Cornucopia?

Aktuellt

Läsarna inte oroliga över coronaviruset - dags att media tappar intresset?

Läsarenkätens 1773 respondenter visar att bloggläsarna inte är oroliga över coronavirusutbrottet, utan som det ofta är handlar det om att de...

2020-01-24 14:18

Volvo har börjat ta order på Polestar 2 - leverans juli

Volvos prestigebolag Polestar har börjat ta faktiska beställningar på sin rena elbil och halvkombin Polestar 2. Priserna startar från 659 000:- SEK och med dragkrok, samt Volvo, om än Kina-Volvo, så kan man gissa att detta kommer bli en svensk tjänstebilsuccé.
Släp minsann. Foto: Polestar
Grundutförandet av Volvo Cars första riktiga elbil Polestar 2 är i svart void-färg och börjar på 659 000:-. 

De som förbokat en bil har nu börjat kunna lägga sina faktiska konfigurerade beställningar, med olika färgtillval i diskreta premiumfärger, dock inget iögonfallande som t ex rött, och inredningspaket.

Bilen ska ha ett batteri på 78 kWh och 450 km WLTP-körsträcka, vilket brukar vara lite i underkant om man bor på landsbygden och mestadels kör landsväg och motorväg. WLTP innehåller en hel del stadstrafik. Förbrukningen på runt 1.73 kWh/mil är mer i linje med Teslas förbrukningssiffror och inte som energimonstren från Jaguar och Audi, vilket borgar för bättre och snabbare landsvägskörning eftersom man dels inte behöver ladda lika ofta, och det dels går snabbare att ladda ett mindre batteri.

Bilen finns också med den för svenskar så viktiga dragkroken, som även om den används bara några gånger om året är ett absolut krav för att köpa elbil. Tidigare har alternativen varit Tesla Model 3 eller Tesla Model X om man vill ha dragkrok. Model 3 är dock billigare och har bättre prestanda och räckvidd, med lägre förbrukning per mil, än Polestar 2, samt tillgång till Superchargernätet. Volvo har inte ens abonnemangstillgång till Ionitys överprissatta laddnät, även om abonnemangen från t ex Mercedes och Audi kräver att man kör långa sträckor väldigt ofta för att betala sig.

Dock är det för många svenskar inte bara viktigt med dragkrok - då hade de köpt Tesla Model 3 - utan också att bilen är en Volvo, även om den heter Polestar och tillverkas i Kina. Således förväntar sig åtminstone bloggen en svensk tjänstebilsuccé tack vare det låga förmånsvärdet.

Med släp återstår nu bara att det kommer elbilar med 2000 km räckvidd, så att de stora urinblåsornas fossilbilister faktiskt kan behöva gå på toaletten och byta vuxenblöjan, äta, sträcka på benen eller rent av ta en kopp kaffe på sina dagliga körturer om åtminstone 3000 km. Som bekant räcker det inte med upp mot 600 km räckvidd hos Tesla, eftersom fossilbilisterna alltid kör åtminstone 4000 km utan minsta paus.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

32 kommentarer:

  1. Händer mycket nu.

    XC40 P8 AWD Recharge R-Design börjar levereras till hösten. Kostar 699.000 men ska vara "värstingen" med extra utrustning.

    Polestar 2 börjar på 659.000 men springer nog om XC40 rejält om man lastar på lika mycket som ingår i XC40.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man konfigurerar en XC40 P8 med samma utrustning som en Polestar 2 har i grundpris hamnar den på runt 740 kkr. Polestar 2 har (likt t.ex. Tesla) förhållandevis få möjliga tillval.

      Radera
  2. Kan ana en hint av sarkasm mot fossilisterna. Själv kör jag ca 30 mil utan att stanna enkel väg två gånger varannan vecka. Hade jag råd med en Tesla SR så hade det aldrig varit något problem, trots motorväg + kallt klimat.

    SvaraRadera
  3. Man kissar aldrig om man har mindre än 20 mil kvar till målet, det är sen gammalt! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Här kommer lite feedback:
    Det är sedan några år tillbaks en sån otroligt självgod ton på den här bloggen. Riktigt jobbigt att läsa. Har sagt till mig själv flera gånger att sluta men här är jag lika fullt. Gå gärna tillbaks fem år och läs ett par artiklar, en frisk fläkt, helt plötsligt kan man förstå varför man började följa bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din feedback. Den saknar dock det som kallas kritik, dvs att den berättar vad som den anser är fel, och hur det skulle kunna vara bättre. Således framstår det mest som gnäll.

      Radera
    2. Seriöst, så beklagar jag att du uppfattar det så. Jag har väl helt enkelt blivit påverkad av åratal av troll och idioter i kommentarsfältet och svarar tillbaka med samma mynt.

      Radera
    3. Själv skrattade jag högt åt fossilbilisternas enorma blåskapacitet!

      Radera
    4. Han menar ju att det var bättre förr! - och felet är "nu".😁
      Du är helt enkelt för modern och inne😉
      Keep on.

