Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2020-01-14 07:02

Börserna upp i USA - Tesla över 500 USD

Börserna steg i USA under gårdagskvällen och Tesla fortsatte sin närmast paraboliska kursrusning och ligger nu över 500 USD. Känslan är väldigt år 2000 och IT-bubblan.
Tesla.
Det amerikanska börsindexet S&P-500 gick +0.70% och tekniktunga Nasdaq Composite +1.04%.

Utmärkande var elbilstillverkaren Tesla som redan tidigare var högre värderat än Ford och General Motors tillsammans, och innan årsskiftet bröt 400 USD för första gången. Igår föll 500 USD, på ett redan minst sagt utmanande värderat bolag.
Dagskurs Tesla.
Gårdagens rusning var inte heller bara ett litet kliv över 500 USD per aktie, utan en uppgång på +9.77%, vilket är rätt spektakulärt för ett bolag som nu har en värdering på 94 603 MUSD, eller nästan 1000 miljarder kronor, eller en fjärdedel av Sveriges BNP (ok, mer exakt är värderingen 895 miljarder kronor, så det är en liten bit kvar till 1000 miljarder, typ en dag till som gårdagen).

Man kan tycka vad man vill om bolagets helt fantastiska elbilar, men man ska inte blanda ihop detta med värderingen av aktien.

Marketscreener (fd 4-Traders) uppger att Tesla nu handlas på ett p/e om 245 på estimatet för år 2020, dvs 245x analytikernas konsensus kring Teslas resultat efter skatt år 2020. Det får bolag under IT-bubblan att framstå som lågt värderade. Estimatet för 2021 är p/e 65x.

Nu kanske man vill skylla på låga räntor, men vid p/e 65 skulle det alltså ta 65 år att få tillbaka investeringen i Tesla om Tesla delade ut 100% av sin vinst och du slapp betala skatt på de utdelningarna

Det vore intressant att få höra psykologin och motiveringarna hos de som köpte på dessa nivåer. Om man köpt tidigare och sitter kvar kan jag förstå det - men kom ihåg att du inte har gjort en vinst förrän du sålt, men hur motiverar man köp på dessa nivåer. Det är en enorm tillväxt som är inprisad i bolagsvärderingen just nu. Greater fool theory, dvs att man kan sälja till högre kurs till någon annan med ännu sämre omdöme är en sak. 

Fast under IT-bubblan så var det inte vad aktieköpare sade, utan de menade att de köpte av fundamentala skäl och att värderingarna kunde motiveras. Vi vet hur det slutade.

Äger du Teslaaktien - hur motiverar du det? Har du köpt Teslaaktien nyligen, hur motiverar du det? Var du med på börsen under IT-bubblans år 2000? Genuint intresserad av att höra hur du motiverar aktieägandet i Tesla.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

37 kommentarer:

  1. Köpte faktiskt i november när de släppte Cybertruck. Bara på känsla, kanske korkat - och väldigt hög risk såklart.
    Sålde nu, så denna gången gick det hem :)

    SvaraRadera
  2. Ja, klara år 1999-vibbar, fast för färre företag. År 2000 var även stora jättar riktig högt värderade (säg som Cisco, Microsoft och här hemma Ericsson + Nokia). Lite grand som då är samtidigt en del företag i traditionella sektorer ganska långt värderade (bank allra mest så). Men visst, pengarna har letat sig in på börsen och tryckt upp värderingarna.

    SvaraRadera
  3. Enda sättet jag ser att motivera det. Tycker jag skulle vara att man räknar med att elbilar tar över nära 100% och tesla behåller sin marknadsdel av segmentet. Då finns det ju rätt stora expansioner framöver.. Av allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir nog svårt om de inte introducerar några lågprismodeller, men där har de alla andra tillverkare att konkurrera med. Och de har ju fördelen med etablerat återförsäljare- och servicenät, samt global logistik. Sen kommer snart andra i deras nuvarande prissegment som är lika bra. Återstår då att grooma sekten likt Apple för att behålla marknadsandelar. Men de har ju Elon, och han har ju bra track-record att agera utanför boxen, så det är väl han aktieägarnas hopp står till, att han skall dra ytterligare en kanin ur hatten.

      Radera
    2. Ja, jag är inte intresserad till dessa nivåer. Har ju iofs gått ur börsen i stort. Men det är sättet jag kan se att motivera värdering

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, för Tesla är sista chansen i världshistorien att tjäna pengar på aktier...

