Cornucopia?

Aktuellt

Jämför dig inte med andra - om du inte vill vara bitter - sätt upp dina egna mål och jämför med dig själva!

"If you compare yourself with others, you may become vain or bitter, for always there will be greater and lesser persons than yoursel...

2020-03-15 17:45

SAS drar ner 90% av personalen - 10 000 personer

SAS drar ner på sin personal och gör sig av med 90% av personalen eller 10 000 personer tillfälligt inom alla delar av verksamheten "i enlighet med nationella regelverk". Om inte regelverken tillåter permitteringar i Sverige, så får folk helt enkelt sparken via varsel.
Finns det parkeringsplatser nog för antagligen 90% av SAS flygplan?
På grund av coronavirusutbrottet och myndigheternas åtgärder har efterfrågan på flygresor i princip utpålånats. 

SAS drar därför ner ("pausar") verksamheten enligt ett pressmeddelande och gör sig i olika former utifrån nationella regelverk av med 90% av personalen, eller upp till 10 000 medarbetare. 
"Det innebär vidare att SAS tyvärr tvingas till tillfälliga personalneddragningar som omfattar upp till 10 000 medarbetare, vilket motsvarar ungefär 90 procent av den totala arbetsstyrkan.
Neddragningarna kommer att genomföras i alla delar av verksamheten, i enlighet med nationella regelverk.

SAS genomför dessa åtgärder i syfte att kunna återgå till normal verksamhet så snart läget gör det möjligt."
Så var det med den saken. I Sverige finns generellt inte permittering längre, utan folk blir av med jobbet på riktigt. Dock är det lite otydligt var t ex flygpersonalen faktiskt är anställd, även om markpersonalen och kontorspersonal i Sverige antagligen är anställda i Sverige. Så det kan bli permitteringar ändå av flygpersonal även inom Sverige. Läget är nog lite oklart, och dålig stämning är sökordet för dagen hos SAS-anställda.

Frågan är om det finns uppställningsplatser nog för SAS luftflotta. Baserat på 90% neddragning av personalen bör detta motsvara 90% neddragning även av flighter. Platserna förutsätter normalt att ett antal plan alltid befinner sig i luften, vid terminal eller på taxisträckorna på flygplatserna.
Dagschart SAS till och med i fredags.
Hur SAS-aktien reagerar i morgon blir intressant att se. Tar marknaden emot detta positivt, dvs var det väntat, eller negativt?

Katten på råttan ... Härnäst lär det få gå folk från flygplatserna (Swedavia, Menzies mfl), Flygbussarna, butikerna på flygplatserna, taxibolag, Arlanda Express och så vidare. Det här kommer inte sluta med 10 000 SAS-anställda. Swedavia uppger att det enbart på Arlanda finns 600 olika företag med 17 000 anställda.

Om SAS drar ner 90% så är antagligen siffrorna liknande även för andra flygbolag och i slutändan kommer 90% av personalen på t ex Arlanda och exempelvis Landvetters 4 000 anställda att bli av med jobbet, allt annat lika. Flyget är basen för dessa jobb, och ingen behövs för att lasta bagage som inte finns eller fixa flygmat som inte behövs.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

60 kommentarer:

  1. Bästa kompisen är pilot på SAS. Råder mindre panik och ingen har någon direkt koll på läget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm. Har två grannar som jobbar på sas.
      En i luften och en på marken.
      Kan inte vara kul.

      Radera
    2. Din kompis får gärna strejka istället.

      Radera
    3. Hur skulle någonting förändras av en stejk?

      Radera
  2. "Så var det med den saken. I Sverige finns generellt inte permittering längre, utan folk blir av med jobbet på riktigt."

    Nja - verkar vara en specialare i detta fall.

    VD:n sa ju "Vi vill inte gå till uppsägningar. Vi ska tillbaka på vingarna så fort som möjligt" i slutet av presskonferensen vad nu det betyder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätta press på regeringen för att betala kalaset och ge eventuellt konkursskydd om det nu är tillåtet i EU?

