Cornucopia?

Aktuellt

Safaris integritetsskydd hindrar kommentarer på bloggen - bugg när du försöker stänga av

Det är nu utrett varför det inte går att kommentera på bloggen för en del användare av Apples Safari-webläsare. Apples (förvisso Open Source...

2019-12-29 13:37

Rolex Sydney to Hobart Yacht Race - på plats i Hobart

Efter två dygns resande dörr till dörr är jag nu på plats i Hobart på Tasmanien, där målgången för Rolex Sydney to Hobart Yacht Race (RSHYR) är. Lite bilder i väntan på att Ocean Gem och Lena ska korsa mållinjen vilket beräknas ske i natt lokal tid.
Linevinnaren supermaxin Comanche. Tävlingsbyn i bakgrunden.
Linjevinnaren i RSHYR blev Comanche, vilket inte direkt var några höga odds - det brukar stå mellan henne och legendaren Wild Oats XI, som vunnit linjesegern nio gånger. Comanche är dock hållaren av rekordtiden från 2017.
En del kallar Comanche för the aircraft carrier pga bredden på denna supermaxi. Det är svårt att ge båtens 33 meters längd rättvisa på bild. Comanche har också världsrekordet för snabbaste segling över Nordatlanten på fem dagar, fjorton timmar och 21 minuter. Hon vann även årets Trans-Pacific Yacht Race, på den likartade tiden fem dagar elva timmar och fjorton minuter enligt Wikipedia.
Supermaxin Scallywag. #4 över mållinjen i RSHYR i år.
Wild Oats XI mitt i bild #3 över mållinjen  i år, supermaxin Black Jack  till höger, och i bakgrunden förra årets IRC-totalvinnare Alive. Black Jack blev #5 över mållinjen. Infotrack var #2 över mållinjen och först ut ur Sydneys hamn, men jag hittade inte båten i mörkret. Alive blev #6 över mållinjen.
Supermaxin Wild Oats XI.
Man kan dels vinna linjesegern, vilket alltid går till en supermaxi numera, och dels vinna IRC-handikappsegern, eller totalsegern i regattan, handicap honors eller Tattersal's Cup. IRC kompenserar för båtens prestanda och blir mer en seger för besättningen istället för mängden pengar man kan lägga på båten, som för supermaxis.

IRC är ännu inte avgjord. David Hows Ocean gem, där Lena är rorsman och andreskiftledare, låg under några timmar första dagen på plats #2 i IRC-klassen, men tappade sedan snabbt positioner vid en vind- och tillhörande kursändring. I skrivande stund är man #57 av de 119 båtarna i IRC, efter att ha arbetat sig tillbaka upp till #19 under gårdagen. Ocean Gem kan följas här.

Vad som helst kan dock hända, och avgörande kan slutspurten motströms upp för Hobart-floden vara. Ligger vinden fel kan det vara extremt svårt att röra sig mot strömmen.

Officiellt estimat är att Ocean Gem allt annat lika går i mål klockan 04:44 i natt, men det kan som sagt både bli tidigare eller senare beroende på vinden och förstås besättningens prestationer.

Samtidigt som RSHYR pågår i Constitution Dock i Hobart, körs även mat- och dryckfestivalen Taste of Tasmania, vilket leder till viss feststämning. Därtill blir det nyårsfirande med dessa två evenemang pågående.
Tävlingsbyn varvade ner runt 10-tiden, även om det fortfarande spelade liveband. Besättningarna var istället och klarerade in på tullhuset.
Tullhuset. Polibil i förgrunden. 
Besättningar brukar bege sig till tullhuset för att klarera in när man väl är förtöjda.
Också tullhuset. En del besättningar har fortfarande enhetlig klädsel.
Fler tävlingsbåtar.
Jag är lite jetlaggad och lite anpassad till lokal tid. Detta skrivs 23:35 lokal tid, så jag är lite osäker om jag orkar skriva något mer just nu. Under dagen har jag också fått sju timmars privat guidning av Sydney, vilket jag förstås kan lägga ut lite foton från.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

4 kommentarer:

  1. LEET tidsstämpel. ;-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du o Lena 2020, tänker mer på miljön. Än menlösa självförverkligande medelklass aktiviteter. I all välmening o upplysning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i år gjort investeringar i Afrika via Trine, som reducerade CO2-utsläppen med 300 ton CO2 eller trettio års svenska utsläpp per capita.

      Vad har du gjort? Vet du hur mycket CO2 Internet släpper ut?

      Radera
  3. Njut av din resa Cornu.
    Han är bara avundsjuk. Din resa till AU är en spottstyver CO2 jmf med daglig pendling i bil på 10 mil.

    SvaraRadera