tjänst att skynda över till elektrifieringen.

      Radera
    3. Det första vattenkraftverket för elgenerering byggdes i Sverige 1882 så när fasar vi ut 1800-tals tekniken vattenkraft?

      Radera
  6. Behövs inte det motsvarade personal för att utveckla elbilar, elmotorer, batterier, nya mjukvaror, nya produktionsliner osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske mjukvara, men inte motorer. En elmotor har betydlig färre delar och är mycket enklare än en fossilmotor med alla sina rörliga delar som skall gnida mot varandra. Batterier utvecklas av batteritillverkaren.

      Radera
  7. Jo, det är nog ett bra läge att vidareutbilda sig, tex inom elbilsteknik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paradigmskiftet är inte direkt en blixt från klar himmel. Tesla Model S började levereras 2013 och för varje år sedan dess har det blivit allt tydligare. Så det har funnits gott om tid för vidareutbildning eller för att söka sig bort från motor, avgassystem, bränsletankar och annat fossilbilspecifikt. Kanske är det elbilshatarna som i praktiken har uppmuntrat ingenjörerna att inte vidareutbilda sig? Det är svårt att bryta invanda uppfattningar och mönster, och allt man behöver är någon som håller med så förändras man inte.

      Radera
    2. Elbilsteknik, motor, avgassystem, bränsletankar...

      Ni menar konstruktörer, aukustiker, termodynamiker, flödesingenjörer mfl... De finns nog jobba för de flesta i helt andra branscher men naturligtvis blir det ju obalans mellan tillgång och efterfrågan av alla möjliga sorters kompetens den närmaste tiden.

      Eller lära sig kinesiska och flytta till Kina för att fortsätta med samma jobb.

      Radera
  8. Nu har kineserna haft tid på sig att ta tillvara på "all" kunskap som fanns inom Volvo cars så de räknar väl med att R&D nu kan skötas lika bra och billigare hemma i Kina och ändå säljas under varumärket Volvo som fårket i många år kommer fortsätta förknippa med säkerhet och kvalitet av svenskt stål. Även om stålet byts till kinesium och bilarna för varje år kommer att bli allt sämre.

    Vad trodde ni skulle ske när kineser köpte en svensk fordonstillverkare?

    Produktion kommer naturligtvis också läggas ner i Sverige om/när Geely tycker att det är lönsamt. Men tullar har väl stor betydelse i den ekvationen.

    SvaraRadera
  9. Med en modern dieselmotor kör man en familjebil typ V60 på 0.5 liter/mil i blandad körning och inom en snar framtid finns det biobränsle av god kvalite och då faller CO2-argumentet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller gör vi el av biobränslet som t ex kan ladda elbilarna. Kan tänkas ge bättre verkningsgrad.

      Radera
    2. @Niklas: Fråga random ingenjör varför så inte är fallet.

      Radera
    3. Under optimala förhållande blir förstås verkningsgraden bättre som vida överstiger elmotorns/batteriets tapp. Dessutom effektivare logistik.

      Se https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/hur-laddar-du-elbilen-nar-strommen-har.html?m=1

      Nu litar jag mer på forskning än vad en random ingenjör gissar.

      Radera
    4. Priset kommer med tiden att vara avgörande. Det är betydligt mer komplicerat och krävande att tillverka en fossilbil än en elbil. Med tiden kommer motsvarande elbil att vara billigare i inköp än fossilbilen, och då är valet lätt för de flesta konsumenter. Just nu är det batterikostnaden som gör elbilen dyrare, men har en fallande trend vilket gör att break even kommer att nås omkring 2026 enligt prognosmakarna.

      Radera
  10. Finns det förresten någon källa på att det är just fossilingenjörer som får sparken?

    SvaraRadera
  11. Läser man längre i intervjun så förstår mab att det handlar om rationaliseringar vilket alla sunda företag sysslar med. Sedan bakar man in detta med lite Corona och fossil för att få igenom detta utan protester.

    "Det har skapats djupa hierarkier med många chefslager. Vi måste få bort det och få snabbare beslutsvägar. "

    SvaraRadera
  12. "Never let a good crisis go to waste."

    SvaraRadera
  13. Världen blir tråkigare utan förbränningsmotorn. 4, 5, 6 eller 8 cylindrar med ljuv musik. Tekniken bakom med bl.a. piezoelektriska spridare som de varslade ingenjörerna forskat fram. Ett forskningsområde försvinner. Nu ersätts allt med en tråkig elmotor utan distinkt ljud, alla låter lika. Till ingen nytta, helt onödigt. För elen och materialet i batterierna och solcellerna kräver också fossil energi. Är det en nettovinst för klimatet eller bara de grönas populism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att elproduktion görs med fossila bränslen beror på korkade poltiska beslut. Det går att ändra på om tillräckligt många tar sitt förnuft till fånga.

      Kan någon se motsägelsen i ovanstående? :-)

      Radera
    2. Politik handlar inte om förnuft. Politik handlar om att väcka känslor för att vinna val.
















      .

      Radera
  14. Finns ingen koppling mellan permittering och varsel här. Permitteringen gäller i princip alla (olika permitteringsgrad för tjänstemän och produktionsarbetare) och är ett sätt att rädda kassaflödet med statens hjälp.

    SvaraRadera