Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-02-10 14:31

Volvo Car och Geely överväger börsnotering igen - och Daimler säger upp fler än väntat

Det så kallade Kina-Volvo, Volvo Car och ägaren Geely överväger att slå samma bolagen i en enda koncern, och börsnoteras även på Stockholmsbörsen. Igen bör tilläggas. Samtidigt kom beskedet att kollegan Daimler (Mercedes) sparkar 15000 personer istället för tidigare angivna 10 000. Uppenbarligen har Europas premiumbilindustri vissa problem.
Volvo S60.
Enligt mediarapporter påbörjas återigen förberedelser för att börsnotera Kina-Volvo Volvo Car. Denna gång inte separat, utan efter att gå samman helt med ägaren kinesiska Geely i en koncern, som en enda koncern. Ett sådant sammangående skulle i så fall bli klart i år och därefter (nästa år) skulle koncernen börsnoteras även på Stockholmsbörsen. Geely finns idag börsnoterat i Hong Kong. Samtliga varumärken - Geely, Volvo, Lynk och Polestar skulle då in i samma börsbolag.

Man kan se det som ett besked att Geely ger upp planerna att börsnotera Volvo Car separat, men också som att man kommer göra en total tekniköverföring från Volvo till resten av koncernen, främst Geely, och alltså ta steget fullt ut mot att bli ett kinesiska bolag. 

Det går att se som positivt att Geely inte längre vill dumpa Volvo medan de kan, men också negativt att de insett att det inte går att bli av med bolaget på dagens marknad.

Samtidigt verkar det gå så där för europeisk bilindustri, inklusive premiummärkena. Daimler(Mercedes) hade tidigare sagt att man skulle säga upp 10 000, men skalar nu upp sitt sparprogram till att säga upp 15 000 personer rapporterar Reuters.
Elbilskoncept från Mercedes.
Då har ändå Mercedes precis släppt en riktig elbil, uppbackad av en massiv reklamkampanj, men tydligen finns det bara en premiumbiltillverkare som har vind i seglen just nu. Man kan fråga sig hur mycket de traditionella tillverkarnas elbillar bara handlar om läpparnas bekännelse för att klara EU:s utsläppskrav?

Skulle du vara intresserad1. av att köpa aktier i Geely/Volvo Car om bolaget börsnoterades i Stockholm? Svara nedan.
1. Faktiskt köp beror ju på värdering.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

26 kommentarer:

  1. Geely hade jag haft svårt att köpa aktier i, i min värld så ligger dom för långt bak i tiden med utveckling samt att deras bilar i dagsläget saknar samma premiumkänsla som de riktiga premium-märkena (trots snarlik prisbild).

    Hade dock varit kul att se dom vända det och utöka produktionen i Sverige.

    SvaraRadera
  2. "Det så kallade Kina-Volvo"

    Är det någon annan än du som säger Kina-Volvo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är en hel del.

      Svenska volvo gör ju lastvagnar, entreprenadmaskiner och annat skoj.



      Radera
    2. Vi kallade dom för DinkyToys när jag jobbade på riktiga VOLVO.

      Radera
  3. Mercedes har förstått mer om framtiden. Behovet av experter på avgassystem, fossilförbränning och explosionsmotorer blir snabbt mycket litet för nytillverkning. När det gäller att hålla liv i äldre bilar behövs de tills självkörande fordon finns i lite större antal.

    Kryssade i att köpa kinesen, men beror på hur det allmänna intresset ser ut. Tänker sedan sälja aktierna innan de faller efter den första entusiasmen på marknaden.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Ja jag är nog en som du riktar dig till. Jag är superstolt över Volvo och andra företag som jag anser är svenska och blir nog om inte kränkt men lite ledsen... Å andra sidan Folksam och AMF har ju köpt massa pref aktier nu så kanske det blir lite mer svensk nu igen eller snärjer vi bara in oss ännu mer i Kinas masterplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försvann din kommentar som jag svarade på?

      Radera
  5. Därmed får Kina en hållhake på Sverige genom att äga vår största verkstadsindustri. När utnyttjas det för att påverka vad våra media skriver eller vad våra statsråd säger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkvärdig är den inte. Inte den del som tillverkar personbilar.
      Personbilar kan vilken bananrepublik som helst tillverka.

      Mycket svårare göra saker som jetmotorer och precisionsverktyg

      Radera
    2. Kina tillverkar redan precisionsverktyg. Vad gäller jetmotorer så vet jag inte men det skulle förvåna mig om de inte klarar det också.

      Radera
  6. Funderar på Volvo AB, men skulle aldrig äga en personbilstillverkare, den branschen är så jävla lynnig. Könns som steget nedanför att äga aktier i flygbolag.

