Cornucopia?

Aktuellt

Jämför dig inte med andra - om du inte vill vara bitter - sätt upp dina egna mål och jämför med dig själva!

"If you compare yourself with others, you may become vain or bitter, for always there will be greater and lesser persons than yoursel...

2020-04-15 09:10

Tesla Model Y får dragkrok med upp till 1600 kg släp - billigare än motsvarande Volvo laddhybrid

Ännu ett argument mot elbilar punkteras nu av Teslas mellanstorleks-SUV Model Y. Bilen erbjudds nu dragkrok med en kapacitet på upp till 1 600 kg. Priset är lägre än för en Volvo XC90 laddhybrid.
Två av redaktionsmedlemmarna inspekterar redaktionens Tesla Model S 100D, som dock inte har dragkrok. Nej, det är glastak, inte lack.
Nu är förvisso argumentet "jag måste kunna dra släp och kan därför inte ha en elbil" redan punkterat sedan tidigare, då Tesla Model X och Tesla Model 3 redan erbjöds med dragkrok. Så det är kanske inte direkt överraskande att även Tesla Model Y får dragkrok.

En Volvo XC90 Twin Engine ("laddhybrid") i standardutförande utan tillval kostar 819 000:- SEK. En Tesla Model Y Long Range kostar utan tillval 719 900:- SEK. Model Y Performance kostar 769 900:- SEK. Inte ens om man lägger till full autopilot för 66 000:- SEK når Long Range upp till priset för en XC90.
Som drag-, skräp-, last- och gårdsbil används istället en 15 år gammal bucklad och rostig Honda CR-V med 34 000 mil under huven. Här passande nog parkerad bredvid just en Volvo XC90.
Volvons dragkrok går på 11 900:- SEK, medan Model Y:s dragkrok kostar 11 700:-.

Tids nog bör en Tesla Model Y Standard Range+ dyka upp, med ännu lägre pris för den som sällan kör mer än 35 mil utan paus. Leverans av de första Model Y till svenska köpare uppges inledas i början av 2021.

Med en Volvo laddhybrid får man det sämsta av två världar till ett pris som är högre än en riktig elbil och det är svårt att se hur Volvo kan klara sig i konkurrensen från Tesla annat än i Sverige, där Kina-Volvo fortfarande köps av gamla nationalromantiska skäl. Volvo Car kan dock inte överleva på svenskar allena, och dessas insnöande på dragkrok och kombibilar. De flesta laddhybridägare jag känner (okej, alla) brukar säga att de hellre skulle vilja ha en riktig elbil när de väl fått pröva på att ladda från väggen.

Vill du beställa en Tesla till dig själv eller som leasingbil? Använd denna länk eller uppge LARS35932 så får du 1 500 km gratis Supercharging. I utbyte får mitt bolag vara med i lotteriet på en Tesla. Det senare dock inte gälla beställningar av Model Y.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

36 kommentarer:

  1. Men du har inte glashuv fram va? ;-)
    Fast å andra sidan är ju karossen aluminium så lite repor leder inte till rost även om de skulle vara djupa.

    När det gäller Model Y tyder mycket på att vi kommer att tvingas vänta längre än till början av 2021 eftersom Hr Musk nyligen lär ha kvittrat att de bilar som ska till Europa kommer att levereras från Giga Berlin, vilket betyder att vi inte får några Model Y till Sverige innan den är färdig och igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Början av 2021" i Tesla-språk betyder "första halvan av 2021". Slutet av 2021 är det samma som andra halvåret. Gigafactory Berlin beräknas producera bilar till sommaren enligt samma tweet som du hänvisar till. Det blir alltså kanske en eller två månaders försening mot planerna som fanns för ett par år sedan.

      Radera
    2. Blir det ens någon Gigafactory Berlin?

      Radera
    3. Senast igår twittrade väl Elon Musk om att Giga Factory Berlin skulle få en särskilt bra lackeringsanläggning?

      Radera
    4. Vet ej, orkar inte följa allt hans twittrande.

      Radera
  2. M h t debatten om Corona rekommenderar jag att varje blogginlägg numera ska innehålla ett minimum av fyra grafer oavsett ämne, så att du kan bevisa att din indata är bättre än belackarnas indata.

    Bonus om du t ex kan hitta korrelationer mellan andel sålda dragkrokar och blått/rött styre så att vi vet vem vi ska skylla på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. F-n. Missade föra in corona någonstans.

      Radera
    2. Såsom varande feminist konstaterar jag att mäns besatt av dessa stenhårda penisstatyer kallade dragkrokar och deras tålighet mätt i kilo är fascinerande. Tacka vet jag en varm kupé med en rejäl rattmuff.

      Radera
    3. Chuck Norris utsattes för corona nyligen.
      Så nu är corona i 14 dagars karantän

      Radera
    4. Av mig och min fru är det min fru som oftast har haft ett orubbligt krav på dragkrok vid bilbyte.