      Radera
  3. Det skall bli spännande att följa de här första fallen. Alla kommer att lära sig mycket av dem och kommer att agera annorlunda vid nästa larm. Om de nu hinner för de olika larmen kommer att ringa samtidigt rätt snart.

    SvaraRadera
  4. Ny konspirationsteori: Sverige och Nordkorea är kontrollgrupperna i ett gigantiskt globalt hälsoexperiment. I Nordkorea har de stängda gränser, skjuter alla smittade och bränner liken. I Sverige har vi öppna gränser, testar i princip nästan inga och näringslivet fryser ihjäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda slutar på samma sätt. Befolkningen svälter ihjäl.

      Antar att detta är SAS sätt att sätta press på regeringen.

      Vi säger upp all svensk personal om ni inte gör något omedelbart.
      Undrar om MP gnisslar tänder nu ifall de tvingas stötta flygindustrin...

      Radera
    2. Eller gnuggar händerna..

      Radera
    3. Tillägg till teori:
      Om Nordkoreas strategi visar sig vara vinnande så kommer Kina att vara behjälpliga i experimentet genom att transportera sina kamrater från Nordkorea till Sverige. För att i sann Red Dawn anda hjälpa oss hantera vår problematiska kapitulation inför viruset. Vi är ju lika destruktiva som ett svart hål som suger in viruset och låter det växa sig starkt för att sedan låta viruset attackera andra delar av värden, vilket är ett hot emot länder som t.ex. Kina! Samtidigt testar de även våra värden om mänskliga rättigheter om vi inte accepterar svältande Nordkoreanska soldater.

      Radera
  5. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag numera är pensionär eftersom när jag var yrkesaktiv var jag även fackligt aktiv. Det kommer inte att bli någon munter sits för de svenska fackliga organisationerna att sitta i MBL-förhandlingar angående stundande LAS §7 ... och det kommer att beröra mycket stora delar av svensk arbetsmarknad!
    Vidare kommer Finansdepartementet under Magdalena Andersson med all sannolikhet att brådstörtat tvingas ta fram en katastrofbudget där allt tidigare tänkt reformutrymme kommer att intecknas av Statliga Lönegarantin och A-kassorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes. Plus ny "underskottsfinansiering". Enda chansen för att inte tappa hela sk*ten.

      Radera
    2. Äsch då överdrivna problem. Stefan Ingves har redan försäkrat oss om att om problemen blir större har han redan datorn i strömsparläge för att snabbt kunna förse banker och stat med nya färska 1 och 0:or för att stärka ekonomin.

      Radera
    3. Riksbanken ska låna ut upp till 500 miljarder kronor till coronakrisdrabbade bolag, via bankerna, meddelade man i fredags. Förhoppningsvis använder inte bankerna de här pengarna till att öka utdelningen till aktieägare ...

      Finansinspektionen tog i fredags bort kravet på en kontracyklisk kapitalbuffert för bankerna i fredags.
      Det frigör 45 miljarder kronor i utlåningskapital.

      Så staten är hyfsat förberedd.

      Radera
  6. Vi behöver inte stänga våra gränser. Alla andra stänger ju sina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent spelteoretiskt är det ju i sådant fall snopet, eftersom vi helt i onödan ser ut som idioter.

      Radera
    2. Förmodligen har inte SARS-CoV-2-viruset tillräcklig kognitiv kapacitet för att uppfatta det.

      Radera
  7. Jag är faktiskt smått avundsjuk på Magdalena, Steffe, Mogge och D*mberg. Det kommer att ha oerhört många spännande dagar på jobbet framöver. Palmemordet, Finanskrisen, tom VK2 kommer att blekna vid en jämförelse med det som kommer nu. De kommer att ha många intressanta historier att berätta för barnbarnen under sena kvällar vid elden.

    SvaraRadera
  8. Nu smattrar champagnekorkarna i taket i MPs partikansli. Coronaviruset har gjort mer än de kunnat drömma om för att uppnå deras idealsamhälle där det inte finns utrymme för fenomen som flyg för allmogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. MP:s nästa valslogan , mer Corona till värden.