      Radera
    2. Slutklämmen på alla bubblor, den paraboliska fasen, kännetecknas av alla som hoppar på för att de annars tror att det missar något.
      Frågan är hur långt är det kvar till toppen nu?
      Oljeförbrukning per capita i världen sjunker nu och det beror inte på att några få välbärgade kör Tesla. Världen är på väg in i en djup recension.

      Radera
    3. Jo. En hel del positivt som får börsen att dra. Handelsavtal Kina/USA. Konflikten Iran/USA som lugnat sig. Jag får mängder med köprekar från olika ekonomi tidningar och sajter. En sista liten topp här så kanske det är dax.
      TA är högst levande. Historien upprepar sig? Beteende och psykologin också.

      Radera
  5. Vad låg P/E-talen på när IT-bubblan var som värst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. P/E-tal på USA-börsen
      CAPE10 (P/E-tal för tio års genomsnittliga vinster

      CAPE10 är lite mer utjämnat och lämpligare att använda. År 2000 var alltså S&P 500 uppe och vände på cirka P/E 45. Idag 31-32 ungefär.

      Stora jokern är ränteläget.

      Radera
    2. Det finns säkert fall där P/e var flera tusen, miljoners, miljarder. Man värderade efter förväntad tillväxt, inte efter nuvarande vinster.

      Radera
  6. Nu tycker jag Tesla är övervärderad. Säg att Elon Musk blir utbränd imorgon, vad händer då med kursen? Elon är också extremt riskvillig (små marginaler), så om vi får en rejäl konjunkturnedgång (då bilar säljer dåligt) så kan det bli konkurs.

    Däremot tycker jag inte vinst (PE) är så intressant när man talar om företag som opererar på en marknad som växer kraftigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din sista mening där är ett närmast exakt eko av hur det lät 1999. Sen visar det sig att marknaden plötsligt inte längre växer 40% om året utan 5%...

      Radera
    2. Möjligen kan sådan logik tillämpas på små bolag i en kraftigt växande marknad. Tesla är inte ett litet bolag. Tesla är värderat till 900 miljarder kronor och är marknadsledande. Men som sagt, det lät så här 1999 också.

      Radera
    3. Ekot från 90-talet ja. Kommer ihåg det där med tillväxten och alla skulle då ha fem mobiler och.tre Internetabonnemang för att få ihop kalkylen.

      Helt enkelt var bolagen värderade för att de skulle ta hela marknaden, samtidigt som andra bolag var värderade så, för samma marknad. Det blir så för marknaden för personbilar är tämligen begränsad och Tesla har inget som skulle öka marknaden.

      Man bör vara ganska realistisk med förväntningarna på hur stor marknadsandel tesla tar, isht med tanke på att de är rätt nischade (och då talar jag inte om drivmedlet) och dessutom finns det konkurrens även inom nischen vad det lider.

      Radera
    4. "Helt enkelt var bolagen värderade för att de skulle ta hela marknaden, samtidigt som andra bolag var värderade så, för samma marknad"

      Ja.

      Sen fanns det annat som spelade in, så som att allmänheten kunde börja spekulera hemma framför datorn och att vi var vid ett nytt tusenårsskiftet som drev upp framtidsoptimismen. Boo.com gick i konkurs år 2000 när de försökte sälja kläder på nätet. Nu är det vanliga klädaffärer som går i konkurs då de inte kan klara konkurrensen från e-handeln. De var 5-10 år för tidigt + att deras hemsida såg ut som skräp.

      Jag tvivlar inte på elbilars framtid. De har många fördelar jämfört med bensindrivna. De har dock en stor nackdel och det är priset, men det faller succesivt. Det gäller bara att behålla perspektiven. En lågkonkunktur kan slå väldigt hårt även mot bolag som gör rätt saker, men som har dåliga marginaler eller där man hängt upp allt på en person eller leverantör.

      Radera
  7. Personligen köpte jag en aktie i Tesla för flera år sedan (tillsammans med ett tiotal andra ”intressanta” bolag på de amerikanska börserna.

    Hade tänk att köpa och behålla som en intressant parallell till ett annan sparande som jag drog igång i indexfonder.

