Cornucopia?

Aktuellt

Nytt teveformat - dokusåpan #skyddsrummet

"I skyddsrummet kan alla höra dig skrika" - Lars B på Twitter I MSB:s skyddsrum ska varje person få 0.75 m2 i yta. Detta är en g...

2020-02-11 15:04

PostNord stoppar post till och från Kina på grund av begränsad fraktkapacitet

Fraktkapaciteten till och från Kina är just nu så begränsad på grund av utbrottet av coronaviruset 2019-nCoV att PostNord stoppar post till och från Kina. Den dansk-svenska postbolaget är inte ensamma i detta, men det handlar alltså inte om någon smittorisk, utan att logistikkedjorna faller ihop.
Vilken stad? Ledtråd: Fotot är taget mitt på sommaren.
Fraktkapaciteten till och från Kina har alltså kollapsat och lider nu av så omfattande förseningar på grund av åtgärderna mot coronavirusutbrottet, att PostNord och fler postbolag i andra länder stoppar postgången till och från Kina.

Detta uppger sajten Ehandel, som varit i kontakt med PostNords pressansvarige, som säger till sajten:
"Precis som många andra av världens postar har vi varit tvungna att ta det beslutet då fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad, och det gäller för PostNord i alla länder."
Kinesiska China Post har också slutat att lämna ut post som kräver fysiska möten, t ex uthämtning av paket.

Man bör fråga sig vad detta kommer göra för världsekonomin och den ekonomiska tillväxten även utanför Kina, då så väletablerade logistikkedjor som postgången nu brutit samman. Gissningsvis gäller detta även transporter av varor för import och export. 

En möjlig indikator kan vara bulkfraktindexet Baltic Dry, som sedan utbrottet blivit offentligt och internationellt medialt uppmärksammat i mitten av januari fallit från ca 750 till 418, eller en nedgång på 44% på knappt en månad. I och för sig inget ovanligt med stora rörelser i indexet och ett tapp i januari-februari, så det kan handla om en säsongsvariation. Indexet är dock på sin lägsta nivå sedan början av 2016, vilket är enda gången någonsin indexet tidigare varit så lågt sedan 1985. Men det var alltså fortfarande lägre 2016 än nu.

På aktiemarknaden kan detta vara lite trist för rederierna, om inte priserna återhämtar sig.

Baltic Dry kan ni hitta på t ex Trading Economics.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

42 kommentarer:

  1. "Fraktkapaciteten till och från Kina har alltså kollapsat och lider nu av så omfattande förseningar på grund av åtgärderna mot coronavirusutbrottet, att PostNord och fler postbolag i andra länder stoppar postgången till och från Kina."

    Det borde finnas hur mycket fraktkapacitet som helst nu till och från Kina men problemet blir nog att fylla fartygen med något (fabriker och fraktkedjor inne i Kina är pausade).

    SvaraRadera
    Svar
    1. OS i Tokyo är alltså i fara - eller hur skall nu alla idrottare få tag i nya skor när de slitit ut sina gamla par?

      Radera
  2. Är det nu vi ser sista sucken av lågränteekonomin?

    SvaraRadera
  3. Det här viruset börjar alltmer likna en svan. En svart svan. Situationen blir mer intressant för varje dag och omöjlig att förutse. Den gamla vanliga regeln om "fjöla av - det ordnar sig" blir svagare för varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tror det lägger sig som alla andra 511 svarta svanar som det spekulerats om senaste åren.

      Radera
    2. Fortfarande väldigt låg spridning och låg mortalitet. Knappt värre än en vanlig säsongsinfluensa.

      Radera
    3. Mr Perfect tror jag har rätt här, även om det nån gång förstås kommer en rejäl nedgång nu när vi haft så lång expansion. Blir det inte nCov-19 så blir det nåt annat. Det har ju varnats en del om konsekvenser om logistikkedjorna bryts.

      Annars, ja, det är inte utan att det varit en och annan "vargen kommer!" på bloggen, inte nödvändigtvis från bloggaren då utan från svartsinta kommentatorer eller från annat folk runt omkring på nätet som letar kriser hela tiden.

      För ni minns väl:

      2008: Finanskrisen som skulle göra att allt permanent krascher och ekonomin "bryter samman"?
      2010: Greklandskrisens början?
      2011: Fukushima? "Halva mänskligheten kommer dö när man petar på spent fuel pool"
      2012: Greklandskrisens mitt?
      2014: Ebola i västafrika? "Halva mänskligheten dör av smitta, går inte att stoppa"
      2015: Greklandskrisen vaknar till liv igen + Kinas tillväxt överdriven?
      2016-2019: Med Trump som president kommer allt gå åt helvete, han är galen.
      2018: Oro för lågkonjunktur på vintern, nu kraschar vi!
      2019: Pakistan och Indien, "kärnvapenkrig nästa"!
      2020: Iran och USA, nu brinner mellanöstern!
      2020: nCov-19.....

