Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-02-07 13:01

Hälften av bloggläsarna har en smartwatch - Garmin, Apple och Samsung vanligast - Apple sålde mer än hela schweiziska klockindustrin

Ganska exakt 50% av läsarna uppger att de har en så kallad smartwatch. Vanligast är Garmins tränings- och friluftsinriktade klockor, tätt följt av Apple, med Samsung en bit bakom. Apples försäljning av Apple Watch översteg 2019 försäljningen av samtliga märken schweiziska klockor. oavsett prisklass.
Har du en smartwatch?
I bloggens läsekrets, som till ca 95% är män, 97% är anställda eller företagare, varav 85% är tjänstemän, chefer eller egna företagare, så verkar smartwatches ha gjort ett stort genombrott. 

Ganska exakt 50% av läsarna uppger att de har en smartwatch, där Garmin leder med 14% av läsarna (och 28% bland de som har en smartwatch) tätt framför Apples 13%. Därefter har 8% av läsarna en smartwatch från Samsung, medan det sedan finns många andra märken med låg marknadsandel.

Man ska komma ihåg att en del läsare inte har ett armbandsur alls, vilket i så fall gör att det är vanligare med en smartwatch bland läsarna än ett armbandsur.

Enbart Apple levererade 31 miljoner Apple Watch globalt förra året, och en ökning med 36% mot 2018. Detta rapporterar StrategyAnalytics i en marknadsrapport. Därmed gick man i antal enheter om hela den schweiziska armbandsurindustrin, vars försäljning föll med 13% från 24 miljoner ur till 21 miljoner ur. Detta oavsett prisnivå på de schweiziska klockorna.

Nu finns det andra tillverkare av armbandsur än bara Schweiz, t ex japanska Seiko, men trenden inom armbandsur är tydlig - traditionella premiumur är på väg nedåt, medan smartwatches är på stark uppgång.

Strategy Analytics konstaterar att traditionella klockor förblir populära hos äldre, men att de yngre lutar mot smartwatches. Strategy Analytics senioranalytiker säger:
“Traditional Swiss watch makers, like Swatch and Tissot, are losing the smartwatch wars. Apple Watch is delivering a better product through deeper retail channels and appealing to younger consumers who increasingly want digital wristwear. The window for Swiss watch brands to make an impact in smartwatches is closing. Time may be running out for Swatch, Tissot, TAG Heuer, and others.”
Kanske nästa krisbransch om några år? Samtidigt finns det ett värde i vissa varumärken, som kanske kan förvärvas och användas som edition-klockor för Apple Watch och andra tillverkare. Men det blir då bara förvärv av varumärket från en kraschad industri. Med tiden kan även möjligheten att få reparerat och servat tradtionella klockor, särskilt de mekaniska, bli allt svårare när kundgruppen utanför klocknördsegmentet krymper. Urmakare är antagligen inte ett framtidsyrke.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

33 kommentarer:

  1. Vi får väl se hur bra det är med smart watches när nanomiterna slår till ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man har båda sorterna då. (Dock inte samtidigt 🤪)

      Radera
    2. Nanomiterna slår väl även ut quartzklockor?

      Radera
    3. Ja men quartz är väl mer för barn eller tuffa miljöer.

      Radera
    4. Självklart har man inte quartzklocka när nanomiterna slår till - då är det mekaniskt som gäller. T.ex. en sån här: https://www.poljot24.de/of40cy.html
      En sådan bars av Alexei Leonov vid historiens första rymdpromenad 18 mars 1965. Kostar en tiondel av Omegas omskrutna Speedmaster a.k.a. Moon Watch.

      Radera
    5. Har en helmekanisk Rolex från Kina som backup i en låda.

      Radera
  2. På tal om något annat:
    Fler arbetstillfällen i USA än väntat:
    https://www.sydsvenskan.se/2020-02-07/fler-usa-jobb-an-vantat

    Jorden gick inte under idag heller. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Andra Galten hemma nu.