    SvaraRadera
  8. Fanns/finns en stor blankning av Tesla aktie, tror 40% av alla utestående aktier var blankade för ett tag sen. Det driver såklart på kursen kraftigt uppåt när dom som är korta börjar svettas och tvingas köpa tillbaks sina nettokorta aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, småblankarna svettas säkert, flera har redan kapitulerat. En teori är dock att en stor del av de större helt enkelt har hedgat (massor av puts förföll utan värde senaste veckorna) och att en ännu större del är glada att kasta enorma belopp på att hejda Tesla. Vad är väl 10GUSD som de ligger ute med, mot 2TUSD i oljevinster? Cost of doing business.

      En förklaring till kursstegringen kan vara att Tesla väntas tas upp i S&P500, om vinsten är god nog (rapport inom 15 dagar?) och då blir det automatiska köp av en massa indexfonder. Andra fonder märker vart vinden blåser och köper in sig i förväg. Och väl där vägrar institutionerna att sälja, så att hitta några lösa aktier blir allt svårare för blankarna, vilket ytterligare eldar på brasan.

      Radera
  9. Ja, Tesla gör fantastiska bilar och massproduderar bilfabriker (Shanghai, Berlin). Efterfrågan på bra elbilar är snart sagt obegränsad, Tesla säljer alla de kan göra. Cybertruck kommer att sälja som smör främst men inte enbart i Nordamerika och "snart" kommer Semi, långtradaren ut till kund. Flera stora bolag har tecknat hundratals, på volley. ICE-tillverkarna får (har) väldiga problem, är jag övertygad om. Och inte har de tillgång till batterier eller för den delen knowhow för att pivotera till elfordon.

    Men det är ett vanligt misstag att se Tesla som enbart biltillverkare. Förr hette det Tesla Motors; inte längre.

    En växande sektor är Tesla Energy med såväl solpannor och paneler som backup-batterier i segmenten privat, kommersiell och elnät.

    Och en vacker dag släpper man på Full självkörning, bit för bit och trakt för trakt.

    Inte undra på att Elon Musk har mäktiga fiender. Dock inte enbart.

    Själv tänker jag nog sitta på merparten av mina TSLA även om jag sålde en för 497 och en för 510. Tror på fortsatt explosiv kursutveckling minst flera månader framöver.

    SvaraRadera
  10. Min killspaning är att rena elbilar kommer få imageproblem om antalet elbilar växer som det gör nu, detta på grund av långa laddtider och brist på laddstationer vilket gör längre resor längre resor mer och mer besvärliga.

    Detta gäller även Tesla där det på många ställen i USA är kö till laddarna.

    Det som fungerar bäst idag är hybridbilar, och med tiden kommer förmodligen även vätgas som ett miljövänligare alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säger det, ja. Och jag håller inte med, nej.

      Radera
    2. Motivera gärna.

      Jag har trott på rena elbilar fram till nu, men mina erfarenheter på senare tid är att laddarna blir en trängre och trängre resurs.

      Om man på sträckan sthl-gbg behöver ladda 30-40 minuter jämfört med att tanka 3-4 minuter betyder det att det behövs 10 gånger fler laddstationer än bensinstationer för att inte få stockningar.

      Detta gäller alltså längre resor, i huvudsak laddar man hemma till vardags (detta är iofs också ett problem, en stor del av stadsborna har inte tillgång till egen laddning).

      Radera
    3. Samtidigt ändras väl beteenden och folk ser till att ha fulladdat när man drar iväg på en längre sväng. Vilket gör att hela din beräkning faller. Mer stationer kanske, men utspridda vid restauranger och andra naturliga stopplatser.

      Radera
    4. Äsch, hamnade fel i tråden där.

      OK. Så här.
      1. Vätgas är fundamentalt korkat, löser just inga resursproblem och har fullt med nya tekniska problem. Bra för dem som ska sälja helt ny infrastruktur iofs. (För den som är tvåa på vätgaspumpen lär det ta mer än 3-4 minuter att få upp trycket.)
      2. Om laddstationerna är för få finns det en trivial lösning på det.
      3. Om laddning i 30-40 minuter tar för lång tid finns det en (något) mindre trivial lösning: Öka strömkapaciteten. Enklare för Tesla kanske än för andra. Fler laddsladdar på varje ställe lindrar även problemet med väntetider. Eller gilla läget och ta det lite lugnare? ;-) Ta med en bok, digga musik eller film, kolla mejlen?

