Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2020-03-02 12:28

Erfarenheter från två veckor med en Tesla Model S P90D

Jag har de senaste två veckorna kört en vit Tesla Model S P90D Ludicrous+ på låns från Tesla. Den högre förbrukningen och kortare räckvidden än Model S 100D, samt den totalt fåniga accelerationen bjuder på en del erfarenheter. Och en video på 0-100 km/h nedan.
Tesla Model S P90D vid rastplatsen hemma i Sätila.
Till mångas skadeglädje har min Tesla Model S varit inne på ett garantiärende i två veckor, sedan mittskärmsystemen rasade. Fick ut en lite äldre Model S P90D som lånebil under åtgärden, utan minsta knussel. Behövde inte heller vänta på beställd service, vilket skulle hamnat två veckor fram. Det visade sig vara ett tidigare okänt fel med säkerhetscertifikat, som gjorde att delar av bilens icke-nödvändiga system inte startade upp, så det ska ha lyfts hela vägen till Tesla i Kalifornien. Bilen gick dock att köra, men utan möjlighet att reglera klimatsystemet (inklusive stänga av sätesvärmen vilket kunde bli lite svettigt), navigera, spela musik eller köra på autopilot, så jag körde själv in bilen med svart skärm och fick omgående en lånebil.

Det råkade bli en Model S P90D med Ludicrous+, dvs den på den tiden kraftigaste motorn och fånigaste accelerationen.
Ludicrous+.
Den stora erfarenheten av detta är att den större och mindre energieffektiva motorn höjde förbrukningen per mil till Audi E-tronnivåer, eller ca 10-20% högre än för min Model S 100D. Därtill är batteriet 10% mindre, eller på E-tronnivåer, vilket totalt sett sänkte räckvidden 20-30%.

Förbrukningen över längre sträckor låg runt 230 - 250 Wh per km istället för 190-200 så här års i mina Model S 100D. En rejäl skillnad åt det negativa hållet alltså. Då har jag ändå dubbdäck på min 100D, medan det var dubbfria vinterdäck på lånebilen.

Detta märktes tydligt både dagligen och vid långfärd. Man behövde helt enkelt ladda oftare, och två stopp behövdes för att kunna köra Sätila - Stockholm. Istället för kanske en kaffe- och toalettpaus på 20 minuter behövdes två stopp på cirka 25-30 minuter.

Det krävde också lite mer planering, medan man med en 100D kan strunta i allt sådant - det finns alltid god marginal.

I övrigt var det den äldre versionen av autopiloten i bilen, vilket märktes. Den nyare hårdvaran 2.5 är en enorm förbättring, både vad den klarar för trafiksituationer, stabilitet på vägen med mera, även om den förstås är decennier från att kunna köra autonomt på riktigt.

Sedan har vi den riktigt viktiga frågan: Är det värt att betala extra för det där P:et?

Tidigare var det en rejäl skillnad i pris, men numera är påslaget för P inte så stort. Således kan det vara frestande att betala för den högre accelerationen och någon tiondels sekund snabbare på 0-100 km/h.

En liten tresekunders film från hastighetsmätaren vid 0-100 km/h och Ludicrous+. Vägbanan var dock fuktig på grund av årstidden, så stabilitets- och slirskydd gick in vilket antagligen sänkte accelerationen något, särskilt initialt. Notera motorljudet.

Det är förstås lite roligt de första gångerna, men vid laglig körning är P högst onödigt. I normala trafiksituationer behöver man ändå aldrig trampa hastighetspedalen i botten och vill man göra det måste man ha gott om avstånd till framförvarande bil, för det går fort och man vill inte köra på någon bakifrån. Inte ens vid omkörning behöver man trampa hastighetspedalen i botten - det skulle helt enkelt gå för fort för att göra detta i en verklig trafiksituation, utan är mer något man kan hålla sig till på en racingbana.

En vanlig Model S D-modell drar ändå allt annat än en annan Tesla eller motsvarande elbil vid rödljuset utan att man behöver trampa hastighetsreglaget i botten. Sedan ska den nuvarande P-versionen vara ännu snabbare än P90D.

Aktiverar man läget Ludicrous+ drar bilen dessutom ännu mer energi, eftersom batterierna värms upp för att klara av att leverera sina 400 kW till motorerna. Ja, 400 000 W, eller 57 142 stycken 7W lågenergilampor, eller för den delen ungefär vad 200 villor förbrukar i snitt så här års.

Slutsatsen är att en Model S P känns helt onödigt - högre pris, högre förbrukning, fler laddstopp vid långfärd även om man bara kör i sportläge. Möjligt att P kan spela roll på en Model 3 dock, som har lite långsammare acceleration.

