Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2020-02-14 06:40

Swedbank och Sparbankernas webtjänster nere

Swedbanks och Sparbankernas Internettjänster har drabbats av en driftstörning vid 01-tiden i natt, och fungerar fortfarande inte. Man har inte ens fått upp en reservsajt som informerar om störningen. Kortbetalningar fungerar, och haveriet verkar begränsat till Internet.
Inte heller apparna fungerar.
Haveriet hos Swedbank är alltså så omfattande att inte ens deras försäljningssajt fungerar, än mindre Internetbanken. Även sparbankerna som använder Swedbanks IT-system ligger nere, generellt (bloggen har inte kontrollerat samtliga).

Även om webtjänsterna är nere har man kort infnormationn på sin officiella Facebook-sida:
"Just nu har vi driftstörningar som påverkar våra system och vi arbetar intensivt med att lösa dem. Vi ber verkligen om ursäkt om detta drabbar dig som kund och återkommer så snart det fungerar igen."
Ett test visar att kortbetalningar fortfarande fungerar dock, så det är sannolikt front end-systemen som är drabbbade. Bloggen har bekräftat detta då jag råkar ha löneutbetalningnar den fjortonde istället för den 25:e, och provat att göra en kortöverföring till Revolut på högre än tidigare saldo på  Swedbankkontot. Systemen bakom fungerar således eftersom lönen har utbetalats, utan haveriet handlar om web- och Internettjänsterna.

Det bör således fortfarande gå att utföra akuta behov via ett ... bankkontor. Således inte jordens undergång, och det är inte nödvändigt att äta upp grannarna. Än.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

25 kommentarer:

  1. Denna driftstörning beror nog på skattesänkningar,allt enligt vår begåvade statsminister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket pengar i rörelse, blir fullt i tuberna.

      Radera
  2. Att betala i Skånetrafikens app, som använder Swedbank Pay eller vad det heter som betalningshanterare, fungerade inte i morse ens med kort tillhörande annan bank.

    SvaraRadera
  3. Därför har jag och min fru varsin bank för våra löpande utgifter. Krångligt enligt vissa men jag skulle aldrig lägga samtliga ägg i samma korg såvida jag inte fick en rejäl "försäkringsutbetalning" varje gång något inträffade.

    Sa ovan till en bankman en gång som ville "tvinga" oss att ha allt hos dem. Jag kunde acceptera det men jag ville då ha ett avtal som sa att varje gång det blir en driftstörning som påverkar mig vill jag, utan diskussion, få en ersättning om 10 000 kr. Han kunde inte gå med på det sa han. Varpå jag kontrade med - Tror du inte på ditt egna system? Alla system kan "krascha" blev hans svar. Exakt svarade jag och därav har jag två system. Han släppte kravet sedan.

    SvaraRadera
  4. Hade aldrig trott att du hade Swedbank. Men du kanske använder dig av någon ansluten sparbank som har deras infrastruktur.

    Det känns som en sån bank folk har för deras föräldrar hade föreningssparbanken/sparbanken/föreningsbanken.

    De enda jag känner som har Swedbank är de som haft det sedan sitt första bankkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den lokala stiftelseägda sparbanken, vars överskott går tillbaka i form av stipendier till lokalsamhället istället för utdelningar till aktieägare. De använder dock Swedbanks IT-system.

      Radera
    2. Och en enorm fördel med 2.5 km till bankkontoret, plus lokal personkännedom.

      Radera
    3. Jag råkar veta att sparbanksrörelsen genomgick en formidabel strukturomvandling nånstans mellan 1980 och 2000 ungefär, från över 200 lokala banker till sådär 13. Den minsta var på Gotland och hade storleksordningen 100 konton. Om jag minns rätt vägrade den att vara med i den stora sammanslagningen, åtminstone ett tag.

      Cornu är att gratulera om även hans bank har klarat sig. Men förståeligt att backoffice kräver större reschuscher nu för tiden så man får dela på den biten.

      Radera
    4. Varför behöver man närhet i detta fallet. Är någon kär i kassörskan? Banken är liksom inte din vän

      Radera
    5. För de flesta av mina vänner fungerar det bra utan närhet och med en ränta sub 1%. Men det kanske är annorlunda ute i spenaten som avfolkas.

      Radera
  5. Jag har Swedbank och har i nuläget 4kr på kortet och kan inte överföra mer. Jag är på väg till jobbet och ska äta på vägen. Jag har kontanter och nödproviant, det går ingen nöd på mig.

    Mina föräldrar använder SEB med viss framgång, jag har inte hört något dåligt om Handelsbanken.

