Cornucopia?

Aktuellt

Hur ska man investera för obligationsbubblans centralbankskrasch?

Låt oss anta att den centralbanksdrivna obligationsbubblan av någon anledning kraschar, utan att centralbankerna kan stoppa det hela. Hur sk...

2020-04-22 19:50

Elarbetena fixade för maskinhallen

Gårdens lilla maskinhall fick idag sina elarbeten fixade. Blev riktigt bra.
Del av den invändiga installationen. Svarta kablar från tidigare Tesla-installationen, därav avbrottet färgmässigt.
Man kan ju inte ha för mycket eluttag, så inne i maskinhallen hittas ett 16 A trefasuttag kombinerat med ett 16A enfasuttag, och inte mindre än tolv vanliga enfasuttag. Utvändigt sitter ett andra 16A trefasuttag/16A enfasuttag, plus Teslas laddare, som nu flyttat ut.

Det vanligaste som kommer sitta ständigt inkopplat är batteriladdare för underhållsladdning av fordon, samt batterirladdare till nödströmsbatterierrna.
Utvändigt.
Därtill blev det belysning, som nu har en Philips Hue-lampa i sig, som utan problem anslöt till Hue-nätverket trots nästan 30 m avstånd till huset. Inlagd i hemautomatiseringsträsken och Home Assistant. Därmed är även ladan nåbar med Hues ZigBee-meshnätverk, och det är nu frestande att byta även övrig utebelysning på ladan till Hue och Home Assistant. Får sitta på händerna så länge...

Takbelysningen blev fast installerade LED-armaturer, men de behöver endast slås på manuellt när man är där inne och därmed inte automatiseras. Annorlunda med utebelysningen. Riktigt bra arbetsbelysning blir det i alla fall, och kan kompletteras upp med en 35 W LED byggarbetslampa.
Johansson & Gunverth på plats.
Blev även några nya uttag i resten av ladan, där det saknats som vid sågbordet, i snickarboden och utvändigt i andra änden - totalt sex uttag på tre platser.

Som vanligt blev det Johansson & Gunverth från grannbyn Rävlanda (med personal boende lokalt i Sätila) som stod för arbetet. De får återkomma för att installera värmepumpen senare när port och fönster är på plats. Oavsett alltid praktiskt med en helservice el- och VVS-firma som därmed kan hantera t ex kombinerade lösningar som egen brunn. Jag har använt J&G sedan 90-talet och min första villa i Härryda och skriver detta som ständigt nöjd kund.

Nu återstår egentligen bara utvändig målning, täcklister utvändigt, port och fönster. De senare har lång leveranstid från Skånska Byggvaror, men eftersom de redan är betalda hoppas jag kunna återkomma med ett separat blogginlägg om totalkostnaden för maskinhallen när jag väl fått fakturan för elarbetet och med det den enda externa arbetsinsatsen. Tillägg: Kanske inte helt korrekt att summera redan, då det kommer behövas foder och drev för fönster och port, så jag får nog vänta lite till.

Sedan ska förstås maskinhallen inredas med arbetsbänkar och fyra meter höga förvaringshyllor, lyft med mera, men det har inte egentligen med kostnaden för bygget att göra.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

18 kommentarer:

  1. Bra bygge. Vilken led-armatur monterade du i taket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två stycken Ledvance 55w 6400 lumen.

      Radera
  2. Snyggt arbete uppskattas.

    SvaraRadera
  3. Kör du 20 eller 25A servis in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 A till gården och 16A till ladan respektive huset. Teslan är strypt till 14A när den laddar hemma, husets VP drar typ max 3 A utom startströmmen, samma blir det i maskinhallen så kanske får jag strypa laddningen till 13A, men det går att samordna via hemautomatiseringen, typ sänka temperaturen eller stänga av VP:n vid laddning om temperaturen utomhus är så låg att VP:n måste köra på max. Dock litet utrymme att värma för VP:n, så det ska nog gå bra.

      Övriga uttag ska ju köras manuellt, så icke-problem. Inte ladda elbilen om man ska köra en 3x16A maskin samtidigt...

      Radera
    2. Trots 14A laddning och 20A huvudsäkkring har jag inte haft ett enda huvudsäkringsbrott sedan jag skaffade elbil, inte ens vid laddning + att man slår på ugn (och vattenpump eller VVB kickar in). Dock avbryter Teslan laddningen om den noterar spänningsfall, och återupptar senare, kanske löser problemet vid tillfälliga spikar från annat håll.

      Radera
    3. Sedan vet jag inte vad jag skulle ha som drar 3x16A utom elbilsladdningen. Inte ens en svets gör ju det.

      Radera
    4. Mycket som kör trerfas gör ju det för att hålla nere A per fas. Min VVB drar t ex typ drygt 4A per fas. Bättre det än 13A på en fas...

      Radera
    5. Blir ju lite trista kabeldragningar om man ska stödja 13A...

      Radera
    6. Ahh ok, ja 20A räcker ju rätt så långt om man bara använder kapaciteten klokt.

      Radera
  4. Effektabonnemang också for privat!
    Vår nätleverantör har billigt överföring men högsta effekt timme är räknas x 60kr och kw och mån. Det är kul at investera i elbil men det bli ett problem för infrastruktur om villaägare glöda ut sin säkring på detta sett.

    SvaraRadera
  5. Parkerar du bilen utomhus? I och för sig kommer det väl att bli mindre och mindre snö framöver.

    Själv har jag byggt till huset med garage och skaffat snöslunga. Det är oklart om det är garaget eller snöslungan som är orsaken till att det blev minimalt med snö sistlidna vinter, men det är väl bra med både hängslen och livrem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, aldrig parkerat inomhus. Hos min första villa hade jag garage, stod väl där ett halvår, resterande nio år stod sedan bilen utomhus. Ser inte riktigt problemet. Maskinhallen är inte för bil.

      Radera
    2. Jag tycker att det är skönt att slippa skotta fram bilen och att slippa skrapa rutor. Det lägger till en icke försumbar tid på morgonens tidsplanering. I början av snörika vintrar brukade det ta några snöfall innan jag kom ihåg det ...

      Radera
    3. Mitt garage har f.ö. grusgolv och är oisolerat, så risken för att bilen ska bli utträngd av annat är nog ganska liten. :-)

      Radera
  6. Lämpar sig taket på byggnaden för ev solpanelsutbyggnad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är planen, mer ostsydost än bostadens sydost, men bör fungera utmärkt. Även lite bättre morgonsol, så kan börja ticka lite tidigare på morgonen. Planen är en 4-5 kWp-installation, men jag har inte tagit tag i detta ännu.

      Radera
    2. Avståndet till växelriktaren, om det är långt kan bli ett problem kan jag tänka mig med förluster och grova kablar dom följd.

      Radera