      Radera
    5. Haha hamnade också fel.

      1. Vad gäller resurser skulle vätgas lösa en del problem. Vi har mer och sol- och vindkraft som slumpmässigt genererar större eller mindre mängder el, företrädesvis när det inte behövs så mycket, som på sommaren. Om denna el i stället används till att generera vätgas (och detta kan göras var som helst i landet, året runt, dygnet runt utan att beöva tillgång till annat än vatten).
      2. Givet att det finns elkapacitet.
      3. Jag har inga problem med att ladda *själv* 30-40 minuter, men att vänta i kö på att ett antal andra ska ladda 30-40 minuter före mig? Not soo much. Googla gärna "Teslas wait in line" för en inblick i framtiden.

      Även med full laddning behöver de flesta ladda någon gång på vägen. Sträckan stockholm-göteborg är 47 mil, hur många elbilar klarar detta? Personligen behöver jag ladda 2-3 gånger (sommartid). Med en tesla med största batteriet räcker det att ladda en gång skulle jag gissa.

      Radera
    6. Förtydligande: jag håller med om att det är fundamentalt korkat att ta av befintlig bas-elproduktion och producera vätgas för att använda i vätgasbilar för att producera el.

      Däremot är det vettigare att decentraliserat bygga sol- och vindfarmer som är dedikerade till att producera vätgas på platser som inte används till något annat, men där solen ändå skiner och vinden viner.

      Radera
    7. Fick telefon och tappade tråden ett slag.
      Javisst kan man koka vätgas på överbliven el, då kvittar det att verkningsgraden suger -- men det stora problemet är ändå lagring och distribution. Du måste ha väldigt höga tryck, gasen läcker som inget annat och gör dessutom metaller sköra. Hörde något om sådan energilagring för bostäder. Gasbomb i källaren? Nej tack!

      Trängsel i USA är ju legio kring storhelger när alla ska ta ut sina fattiga ledigheter och hälsa på släkt överallt, samtidigt. Inget nytt. Det nya är då att Tesla har börjat köra ut batteripack på lastbil och sätta upp tillfälliga Superchargers i några strategiska knutpunkter som förstärkning.

      I Sverige byggs nätet av SuC sakta men säkert ut. Kunde gärna ha valts lite roligare platser, kan jag tycka, och på smartare ställen. Örebro är t ex en onödig lucka, en korsväg mitt i landet. Ser fram emot en SuC i Mariestad.

      Betr andra snabbladdare ser jag som det stora hindret babyloniseringen av betallösningar. Själv har jag skaffat två, som jag dock ytterst sällan använder; Tesla har jag gratis och de är snabbare (för mig) plus fler sladdar = mindre kö. I Norge fick jag muta en kille på macken att öppna laddning med sin mobil då min svenska inte var reggad där :-/ och Norsk Elbilforening inte godtar medlemmar med svensk adress. Annars ger de ut rfid-brickor.

      Radera
    8. Det handlar inte primärt om att använda överbliven el, utan om att kunna producera gas var som helst i stort sett, utan behov av annat än sol, vind och vatten (Höga berg och djupa hav)..

      Tekniska utmaningar driver på utvecklingen, inga problem där, värre saker har vi löst.

      Om du kör runt i en tesla förstår jag att du inte stött på några problem, däremot kan jag tycka att det är lite udda att du förnekar min (och andras) upplevelse som icke-teslait, att det börjar bli problem att "komma till".

      Radera
    9. Ja, Tesla har byggt elnät på öar i Söderhavet, som spar mycket diesel.

      Nej, jag menar inte att förringa andras problem! Men lösningen borde vara rätt enkel: sätt upp fler snabbladdare och sladdar och ta bort betalhindren. Det finns t ex bensin- och andra betalkort!

      Lite av hönan och ägget. Tesla insåg tidigt betydelsen av detta för att motverka räckviddsångest och satsade själva. Tyvärr ville inga andra biltillverkare hoppa på det tåget utan snålåker med "någon annan" -- som såklart vill gå runt på sin egen affär. I NL lär det dock funka med laddning på kommersiella villkor, och Ionity bygger ut sitt nät i Europa.

      Det går väl så sakta framåt.

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Tesla är mitt i särklass största aktieinnehav och jag tror aktien har mer att ge även på kort sikt.