      Radera
    2. Dags att rusta upp stugbyarna i landet. Tillbaka till 60-talets semestervanor!

      Radera
    3. Och naturligtvis får man släpa bagaget på buss eller tåg dit då bilanvändande är ett stort nono.

      Radera
    4. Njae, bilåkande måste rimligen vara bättre än att åka buss eller tåg ur smittskyddssynpunkt. Det tror jag inte ens att MP kan invända mot.

      Radera
  9. Vi måste omedelbart göra det möjligt för alla företag att permittera personal utan kostnader. Personalen får pengar från akassan som staten stöttar. Tillfälligt sänkt gräns till 75% av lönen.

    Under permitteringen har den anställde rätt att omedelbart avsluta anställningen om man hittar ett annat jobb. Maximal permitteringstid 3 månader men regeringen kan förlänga tiden längre fram.

    Om inget görs kommer stora delar av svenskt näringsliv att utplånas. Inga intäkter och samma utgifter som innan... det kan man inte låna till under flera månader. Ingen ide liksom. Hur ska man kunna betala tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske genom att "tillfälligt" låta staten bli lite av en delägare för sitt bidrag så de kan övervaka så de kan försäkra sig om att rätt beslut tas för att betala tillbaka lånen.

      Småföretagare hade redan stora utmaningar innan, det här kan bli dödsstöten för många. Speciellt om 1 eller 2 i personalen i företag med mellan 5 -20 anställda hostar en gång för att sedan spendera 14 dagar hemma. Så överarbetade småföretagare kommer behöva ytterligare spendera tid de inte har på att göra arbetsuppgifter som "måste" göras.
      Sedan kommer väl mycket handla om vad bankernas krav på vad de bedömer som "livskraftiga" företag är, om vi går på dagens situation så ser inte situation lovande ut.
      Nästa smäll för småföretagare kan bli att många av deras större leverantörer slutar leverera p.ga. kreditrisken samtidigt som många av deras leverantörer i samma storlek helt enkelt går i konkurs. Tiden för att leta nya leverantörer och samarbetspartners för småföretagare är ofta värdigt liten.

      Radera
    2. aip-mannen: 75% av lönen är i mångt och mycket en önsketänkande för flera eftersom maximal a-kassa idag är 20020:-/mån brutto.
      Ganska säkert är att det för många blir att dra in ett antal hål på svångremmen i en nära framtid.

      Radera
    3. Sant, kanske bättre att sänka taket istället. Klart är att under denna krisen så måste gemene man nalla lite på sin egna krisbuffert.

      Radera
    4. Det finns något som kallas för inkomsförsäkring. Men går man på a-kassa förväntas man söka 8 jobb i månaden.

      Radera
    5. SAAD: Inkomstförsäkring av det slag jag förmodar Du syftar på är inte en statlig angelägenhet och finansieras inte via a-kassan.

      Radera
    6. Stor risk att försäkringsbolaget som ska stå för inkomstförsäkringen får slut på pengar.

      Radera
  10. Mycket trafik i luften i Kväll. Tog en bild tidigare för att jämföra nästa vecka.
    https://www.flightradar24.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser lite glest ut, tycker jag. Nästa sändag är det väl heltomt i luftrummet.

      Radera
  11. Hur vi än gör så kommer det att gå åt helvete. Små och mellan stora företag kommer att få det jobbigt, näst intill omöjligt. Vi har stoppat all verksamhet i företaget fram och till 30/04. Efter det så kommer vi att säga upp alla.

    Det är försök att rädda allt men börjar inse att troligen är uppsägning som vi behöver göra. Att kämpa mot virus är verkningslöst, naturen bör ha sin gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  12. Skulle väl inte förvåna om staten går in och stöder storföretag men lämnar nationella medelstora företag och särskilt småföretag åt sitt öde. Känns som det är så det brukar vara redan innan, oavsett höger eller vänster regering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billiga lån till stora företag, så de kan köpa upp mindre konkurrenter?
      Så har väl resultatet blivit vid de senaste finanskriserna.