    SvaraRadera
  7. Det här har vi svenska facken att tacka för. De har emotsatt sig en för'ändring av srtrukturen i bolaget för att röra sig mot elektrifiering

    Det smartaste för "storgeely" är nu att lyfta ut all ICE teknik och lägga i kinabolagen. Sen skapa ett nytt bolag som kan byga elbilar i egna fabriker medhjälp av design från Volvo och teknik från de delar av koncernen som är långt framme vad gäller eldrift.

    det lustiga var ju att nån av "säljarna/sparekonomerna" sa att detta gör att Volvo ska ses som ett tillväxtföretag med ny teknin och inte bara ett bilföretag. tvärtom. Detta är ett tecken på att man ligger alldeles för långt efter konkurrenterna.

    Hade man varit rätt i tiden med en bra produktmix hade man kunna lägga ut Kina-Volvo separat på börsen.

    SvaraRadera
  8. Volvo och Geely blir världens femte största EV tillverkare. Så man ligger klart bäst till jämfört med traditionella tillverkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var väl sämsta analysen idag :D

      Storlek betyder ingenting. Då skulle Toyoda och VW framstå som marknadsledande.

      Det är innovationsshastighet och förmåga att ställa om sin "supply chain" och göra sig av med enheter i takt med att de kostar mer än de smakar som kommer avgåra detta loppet.

      Ickefossila bilar är disruptive innovation i en omfattning vi inte sett innan. Helt plötsligt ska 60% (om inte mer) sav de delar som finns i en bil inte användas längre.

      Radera
    2. Helt fel. Det är enbart volym som gäller i EV. Tk för batteri är den dominerande kostnaden i EV.

      Radera
  9. Jag förstår inte grejen med att smutskasta Kina-Volvo. Uppenbarligen har de lyckats med Polestar 2, vilket förstås är väldigt roligt då det kan sysselsätta mycket folk här i Sverige. Kina-Apple eller Kina-Tesla, är väldigt snarlikt fast de bidrar förstås mindre till Sverige. Skillnaden är att de har icke-Kina ägare. Vad är problemet egentligen? Att Volvo lyckats är iaf för mig väldigt positivt, och jag tror Polestar 2 kommer bli en storsäljare i den mån de får fram den till att möta efterfrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var läser du att de lyckats med den?

      Ser bara svenska motorjournalister som böjer sig åt alla möjliga konstiga vinklar för att få att den ska vara åtminstonde lika bra som en Tesla. Medans i själva verket är en sämre bil på nästan samtliga plan.

      Jag hade önskat att de lyckades men de ligger ju inte ens i top 5 vad gäller
      elbilslanseringar. Och ännu lägre ner vad gäller leveranser. Utanför top 15?

      Förutom att de inte har ett vettigt laddnätverk i landet. Där alla säger att de gilalr roadtrippa med sin (kina)Vovlo....

      Radera
    2. Så många frågetecken och ändå så kaxig. Var läser du att Polestar 2 är en sämre bil på nästan samtliga plan. Du får tänka vidare lite tror jag. Att de lyckats med den är förstås att många vill köpa den. Så visa mig lite fakta då?

      Radera
    3. Precis. jag frågade dig var du läser den är så bra?
      Du svarar med motfrågor. Det är inte så bra för din trovärdighet :)

      När du svarar på mina ska jag svara på dina :)

      Radera
    4. Hur många har fått köpa den? Den är inte ens lanserad och finns ute bland kunder och ändå är du så säker ;)

      Radera
    5. Du är ju korkad på riktigt. Du skriver ju att Tesla är bättre på nästan samtliga plan? Då får du ju backa upp det påståendet med en referens. Jag skrev att många vill köpa en Polestar 2, inget annat (du klarar säkert att googla). Fortsätt du med dina halmgubbar.

      Radera
  10. Jag tror att projektet elbilar har vissa likheter med regalskeppet Wasa.
    Projektet har blivit en ekonomisk mardröm för fordonsindustrin.
    Startpriset för en elkombibil i segmentet V70-V90 är 659000 sek.
    Varor i en marknadsekonomi skall inte subventioneras.
    Dessutom ökar medelklassens skattebörda på grund av asylpolitiken viket innebär minskad Köpkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lyckades alltså få in invandring och elbilar i din kommentar. Imponerande! Man slutar aldrig förvånas här.

      Radera
    2. Lite pikant i sammanhanget är att just medelklassens skattebörda gått ned. Men det är för jävligt ändå.

      Radera
  11. Var kan man läsa mer om att Geely skulle vilja "dumpa" Volvo?

    SvaraRadera
  12. "men också som att man kommer göra en total tekniköverföring från Volvo till resten av koncernen"

    Förstår inte riktigt vad du menar, det är ju redan fritt teknikutbyte mellan Geely-bolagen. Geely/VCC/CEVT/Polestar är ju i princip bara affärsenheter och det delas teknik och resurser hejvilt mellan bolagen. Enda orsaken till att någon teknologi finns i Volvo men inte i Geely eller vice versa är i princip att man inte har haft tid eller nytta av att integrera den. Fördelen med att lägga allt i samma bolag är naturligtvis att man slipper krånglet med ha massa licenser i separata bolag, vilket ändå är mest ett spel för gallerierna.

    SvaraRadera