Men det var kul att testa. Eller så har jag bara blivit gammal och är alldeles för ansvarsfull.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

17 kommentarer:

  1. Inte konstigt att statistik visar att elbilar oftare är inblandade i olyckor.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ifall det handlar om att "extrem" motorstyrka/effekt (vridmoment/hk) har ett starkt statistikt samband för att vara inblandad i en olycka så har försäkringsbolagen detta. Jag antar att underlaget används för premiesättning. Elbilen har till skillnad mot en förbränningsmotor fullt moment direkt.

      Radera
    2. Dan, det handlar bara om det senaste gnället om elbilar. När bränder visat sig vara nonsens, att batterierna inte alls gör bilarna till bovar, så är vill man nu få dem till att de ger fler olyckor. Tesla har färre olyckor per mil än normala bilar enligt Teslas egen statistik - de har ju samtligt data.

      Radera
    3. Jag kör själv elbil.
      "Elbilar är inblandade i nästan dubbelt så många av Trygg-Hansas ärenden jämfört med bilar med förbränningsmotorer, enligt Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

      Men att just skillnaden mellan el- och fossildrivna fordon skulle förklara skadorna håller han inte med om"

      https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar-toppar-skadestatistiken-har-ar-orsaken-6985364

      Radera
    4. Googla Elbilar toppar skadestatistiken – här är orsaken

      Radera
    5. Anekdotisk åkte jag bakom en Tesla MX av den motorstarkaste varianten och kom fram till ett trafikljus som slog om. Damen i Teslan stampade på gasen för att hinna över, med resultatet att bilen fullkomligt skenade över korsningen och var en hårsmån från att plantera sig rätt in i en buss som svängde ut från hållplatsen. Hon var definitivt inte medveten om vad som skulle hända när hon tryckte hårt på gasen.

      Personligen tror jag att många motorstarka ICE köps av fart- och motorintresserade personer som förstår vad som händer när man trycker på gasen, något som inte alltid är fallet med elbilsköpare. Till och med min lilla BMW i3 kan jag ibland tycka är för aggressiv vid tajta manövrar.

      Radera
  3. Sen sliter väl ludicrous onödigt mycket på bilen också; har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Det bör nämnas att även om det kanske sitter nya FSD-hårdvaran i din Tesla så använder den fortfarande neurala nätverk som är designade för den gamla hårdvaran. Hur nära eller hur långt bort självkörande teknik är går inte att bedöma genom erfarenhet av hur begränsade neurala nätverk som körs i kompabilitetsläge presterar. Tesla kommer börja släppa neurala nätverk som är designade för den processorn med högre prestanda senare under det här året. Ge det ett år till åtminstone att mogna så kan man börja få en mer rättvis bild av hur långt kvar det är innan självkörande teknik. Tänk även på att neurala nätverk har exponentiell utvecklingskurva. Tiden fram till att de är lika säkra som en människa vid bilkörning är lång men därefter kommer utvecklingen accelerera snabbt.

    SvaraRadera
  5. På hal vägbana, och då menar jag isgata, kan jag tycka min elbil är lite mer opålitlig än en fossilbil.
    Extraviken som elbilen har gör att sträckan för att stanna bilen verkar vara längre.
    Jag antar att dubbdäck är att föredra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut extra vikt ökar bromssträckan. Man vill wasta så mycket energi på kort tid som möjligt. Då påverkar massa, hastighet negativt och friktion positivt. Detta förutsätter att bromsarna kan hantera kraften och arbeta optimalt. Bromsar som blir för varma fungerar sämre, en anledning till att tungre trafik bromsar med jämna mellanrum i nedförsbackar (för att förhindra fading).

      Radera
    2. Förlåt, "wasta" var förstås fel ordval. Hade det fungerat så hade man kanske kunnat tillverka energi också. Evigt tillväxt i en oändlig värld.

      Radera
  6. Har roat mig med att föra statistik på andrahandsvärdet för Model S utifrån auktionerna på KvD. En elbil är ju billig i drift (så länge du har garanti) så värdeminskningen är den stora biten. De första fyra åren kostar en Model S i snitt 8637:-/månad i värdeminskning. Per mil blir värdeminskningen 34 kr. Verkligen kapitalförstöring att köpa bilar med högt nybilspris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte funderat på att söka hjälp? Tjatade du inte om hur Tesla skulle gå i konkurs för två år sedan, och nu sitter du och inventerar andrahandsvärdet på bilar på Blocket. Hoppas du är nöjd med livet i övrigt och mår bra annars.

      Radera
    2. Är man oroad över milkostnad så är det kass att köpa premiumsedan i miljonklassen även om den går på el....

      Radera