Cornucopia?

Aktuellt

Mycket stort förtroende hos läsarna för myndigheternas åtgärder mot COVID-19 - utom hos SD-väljare

Bloggläsarna har ett mycket stort förtroende för myndigheternas åtgärder mot coronaviruset SARS-CoV-2 och sjukdomen COVID-19. 69% är neutral...

2019-12-30 20:51

Målfoto Ocean Gem

Ocean Gem med min fru Lena adrenalena.se ombord gick i mål på 75:e Rolex Sydney Hobart Yacht Race vid 12-tiden på måndagen lokal tid i Hobart. Placering för tillfället är 5:e båt i IRV div 7. Det är i skrivande stund fortfarande runt tio båtar som ännu inte gått i mål, så placering kan ändras.
Mållinjen med ena målburen till vänster.
Man låg ett tag under några timmar #2 i hela tävlingen, men det är inte söndagssegling, och alltså pressa gränser som gäller. Bogsprötet bröts sönder av en vindby med Code Zero uppe, vilket innebar att försegel blev begränsade vid vissa vindförhållanden, t ex gick inte Code Zero längre att använda.
Över målgången fortsatte man fram till hamn med spinnakern uppe. 
Slutspurten med Ocean Gem i mitten.
Två av tre spinnakers sprängdes, även om huvudsponsorn mäklarfirman LJ Hookers spinnaker höll och användes över mållinjen. Bra valuta för sponsorpengarna. En av spinnakerna syddes ihop igen för hand till sjöss, ca 30m reva.

Det blev även en del andra skador på t ex riggen, men inget som inte gick att laga omgående på plats.

Med skadorna föll man snabbt i position, men lyckades återhämta sig till #19 i hela tävlingen, men tappade återigen positioner därefter. Sedan kom lotteriet i form av floden Derwent upp till Hobart. Det blev stiltje, plus att det är motströms. Många båtar fastnade i vindstilla lägen och blev sittande med noll fart över land (men lite styrfart mot strömmen). Ocean Gem lyckades navigera runt flera av klustren av båtar som fastnade och med skickligt bruk av de segeln man hade tog man sig återigen upp några positioner under de sista timmarna på Derwant. Ändå är det så att vädret på Derwant kan vara helt avgörande. Senare under måndagen blev det stormbyar och motvind samtidigt som de kvarvarande båtarna skulle gå både mot strömmen och mot tidvattnet. Det kan alltid bli värre...

Går alltid säga om, men utan skadorna hade slutresultatet för Ocean Gem varit ett annat då man hade kunnat välja optimalt segel vid fler tillfällen. Å andra sidan skadades även andra tävlande i olika omfattning, även om 75-årsjubileumet har rekordlågt antal brytande med endast tre i skrivande stund trots rekordmånga startande.

Viktigast är ändå inga personskador och att alls gå i mål, vilket alltid är en bedrift i denna en av de tuffaste regattorna i världen.
Ocean Gem med besättning paraderar förbi åskådarna i Hobart. Val av bild för att inte visa besättningens ansikten utan godkännande.
Besättningen bestod av en återkommande kärna från Australien, Nya Zeeland och Sverige med Lena. Till detta kom mycket erfarna seglare, men förstaseglare i RSHYR, från Finland, Belgien, Spanien, Australien och Singapore.

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

3 kommentarer:

  1. "Det viktigaste är inte att komma först utan att vinna!" (Gammalt seglarordspråk.)

    All respekt till insatsen och bra jobbat. Grattis till placeringen även om man självklart alltid hoppas på mer. En oturligt hård vindby i kombination med hur båten ligger i förhållande till sjön (vågorna) kan vara skillnaden mellan att inget särskilt händer till en reva i seglet eller att något ännu värre händer.

    Med tanke på att man nu är mycket bättre på att beräkna laster och brott jämfört med tidigare bör det ur säkerhetssynpunkt vara en designparameter att det är segel som går sönder före annat i riggen. Rivet segel är bättre än riven rigg.

    SvaraRadera
  2. Din fru är inspirerande. Tycker om att läsa om hennes äventyr på din blogg.

    SvaraRadera
  3. Fantastisk prestation!

    SvaraRadera