      Man kan också roa sig med när väl valda analytiker letar efter nästa svarta svan. Förr eller senare får nån av dem rätt, såklart. The chart of shame.

      Radera
    4. Yea, jag håller med om alla kommentarer här ovan. Det är därför effekterna av viruset fortsätter att förvåna mig.

      För övrigt tror jag att framtidens historiker kommer att sätta 2008 som start för en mycket stor omvälvning. Det var då centralbankerna på allvar började täcka över fundamentala problem med papper. Quantitative Easing har bara fortsatt sen dess och det finns inget slut i sikte.

      Radera
    5. Man får ju ändå ge Robert Wiedemer stort A för hans kämpaglöd och vi måste väl också vara så ärliga att vi ger Marc Faber delvis rätt för hans "something will happen". Jag menar "something did happen" förmodligen i vart fall, kanske bara inte det han tänkte på!

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, det är Melbourne.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Melbourne!? Asiatiska kvarteren/gatan, har själv varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden heter "Melbourne-Cinatown.jpg" så det är väl en OK gissning då...

      Radera
    2. melbourne_chinatown_2.jpg var det exakt...

      Radera
    3. Ja, det är Melbourne.

      Radera
  6. Tappet i indexet kan ev _också_ ha att göra med det kinesiska nyåret.

    SvaraRadera
  7. Jag handlar en del med Kina. En order gick från säljare 14 januari, och redan då så fastnade den i Kina. Men jag köper små volymener 50-100 stycken, och
    denna order vart uppdelad för att gå med EMS. Jag fick från DHL Express, sista veckan i januari, så det var då iallafall inga problem

    SvaraRadera
  8. Det ska bli ytterst intressant att se hur Kinas produktion utvecklar sig under 2020. Det finns väl de som räknar med att nu förlängt stopp (i praktiken) gör att BNP är lika stort Q1 2020 som Q1 2019, dvs nolltillväxt. Vi kommer nog dras med nCov-19 fram till sommaren innan folk definitivt pustar ut, åtminstone om utvecklingen fortsätter ungefär enligt den information som är känd idag.

    Det är mycket viktigt för Kina att för egen skull (inre stabilitet mm) kunna leverera en tillväxt fortsatt nånstans kring +7%/år, så det kommer väl ett gäng stimulansåtgärder från deras håll i närtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle viruset försvinna vid sommaren? Förmodligen uppträder det på samma vis som influensavirusen och går ett varv runt jorden. Jag tror inte att det på något sätt är någon fara för samhället. Däremot tror jag att det blir ett problem för lång tid framöver.

      Radera
    2. Jag gissar bara att det i nuläget väldigt stora fokuset kommer mattas av nån gång till sommaren. Det beror på hur viruset beter sig vid den tiden. Tänker att det mattas av på liknande sätt som SARS.

      Det kan säkert bli en annan utveckling, därav "åtminstone om".

      Radera
  9. Bilden för övrigt tagen i Malta. De kör samma regplåt som Sverige men börjar med W.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valletta ska det vara såklart eftersom stad efterfrågades.

      Radera
    2. Tasmanien körde tydligen samma nummerplåtar som Malta fram till 1970. Ingen delstat där verkar ha samma format nu. Så det verkar som att du fångat en bil med en gammal tasmansk plåt.

      Radera
  10. Vid någon tidpunkt blir det mer lidande av att stoppa spridningen mha brutala medoder a la tvångskoncentration av befolkningen samt produktionsstillestånd än att släppa viruset löst och förlora den procent man förlorar av befolkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Med tanke på de rapporter vi fått om virusets farlighet nåddes den tidpunkten för tre veckor sedan. Antingen gör någon en felbedömning eller så är viruset elakare än man sagt.

      Radera
    2. Häromdagen var det fortfarande ett 5:1 förhållande mellan friskrivna och döda pga viruset. Man vill nog se att den siffran dalar rejält först (den dalar).

      Wikipedia är inte betalsida?

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak

      Radera
    3. 5:1. Men ja förvånansvärt få friskförklarade med tanke på att det började en månad sedan.

      Å andra sidan 5000 friskförklarade det är mängden smittade 28e januari, friskförklaring dröjer nog.