      Radera
    2. Enligt riksbankschefen är den stora utlåningspotten på 500 miljrder kronor främst riktad till mindre och medelstora företag.

      Radera
  13. BREAKING NEWS!
    USA chocksänker räntan till 0 med 75 punkter, senast förra veckan låg den på 1.75.

    https://www.di.se/nyheter/usas-centralbank-sanker-rantan-till-noll-och-lanserar-massivt-qe-program/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kommer marknaden att reagera??

      Radera
    2. ”Som jag förutspådde för några dagar sedan, så kommer Fed och andra centralbanker att använda hela bazookan”, skriver kändisekonomen Nouriel Roubini, med hänvisning till nollräntepolitik i samverkan med guidning, kvantitativa lättnader och likviditetsstöd.

      Men åtgärderna behöver inte stanna där, skriver Roubini på twitter:

      ”Nu är det dags för akt 2, också den i bazooka-stil, genom helikopterpengar.”

      Radera
    3. Har helikopterpengar någonsin praktiserats?

      Radera
    4. Retroaktivt, man skuldsanerar högt skuldsatta privatpersoner.

      Radera
    5. Kan man verkligen betrakta skuldsanering som helikopterpengar? Helikopterpengar är väl pengar som delas ut till hela befolkningen?

      Radera
    6. Men den skuldsaneringen betalas ju av de som man är skyldig?

      Radera
    7. Räkna med helikopterpengar. När krisen är över kommer hyperinflation.

      Radera
  14. Jag var minuter från att boarda flyg till Dubai igår när UDs uttalande kom. Blev smått förvånad över att en del valde att ändå åka på semester. Själva valde vi att åka ut till sommarhuset istället, inte lika varmt i havet men lugnare i sinnet.

    På Arlanda var det mer personal än resenärer, finns många att arbetsbefria där framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personalen på långtidsparkeringen var exempelvis väldigt oroliga inför framtiden.

      Radera
    2. Var ju antagligen jävligt dumt. Onödigt att vara så obefogat rädd. Ni hade säkerligen klarat er helt utmärkt. En resa åt skogen.

      Radera
  15. Tänk om dom är så fräcka att dom använder krisen till omstrukturering Startar ett bemannings företag på Irland För att ersätta deras dyra nordiska besättningar med billigare. I så fall försvinner jobben för evigt För om krisen blir långvarig börjar dom säkert om på noll Vad finns det då för garantier att dom återanställs på sina gamla vilkor

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Det kanske borde finnas ett krav på större företag att få stöd, fanns tidigare ett antal som nolltaxerade och inte betalade skatt i Sverige.

    Stödet borde kanske begränsas till någon faktor i förhållande till vad man bidrar med i skatt för att erhålla hjälp.

    SvaraRadera
  18. Funderar på att boka resa med SAS i Juli. Risker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl en viss risk att SAS inte flyger då.

      Radera
    2. @PD: Känns ju inte som att ett flygbolag överlever så länge utan intäkter så antingen så flyger det då eller så konkar det :O

      Radera
    3. Ja, och om SAS har gått i konkurs så flyger det inte (förstås).

      Eftersom SAS har sagt upp 90% av sin personal så *kan* man ju inte flyga i närheten av lika mycket som förr, och effekterna av uppsägningar tar sin lilla tid. Även om bolaget överlever till juli så är det inte säkert att det klarar av att flyga så värst mycket då eftersom personal måste (åter)anställas.

      Dessutom måste piloter träna flygning regelbundet och all flygande personal måste träna nödsituationer regelbundet. Om de inte har gjort den träningen inom stipulerad tid när de ska börja flyga igen så fördröjer det deras återkomst till flygtjänst.

      Radera
    4. @PD: Sant. Kanske ska vänta någon månad för att se hur det utvecklar sig. Det blir nog ett överskott på flygplan till salu snart och förmodligen till mkt låga priser. Bra för dom bolag som blivit räddade av sina värdländer. Dessa kan då blir marknadsledande i framtiden.

      Radera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera