Cornucopia?

Aktuellt

Läsarna inte oroliga över coronaviruset - dags att media tappar intresset?

Läsarenkätens 1773 respondenter visar att bloggläsarna inte är oroliga över coronavirusutbrottet, utan som det ofta är handlar det om att de...

2020-01-04 21:25

Trafikverket inför avgift på virkesupplag - slår stenhårt mot små skogsägare

Från nästa årsskifte kommer Trafikverket ta en avgift om 2900:- SEK för virkesupplag från avverkningar av skog. Detta kommer i princip helt utplåna nettot från småskaliga avverkningar och därmed slå stenhårt mot små skogsägare.
Barrmassaved värd cirka 6000:- SEK brutto.
Mindre avverkningar och gallringar kommer helt enkelt bli olönsamma och förlustaffärer för små skogsägare med Trafikverkets avgift om 2900:- SEK. Det är som bekant inte gratis att avverka - antingen via egen tid eller via entreprenör, och nettovinsten är inte särskilt hög.

Slutavverkningar (=kalhyggen) kan fortfarande vara lönsamma, men gallringar av mindre områden eller så kallat kontinuitetsskogsbruk kommer helt enkelt inte fungera. Vinsten är redan idag obefintlig.

Det finns förstås vägar runt detta och det är att ha egen väg in i skogen. Skogsskiften som har en egen väg in i skogen kommer inte drabbas om de lägger upp virket där istället. Så ska du köpa skog, se till att det finns egen privat skogsväg/vägförening. Korrigering: Avgiften gäller även enskild väg, vilket står uttryckligen hos Trafikverket. Enskilda vägar får statsbidrag för att kompensera för att skattebetalarna inte får t ex snöskottnninng och annat vägunderhåll om de bor eller har verksamhet vid en enskild väg.

Avgiften är inte ny, men möjligheten till dispens från avgiften upphör vid årsskiftet.

Som vanligt slår svenska staten mot småskalighet och företagande, denna gång specifikt mot landsbygden och glesbygden.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

34 kommentarer:

  1. Ingen kommer undan. Degen ska in. Vi är ju bäst i världen på att digitalisera vår valuta. Snart ett helt kontantlöst samhälle. Resten av EU är på gång de med. När detta är klart är det lätt att straffbeskatta då det behövs.

    SvaraRadera
  2. Hur vet Trafikverket att "du" lägger virke i upplag? Se bara till att det hämtas upp inom rimlig tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att argumentera för fusk är ingen bra strategi i en debatt om lagstiftning.

      Radera
  3. Om man har mark fram till allmän väg kan väl detta inte gälla om virket ligger på den egna marken?
    Det har varit ganska stökigt här på vägarna efter Alfrida när det lassas virke från upplag, men det borde snarare vara en polisfråga eftersom det är direkt trafikfarligt att stå med timmerbilen bakom en kurva på en kurvig landsväg med 70 hastighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avgiften är för virkesupplag vid väg och egen mark.

      Radera
    2. Hur nära är vid vägen?

      Radera
    3. Så det är alltså en parkeringsavgift för timmerbilarna + att eventuellt återställa vägen. Makes sense på något sätt när man sett vägarna här i Roslagen efter Alfrida.
      Antagligen någon Controller på Vägverket som är sommarboende här och såg alla upplag (bokstavligen hundratals) längst vägarna och såg till att ta bort detta undantag. Han eller hon blev väl Årets Anställd 2019.

      @Teheimar:
      Lagen om vägområde är snårig - https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/tillstand/ansok-om-ledningsarenden/Ansok-om-ledningsarenden-inom-vagomradet/infor-ansokan-om-ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/ men jag antar att det gäller kantremsan som ju tillhör vägen.
      Vi har märkt det här i samband med fiberdragning och med landsväg innan 1972. IP-Only håller på att bli gråhåriga när de nystar i allt detta har vi förstått i samband med att de jobbar med markavtalen.

      Radera
    4. Grannen äger skog och avverkar regelbundet. Ibland köper jag stockar i klenare dimensioner av honom, som han lägger upp på min tomt. Dessa kapar och klyver jag sedan för att få ved till braskaminen. Innan jag gick över till pellets eldade jag även värmepannan med virke från honom. Undran: Kommer jag att få betala avgift för att jag lägger upp stockarna på min tomt sedan jag betalat för dem?