    SvaraRadera
  4. Intressant att armbandsur från Apple och Garmin ligger så nära i fördelning bland bloggens läsare.
    Och jag tror som bloggaren, att det kommer att bli kris för premiumur — vem vill betala mer för en klocka som bara har två visare än en smartklocka som kan göra så mycket mer än att visa tid och datum?

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar med en schweizisk urtillverkare, tänk medianpris 1 miljon per klocka. Jag vet att de inte är så rädda för den här analysen då de inte riktigt ser sina produkter som funktionella "verktyg" som signalerar premium genom smartness. Deras kunder är mer intresserade av att deras klocka är unik, har en historia av konstruktion och hantverk som handlar om tid och tanke nedlagd på varje singulär produkt. Det sista de vill ha är en klocka som alla andra har är byggd i en fabrik och bygger värde genom på själlösa systemuppdateringar. Saken är även den att deras omsättning växer, de öppnar nya butiker och att de har svårt att möta efterfrågan (en specifik klocka kan ta en månad att bygga). Men såklart swatch och tissot är ju ochså schweizare, men på en kostnadsnivå som motsvarar en normal smartklocka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är väl just Swatch, Tissot och de andra icke-premiummärkena som får ta smällen. Frågan är var de flesta jobben finns?

      Radera
    2. De smartwatches vi talar om här är ju budget som alla I-ländare har råd med (även om Apple säkert i vanlig ordning lyckas få folk att stoltsera med att de minsann inte är svältande uteliggare).

      Det finns även premium-varianter, så det är ju den riktigare jämförelsen. De är ju inte populära idag, men det blir konstigt att för den sakens skull jämföra budget-klockor som Apple Watch med premium-klockor.

      Radera
    3. Ah, du tror att Schweiz säljer 21 miljoner klockor i 100 000-kronorsklassen per år? Nej, stora volymen är inte dyrare utan snarare billigare än en Apple Watch.

      Kolla hur många barn och ungdomar som har klocka idag, särskilt icke-smartwatch. Återväxten är inget vidare om vi säger så.

      Radera
    4. Intressant fråga Cornucopia?. Min kund har ett högkvarter utanför Genève med ca 350 anställda sen div butiksanställda globalt mm, men eftersom tex Tissot inte har några butiker så är det en orättvis jämförelse att inkludera dem. Kollar man på dagens siffror så har Tissot 250 anställda i Schweiz. Jag misstänker att de flesta av dem inte är riktiga urmakare utan ingenjörer.

      Min kund har problem att hitta urmakare så de har egen skola (som de flesta premiumhus) där det tar ca 4 år att få en examen för att möta efterfrågan. Jag säger inte att de kommer att slå ut apple, men när det kommer till att de skulle dö dinosauriedöden så tror jag det är långt där ifrån.

      Alla älskar att hejja på apple för att de är så innovativa och premium och de kommer att vinna allt, men de missar poängen med att man bara kommer till en viss gräns inom kundsegmentet medelklass tills det är översaturerat av dessa likadana produkter och inte känns så premium-unika längre.

      Radera
    5. Tissot ägs väl av Swatch, som har 36000 anställda?

      Radera
    6. Apple/Samsung Watch konkurrerar med samma segment som budgetklockorna. Sure, du kanske betalar 8000:- för en smartwatch istället för 1000:- för en daniel wellington, men den breda massan - även låginkomsttagare - har råd med båda två om de vill.

      Det har ingenting att göra med premium-segmentet som Lazarus pratar om.

      Radera
    7. Och min kund ägs av lvmh som har 145000 anställda, men då är det mer än klockor då.

      Det handlade om den döende schweiziska klockindustrin.

      Radera
  6. Betalning med klocka är genialt och framtiden. Blippa med klockan i terminalen, funkar utmärkt vid stranden eller när man är i farten. Man kan lämna plånbok och telefon inlåst. NFC aktiveras med PIN på klockan, avaktiveras inom viss tid eller när puls inte längre detekteras. Heller inga konstigheter med integritet som med betalning med ansiktsigenkänning. Klockan är nåt man har, inte nåt man är.