    I skrivande stund befinner sig Tesla bara 3,5 % från nästa milsten, ett marknadsvärde på 100 miljarder dollar. Om vissa kriterier möts får då Elon 1,68 miljoner aktier av bolaget i belöning och så vidare varje 50 miljarder upp till 650. En tolvstegsraket som slutar först vid ett par tusen dollar per aktie.

    På det har vi short squeez, batteri- och drivlinedagen och Q1-rapporten. Lite senare annonsering av Model B/2 och inkludering i S&P 500. Varje verklighetsanpassning av analytikernas riktkurser verkar också ge ett par procent var och det är många kvar..

    På lång sikt är varumärket urstarkt och konkurrensen hopplöst efter. Solcellerna ger jag inte så mycket för då de är snordyra, fungerar bara i Cali. Batterierna kan överraska om de faktiskt presenterar ett teknikgenombrott avseende tillverkningspriset. Autonom körning ligger långt långt fram i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oklart när men en annan stor kursdrivare tror jag blir när Tesla lanserar sitt försäkringsbolag.

      Med egen skadehantering och den låga andelen personskador kan priserna vara väldigt konkurrenskraftiga samtidigt som förtjänsten och inte minst kassaflödet blir riktigt bra.

      Radera
  14. "Äger du Teslaaktien - hur motiverar du det? Har du köpt Teslaaktien nyligen, hur motiverar du det? "
    Köpte mina Teslaaktier runt midsommar för runt 200$. Har stigit till 536$, dvs nästan tredubblats på ett drygt halvår!!
    Jag köpte pga. att kursen sjönk pga. felaktiga analyser och rykten och räknade med att aktien skulle återhämta sig till c:a 300 ganska snabbt när det framgick att förlusterna beror på stora investeringar och inte rörelseförluster.
    Visst, nu verkar den rusa lite väl snabbt, men det finns analyser som räknat på ett "good scenario" där Tesla blir bil och energivärldens motsvarighet till Apple, och då räknar de med att kursen kommer ligga på runt 3 000 $ om 10 år.
    Visst finns det fallgropar, men Tesla har vissa nyckelfördelar som gör att det är möjligt.
    Saker som talar för tesla
    1: Hastigheten de fått upp Gigafactory 3 borde ge alla konkurrenter skrämselhicka. för 10 månader sen så var det bara en grushög, idag spottar den redan ut 3000 Model 3 i veckan!! Kineser beställer 1000 tesla om dagen! Bygget av Gigafactory 4 i Berlin har redan börjat. Teslas produktionskapacitet ökar snabbare än någon räknat med.
    2: Tesla verkar ha stor fördel med batteritekniken. Teslabilar drar nästan 30% mindre el från batteriet jämfört med konkurrenterna, så även om de har lika stora batterier så är räckvidden mycket kortare, och körkostnaden och laddningstiderna längre. Musk säger att de till sommaren ska ta fram ett nytt batteri som skall hålla 1 miljon miles, en stort genombrott om det stämmer.
    3) Tesla Energy har tagit fram takpannor/solceller i superhärdat glas som skall vara jättebra men svåra att masspruducera. Tydligen börjar produktionen komma loss nu och Musk säger att Tesla kommer tjäna mer på dessa än på sina bilar.
    4) Det ligger fortfarande några år fram, men den stora gamechangern blir helt självkörande bilar, och idag ligger Tesla långt före konkurrenterna och avståndet verkar öka då Telsa kan använda data från en halv miljon bilar och konkurrenterna bara användar data från ett fåtal testbilar. Skulle deras Robotaxi dra igång skulle detta generera enorma vinster för tesla och hög vinstmarginal, då varje bilägare betalar avgift till tesla för varje taxikörning när de samtidigt tjänar egna pengar.
    5) Produkter som Cybertruck och framför allt Semi skapar helt nya marknader för Tesla inom ett par år. Model Y skulle börja säljas 2021, men flyttade fram till redan i höst och nu kanske redan till sommaren, något som visar att utveckingen av nya bilar går fortare än de själva räknat med.

    Även om allt detta funkar för tesla så kommer produktionen öka 30-50% om året, och aktiekursen har nog hunnit med hela årets ökning redan idag... Men på sikt kommer aktien stiga ytterligare.

    SvaraRadera
  15. Här är ett "bull case" för Tesla
    https://www.youtube.com/watch?v=zFDWPj7q2rk

    SvaraRadera