Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2020-02-26 15:45

Gästinlägg: SAS och en missnöjd kund

Nedanstående är ett gästinlägg signerat författarkollegan Dan Buthler (aktuell med romanen En perfekt storm tillsammans med Leffe Grimwalker), som fastnat på Gran Canaria på grund av sandstormen.

Jag och sonen åkte till Gran Canaria med SAS den 15:e februari, med planerad hemresa den 22:e. När vi anlände till flygplatsen för att åka tillbaka till Arlanda var det, förståeligt nog, kaotiskt. Luften var gulaktig och obehaglig att andas, vilket vi snart förstod, berodde på ett väderfenomen som kallas Calima. Det är en sorts sandstorm från Afrika som tydligen drabbar öarna här med jämna mellanrum, men denna upplaga var tydligen den värsta på i alla fall tjugo år. Alltså inte oväntat att det ställer till det för ett flygbolag på en lördag eftermiddag.
En fena på SAS, som inte är en fena på krishantering.

Allt verkade ändå som vid en vanlig flygning, vi fick alla gå ombord, kanske en kvart försenade. Väl i planet berättade kaptenen att flygplatsen var stängd och att de avvaktade vidare info. Det fanns även arbetstidsregler som tydligen gjorde att besättningen inte kunde lyfta efter, om jag minns helt rätt, strax efter 20. Som ni redan har förstått så gick inte det och alla fick återvända till terminalen. Så långt ser jag absolut inte att SAS kunde ha gjort något annorlunda. Visserligen var det oroande, men nästan komiskt, att det i appen från SAS stod "on time" tills vi skulle ha landat i Stockholm. Så nu kändes info därifrån inte tillförlitlig.

Men sedan den stunden så består all kommunikation från dem av meddelanden via sms. Efter att ha tillbringat natten på flygplatsen (ingen info fanns, GroundForce, som hade en skylt att de representerade SAS, som en av ett par dussin operatörer, visste inget, förutom att vårt bagage skulle stanna på planet), fick vi vid lunch nästa dag besked att vårt plan skulle gå 13.05 vid gate C22. Detta ändrades sedan till att det var ny gate C27, innan det angavs att det, helt enkelt, var försenat. Ingen representant dök upp vid gaterna inför dessa tider, och nu började ryktesspridningen att, enligt vissa svenska medier, så hade SAS meddelat att flygplatsen var stängd och att inga plan skulle kunna lyfta förrän tidigast dagen därpå, dvs måndag 24:e.

Dock vågade vi fortfarande inte lämna flygplatsen, eftersom vi inte hade fått någon info direkt från SAS. 13:59 får vi sms, att flyget är försenat, det kommer tidigast att gå måndag 24:e klockan 12:00. I meddelandet finns en länk om våra rättigheter vid förseningar som leder till flysas.com/en/flightstatus där man kan söka på flightnummer och få samma info som vi redan hade och en länk "flight disruption info" som inte fungerade. Vi hade inget annat val än att leta upp ett hotell för att återvända nästa förmiddag. Ja, just det, "kundtjänsten" som meddelar att det är långa köer för att många vill boka biljetter, stängde 17 resp 18 lördag och söndag. Vi fick även ett sms om att det är svårt med hotell, så om vi kan ordna det själva så vore det bra.

På morgonen måndag får vi sms att ny tid är 12:00, detta ändras 11:54 till 14:00. 14:09 får vi ett nytt mess att ny information kommer klockan 17.

Sedan dess har vi inte hört ett ljud från SAS. Jag ringde under dagen igår (tisdag) och fick beskedet att de inte har någon ytterligare information att lämna för närvarande och att de hör av sig när det ändras. Detta skrivs onsdag 26:e vid 13, vid koll av hemsida verkar det som om vi har blivit inbokade på en flight vid 15 i dag, men i så fall utan att ha blivit, informerade via den enda "giltiga" kontaktformen, nämligen sms. Den kommer vi, i så fall, inte att hinna med. Vi undersöker just nu , igen via telefon, om vi är bokade där, i appen syns i alla fall inget. Beskedet vi får nu är att det är en grupp som jobbar med frågan, kundtjänst har ingen info om var denna grupp finns, har ingen kontakt med den och det får vi som passagerare inte heller ha. Och, nej, vi var inte bokade på dagens plan.