    Borde man inte kunna ha id-kort och körkort med blipp? Då ser jag ingen anledning till plånbok längre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, börjar bli irriterad på de tillfällen jag behöver använda kort numera. Oerhört skönt att bara dubbelklicka och hålla fram handleden. Fungerar ju även genom kläderna, så man behöver inte ens visa klockan.

      Radera
    2. Det är otroligt så fort man glömmer hur det var att betala med kort. Och så säger det omedelbart pling i iPaden med en notis om köpet som givetvis visas på klockan. Säg det betalkort som visar vad man just betalade!

      Radera
    3. Jag går i klockköpartankar då min gamla Certina börjar ge upp, och att renovera den blir inte ekonomiskt försvarbart med tanke på vad den kostade.
      Dock, jag tvekar inför Apple watch då jag tror att jag kommer att störa mig på att behöva ladda den hela tiden. Hur tycker ni användare att det är att ständigt behöva ladda? Man klarar ju sig egentligen inte med bara en smartklocka, inte som prepper iaf.

      Radera
    4. Jag har kvar min Seiko 5 Automatic om jag behöver en klocka och det är långvarigt strömavbrott. Annars kommer man ju klara sig någon vecka på en powerbank.

      Vad gäller laddningen - man lägger ifrån sig klockan när man ska sova. Sedan är den laddad när du vaknar. Om du vill sova med klockan på dig är det förstås ett problem, men annars finns det ställ och plattor du kan använda om du inte bara vill lägga den på medföljande laddare.

      Radera
    5. Även här ett antal Seiko 6309 och 7s26 i varierande tillstånd som jag lagt på hyllan för smartklocka. Det var ju spännade med fräsiga funktioner och kunna gå hemifrån utan telefon, men den största befrielsekänslan var när jag gick från klocka som laddades varje natt till en som klarade en vecka. Räckviddsångest borta. Sen skiter jag i om jag kan betala med den eller inte man har ändå telefonen med sig på affären, men inte på löprundan.

      Radera
    6. Det gäller bara att appen för kort utgivaren är installerad och konfigurerad för att visa vad man köpt som klarna kortet med app.
      inget fantastiskt med detta

      Radera
  7. Jag har en smart klocka. En gammal Rolex som jag köpte av en kompis. Den har blivit värd många gånger det pris jag betalade. Ganska smart va? Dessutom visar den både tid och datum.

    SvaraRadera
  8. Som nämnts är det nog billigare segmentet från Schweiz (och Japan) som drabbas av konkurrensen från smartklockor. Rolex och liknande klockor går bättre än någonsin vad jag förstår.

    SvaraRadera
  9. De fördelar jag ser med min Apple Watch 4 är att slippa ta fram bankkort, fungera som ett nödlarm (Cellular) eftersom den alltid (nå ja) är på mig, tidur vid matlagning nära tillhands, snabb överblick över vem som plingar till i telefonen, backa 15 sekunder och justera ljudet vid lyssning på poddar, att snabbt se datum och tid samt sekundvisare, puls, en nattklocka som är riktad emot mig och som tänds upp av att bara peta till på nattduksbordet.

    Nackdelar är att klockjäveln inte visar urtavlan varje gång jag vill se den. Ska visst vara bättre på 5:an. Att den har för dåligt batteri för att sitt på armen ett helt dygn. Jag vill kunna ha på mig den på natten för att kolla puls. Att kunna få visarna att passera under komplikationerna så att de alltid är synliga.

    En analog klocka ska aldrig hamna på min arm igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med argumenten, även om jag valt Samsung. Jag gillar Samsungdesignen är mer lik analoga klockor med kanske lite fåfängt mer "action" stuk :).

      Always on Display är nice och Samsung Pay är för mig långt mer användbart än Google Pay och Apple Pay. Jag har min bank, mitt bil/drivmedelskort och företagskortet i Samsung Pay. Inget av dessa funkar i de två andra tjänsterna.