    Jag tycker att det känns som att Swedbank drabbas av otur oftare än andra banker. Vilken bank är minst otursdrabbad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt bra med backup. För lunch och andra småinköp använder ett vanligt betalkort utfärdat den bank i vilken jag har mitt lönekonto. Om den bankens system skulle stå still så har jag kreditkort (både Visa och Mastercard). Kreditkorten använder jag f.ö. även för internetköp och för inköp under resor.

      Konsumentkreditlagen gör dessutom att om man behöver bråka med en säljare så står man starkare om man har använt ett kreditkort.

      Radera
  6. Kortbetalningar brukar väl i regel backas av kortutfärdaren typ Mastercard eller Visa även om banken har problem, likt offlineläge i terminaler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta gäller väl främst offshore och kreditkort? Inte debitkort inom landet.

      Radera
    2. Inte en länk https://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/om-kontokort/olika-kontokort övertrassering även utan kredit, det jag lärt mig från fintech är att de visa etc alltid buffrar till viss gräns om de inte kommer åt banken

      Radera
  7. Lämnade Swettbanken, som då hette nåt annat, för decennier sen. På den tiden fick man bara låna pengar på nåder, om man först visat sig värdig genom att månadsspara troget en viss tid. När jag ville ta ut lånet för att köpa en begbil hävdade de att jag hade misskött inbetalningarna och låg minus, så först måste jag spara i en månad till innan jag kunde börja om på noll.

    Gick då till Förseningsbanken bredvid och öppnade samma typ av konto där, fast en hel månad upp. Blev automatiskt medlem och senare aktieägare. Tog ut allt från Spanken, utom åtta kronor som fick stå kvar med ränta på ränta i sådär 20 år. Årsbesked varje januari. Rätt åt dom tänkte jag.

    Men sedan köptes FB upp av S. Där satt jag plötsligt med Sparbanksaktier. Rätt åt mig tänkte säkert dom.

    Det finns fler "goda" berättelser om den banken. Gissar att allt bottnar i ägar- och styrningsstrukturen. Kanske funkade fint för hundra år sen. Nu, not so much.

    SvaraRadera
  8. Hörde Bloggaren för övrigt om TV4-avbrottet i går? Tydligen hade Telias distribution av just den kanalen lagt ner i några timmar.

    Undrar om jag inte läste nåt liknande scenario i en kioskdeckare ... ;-)

    SvaraRadera
  9. Hatar när man har så otur att frontend-systemen går ner samtidigt.

    SvaraRadera
  10. Om vi lämnar oneliner-humor för ett ögonblick så har alltså bankväsendet oerhört dåliga IT-system. En gång i tiden åkte vi till månen via oerhört dåliga IT-system (med dagens mått). Kruxet är att det var specialister som ordnade det, rent av världseliten. Bankväsendet har även (i snitt) oerhört dåliga anställda, eftersom väldigt få duktiga människor vill arbeta med oerhört dåliga IT-system i på många vis förlegade organisationer. Pengar räcker inte alltid.

    Swedbank med vänner har här med viss framgång gjort motsatsen till "feuture it" och istället för att erkänna att de är världens kanske mest efterblivna branch vad gäller digitalisering så har de börjat kalla sig själva IT-bolag och slänger sig med termer som "fintech". Och ordet är ju inte lögn per se; även stenåldersteknologi är ju teknologi.

    Jag brukar vanligtvis håna "uppstickarna", d.v.s. Klarna etc, för att de låtsas vara i någon slags digitaliseringens framkant men i själva verket ligger på en nivå där det är ganska pinsamt att kalla det digitalisering. Men anledningen att jag gjort det är för att jag trodde det var allmän kunskap att företag som Swedbank, SEB etc i princip ristar in sina transaktioner på grottväggar. Det vill säga jag trodde bara det var företag som Klarna som lyckats lura kunderna men nya flashiga termer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (så ingen fastnar på fel ställe: jag menar inte att det är lätt att digitalisera finans, d.v.s. jag menar inte att Klarnas organisation är efterbliven, jag menar just bara precis att helt oavsett svårighetsgrad så är det pinsamt att kalla deras output för digitalisering)

      Radera
    2. Ja, tänk ifall de fått in en sådan välartikulerande stjärna som dig. Vilken skillnad det skulle blivit. Kan du beskriva varför IT system som fungerar är dåliga (nyfiken).

      Radera
  11. Men varför? Tror ni att swedbank är hackade?

    SvaraRadera
  12. Fick höra om det här på nyheterna den dagen och skulle göra ett litet köp på väg till jobbet. Frågade kassörskan men jo det hade kommit igång vid den tiden. Men ville ändå flasha lite med att använda Revolutkortet (tack Cornu för tipset på bloggen). Men det gick i stöpet eftersom jag inte mindes koden... Visst man kan ändra i appen men i med vanliga kortet så man skulle hinna med det allmänna transportmedlet.
    Kontanter fanns givetvis också med.

    SvaraRadera