      Radera
  3. Hur långt kommer man med en sån med 2 skotrar på släpet och -10 C, lite snö på vägen också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Men i de lägena så kan du alltid använda din 15 år gamla gårdsbil Honda CR-V.

      Radera
  4. Dragkrog tycker jag verka passa bra in i Corona-narrativet. Man drar alltså en krog bakom bilen och krogägaren kan då säkerställa maximal social distansering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, dragkrog är en sådan där som Ben Dover hänger på.s

      Radera
  5. Skulle du kunna utveckla hur man med en Volvo laddhybrid får det sämsta av två världar? (Då jag själv antagligen aldrig kommer att köpa en fabriksny bil, har jag inte så mycket annars att tillägga i debatten då jag kommer att vara beroende av andras val)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen menar han att man får dubbla drivlinor (som kräver resurser att tillverka och underhålla).

      Med en laddhybrid åker man ju fortfarande på servicen (olja+oljefilter) var 1500:e till 2000:e mil ELLER var 12:e månad.

      Skulle man köpa en hybrid och bara pendla utan att använda bensin eller dieselmotorn så måste man fortfarande in varje år och göra en dyr service och byta olja och filter.

      Radera
    2. Finns det inte en skillnad där mellan parallellhybrider och seriehybrider?

      Radera
    3. Nu finns det så extremt få seriehybrider men problemet kvarstår.

      Så länge du har en förbränningsmotor så måste den servas minst en gång om året då oljan inte få bli för gammal.

      Radera
    4. Hur gammal får syntetisk motorolja av god kvalitet bli?

      Radera
    5. Det spelar inte så stor roll.

      Det är tillverkarna som sätter tidsgränsen - följer man inte den så gäller inte garanti och så vidare.

      Det finns Long Life-oljor men jag vet inte en biltillverkare som tillåter att man kör två år utan att byta olja och filter.

      Radera
  6. Dragkrokens förbannelse... När man har den monterad på bilen, behöver man den inte. När man inte har en monterad på bilen, så behöver man den.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Må vara men det är ändå ingenting mot släpvagnens förbannelse, har du en vill folk låna den. Inte sällan med medföljande "ledsen men råkade köra på X när jag backade. Tack för lånet.".

      Radera
    2. Så sant, så sant.

      Radera
    3. Japp - instämmer.

      Radera
    4. Har bil utan dragkrok. Brukar hyra en mindre lastbil någon gång per år på närmsta mack några timmar för att transportera bort saker till återvinningen. Köper man någon skrymmande får man oftast hemtransport för en femhundring, ibland även inklusive borttransport av det gamla (typ större vitvaror). Man får rätt mycket hyrbil och transport för priset av dragkrok och släp.

      Radera
    5. Använder dragkroken bara till cykelhållaren. Finns väl lösningar som inte kräver dragkrok.

      Radera
  7. Wow! "Tesla får dragkrok"...;)

    SvaraRadera
  8. Borde du inte jämföra med xc60 istället.
    Då xc60 och model Y är mer lik i storlek än model Y och xc90.
    Då får du lägre pris på Volvo.
    Eller använde du en annan jämförelse kriterie än storlek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart han valde att mäta mot XC90. Annars hade ju narrativen att allt Tesla gör är bra och att "Kina-Volvo", (vad det nu är), är uselt och värdelöst.
      Typiskt Cornu, kort sagt.

      Radera
  9. Affärerna går lysande ser jag.

    SvaraRadera
  10. ViBilägare konstaterade att räckvidden förkortas drastiskt vid körning av släp med Teslor. Visst ökar bränsleförbrukningen med vanlig bil med men det är mycket enklare att tanka bilen på nytt än att hitta en laddstation och ladda i 45 min...
    Nu kanske inte detta är ett jätteproblem om det handlar om körning till och från tippen, Ikea eller liknande men inte lika kul på långfärden eller vid en flytt. Kan vara värt att ha med i beräkningen.

    SvaraRadera
  11. Och där sjönk räckvidden från 45 mil till 3 när hästrailern hakades på

    SvaraRadera
  12. Angående Tesla och dragkrok så måste man ju förstås ha sett denna:
    https://vimeo.com/253258542

    SvaraRadera
  13. Av vad jag har sett av siffror är dessutom totalvikten på XC90 högre så det blir ett par hundra kg mindre man kan dra innan man slår i gränsen för att köra på B-körkort. Mack-släpen är väl i och för sig för det mesta runt 1 ton totalvikt.

    Sen har ju förstås alla fossilbilsägarna BE och backar runt ett dubbelhästsläp med ena ögat stängt. De som gjorde militär grundutbildning under "meritvärdestiden" tog förstås alla civilt CE-kort på statens bekostnad och har behållit det sedan dess. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns även utökad B-behörighet för den som vill kunna köra annat än pluttvagn efter sin stora SUV.

      Radera