Cornucopia?

Aktuellt

CNN: Läckta verifierade dokument visar att Covid-19 var dubbelt så stort i Kina som officiellt

Läckta kinesiska dokument som CNN fått tag på och som verifierats, visar att smittan med sjukdomsfall av Covid-19 var minst  dubbelt så hög ...

2019-12-06 07:43

Beskedet: Chockhöjning av hyran för delade arbetsplatser och co-working

De allt mer populära delade arbetsplatserna, så kallade co-working kontorshotell ska enligt ett besked från Skatteverket vara momsfria. Det innebär chockhöjningar av hyrorna, eftersom hyresvärdarna därmed inte får dra av momsen. Potentiellt kan det slå ut en hel bransch och göra att tusentals små- och egenföretagare blir utan arbetsplatser.
Herr bloggaren och författaren på grund av anledningar lokaliserad till en coworkingplats i Midsommarkransen, komplett med biljardbord och läckande tak för den där unikt kreativa upplevelsen.
För att en hyresvärd ska få dra av moms på de egna utgifterna, som underhåll, bygge osv, så måste man ha moms på hyran. Det kan man bara lägga på momspliktiga verksamheter, medan t ex skolor, dagis, myndigheter, banker mfl alltså ska ha hyra utan moms. Det gör att momsen måste bakas in i hyran av hyresvärden, vilket i enklaste fallet leder till 25% högre hyra, men i praktiken kan leda till flera hundra procents högre hyra eftersom även tidigare moms kan behöva betalas tillbaka.

Nu har Skatteverket lämnat beskedet att så kallad co-working, dvs kontorshotell med öppna landskap, där man som små- eller egenföretagare kan hyra en arbetsplats tillsammans med andra, ska vara momsfri. Tydligen ska även "industriföretag där olika koncernbolag sitter tillsammans" drabbas enligt fPlus.

Det betyder alltså rejält höjda hyror, vilket kan slå ut hela branschen, plus ställa tusentals egen- och småföretagare utan arbetsplats, alternativt höja dessas kostnader rejält.

Å andra sidan blir det väl ett rejält lyft för Sveriges största co-workingfirma, nämligen Espresso House. De tar ju inte ut hyra, utan tar ju bara hutlöst betalt för kaffet...

Ett litet förenklat och överdrivet räkneexempel.

Företaget drar in 100 000 SEK per månad ex moms, 125 000:- SEK inklusive moms. Enda utgiften är 80 000:- SEK i hyra, på vilken moms om 25% läggs för en summa om 100 000:- SEK inklusive moms. Kvar blir en vinst på 20 000:- SEK och det ska betalas in 5000:- SEK i moms till Skatteverket. 20 000:- SEK kan gå till löner, vinst etc.

Hyran blir nu momsfri enligt ovan och höjs därmed med 25% till 100 000:-. Därmed gör bolaget noll kronor i vinst, och ska betala 25 000:- SEK i moms till Skatteverket, eftersom momsen inte kan kvittas mot någon utgift. Kvar blir noll kronor till löner, vinst etc.

Nu är förstås inte hyran för rätten att sitta i ett kontorslandskap, gratis kaffe och wifi, hela 80 000:- SEK per månad, utan ovanstående var illustrativ för att förklara effekterna.

Hur ska då coworking-firmorna hantera detta. Rimligtvis får man helt enkelt för dyra pengar bygga om lokalerna till traditionella kontor och hyra ut rum istället. En bieffekt är för övrigt att många småföretag idag hyr för stora kontor, och hyr ut överblivet utrymme till egenföretagare. Detta kommer antagligen nu också bli momsfritt, vilket leder till problem. Det blir därmed också svårare för mindre bolag att hitta bra egna lokaler.

Vet även att det finns flera bloggläsare (minst två) som driver coworkingkontor, dvs är hyresvärdar. Vore intressant att höra deras syn på saken.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

17 kommentarer:

  1. Vad är logiken (om det nu finns någon) bakom att kontorshyra skall vara momsfri?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 99,9999% av kunderna är ju företag som ändå kommer lyfta momsen så det är ju ganska onödigt att de ska ta ut moms. Problemet ligger väl snarare i om de inte kan lyfta momsen, om det nu är på det viset.

      Hur stor andel av en fastighetsägares utgifter har moms?
      Räntor och försäkringar har ju ingen moms, inte heller löner.
      Har för mig att byggfirmor fakturerar väl också utan moms eller minns jag fel?
      Så hur mycket kostnader finns egentligen kvar med moms?

      Radera
    2. "Har för mig att byggfirmor fakturerar väl också utan moms eller minns jag fel?"

      Va?

      Byggfirmors prislistor kanske är utan moms men på deras fakturor är det moms.

      Radera
    3. Tror du syftar på den omvända skattskyldigheten för moms inom byggsektorn. Det innebär inte att tjänsten är momsfri utan bara omvänd redovisningsskyldighet (köparen redovisar momsen). Därför får många underentreprenörer tillbaka moms löpande eftersom de har ingående moms på sina utgifter men tar inte ut moms av sina kunder som är andra byggföretag.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Är det inte 99,9999% av kunderna som hyr kontor i en vanlig industrifastighet också företag som lyfter momsen??