      Radera
    2. Vad som är briljant med Samsung Pay och som många missar är att du kan använde den i ALLA betalterminaler som har magnetremseläsare, alltså även på jourbutiken som inte uppdaterat sin läsare sen 90-talet eller var som hest utomlands där man swipear korten. Detta pga att de använder sig av en kompletterande teknik förutom RFID som är att den sänder ut magnetpulser till kortläsaren som "simulerar" en kortswipe.

      Det bästa use-caset för detta är när jag stod i NYC metro och mitt slitna Nordea betalkort inte funkade för att magnetremsan var kass. Lurade då läsaren genom att trycka in ett gammalt IKEA Family kort i den och hålla fram telefonen som sände magnetinformationen enligt mitt Nordea och jag fick sen plutta in koden. Sjukt enkel teknologi egentligen, men alla stirrar sig blinda på RFID (Apple Pay mm) och vilka som stödjer "deras" betalsystem när det egentligen skulle kunna funka överallt redan för 10 år sedan.

      Radera
    3. Rent tekniskt har du rätt Lazarus avseende typ Gear 3 klockan men inte Galaxy Watch.

      Dessutom är det pga EU direktiv inte längre möjligt att använd magnetremseläsaren i Samsungs telefoner och klockor i Sverige och EU. Samsung sände ut en update i september som snöpte magnetremseläsarna.

      På andra håll i världen är denna funktionalitet igång dock, som tex i USA.

      Hursom det var kul att räcka fram min Gear 3 Frontier och betala när butiksbiträdet sa att blipp inte var inkopplat på flera butiker fram till septembersnöpet.

      Radera
  10. Jisses va läskigt. Jag är helnöjd med min passiva lermästarklocka.
    Jag överväger att sluta köra android. Valde nyligen ett icke-exklusivt bilpaket just för att slippa förvalda skitenheter som inte går att t.ex. flasha efter egna behov mm., vilka dessutom blir inaktuella direkt tjänsteleverantörer drabbas av marknad el. likn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passiv lermästarklocka? icke-exklusivt bilpaket? förvalda skitenheter? blir inaktuella direkt tjänsteleverantörer drabbas av marknad el. likn.?

      Jag kanske är unik men jag begriper inte så mycket av vad du skriver. Är det översatt från annat språk med en mycket dålig översättningstjänst?

      Radera
    2. Lermästarklocka = Mudmaster, inte en "smart" klocka. Passiv = Den tar bara emot atomursändningar.

      Hela smartkonceptet bygger på att de som betalar för produkten inte är så smarta. Betala dyrt för en "produkt" vars koncept gör brukaren till själva produkten i systemet.

      Allt är mätbart och det råder ingen större tvivel om att brukaren inte kommer att vara den som gynnas av all mätdata som samlas in.
      Google säljer den insamlade datan till 3:e part. Det är känslig data.

      Fundera lite över alla slutsatser som kan dras av den insamlade datan.
      Skakar t.ex. brukaren. 10.000 andra som skakat likadant har haft tidig Parkinson...
      Kan google sälja sådan info till försäkringsbolag?
      Talar google om det för brukaren?
      Kommer brukaren att få nytta av de mätbara diagnoserna? Nej knappast.

      Det samma gäller alla "smarta" enheter i bilar.
      Jag beställde den mest rudimentära versionen av ett fordon, just för att slippa motsvarande ofrivilliga scenario.
      När jag klurade över min beställning, insåg jag möjligheterna i att slippa all onödig skit, vilket även innebär en risk.
      Har man intresse och tid kan man göra något bättre själv.
      Det är modulära enheter... Det innebär att man har en hel jäkla världsmarknad att välja enhet som passar just en själv och ens behov. I mitt fall blir det både billigare, roligare och mycket bättre.

      Som marknaden utvecklas är det kanske bäst att helt strunta i att bära smartenheter med sig. Man kan alltid ha en enhet för bankid mm. den kan man ha liggandes avslagen.

      Radera