      Radera
    5. @månskensboende: Tack för svar.

      Radera
    6. @FransHerman
      Ja, om grannen står på en allmän väg när han lägger virket på din tomt.

      Radera
    7. Tydligen gäller eventuellt tillståndsplikt upp till 50 m från allmän väg - sid 5 i https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10658/Ineko.Product.RelatedFiles/100401_upplag_av_virke_och_skogsbransle_vid_allman_och_enskild_vag_utg_6.pdf

      Radera
  4. Socialister slår i enlighet med tradition nedåt, mot alla som på något sätt kan hota deras hegemoniska position vid köttgrytorna.

    Det är socialismens signum i ett nötskal, att kastrera den lille mannen vid fotknölarna för att nå egna fördelar som ingen annan kan få, men ändå få fårket att rösta för just det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, småskalighet ska straffas och de egna i storföretagens bolagsstyrelser ska gynnas.

      Radera
    2. Det är betydligt värre än så...

      Radera
  5. Hur ser lagen ut? Borde man inte kunna medge ett allmänt kostnadsfritt tillstånd villkorat av att vissa kriterier betr trafiksäkerghet är uppfyllda, och sedan ha en högre "kontrollavgift/böter" för verkligt trafikfarliga upplag/lastningar?

    Det går nog om man vill, problemet är att den enda vilja som finns är "hämta degen och ha lite kul genom att jävlas med småfolk".

    SvaraRadera
  6. Ja inom vägområdet, alltså i vägdiket. Där tycker jag inte det ska ligga virke för trafiksäkerhet.
    Men en del åkare tycker att det är lämpligt att lägga "slattar" lite som det passar.

    SvaraRadera
  7. Kanske det är lämpligt att läsa här:
    https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/tillstand/Virkesupplag-vid-vag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även: https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/aktuellt-for-dig-i-branschen/2019-12/avgift-for-virkesupplag-fran-1-januari-2020/
      " En handläggningsavgift kommer att tas ut för väglagsärenden från 1 januari 2020. Förutom virkesupplagen påverkas ansökningar om anslutningar, staket, byggnader mm. För virkesupplag blir det 2 900 kronor, och för exempelvis anslutningar 4 600 kronor."

      Pdf broschyr på 16 sidor: https://trafikverket.ineko.se/se/upplag-av-virke-och-skogsbränsle-vid-allmän-och-enskild-väg

      Radera
  8. Tillstånd krävs för både allmän och enskild väg men avgiften på 2900:- till Transportstyrelsen gäller endast allmän väg. Vad väghållare eller markägare tar för enskild väg är en annan sak och oftast är det väl samma som ägare till skogen. Vi har dock vid flertal fall fått virkesupplag på vår mark vid vår privata väg från grannen utan att tillstånd efterfrågats.

    SvaraRadera
  9. Man kan söka generella tillstånd som gäller flera vägar inom ett större område. Generella tillstånd kan fås på vägar med en hastighet upp till 70 km/h. Det borde kunna göras av virkesköpare och skogsägarföreningar.
    Däremot krävs särskilt tillstånd för samtliga upplägg som ligger vid vägar med en hadtighet på 80 km/h och uppåt. (Står i länkhänvisningen som Mats hänvisar till, och för dom som är skogsägare rekommenderar jag att läsa den.))
    Och själv tycker jag att det är sällan lämpligt med att ha en timmerbil ståendes på vägen och lasta virke från ett upplägg medan bilister passerar förbi.

    I mitt område är det väldigt sällsynt med upplägg efter dom större vägarna och dom skogsägare som inte har egen möjlighet till upplägg har oftast möjlighet till att nyttja grannars uppläggsplatser, ibland gratis och ibland inte.
    Men att ha en väg med upplägg på egen mark är i mina ögon en investering och inte en kostnad som man har nytta av i många år och till mer saker än bara att lägga virke på.

    SvaraRadera
  10. Nu är det väl så här att avgiften - om man läser hos Trafikverket - avser upplag vid allmän samt enskild väg. Enskild väg, enligt Trafikverkets definition, uppbär vissa bidrag etc från statskassan även om undantag finns.