      Radera
    4. Coronaviruset utgör nu ett ”mycket allvarligt hot” för hela världen. Den skarpa varningen kom från WHO nyss. ”Viruset kan orsaka större skada än terrorism”, sa WHO-chefen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Jaha, enligt dagens lägesrapport så har man inte höjt den globala risknivån, utan den förblir hög.

      Det var WHO-chefen som gjorde ett muntligt icke-formellt uttalande.

      Radera
    6. Covid-19 har fått en stor del av utställarna att hoppa av från världens största mobilmässa MWC som skulle gått av stapeln i slutet av månaden i Barcelona. Enligt uppgifter i spanska medier ska arrangören GSMA ta beslut om mässan ska ställas in på ett möte på fredag. Detta sker med den formella risknivån hög.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Har inte med risknivån att göra, utan den överdrivna paniken.

      Radera
  11. Hej Cornu,
    Detta är off tonic. Men Ryssland har en ny stealth fregatt som snart ska tillföras ”Northern fleet”. Klassen fregatt är ju större än dem svenska korvetterna tex Visby-klass. Tycker du att Sverige behöver för storlek på sin flotta för att teoretiskt vara optimal mot Ryssland. Räcker det med våra mindre Visby-korvetter mor ex ryska fregatter etc?

    Möp Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver på en padda. Tidigare inlägg. Ska vara off topic och vad tycker du att Sverige behöver för..

      Radera
  12. Detta är väl resultatet av att många bolag inte längre flyger så posten har inget att åka med.

    Och sedan ingen därborta som hanterar posten heller. Hur var det nu, hur många händer hanterar ett brev i Sverige innan det kommer fram? Har för mig att jag sett siffror väl över 10 personer. Borde vara mer i Kina? Hur länge överlever viruset på ett brev? Timmar eller dagar? UV-behandla breven?

    SvaraRadera
  13. Kina verkar dock nu göra ett mycket bra arbete för att begränsa smittspridningen trots att viruset stundtals visat sig vara rätt smittsamt (tex på kryssningsbåten). Men det är på bekostnad av att nästan hela landet stängt ner och de flesta arbetsplatser, skolor, affärer mm är stängda. Om det är denna typ av åtgärder som krävs för att stoppa viruset, hur lång är uthålligheten för att fortsätta med dem? Dagar/veckor/år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju Fuhrer Xi utropat krig mot viruset, så sannolikt diktatoriskt länge. Tills han misstänker att partiet tröttnat på honom.

      Radera
  14. Hade den kinesiska regimen satt kanske 50 miljoner människor i karantän, isolerade pga viruset, och lamslagit ekonomin om det inte hade varit betydligt allvarligare än en "vanlig" influensa? Allt fler experter talar om att det kommer utvecklas till en pandemi.
    De svenska myndigheterna kommer förstås att som vanligt bli tagna på sängen och inte se det komma. När smittan väl når stora grupper i länder utanför Kina, och framför allt då länder med dåligt utvecklad sjukvård och infrastruktur kan omfattande spridning av smittan ske, och då är det naivt att tro att vi här i Sverige inte kommer få se stora utbrott här också - tänk bara på de stora grupper av människor som rör sig över våra gränser från potentiella högriskländer, och för den delen den omfattande turismen från kryssningsfartygen till främst Stockholm. Förra året kom väl omkring 600 000 turister den vägen, och även om det blir klart färre i år så riskerar våra resurser att ätas upp / lamslås av ett omfattande utbrott på ett enda fartyg. Ni har väl noterat att antalet smittade på kryssningsfartyget i Japan överstiger 150 nu, och lyxfartyget Westerdam nekats att gå i hamn i över fem länder, då länderna är rädda för att behöva ta ansvar för
    eventuella smittade, trots att rederiet hävdar att det inte finns några sådana på båten. Svenska myndigheter kommer förstås vara totalt flata och bara ta emot alla.
    Vi kan ju åtminstone hoppas att detta blir spiken i kistan för Januaripartierna.
    Sedan kan man ju alltid undra om de drakoniska åtgärderna mot viruset får värre konsekvenser än om man istället satsat resurserna på annat sätt.

    https://www.businessinsider.com/westerdam-cruise-ship-denied-entry-five-ports-thailand-no-coronavirus-2020-2?r=US&IR=T&fbclid=IwAR3GYGR4cGWS2e0oJZZwLwCokXGCqAsxh_B8lNPdqJqWi6W_C1la8O_UcJg

    SvaraRadera
  15. Bra intervju i BBC. 2:10 in i detta radioprogram:

    https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000f76k

    SvaraRadera