Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2020-02-18 15:29

Volvo Car-underleverantör i Trollhättan i rekonstruktion - kan ej leverera på grund av coronaviruset

Ett första konkret svenskt företagsoffer för coronavirusutbrottet i Kina hittas nu i Trollhättan. Spectra Premium, som är underleverantör till Volvo Cars, har satts i företagsrekonstruktion eftersom de itne kan leverera bränsltankar till Volvo Cars på grund av coronaviruset. 100 anställda berörs och får nu statlig lönegaranti.
Ingen leverans av bränsletankar till Volvo Car i Kina.
Spectra Premium levererar bränsletankar till Volvo Car, men kan på grund av coronavirusutbrottet i Kina inte leverera till Volvos kinesiska fabriker. Således fick man inte heller betalt av Volvo, och kunde därmed inte betala en skatteskuld till svenska förra veckan. Istället ansökte man om rekonstruktion.

100 anställda ska beröras och ska nu få statlig lönegaranti. Man kan dock konstatera att bolagets senaste bokslut visade på en omsättning om 111 MSEK och en förlust på 165 MSEK, så bolaget verkar inte direkt varit särskilt hälsosamt redan tidigare. Man har redan sedan tidigare visat mångmiljonförluster.

Verksamheten ska tydligen fortsätta som någorlunda vanligt i Torslanda och Belgien, men det räckte att man inte fick betalt i Kina pga de uteblivna leveranserna för att tvingas till initialt konkursskydd, som företagsrekonstruktion handlar om. Nästa steg är förstås konkurs om fordringsägarna inte går med på en omförhandling av skulderna i företagsrekonstruktionen.

SVT har en artikel på denna icke-länk sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7410749.

I nästa steg kan man fundera på vad detta i sin tur innebär för Volvo Car, och hur länge leveranserna av bränsletankar fortgår även i Europa. Oavsett visar det på att Volvo Car i Kina kommer behöva stoppa sin produktion. Svårt köra fossilbilar utan bränsletank, och kunder skulle nog inte acceptera bilar utan kunna tanka dessa.

Återstår att se om det blir några kaskadeffekter på Volvo Car i Europa längre fram. Exemplet visar på att vi är inne i okänd terräng, där effekterna av att Kina stängt ner är oförutsägbara. Vem kunde gissa att 100 anställda i Trollhättan ska få statlig lönegaranti på grund av uteblivna leveranser i inrikes i Kina?

Spectra Premium ska tydligen även vara huvudägare i andra bolag, åtminstone Trollhättebaserade TechRoi AB, med 75 anställda i koncernen enligt inlämnade siffror. Även TechRoi verkar arbeta mot bilindustrin. Möjligt att dessa är inräknade i företagsrekonstruktionen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. OT: Guldet 500 kr per gram nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guldet upp över 1% idag

      Radera
    2. 502.48 SEK nu. Över 1600 dollar för första gången på länge.

      Radera
  2. Sådana följdverkningar är väldigt vanliga, kärnkraftsolyckan i Japan gjorde att det blev brist på komponenter i Sverige, kraschen i de Isländska bankerna påverkade väldigt många i vårt område. Det visar bara att hela världen är en anda marknad, allt hänger ihop.

    SvaraRadera
  3. Händelsen är ett tecken på att kvartalsekonomer och andra som önskar stenhård specialisering, 100% just in time, inget lager allt outsourcat också kommer få väldigt känsliga företag.


    Bättre om företagen har fler ben att stå på och fler upparbetade underleverantörer och många olika kunder.

    SvaraRadera
  4. Vart tog klimatfokuset vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vara bara utfyllnadsnyheter mellan Trumps två valvinster.

      Radera
    2. Jeff Bezos, världens rikaste man, ska donera nästan 100 miljarder kronor för att motverka klimatförändringar. Detta blev offentligt nyss.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. gbdcrvx. Miljarderna ska nyttjas i en fond. Hur de sedan används för att bekämpa klimatförändringarna visar sig nog snart.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Tippar att Bezos ser en och annan vardande industri att sätta igång.

      Radera
    5. Jag menar, att bekämpa klimatförändringar per se låter lite efterblivet, men att ta fram teknologier och processer för en bättre miljö är fantastiskt.

      Radera
    6. Förmodligen vill Amazon framstå som miljövänligt och ett föredöme på området. Funkar väl ungefär som avlatsbrev på medeltiden.

      Radera
    7. Jo, en annan aspekt är att en kraftfull värdesignalering kan minska risken för att någon bestämmer sig för att stycka upp Amazon.

      Radera
    8. Men om Bezos fond stöder något som underminerar kolindustrins propaganda blir knappast en viss president glad. Satsningar på energisparande teknologi, utveckling av batterier och elproduktion utan fossil energi är förmodligen säkert. Gissar att elflyg som utvecklas av minst 215 olika projekt just nu är ett område.

      Amazon står säkrare genom detta för de flesta politiker påverkas.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. Är det inte det man kallar för greenwashing? Titta på oss, vi satsar på grönt! Att vi flygtransporterar saker inom 24 timmar runt halva jorden är irrelevant!

      Radera
  5. Off-topic:
    https://www.bbc.com/news/world-europe-51543463

    SvaraRadera
  6. Märkligt bolag,verkar tanka regionala stödmedel (TechROi Fuel Systems) och flyttar runt tillverkningen mellan olika mindre orter.
    Men varför kan de inte leverera till Kina p.g.a viruset?

    SvaraRadera
  7. Bullshit.. kanske skedde 1 månad tidigare än det hade inträffat utan Corona..

    SvaraRadera
  8. Man kan fråga sig om alla biltillverkare är lika beroende av Kina, tex de tyska. Jag imbillar mig att de inte outsourcat i samma grad. Och Volvo med kinesisk ägare lär väl vara extra beroende av Kina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Tyskland har de enorma fabrikskluster med lokala underleverantörer, så nej.

      Radera
  9. Tur att man har en statlig lönegaranti. Det lär inte ha varit ett kul besked att få.

    SvaraRadera
  10. Lägre Krona av mer Corona

    SvaraRadera
  11. Låter som "flygskam".

    Något att skylla på för tillfället.



    SvaraRadera
  12. Som du säger, med tanke på att just det bolaget gick -26 MSEK 2017, -42 MSEK 2018 och -166 MSEK 2019 så känns det mer som en lam ursäkt att skylla på leverantörerna. Bolaget känns inte hållbart från första början, så då är det dags för konkurs.

    SvaraRadera