    Rent privat väg omfattas så vitt jag förstår inte, dvs har du en ett skogsparti med en privat arbetsväg in och gallrar i skogen och lägger virket inne i skogspartiet i väntan på transport bör du fortfarande att vara avgiftsfri

    SvaraRadera
  11. Jag har funderat lite på hur avgiften kommer att drabba mig som skogsägare. Även om jag har en hel del egna skogsvägar kommer förslaget att påverka de delar av min skog som är utmed allmänna vägar.
    Eftersom det blir mindre lönsamt att sköta den skog som just är utmed en allmän väg.

    Så jag kan tänka mig att många skogsägare kommer vara minde motiverade att sköta sådan skog som är i nära anslutning till allmänna vägar framöver.
    Åtminstone jag kommer att vara det.

    Med det vill jag säga grattis till er alla som oftast njuter av den svenska naturen genom bilrutan.

    SvaraRadera
  12. Torde inte avgiften helt enkelt avskaffas? vad exakt för funktion fyller den överhuvudtaget?

    Borde vara öppet mål för borgarna/(SD).

    SvaraRadera
  13. Förvåning över folkligt vrede mot socialistregeringar torde härmed vara undansoppat.

    SvaraRadera
  14. Min mark har en lång slingrande liten allmän väg rakt igenom, vilket gör att merparten av min skog ligger inom 50m från vägen. Har en hel del löv att gallra men får vänta med det till regeringsbytet om 3 år då. Jag har även en hel högar med olika grusmaterial liggande några meter in från vägen som jag fått från olika jobb. Kommer grusvägar också avgiftsbeläggas tro. Väldigt väldigt märkligt att avgiften gäller virke som ligger så långt in som 50m. På 50m har inte bilisten på vägen en aning om vad som finns ändå. Hade varit mer logiskt om avgiften gällt upplag så nära väg att timmerbil blockerar vägen. Då hade markägaren kunnat bygga en lastningsficka och problemet löst.
    Nu är det ganska uppenbart att det inte finns ett problem utan detta är ännu en sten dom har vänt på för att få in mer skatt från någon som inte har nått annat val.

    SvaraRadera
  15. Låter galet. Det finna reglerat i avgiftsförordningen hur och när en myndighet får ta ut avgifter och vilka nivåer som är skäliga. En myndighet kan inte ta ut en avgift för att minska något beteende man ogillar motsvarande skatt utan det ska i princip motsvara handläggningskostnaderna.

    Så någon skogsägarorganisation bör få till en prövning av detta.

    SvaraRadera
  16. Trakasserierna från regeringen mot den arbetande delen av befolkningen blir värre för varje år .

    SvaraRadera
  17. Tittar man på de länkar som postats tidigare framgår av https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/tillstand/Virkesupplag-vid-vag/ att tillstånd skall sökas hos Trafikverket för upplag vid ALLMÄN väg och att tillstånd ska sökas hos väghållaren när det gäller ENSKILD väg.
    Därmed är det upp till väghållaren (som är samma som vägföreningen?) att avgöra om det ska tas ut avgift för upplag vid den enskilda vägen.
    När det gäller PRIVAT väg tas ingen avgift ut om vägägaren är densamme som virkesägaren, givet att upplaget befinner sig utanför vägområdet för allmän eller enskild väg.

    Att Trafikverket tar betalt för att ge ut tillstånd när det går åt arbetstid och andra resurser för ett sådant är väl inte så konstigt? Vem ska annars betala för de kostnader företag åsamkar samhället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ägt egen skog sedan 2003 har aldrig hört någon tala om nått tillstånd för att lägga virke på sin egen mark. Det är isåfall troligtvis nån kvarglömd paragraf som spelat ut sin roll eller aldrig normalt sett används. Finns säkert mängder med lagar som av praktiska skäl aldrig används. Tex finns det lag att polis ej får bryta mot trafikregler annat än vid utryckning, ändå sker det hela tiden utan påföljd, särskilt inför fikastunden.

      Radera
  18. Efter en storm höggs på min skog för ca 30000. Efter maskinkostnad och arbete blev 7000 kvar före skatt. Då fanns ändå maskiner i närheten eftersom andra drabbades också. Nu tillkommer alltså 2900 kr. Marginalerna är inte stora.

    SvaraRadera
  19. Vad fan får man för pengarna?

    SvaraRadera
  20. Så det är lika bra att elda upp skiten, socialism leder alltid till dålig resursallokering.

    En gång i tiden var det skatt på fönster, det ledde inte till enorma intäkter för kronan, men lite mörkare bostäder..

    SvaraRadera