Cornucopia?

Aktuellt

Globala fossila CO2-utsläpp ökade med nio Sverige 2019 - Kina ökade med sju Sverige

De globala fossila CO2-utsläppen ökade med nästan nio Sverige 2019. Även om Sverige skulle slutat helt med fossila bränslen förra året, ha...

2020-01-08 14:36

Lösningen på virkesupplag vid väg - strunta i att anmäla

Lösningen på Trafikverkets nya avgift om 2900:- SEK per virkesupplag vid väg är lika självklar som enkel. Det är bara att strunta i att anmäla de 200 000 årliga svenska vältorna, och i värsta fall överklaga 200 000 beslut till förvaltningsrätternas olika steg tills timret är borttransporterat.
Några tusen kronors barrmassaved.
Magasinet Landsbygd reder ut begreppen kring Trafikverkets nu obligatoriska avgift för att lägga upp virke för avhämtning intill allmän eller enskild väg. Dels är avgiften sannolikt för hög, då 2900:- SEK betyder fyra timmars handläggningsarbete av 725:- SEK, och myndigheterna får inte ta ut högre avgift än arbetstiden. Dels så är det 200 000 vältor om året som ska hanteras av Trafikverket, dvs 800 000 arbetstimmar eller runt 400 heltidstjänster som bara ska administrera timmervältor. Magasinet Landsbygd anger dock 250 tjänster.

Men framför allt så kan man som skogsägare skita i att ansöka om tillstånd. Om man inte har tillstånd är sanktionen att Trafikverket anser sig ha rätt att transportera bort det trafikfarliga virket. Men det är tandlöst konstaterar Magasinet Landsbygd:
"Först ska myndigheten uppmärksammas på den tillståndslösa vältan. De ska sedan kontakta ägaren och be denne vidta rättelse och kommunicera ett beslut om att transportera bort virket. Ägaren har möjlighet att överklaga beslutet, och när ärendet passerat förvaltningsrätterna har virket, oavsett rättens beslut, ändå levererats."
Således är det bara att strunta i att anmäla. I värsta fall kommer det bli 200 000 överklaganden till förvaltningsrätterna, som kommer drunkna och lamslås av detta, och när väl beslut i sista instans kommer virket för länge sedan vara sågvirke eller pappersmassa.

Men svenska byråkrater måste ju motivera sin egen existens, så snart har vi väl 400 tjänster utlysta på Trafikverket för detta ändamål.

Läs hela Magasinet Landsbygds artikel här.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

20 kommentarer:

  1. Känns allt mer som en gummilag för att bli av med upplag som folk lögger på korkade platser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, de kan vända på resonemanget och ha höga böter för trafikfarliga upplag istället.

      Radera
    2. Absolut, känns som att lagstiftare fick blodad tand efter knivlagen. I praktiken är det ett jävligt bekvämt sätt att stifta lagar på, lagar som bara gäller när myndigheterna vill för att de generellt aldrig beivras. Men riktigt rättsosäkert i långa loppet och jag är ganska övertygad om att det i lpnga loppet leder till sämre kvalitet på lagstiftningen. Vi har ju märkt flera exempel på det nyligen ex den extremt omdebatterade gymnasielagen.

      Radera
    3. Sjunkbomben: med tanke på att det är väghållarens som lägger dit timmret så är det ganska rimligt, eller böter om man inte håller vägen så säker man kan förvänta sig.

      Undantaget är vid allmän väg där man egentligen borde ha tillstånd, men med tanke på att det endast är skogsägare som ser timmret så är det rimligt att han också ansvarar för tillsynen.

      Radera
    4. Alltså även om tillstånd skulle krävas är det inte i närheten av rimlig kostnad, ens om det var en engångsavgift.

      Radera
  2. Tror du inte dom lägger ansvaret för anmälan på skogsbolagen bara?
    Dom vågar ju knappast gå emot gällande lagstiftning och vidarefakturerar bara kostnaden till skogsägaren i fråga -> Maggan glad

    SvaraRadera
  3. I Sverige finns uppskattningsvis 210 000 km skogsbilväg, dvs nästan lika mycket som det finns statliga/kommunala/privata vägar med statsbidrag. Det är ju efter dessa som den mesta av omlastningen sker och dessa vägar ägs ju av markägaren eller skogsbolagen, på dessa vägar har väl knappast Trafikverket någon möjlighet att ta ut någon avgift?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer.
      Det som blir lite knöligt är att sköta skog i anslutning till allmänna vägar.
      Men för de flesta skogsägare är det en ganska marginell areal.
      Så enklast är väl att låta bli att sköta de delarna.
      Lite jobbigt kanske med döda träd vid vägarna, men de trillar förr eller senare.

      Radera
    2. @Anders Rydén Det vore faktiskt till stor miljönytta med döda träd då de är särskilt viktiga för biologisk mångfald för många insekter och fåglar. Död ved lever, som man säger. Allra bäst är också om omkullfallna träd får ligga ifred.

      Radera
  4. OT: Trump live.
    youtu.be/RIhFlmXCqDE

    SvaraRadera
  5. Tycker alla skogsägare anmäler sina virkesupplag själva till Trafikverket. Fast gör det anonymt. Sp får vi se hur länge den där avgiften finns kvar....

    SvaraRadera
  6. Vadå är hela grejen att virket kan utgöra trafikfara? 50m in från väg??? Grus och jordhögar då? Då får väll Trafikverket komma med restriktioner att markägare får anlägga en sidoväg el liknande för timmervältor som efter godkännande ej är avgiftsbelagda. Alternativ märka ut godkända upplag där efter ett engångs beslut det är fritt att i framtiden att ha virkesupplag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur lastar du virket om det är 50m från väg?

      Radera
  7. Sverige i ett nötskal! Idioti, och byråkrati. För varje år som går, så ökar kostnaderna för detta! Inom allt från politik, till alla offentliga förvaltningar. Så bara ökar administration, och dokumentation. Till absurdum!!!

    En läkare i Tyskland, hinner träffa tre patienter, på samma tid. Som en svensk läkare träffar en!

    Sjuksköterska är snart ett helt administrativt arbete. Där det behövs någon ny tjänst, för att göra deras tidigare arbete!

    Poliser i yttre tjänst, sitter och avrapporterar halva arbetstiden!

    Samma utveckling i läraryrket!

    Varför är det ingen styrande politiker, som ser. Att det är på väg, att gå åt pipan. Om den här utvecklingen fortsätter?

    Spola tillbaka bandet 10-20år. Många miljarder som kan gå till annat frigörs. Inga skatter behöver höjas!!!

    Tror jag ska bli politiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du glömde alla andra yrken...
      Felet är på samma ställe som det som gör att småföretagare lägger av. Svårt att definiera dock och kräver en extraordinär politiker.

      Radera
    2. Under Alliansens fösta regeringsår, så försökte man att förenkla och avreglera dåvarande blankettraseri. Men efterhand gav man upp, det var nästan ogörligt att reformera byråkratin. Den kräver ständigt ökade resurser, och är som ett självspelande piano.

      Radera
    3. Något riktigt malignt datavirus, som raderar alla byråkratiska lagar, och regler. För all framtid, skulle behövas. En nystart, så att säga.

      Radera
    4. Det som behövs är en total systemkollaps där hela byråkratin går under och alla byråkrater svälter ihjäl i kaoset så att det blir omöjligt att bygga upp samma system igen.

      Radera
  8. Det finns för övrigt inget med det svenska systemet som är värt att reformera, lika bra att kasta ut allt för ättestupan och börja om på ny kula.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera