Cornucopia?

Aktuellt

Jämför dig inte med andra - om du inte vill vara bitter - sätt upp dina egna mål och jämför med dig själva!

"If you compare yourself with others, you may become vain or bitter, for always there will be greater and lesser persons than yoursel...

2020-04-03 15:43

SAS behåller endast ett flygplan i inrikestrafik - flyger bara Arlanda till Umeå, Luleå, Kiruna och Visby

Som ett resultat av coronakrisen stänger SAS på måndag ner all inrikestrafik utom mellan Arlanda och städerna Umeå, Kiruna, Luleå och Visby. Linjerna trafikeras av ett och samma flygplan, som är det enda i SAS flotta som flyger i svensk inrikestrafik nu. Det flygs inte ens Göteborg-Stockholm längre.
SAS.
SAS behåller endast en enda A320neo i inrikestrafik skriver man i ett pressmeddelande för en timme sedan.

Detta i linje med myndigheternas rekommendationer och regler. Flygningarna till den norra rikshalvan och Gotland fortsätter enbart  i syfte att "upprätthålla samhällskritisk infrastruktur".

Det är möjligt att exempelvis en del post och godstransporter av färskvaror, t ex medicin går med dessa flyg.

Nedstängningen av allt övrigt inrikesflyg börjar gälla på måndagen den 6:e april.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

22 kommentarer:

  1. Undrar hur SAS hanterar situationen ur en teknisk synvinkel, Boeing-flygen ska användas med ett visst intervall. Om de står på backen alltför länge måste en teknisk kontroll utföras.

    Jag gissar (orkar inte kolla upp) att Airbus har motsvarande krav på användande.

    Och då man har ett gäng plan så kommer det att ta ett tag att få ut flygen i trafik när, och om det blir dags. (Det kan dock bli en icke-situation om SAS inte klarar den uppkomna situationen.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett någonstans att de behöver startas och tomgångsköra någon timme varannan vecka.

      Radera
    2. Det kostar multum.

      Kolla
      https://youtu.be/cnpUNEWP1i8 för en genomgång.

      Radera
    3. Mja, tänk kapitalkostnaden för ett stillastående plan som betingar någonstans mellan 1 och 2 miljarder.

      Radera
    4. https://www.svd.se/ryanair-flyger-tomma-plan-pekar-pa-sakerhetskrav

      Radera
  2. Nu när Rikspjäsen fått sällskap blir väl detta Riksplanet?

    SvaraRadera
  3. Provtagningen för för Visby lasarett däribland Coronaproverna går via flyget från Visby lasarett vad jag har förstått. Är väl en av anledningarna till att Lst och regionen gjorde sin hemställan om att ha kvar linjen.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Buffett skall tydligen ha börjat sälja av i sina stora flygbolagsinnehav. Förhoppningsvis innebär viruskrisen ett definitivt för det okynnesresande över hela världen som folk har hjärntvättats till att tro skänker mening och lycka till livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resande över hela världen har potential att öka toleransen för andra människors kulturer, så det kan vara fel att kalla det för okynnesresande.

      jag tycker dessutom att det är roligt att resa till delar av världen jag aldrig har besökt förut, och det är definitivt inte av okynne.

      Radera
    2. Det finns en mytbildning kring att man behöver resa för att uppnå lycka och förverkliga sig själv. Du är inte den enda som har gått på denna myt. Resande utan syfte är dock ett mycket modernt fenomen.

      Radera
    3. Jag reser inte för att "förverkliga mig själv". (Jag vet inte riktigt vad det betyder, faktiskt).

      Ja, massturismen är ett ganska modernt fenomen, men resandet är det inte. Skillnaden mot förr och nu är att förr var resandet förbehållet överklassen.

      Även modernt resande har ett syfte, f.ö. Få personer torde resa någonstans på måfå.

      Radera
    4. Menar du på allvar att Egyptens farao tog frugan på resa till Babylonien för att se sig omkring om de hade lite tråkigt?

      Radera
    5. Nej, det menar jag naturligtvis inte. Du får slå ner din halmgubbe själv.

      Radera
    6. Resandet är ett helt modernt fenomen vare sig det handlar om överklass eller ej. Det är framdrivet av en konstruerad konsumtionsmyt som har varit så framgångsrik att "alla" tagit den till sig och definierar såväl framgång som lycka efter hur många länder de besökt. Ytlighet för fårket, kallar jag det.

      Radera
    7. Pilgrimsresor gjordes för hundratals år sedan. Det var en sorts turism det också.

      Radera
    8. @Gustav:
      Om du med helt modernt menar senare delen av förra årtusendet, till skillnad mot icke-modernt såsom varande antiken, så har du nog rätt, men oftast menar man med modernt något som inträffade ganska nyligen.

      Slå upp Grand Tour så får du veta mer om överklassens resor som gjordes i ett slags bildningssyfte, mest för att bli bekant med andra kulturer. Ungefär som en hel del av dagens resande alltså, men med lite annat stuk på det kulturella.

      Det är helt OK om du inte vill resa för att du tycker att resande är framdrivet av en konsumtionsmyt, men om du vill övertyga "fårket" om att det är lurat så kanske du inte ska framföra det budskapet i förklenande ordalag.

      Radera
  6. Ganska tomt över Sverige på flightradar24.com just nu. Det enda som syns är ett kinesiskt flygplan på väg från Heathrow till Qingdao.

    SvaraRadera
  7. @Svinto: Det kanske var en retorisk fråga, men han flyger nog med det s.k. regeringsplanet, dvs ett Flygvapnets tre Gulfstream.

    SvaraRadera
  8. Förstår inte riktigt varför de kör en tur enkom till Kiruna. Kunde det inte ha kört turen till antingen Umeå eller Luleå vidare till Kiruna? Om jag inte minns fel fanns turer till Kiruna med mellanlandning i Luleå redan innan, i "fredstid" så att säga...

    SvaraRadera
  9. Det finns fördelar med den globala flygpausen. Nu kan Boeing i lugn och ro få ordning på 737 MAX.

    SvaraRadera
  10. Tyckte den här spekulation var rätt intressant, att man har frångått planen på bara ett plan: https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-trafikerar-endast-ume%C3%A5-kiruna-lule%C3%A5-och-visby-from-06apr-2020.99271/page-6#post-880120

    SvaraRadera