      Radera
    5. Fair enough, jag ska försöka vara mer specifik: Kina-volvo, dragkrok absolut krav(sarkasm), fossilbilister, vuxenblöjor. Negativt och i min mening självgott. Inte någon positiv känsla man får när man läser. Sen så försöker du stundtals förekomma kommentarer redan i inlägget(typ "icke läskunniga och rysstroll kommer nu att påpeka att...") vilket gör att kvaliteten i inlägget sänks markant och texten upplevs som trist och defensiv att läsa. Bättre då att skriva en bra text utan helgarderingar och lita på att läsarna är intelligenta nog att själva värdera kommentarerna. Mina 5 cents.

      Radera
    6. Tack, håller med. Tyvärr ett utfall av rysstrollen och SD-svansen, samt alla foliehattar.

      Jag får helt enkelt avvitlista alla som kör med sådana idiotier, så slipper jag helgardera i förväg. Nästa person som hävdar att de kör bil 700 km utan paus kickar jag helt enkelt ut.

      Tar till mig detta. Ska inte ta hänsyn till idioterna.

      Tack för bra kritik, och kram.

      Radera
    7. Får helt enkelt acceptera att åratal av rena idiotier från rysstrollen, SD-svansen och foliehattarna gjort att kvaliteten på mina inlägg i förebyggande syfte har sänkts. Just, får lägga till klimathaveristerna också.

      Radera
    8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    9. Tack, nej jag förstod att du avsåg formen, inte innehållet.

      Vad gäller peak oil etc, så var det ämnet uttjatat, och jag återkommer när det blir aktuellt igen. Inget har ju egentligen ändrats på den punkten, men man når en punkt som skribent där man fått sagt det man ville säga.

      Radera
    10. Nu skall jag börja kommentera igen. Och själv tänka på att inte slinta.

      Radera
  5. Kul för den svenska startupen Kalk att ha deras elhoj står på flaket

    SvaraRadera
  6. Polestar ska ju faktiskt kunna dra en normalstor husvagn också, till skillnad från Model 3. Så det är ju inte bara dragkrok ja eller nej som räknas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du känner många med bilar i 700000-klassen som har husvagn?

      Radera
    2. Nej, men en hel del som drar sin riktigt feta RIB mellan olika segeltävlingar för att följa sin telnings aktivitet på sjön. Dragbilen är garanterat en tjänstebil med så lågt förmånsvärde som möjligt, vill ju inte betala mer skatt än nödvändigt

      Radera
    3. Då ska man ju ha en Tesla X som iaf får dra 2 250 kg.

      Radera
    4. Köpa bil med högt förmånsvärde, omg aldrig i livet. - Rik svensk.
      Köpa båt för 2 miljoner, lätt värt det. - Samma rika svensk.

      Radera
    5. Nej, jag känner inte många som har husvagn alls. Men träffar dem när vi är ute och campar.

      Vet dock inte vad det har med mitt påstående att göra?

      Flera som kör e-teon drar husvagn har jag noterat på teslaforum. Så nog finns det ett klientel.

      Radera
  7. Jag är kanske en av få som tycker Polestar 2 är snyggare. Misstänker dock att Teslan är ett bättre köp, både att leva med och ekonomiskt. Men verkligen kul att Volvo ligger bra till i konkurrensen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med om att Volvo har lyckats med designen, antagligen en av de snyggaste Volvosarna sedan Volvo blev Kina-Volvo.

      Radera
  8. Mycket gnäll på dragkrok ifrån bloggaren. Har själv en dragkrok på min bil. Har dock aldrig använt den för vare sig husvagn eller släp. Däremot är den superpraktisk för cykelhållaren. Vilket verkar vara ett vanligt tillbehör även för grannarna i kvarteret.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är märkligt det där med Volvo. Har en del vänner och bekanta som var minst sagt ljumna till Tesla men plötsligt ska ha den släpande kopian. "Varför?", undrar jag, men jag har faktiskt inte ens fått ett enda svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill kanske ha nåt som inte de andra har.
      Tycker själv att det är kul att alternativen börjar komma.

      Radera
    2. Kanske kan vara så enkelt att man vill stödja svensk ekonomi och man anser att ekonomin i Sverige blir bättre med ett Volvo än utan. Ja Polestar tillverkas inte i Sverige men jag slår vad om att en hel del tjänstemannajobb är beroende av att Polestar och Volvo som helhet går bra.

      Radera
    3. T: precis, de sysselsätter en hel del människor på västkusten.
      Kanske inte en helt oviktig detalj.

      Radera
  10. Om Polestar blir en framgång kommer nog all Volvo-produktion att flytta till Kina. En testballong från Geely i dubbel bemärkelse.

    SvaraRadera
  11. Vard menar du att Geely testar med Polestar i Kina? Man har ju redan två bilfabriker och en motorfabrik i Kina och nu även en fabrik för Polestar. Dessutom tillverkning i USA, Belgien och så klart Sverige. Så varför skulle Polestar bli någon form av hävstång?

    SvaraRadera