Fortsättning lär följa.

Men nu ber jag dig att tänka dig att du har valt en leverantör av en annan tjänst, betalat i förskott och fått bara delar av tjänsten levererad. Leverantören struntar i att meddela dig detta, när du ringer så meddelar de dig att de, tyvärr, inte har en aning och heller ingen som helst idé om när de kan tänkas att göra rätt för sig. Hur nöjd hade du varit?

Att ett, delvis, statligt bolag, beter sig som irländska asfaltsläggare förvånar ju. Och om man nu ska göra det, så kommer här ett tips: Välj inte den strategin om du har ett organisationsnummer, huvudkontor och en aktiekurs att slå vakt om...

/Dan Buthler

Bloggens kommentarer. Tydligen har SAS i alla fall skickat resenärernas bagage till Arlanda, som hörde av sig och undrade var de var någonstans. Viktigare att skicka hem bagaget än kunderna, som nu är strandade fortsatt utan sitt bagage.

SAS levererade sitt bokslut idag, och det handlade förstås om massiva förluster, så det är väl dags för skattebetalarna att skjuta till pengar igen framöver. 
Dagschart SAS-aktien.
I skrivande stund är SAS-aktien ner 9.74% på rapporten om en förlust före skatt på 1 086 MSEK november-jnauari, dvs över en miljard på tre månad och en fördubblad förlust mot motsvarande period föregående år. Till detta kommer nu även eventuella överdrivna reaktioner på Coronaviruset, vilket inte direkt innebär goda framtidsutsikter för detta bolag. Kanske är det lika bra, men jag personligen ser gärna att man först får hem Dan Buthler med son innan man kastar in handduken helt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

19 kommentarer:

  1. What is truely special Scandinavian Airline System? Answer: Nothing.

    SvaraRadera
  2. Så funkar SAS. Har blivit strandsatt i samband med snökaos på Arlanda, i större tysk stad. -Ordna hotell själv så får vi se om flyget går imorgon var svaret från kundtjänst på telefon (Nota bene att jag vid till fället hade Eurobonus Gold). Ombokning via andra Star Alliance bolag var inte att tänka på. SAS är utan tvekan det allra sämsta tänkbara (IATA-anslutna) flygbolaget så fort något går bara lite snett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strandade i Munchen efter Mont Blanc pga åskväder. Minns inte om det var Lufthansa eller Swiss Air. Inga konstigheter alls, gick till servicedesken, som de bemannat upp med personal för fem köer. Fick ombokning nästa dag, hotell, transfer till och från hotell, middag osv. Noll problem. Ingen SAS-nivå där.

      Radera
    2. Lufthansa skötte allt utmärkt för ett par veckor sedan när drönare gjorde att planet inte kunde lyfta. (Fygplatsen stängdes, så det var inte flygbolagets val eller fel.) Redan när jag satt på marken i planet och väntade på en eventuell avgång kom ett sms med nytt boardingkort för nästa möjliga flyg hem. Sedan full bemanning trots lördag midnatt som bokade hotell åt alla passagerare som behövde.

      Radera
  3. Flyger ofta hem till Finland från Gbg, om man bokar SAS flyger man via Stockholm, ofta med minsta möjliga marfinal vid byte. 50 minuter (kortaste byestiden jag varit med om) mellan att ankommande plan landar i inrikesterminalen och att utgående plan åker från utrikesterminalen är en ganska kort tid, med tanke på att man ska hinna genom en NY SÄKERHETSKONTROLL och boarda en halvtimme innan. Räcker med att planet är 10 minuter försenat för att ekvationen ska bli omöjlig.

    SvaraRadera
  4. Styrkekramar till alla klimatförnekare som flyger till Kanarieöarna för 1,6 ton CO2e/person. Känner verkligen empati för er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner även jag sympati med alla pappersvändare inom offentlig förvaltning som får nöja sig med en campingstuga på Böda Camping 1v per år. Nu var det dock inte klimatet detta inlägg handlade om.