      Radera
    6. Det verkar ju redan vara momsfritt?

      https://fastighetsnytt.se/2017/04/momsregler-vid-uthyrning-av-lokaler/
      I svensk rätt är uthyrning av lokal som grundregel och utgångspunkt undantagen från moms, det vill säga momsfri. Under vissa förutsättningar får en hyresvärd dock momsbelägga hyra. Förenklat gäller att på en uthyrd lokalyta, måste hyresgästen stadigvarande använda ytan i en momspliktig verksamhet, för att hyresvärden ska få lägga moms på hyran.

      Radera
    7. Ja, det är nog den omvända skatten som fick mig på de tankarna.
      Det verkar vara en liten djungel det där med moms i den branschen. Verkar bero på lite av varje.

      Blir en del konstiga effekter när momsen är så där inkonsekvent.
      Exempelvis om jag köper en firmabil så får jag vanligtvis inte lyfta momsen, säljer jag bilen så är det fortfarande ingen moms men kör jag slut på bilen och säljer lite delar från liket så är jag skyldig att sälja delarna med moms.

      Radera
  2. Kan man inte köra nån kryphålslösning med merförsäljning? Billig hyra men dyrt kaffe?
    F¨rån skatteverket:
    25 %
    Konferensarrangemang med de tjänster som ingår räknas inte som rumsuthyrning. Momsen på detta är därför 25 procent. Logi och hotellfrukost för konferensdeltagare beskattas med skattesatsen 12 procent.

    SvaraRadera
  3. Samma strul med moms inom tryckerinäring och redaktionella tjänster.
    Fattar inte att man inte kan köra med 25% moms och avdragsmöjlighet för alla inblandade?
    Blir väl ännu jobbigare efter årsskiftet då omvända skattskyldigheten inom EU för moms skall tas bort om jag inte minns fel eller om de har ändrat sig.

    SvaraRadera
  4. Det bekymmersamma blir att fastighetsägaren kan bli retroaktivt återbetalningsskyldig till den moms man lyft på investeringarna de senaste 10 åren. I nyproducerade byggnader kan det alltså bli väldigt stora belopp eftersom momsen på själva bygget då ligger i vågskålen. De flesta moderna hyreskontrakt överför risken på hyresgästen. Givet att hyresavtalet skrivits på förutsättning att hyresgästen är momspliktig och detta visar sig vara fel. Med sektorn coworking kan jag gissa att det kan bli en del konkurser om sådana företag utsetts för krav på väsentliga belopp i relation till deras årliga vinst...

    En trolig anledning till att systemet med frivillig skattskyldighet för lokaler bibehålls är at t det ger stat, kommun och landsting en konkurrensfördel. Dessa får nämligen lyfta moms oavsett vad de bedriver för verksamhet. Dvs de lyfter moms pga vad de är, inte vad de gör i lokalerna eller som fastighetsägare. Offentligt driven vård har därför - allt annat lika - påtagligt lägre lokalkostnader än privata utförare. Nu finns det iofs lite trix att ta till för de privata. Säljer de prylar i tillräcklig omfattning så kan verksamheten ändå räknas som momspliktig. En orsak bakom att privata tandläkare ofta säljer elektriska tandborstar, etc.

    SvaraRadera
  5. Nu var det länge sen jag kollade men Espresso House är väl bland dom billigaste på kaffe bland kedjorna. Både Waynes Coffee och Starbucks är väl dyrare?

    Vad är poängen? varför inte jobba hemifrån från köksbordet om man är frilans eller egen företagare? dom flesta har väl ett hem eller rum? gratis kaffe, wifi samt slipper pendlingskostnad och slöseri på tid på pendling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge funderat på varför folk gör så här. Själv jobbar jag ju hemma, har typ 15 m2 avsatt som arbetsrum, men jag har goda vänner i byn som istället hyr ett kontor i byn och sitter tre pers där. De har å andra sidan inga separata arbetsrum i sina hus, så det är kanske på det det faller? Alla har inte plats. Får blogga om detta.

      Radera
    2. Tror det har mycket med det sociala att göra, det kan bli ganska ensamt att jobba ensam hemifrån. Minns från studietiden hur vi gick till skolan och pluggade även om man kunde sitta hemma och slippa resan.
      Dels blir det lite mer som ett jobb med distinkta gränser mellan arbetstid och ledig tid. Man blev också mer fokuserad för det fanns mindre saker som kunde störa och kompisarna satt ju där också när det var dags för fika.

      Ytterligare en detalj kan ju vara ifall man får kundbesök så är det ju sällan särskilt representativt att kunderna kommer till hemmet.

      Radera
    3. Eller själv ska göra kundbesök ofta.

      Radera
    4. Kan bara tala för mig själv, men har lättare att fokusera på uppgiften om jag inte är hemma och har en massa andra måsten runt hörnet.

      Radera
  6. Nu är det väl så att alla fastigheter är momsfria, hyresavgifter är därför som regel momsfritt.
    En fastighetsägare kan ändå registrera fastigheten för moms, och på så sätt dra av momsutgifter och hyra ut med moms.
    Det lönar sig om man har majoriteten företagare som kunder.
    Jag skulle tro att detsamma gäller här.

    SvaraRadera