      Radera
    2. Tänker du att dom ska åka båt dit eller, hur går den ekvationen ihop med säg 1 veckas semester/ledighet på sportlovet?

      Radera
    3. Det är väldigt dumt att förneka klimatet.

      Radera
    4. Styrkekramar till dig som försöker framstå som ne god människa men som bara framstår som en känslokall skitstövel.

      Tror du att det beteendet kommer göra att folk bryr sig om klimatet?

      Det är sånna som du som gör att det är inne att vara på andra sidan. Då klimatfascisterna är så jävla jobbiga och onda. Trots deras "goda" avsikter.

      Radera
    5. Inga problem, bara att betala 350 kr i klimatkompensation, precis som riksdagsmännen och regeringen (MP) gör när de reser.

      Radera
    6. Eller så betalar man ingen klimatkompensation och bidrar därmed till klimatförbättringen. :-)

      Radera
  5. Anekdotiskt då om en totalt annorlunda experience med British Airways för ett antal år sedan: Avmönstring ett fartyg i Algeciras och bokad en flight med BA från Gibraltar, den där underliga flygplatsen nedanom klippan där man kliver ur terminalen till vänster till Gibraltar och till höger till Spanien. Flighten inställd på grund av väder och det blir buss med lunchpaket upp till Malaga och därifrån till Heathrow. Eftersom bokat till Kastrup och sista avgången dit gått vid ankomst Heathrow kostnadsfritt inkvarterad på hotell avdelning bättre i London och inkluderat aftonmåltid av högre klass! Dagen efter utan missöden till Kastrup och därifrån hem via Öresundståget. Baggaget som varit på driven kom samma eftermiddag hemlevererat till dörren med taxi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemleverans av försenat eller tillfälligt borttappat bagage har jag fått av Northwest Airlines (jag sprang snabbare mellan gaterna på Schipol vid bytet än vad bagagevagnståget körde) och t.o.m. charterbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia (f.d. Scanair; numera Sunclass Airlines). I det senare fallet handlade det dock om tillfälligt borttappat bagage.

      Radera
  6. Enkel anledning. Vid förseningar prioriterar SAS till 100% de med hög status (över guld) och businessresenärer. De får service värdiga de bästa asiatiska bolagen.

    Resten skiter man i.

    Jag har nämligen erfarenhet av förseningar i båda lägena från USA och som businessresenär var jag ombokad FÖRE beskedet om att flighten var inställd skickades ut (Ja jag blev förvånad över att få ett meddelande om en ny flight).
    Vissa resenärer som reste turistklass fick beskedet vid ankomst flygplats.

    Så antagligen skickade man planet med Dans bagage med passagerare som hade bokat dyrare biljetter och hade högre status i belöningsprogrammet... Och lämnade glatt Dan till hans eget öde.

    Not: Norwegian. Ökända för att skita totalt i sina passagerare vid förseningar körde skytteltrafik med dreamliners för att få hem de som var kvar strandade. (Och slippa fler hotellkvitton kan man anta)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde de vägrade flyga med bagage från resenärer som inte är på flyget. har varit med om att få plocka ut min väska igen.. när alla gjort samma så lastades allt och man kunde lyfta, oklart varför de fått för sig att det fanns någon väska som inte hade passagerare

      Radera
    2. @Seb: Som konstaterats i en kommentar till ett annat blogginlägg i denna blogg så utgör affärsresenärer bara 10-15% av alla resenärer men de står för merparten av intäkterna för flygbolagen.

      Radera
  7. Har en snarlik erfarenhet av SAS när jag flög till Miami, men planet landade i Orlando. HUr man skulle ta sig från Orlando till Miami var en synnerligen invecklad historia, SAS informationsförsörjning var ärligt talat det sämsta jag varit med om. Jag har idag ett SAS Mastercard men det är sista året nu... det är t.o.m svårt att hämta ut poängbonusen. SAS är i slutändan en av mina sistahandsval. Står valet mellan Norwegian och SAS blir det Norwegian alla dagar i veckan. Står valet mellan MAlmö Aviation (trots deras urtöntiga nya namn BRA) och SAS tar jag Malmö Aviation alla dagar i veckan. Det är väl Aeroflot och SAS som konkurrerar....

    SvaraRadera